لکه نارنجی در پوشک نوزاد

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

لکه نارنجی در پوشک نوزاد یکی از موضوعات بسیار نگران‌کننده برای والدین است. حتی امکان دارد شباهت زیاد ‌این لکه‌ها با لکه‌های کمرنگ خون شما را بیشتر نگران کند. در واقع لکه‌های نارنجی در پوشک یا نشانه دفع کریستال و یا نشانه غلظت ادرار و کم آبی هستند. اگر نوزاد شما تازه به دنیا آمده و ادرار او به صورت کریستال‌هایی نارنجی یا صورتی رنگ است، نگران نباشید چرا که‌این کریستال‌ها تنها بعد از چند روز خود به خود از بین می‌روند.

اگر نوزاد شما روزهای اولیه پس از تولد را گذرانده و هنوز ادرار او نارنجی است، پس احتمالا به کم آبی دچار شده و شیر کمی‌دریافت می‌کند. با مطالعه بیشتر در‌این باره می‌توانید بدون نگرانی مسائل مربوط به نوزاد خود را تشخیص داده و حل نمایید. مشاوره کودک نیز می‌تواند در این زمینه به شما کمک کند. برای کسب اطلاع بیشتر در زمینه مشاوره کودک کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه لکه نارنجی در پوشک نوزاد می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان کلینیک تخصصی مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

لکه نارنجی در پوشک نوزاد

خطر-لکه-نارنجی-در-پوشک-نوزاد

به عنوان مادر باید به تمام نشانه های سلامت نوزادتان توجه کافی داشته باشید. یکی از نشانه های سلامت او رنگ مدفوع و ادرارش است. شما با دیدن لکه های نارنجی در پوشک نوزاد تان ممکن است نگران بشوید. با دیدن این لکه ها دست پاچه نشوید. چرا که در بیشتر مواقع کم آبی بدن نوزاد موجب این مساله شده است و درمان خاصی نیاز ندارد. در این باره در ادامه توضیحاتی داده ایم. اما در صورتی که علائم دیگری نیز مثل گریه های شدید، کبودی، بی رمقی، سردی دست ها و پاها، بی اشتهایی و… مشاهده کردید حتما به متخصص مراجعه نمایید. همچنین می توانید با شماره های درج شده جهت رفع سوالات خود تماس بگیرید.

لکه نارنجی در پوشک نوزاد | دفع کریستال‌های نارنجی

علت-های-لکه-نارنجی-در-پوشک

فروشگاه آرامیس

معمولا سه الی پنج روز پس از تولد، کریستال‌هایی در پوشک نوزاد دیده می‌شود. ‌این کریستال‌ها بین پزشکان به لکه‌های خشتی معروف‌اند. کریستال‌ها به رنگ‌های صورتی، قرمز یا نارنجی هستند. کریستال‌های نارنجی رنگ دارای اوره و نمک کلسیم می‌باشند.

دلیل دفع ‌این کریستال‌ها کم آبی بدن نوزاد است.‌ این اتفاق بیشتر برای نوزادانی می‌افتد که شیر مادر مصرف می‌کنند، چراکه در روزهای اولیه نوزاد نمی‌تواند به خوبی سینه مادر را بمکد و شیر بخورد و شیر مادر نیز هنوز زیاد نشده است؛ همین مسئله سبب کم آبی و دفع کریستال‌ها می‌شود.

برخی از والدین پس از مشاهده کریستال‌ها سریعا به بیمارستان مراجعه می‌کنند و از دکتر می‌خواهند که تست ادرار از نوزاد بگیرد. اما در حقیقت برای حل‌این مسئله لازم نیست کاری انجام دهید. فقط باید سه الی پنج روز صبر کنید. اگر پس از‌این زمان هنوز لکه‌های نارنجی رنگ ادامه داشتند پس احتمالا نوزاد شما به غلظت ادرار دچار شده است. برای آشنایی با بایدها و نبایدهای مراقبتی از نوزاد تازه متولد شده کلیک کنید.

لکه های نارنجی در پوشک نوزاد به احتمال زیاد به دلیل کم آبی بدن اوست. پس نگران نباشید. اما دیدن لکه های قرمز و یا قهوه ای هر چه زودتر به متخصص مراجعه نمایید.

ادرار غلیظ و نارنجی

دلیل دیگر لکه نارنجی در پوشک نوزاد ، غلظت ادرار است. ادرار به صورت طبیعی و سالم باید زرد کم رنگ باشد. هرچقدر زردی ادرار به سمت تیرگی برود، یعنی مشکل بیشتری در ناحیه کلیه‌ها وجود دارد. کم آبی یک مشکل مهم است که عملکرد کلیه‌ها را مختل می‌کند. نشانه‌های کم آبی در نوزادان عبارتند از:

-ادرار غلیظ و پررنگ
-گریه‌های بدون اشک
-خشک شدن پوست لب‌ها
-کاهش بزاق
-ساعت‌های طولانی ادرار نکردن

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو دیدن نمایید.

لکه نارنجی در پوشک نوزاد | علل نارنجی شدن ادرار

نارنجی شدن ادرار در نوزادان دلایلی دارد که برخی از آن‌ها به شرح زیر هستند. متخصص با بررسی علل زیر درمان مناسب برای رفع لکه نارنجی در پوشک نوزاد ارائه می دهد.

1. لکه نارنجی در پوشک نوزاد | کم آبی

اگر نوزاد شما کمتر از حد معمول شیر مصرف می‌کند و بیشتر از حد معمول آب بدنش کشیده می‌شود (به علت اسهال، تعرق و…) احتمالا به کم آبی دچار شده است. یکی از نشانه‌های اصلی کم آبی، غلیظ و نارنجی شدن ادرار است که به صورت لکه نارنجی در پوشک نوزاد دیده می‌شود. متخصصان در‌این شرایط پیشنهاد می‌کنند مایعات بیشتری به نوزاد بدهید.

2. تعرق

بسیاری از مادران از بیمار شدن نوزادشان می‌ترسند و به همین دلیل لباس گرم بسیاری به آن‌ها می‌پوشانند و دورشان پتو می‌کشند.‌ این امر به خصوص اگر در فصول گرم سال رخ دهد سبب تعریق زیاد نوزاد خواهد شد. با عرق کردن، آب بدن نوزاد کشیده می‌شود و نشانه‌های کم آبی در بدن او دیده خواهد شد. در این شرایط احتمال دیدن لکه نارنجی در پوشک نوزاد زیاد است.

برای آشنایی با چگونگی و زمان تعویض پوشک نوزاد کلیک کنید.

3. لکه نارنجی در پوشک نوزاد | بیماری

در موارد بسیار محدودی نارنجی شدن رنگ ادرار می‌تواند نشانه یک بیماری باشد. در اختلال کلیوی و اختلال متابولیک‌ این نشانه وجود دارد. اگر اقداماتی جهت رفع کم آبی بدن نوزاد انجام شد و هنوز ادرار نارنجی رنگ بود، پس احتمالا رنگ نارنجی ادرار یک نشانه خطر است. در این شرایط سریعا به پزشک متخصص کودکان مراجعه نمایید.

رفع لکه‌های نارنجی روی پوشک نوزاد

برای رفع کم آبی و لکه‌های نارنجی رنگ روی پوشک نوزاد باید به فرزندتان مایعات بدهید. با توجه به سن و تغذیه نوزاد، نحوه دادن مایعات متفاوت است. در این باره حتما با متخصص مشورت نمایید. اگر دسترسی به متخصص برای شما سخت است. تنها از طریق شماره های درج شده می توانید با برترین متخصصان کودک نی نی مایند ارتباط بگیرید.

1. اگر نوزاد شما فقط شیر مصرف می‌کند

اگر نوزاد شما کم تر از 6 ماه سن دارد و فقط شیر خشک یا شیر مادر مصرف می‌کند، برای رفع کم آبی در بدن او تعداد دفعات شیردهی را بالا ببرید. علاوه بر‌این می‌توانید پس از مشورت با یک متخصص به نوزاد خود آب بدهید. آبی که به نوزاد می‌دهید باید جوشیده و سرد شده باشد. بهتر است دمای آب ولرم و هم دمای شیر مصرفی نوزاد باشد. آب را کم کم به نوزاد بدهید وگرنه استفراغ می‌کند.

2. اگر نوزاد شما غذای کمکی به همراه شیر مصرف می‌کند

اگر نوزاد شما بیشتر از 6 ماه سن دارد و غذای کمکی به همراه شیر مصرف می‌کند، دفعات شیر دهی را افزایش دهید، به نوزاد آب جوشیده سرد شده بدهید، آبمیوه‌های خانگی و سالم برای نوزاد تهیه کنید، میوه‌های پر آب به کودک بدهید و در آخر تا زمانی که‌این مشکل بر طرف شود برای فرزندتان سوپ‌های مقوی و رقیق آماده کنید.

چه زمانی باید همراه با دیدن لکه نارنجی در پوشک نوزاد به پزشک مراجعه کرد؟

چه-زمانی-برای-لکه-نارنجی-باید-به-متخصص-مراجعه-کرد

-اگر اقداماتی جهت رفع کم آبی و لکه نارنجی در پوشک نوزاد انجام دادید اما هنوز لکه‌ها پایدار بودند.
-نوزاد شما هنگام دفع بی قراری می‌کند.
-بوی ادرار نوزاد تند و بسیار بد است.
-کمتر از 4 بار در روز ادار می‌کند.
-خون درون ادرار وجود داشته باشد.
– نوزاد تب کرده است.

برای کسب اطلاعات در زمینه مراقبت از نوزاد کلیک کنید.

سخن آخر

بسیاری از تازه مادران هنگام مواجهه با مسائلی مثل لکه های نارنجی پوشک بسیار نگران می شوند. شما باید در مورد نوزاد خود حساسیت به خرج دهید و از او لحظه ای چشم برندارید. اما در صورت بروز چنین مسائلی نیازی به نگرانی نیست. هنوز سیستم ایمنی، گوارش، بینایی و… نوزادتان کامل نشده است، بنابراین کمی صبور باشید. در این باره با متخصصین مشورت کنید. بسیاری از این دست مسائل طبیعی بوده و بدون اقدام پزشکی قابل رفع هستند.

اگر در مورد نوزاد خود حساسیت های زیادی دارید، و  از بابت دائم به متخصصین پزشکی مراجعه می کنید؛ حتما با شماره های درج شده تماس گرفته تا در این باره با متخصصین کودک صحبت نمایید. آن ها به طور کامل مسائل فرزندتان را بررسی می کنند. آموزش های لازم در خصوص مراقبت های نوزاد نیز داده می شود.

برای دریافت مشاوره در زمینه لکه نارنجی در پوشک نوزاد می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان کلینیک تخصصی مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

سوالات متداول

علت لکه نارنجی در پوشک نوزاد چیست؟

کم آبی، تعرق ، بیماری و یا سایر عللی که باید توسط متخصص بررسی و تشخیص داده شود.

چطور از نارنجی شدن ادرار نوزاد جلوگیری کنم؟

برای بهبود این شرایط بهتر است که برای رفع کم آبی بدن نوزاد میزان شیردهی را بیشتر کنید. و یا تحت نظر متخصص به او آب جوشیده بدهید. اگر در روز یک بار این اتفاق افتاد نگران نباشید. اما اگر ادامه یافت و یا خون و یا پوشک بوی بسیار بدی می گرفت حتما به متخصص مراجعه نمایید.

در صورت مشاهده لکه نارنجی در پوشک نوزاد و مراجعه به پزشک چه اقدامی‌ انجام خواهد شد؟

پزشک متخصص ابتدا کودک را معاینه می‌کند و از شما سوالاتی می‌پرسد. سپس از نوزاد تست ادرار می‌گیرد. ‌این تست به آزمایشگاه می‌رود و در صورت تایید بیماری برخی دارو‌ها برای نوزاد تجویز می‌شود.

چرا شیر اولیه مادر برای نوزاد جوابگو نیست؟

در روزهای اول پس از زایمان شیری که از پستان‌های مادر خارج می‌شود شیرماک نام دارد. ‌این نوع شیر برای نوزاد چند روزه بسیار مغذی است اما مقدار آن کم می‌باشد. نوزاد با خوردن‌این شیر سیر می‌شود اما تا زیاد شدن شیر مادر بدن او کم آب خواهد شد.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره