مرده زایی | علت و پیشگیری از زایمان بچه مرده

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

مرده زایی به مرگ یا از دست دادن نوزاد، قبل یا در حین زایمان گفته می شود. زایمان بچه مرده، یک واقعیت غم انگیز برای تمام خانواده‎هاست. این اتفاق آسیب جدی به سلامت و رفاه خانواده ها وارد می‌کند. امروزه مراقبت‌های دوران بارداری پیشرفت‌های زیادی کرده است.

اما با این وجود، زایمان بچه مرده همچنان اتفاق می‌افتد و برخی از آن ها نیز غیر قابل توضیح است. هم مرده زایی و هم سقط جنین از دست دادن بارداری را توصیف می‌کنند. اما، بر اساس زمان وقوع متفاوت هستند. مرده زایی در خانواده ها از هر نژاد، قومیت و در هر سنی رخ می‌دهد. با این حال می توان گفت زایمان بچه مرده در میان گروه های خاصی از افراد بیشتر اتفاق می‌افتد. برای کسب اطلاعات لازم می‌توانید برای دریافت مشاوره بارداری کلیک کنید.

 

مرده زایی چیست

مرده زایی زمانی است که جنین بعد از هفته بیستم بارداری مادر می‌میرد. جنین ممکن است هفته ها یا ساعاتی قبل از زایمان در رحم مادر مرده باشد. به ندرت ممکن است جنینی در حین زایمان بمیرد. این اتفاق به عنوان مرده‌زایی زودرس، مرده‌زایی دیر هنگام یا مرده‌زایی دوره ای طبقه بندی می شود:

  • مرده‌زایی زودهنگام: جنین بین 20 تا 27 هفتگی می میرد
  • مرده‌زایی دیر هنگام: جنین بین 28 تا 36 هفتگی می میرد
  • مرده زایی دوره ای: جنین در هفته 37 یا بعد از آن می میرد.

مرده زایی ممکن است در بین تمامی افراد رخ دهد. اما درصد آن در بین گروهی خاص از افراد بیشتر است که در ادامه به برخی از رایج ترین آن ها اشاره کرده ایم.

  • نژاد سیاه پوست
  • زنانی که 35 سال یا بیشتر دارند
  • سیگار یا مواد مخدر دیگر مصرف می کنند.
  • شرایط پزشکی مانند فشار خون بالا یا دیابت دارند
  • حاملگی چند قلو دارند

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو دیدن نمایید.

فروشگاه آرامیس

علل مرده زایی چیست

دلیل مرده زایی نه تنها برای پزشکان، بلکه برای والدین برای کمک به روند سوگواری حیاتی است. علت همیشه مشخص نیست (از هر 3 مرده زایی، 1 مورد قابل توضیح نمی‌باشد). اما رایج‎ترین علل به شرح زیر هستند.

1_ (مشکلات جفت یا بند ناف): جفت شما عضوی است که در دوران بارداری، رحم شما را می پوشاند. از طریق آن و بند ناف، جنین خون، اکسیژن و مواد مغذی دریافت می کند. بنابراین هرگونه مشکل در جفت یا بند ناف شما باعث می شود جنین به خوبی رشد نکند.

2_ (پره اکلامپسی): پره اکلامپسی، فشار خون و تورم است که اغلب در اواخر بارداری اتفاق می افتد. اگر دچار پره اکلامپسی هستید، دوبرابر بیشتر در معرض خطر جدا شدن جفت یا مرده زایی قرار دارید.

3_ (لوپوس): فرد مبتلا به لوپوس، در خطر مرده زایی قرار دارد.

4_ (ضربه): ضربه هایی مانند تصادف با ماشین می تواند منجر به مرده زایی شوند.

 

سایر علت های مرده زایی

شرایط پزشکی فرد باردار و بیماری های دیگری که دارد، گاهی می تواند منجر به مرده زایی شود. بیماری هایی مانند: دیابت، بیماری قلبی، تیروئید ،عفونت های ویروسی یا باکتریایی و… .

از طرفی سبک زندگی شما تأثیر بسزایی دارد. اگر از مواد مخدر، الکل و… استفاده می کنید، احتمال مرده زایی بیشتر است.

همچنین 1 یا چند نقص مادر زادی، علت حدود 25 درصد از مرده زایی ها می باشد. نقایص مادر زادی به ندرت، بدون معاینه کامل جنین از جمله کالبد شکافی کشف می شود.

فرد مبتلا به اختلالات انعقاد خون مانند هموفیلی، در معرض خطر بالایی قرار دارد.

عفونت نیز از دلایل دیگر می باشد. بین هفته 24 تا 27، عفونت ممکن است موجب مرگ جنین شود. معمولا عفونت های باکتریایی که امکان وارد شدن از واژن به رحم شما را دارند. برخی از عفونت ها تا زمانی که عوارض جدی ایجاد نمی کنند، مورد توجه قرار نمی گیرند.

 

جلوگیری از مرده زایی

نمی توان از تمام مرده زایی ها جلوگیری کرد، اما مواردی وجود دارد که می توانید برای کاهش خطر انجام دهید. در ادامه سه اقدام موثر را شرح داده‌ایم.

1_ سیگار نکشیدن: پرهیز از الکل و مواد مخدر در دوران بارداری، می توانند به طور جدی بر سلامت رشد کودک شما تأثیر بگذارند. همچنین خطر سقط جنین و مرده زایی را کاهش می دهند. برای آشنایی با تاثیر سیگار بر جنین در دوران بارداری کلیک کنید.

2_ بعد از 28 هفته به پشت نخوابید: اگر به پشت بیدار شده اید نگران نباشید. فقط قبل از اینکه دوباره بخوابید به پهلو بچرخید.

3_ در تمام قرارهای پزشکی قبل از زایمان شرکت کنید: نوبت هایی که دارید کمک می کند تا ماماها و پزشکان شما بتوانند رشد و سلامت کودک شما را کنترل کنند. مصرف اسید فولیک و واکسن های دوره بارداری از مواردی هستند که پزشکان باید برای شما در نظر بگیرند.

 

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم

اگر متوجه تغییراتی در بارداری خود شده اید، بلافاصله به پزشکتان مراجعه کنید و به هیچ وجه تا روز بعد منتظر نمانید. برخی از نشانه ها وجود دارد که اگر تجربه کرده اید بلافاصله باید به پزشک مراجعه کنید. این نشانه ها به شرح زیر هستند. برای آشنایی بیشتر با نشانه ها و علائم سقط جنین کلیک کنید.

  • فکر می کنید کودک شما از حرکت ایستاده یا حرکتی متفاوت یا کمتر از حد معمول دارد
  • درد یا گرفتگی شدید در شکم یا پشت خود دارید
  • ضربه محکمی به شکم تان وارد کرده اید.
  • خونریزی یا ترشحات بیش از حد طبیعی از واژن دارید
  • احساس سرگیجه دارید. تغییراتی در بینایی احساس می کنید. سردرد های شدید و طولانی مدت دارید
  • صورت، پاها یا دستان شما به طور ناگهانی متورم می شود. ورم دردناک در پاهای خود دارید
  • تهوع و استفراغ شدید و مداوم دارید که بر روی خوردن و نوشیدن شما تأثیر می گذارد.

برای دریافت مشاوره در زمینه زایمان بچه مرده می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در کلینیک مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

سوالات متداول

تفاوت بین مرده زایی و سقط جنین چیست؟

مرده زایی از دست دادن جنین بعد از هفته بیستم بارداری است. سقط جنین قبل از هفته بیستم اتفاق می افتد.

مرده زایی چیست؟

مرده زایی زمانی اتفاق می افتد که جنین بعد از هفته بیستم بارداری مادر می میرد.

بعد از به دنیا آوردن نوزاد مرده چه اتفاقی می افتد؟

شما می توانید کودک خود را در آغوش بگیرید و تا زمانی که لازم است با او وقت بگذرانید. شاید ناراحت کننده به نظر رسد اما می تواند در روند سوگواری تان کمک کننده باشد.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره