مادر و دختر چه تاثیری بر یکدیگر دارند؟

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

مادر و دختر باید رابطه قوی و صمیمی داشته باشند. مخصوصا دخترانی که خواهر ندارند و تنها هم جنس خانه مادرشان است. چرا رابطه مادر و دختر اهمیت دارد؟ مادر به عنوان یکی از اعضای اصلی خانواده نقشی اساسی و پراهمیتی در تربیت فرزندان دارد و از آنجایی که مادر و دختر هم جنس محسوب می‌شوند نیازها و احساسات مشترکی دارند، از این جهت مادر به نسبت سایر اعضای خانواده می‌تواند ارتباط مناسب‌تری با دخترش داشته باشد. با این حال ارتباط بین مادر و دختر می‌تواند صمیمانه و حتی برعکس به صورت خصمانه باشد.

عوامل مختلفی وجود دارد که بر این ارتباط تاثیر مثبت یا منفی می‌گذارند که آشنایی با این عوامل و راهکارهای بهبود روابط برای هر خانواده‌ای ضروری به نظر می‌رسد، زیرا که هر دختری خودش یک روز مادر می‌شود و اگر دختر رابطه خوبی با مادرش نداشته باشد به احتمال زیاد این الگو و رفتار مخرب را در زندگی خودش تکرار می‌کند. برای بهبود این رابطه می‌توانید از خدمات مشاوره کودک استفاده نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه مادر و دختر می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان کلینیک تخصصی مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو دیدن نمایید.

رابطه مادر و دختر

رابطه-مادر-و-دختری

رابطه مادر و دختر می‌تواند از زمان تولد تا آخر عمر ادامه داشته باشد، با این حال دوره‌ای که رابطه مادر و دختر از حساسیت بیشتری برخوردار می‌شود دوران نوجوانی و بلوغ دختر است. بسیاری از مادر‌ها قبل از دوران بلوغ ارتباط صمیمانه و خوبی با دختر خود دارند، اما در هنگام بلوغ و نوجوانی این ارتباط برعکس می‌شود و روابط صمیمانه بینشان کاهش پیدا می‌کند.

نوجوانی دوره‌ای پر از تعارض و آشوب است زیرا که در این دوران نیازها و احساسات دختر تغییر پیدا می‌کند و آشنایی مادر با این مسائل اهمیت زیادی دارد، اگر مادر نتواند نیازهای دخترش را در این دوران به درستی تشخیص دهد ممکن است ارتباط صمیمانه مادر و دختر را از دست ‌دهد. با این حال آگاهی از این دوران و تغییرات ایجاد شده برای دختر و مادر ضروری است و هر یک از طرفین باید نسبت به نیازهای یکدیگر احترام بگذارند. برای آشنایی با نقش مادر در تربیت فرزندان کلیک کنید.

رابطه مادر و دختر باید به گونه ای باشد که مادر به عنوان کسی که خودش این دوره را تجربه کرده باید نسبت به نیازهای دخترش حساس باشد و هرگونه اختلاف نظر و تغییر رفتار دختر را به نشانه تعارض و آشوب و مشکل در نظر نگیرد. آنچه که اهمیت دارد این است که مادر باید متناسب با ویژگی‌های رشدی و شخصیتی فرزندش با او رفتار کند. کنترل بیش از حد و عدم نظارت بر رفتارهای فرزند می‌تواند مشکلاتی را ایجاد کند. به طور کلی از آنجایی که دوران نوجوانی دوره‌ای حیاتی و پر از تغییرات است. بهتر است خانواده‌ها در این دوران با یک روانشناس دیدار داشته باشند تا مسائل پیش آمده را با کمک یک متخصص مدیریت نمایند.

درک نیازهای دختران نوجوان

همانند هر دوره‌ دیگری از رشد، نوجوان نیازهایی دارد و انتظار دارد تا این نیازها از طرف افراد خانواده و… درک شوند. یک کودک ممکن است نیاز به بازی و بازیگوشی داشته باشد، اما نیاز نوجوان متفاوت است. عمده‌ترین نیازی که نوجوانان دارند دست‌یابی به یک هویت مستقل است. سخت‌ترین تکلیفی که نوجوانان با آن مواجهه می‌‎شود دستیابی به هویت منحصر به فرد خودش است که می‌تواند تاثیر زیادی را در ارتباط مادر و دختر داشته باشد.

در این سنین دوستان و همسالان اهمیت بیشتری برای فرد پیدا می‌کنند، زیرا که نوجوان در این دوران از احساس تعلق، همنوایی، عضو گروه بودن و… لذت می‌برد. اگر مادر ویژگی کنترل‌گر بودن داشته باشد و دائم بر فعالیت‌های دخترش نظارت و دخالت بیش از حد بکند، با دستان خودش ارتباط صمیمانه‌اش با دخترش را کاهش می‌دهد.

این مسئله نتایج مختلفی دارد، برخی از دختران از ویژگی‌های مادر خود الگوبرداری می‌کنند و همانند او می‌شوند، برخی دیگر هم رفتاری بر ضد مادر خود در نظر می‌گیرند و ممکن است شروع به پنهان کاری و دروغ کنند. در نتیجه شیوه برخورد مادر با نیازهای دخترش اهمیت زیادی دارد. و رابط مادر و دختری به خوبی پیش خواهد رفت.

رابطه مادر و دختر در سنین مختلف

مادر برای تربیت دختر خود باید شرایط و دوران سنی را در نظر بگیرد. بحران های سن کودکی با نوجوانی متفاوت است. بنابراین برای رابطه مادر و دختر در سنین مختلف باید شرایط خاصی را در نظر بگیرید. در ادامه در رابطه با مادر و دختر در سنین مختلف روش هایی را اشاره کرده ایم.

رابطه مادر و دختر خردسال

رابطه مادر و دختر خردسال از زمان جنینی آغاز می‌شود. رفتار مادران با دختران خردسال اگر با شیوه های مناسبی باشد، در آینده رابطه های پایدارتری برقرار می‌کنند. مادران و دختران قبل از تولد با یکدیگر در ارتباط هستند. مادران به طور کل نقش پر رنگی در تربیت، تغذیه و پوشاک فرزندان دارند. زمانی که این نیازها در خردسالی بر طرف شود پیوند مطمئن عاطفی بین مادر و دختر خردسال برقرار می‌شود.

رابطه مادر و دختر نوجوان

دروان نوجوانی و سن بلوغ بسیار حساس و پر اهمیت است. سالهای نوجوانی برای دختران حائز اهمیت است. تربیت دختران در این دوران بسیار حائز اهمیت است. تربیت دختران در این دوران به محیط بیرونی، دوستان، رابطه ها، عوامل بیرونی و محیطی و … نیز مرتبط می‌شود. در دوران نوجوانی هورمون های تستوسترون و استروژن ترشح زیادی دارند نیاز به درک بسیار بالایی دارند. در این سنین سعی کنید در رابطه با روابط، مسائل جنسی و سوالات دختر نوجوان خود پاسخ های مناسب دهید.

رابطه مادر و دختر جوان

رابطه مادر و دختر جوان باید سرشار از صمیمیت، قدرت و آموزش است. در طول رابطه سعی کنید دختر جوان خود را درک کنید در رابطه با تمام مسائل او را راهنمایی کنید. در این سنین دختران شاید ازدواج کنند، بهتر است راهنمایی های لازم را به دختر خود ارائه دهید. البته به این موضوع دقت داشته باشید که دختر شما با زمان جوانی خودتان متفاوت است. در این دوران دختران می‌خواهند استقلال خود را به دست بیاورند و نظرات خود را در زندگی اعمال کنند.

راهکارهایی برای افزایش رابطه صمیمانه مادر و دختر

برای افزایش صمیمیت مادر و دختر، مادران باید از سنین کودکی با دختران به گونه ای رفتار کنند که از همان سن تا بزرگسالی حس امنیت، اعتماد و صمیمیت نمایان شود. در ادامه راهکارهایی را برای افزایش صمیمیت رابطه مادر و دختر ارائه داده‌ایم.

1. همدلی

اولین راهکار برای افزایش صمیمت رابطه مادر و دختر همدلی است. به دلیل تغییرات هورمونی ایجاد شده در دوران بلوغ و نوجوانی، دختر شاید ویژگی‌های مختلفی را تجربه کند. به عنوان مثال اغلب دختران در این دوران کمی زودرنج و تحریک پذیر می‌شوند و در ارتباط با هر مسئله‌ای به شیوه هیجانی واکنش نشان می‌دهند. درک شدن ویژگی‌ها و خلقیاتش توسط مادر می‌تواند احساس مثبتی در او به وجود بیاورد و بسیاری از نگرانی‌ها و اضطراب‌هایش کاهش پیدا کند.

2. توجه مادر به نیازهای دختر

اهمیت-رابطه-مادر-و-دختر

یکی از مهم ترین راه ها برای افزایش صمیمیت رابطه مادر و دختر، رفع نیازهای دختر توسط مادر است. دختران در هر دوره‌ رشدی نیازهای مختلفی دارند که متناسب با شرایط و ویژگی‌های همان دوره است. مادران برای اینکه بتوانند ارتباط صمیمانه و خوبی با دختر خود داشته باشند، باید نیازهای او را بشناسند و در جهت رفع آن نیاز‌ها اقداماتی انجام دهند. زیرا تمام نیازی که یک دختر نوجوان دارد درک کردن ویژگی‌ها و رفتارهایش توسط والدین است.

3. گفتگو مادر و دختر در ارتباط با مسائل جنسی

تغییرات جسمانی و هورمونی در این دوران می‌تواند سبب آشفتگی و سردرگمی دختر نوجوان شود. به طوری که ممکن است این مسئله به یک دغدغه ذهنی و اشتغال فکری تبدیل شود و خجالت دختر در بیان این مسائل باعث کاهش اعتماد به نفس و عزت نفس او شود.

همچنین گفتگو در ارتباط با مسائل مرتبط با قاعدگی و آموزش شیوه صحیح رعایت بهداشت شخصی در این دوران می‌تواند برای دختران کمک کننده باشد و باعث ارتباط بهتری بین مادر و دختر شود. اگر به هر دلیلی دختران میلی به دریافت آموزش یا صحبت کردن راجع به این مسائل نداشت به او اصرار نکنید و به نیازش احترام بگذارید. در صورتی که نمی‌دانید چطور برخورد کنید حتما مقاله آموزش پدر و مادر را مطالعه نمایید.

4. نظارت به اندازه کافی

کنترل بیش از حد فعالیت‌های دختر و یا عدم نظارت بر فعالیت‌ها می‌توانند سبب ایجاد مشکلاتی شود. به طور کلی بهترین حالت و ایده‌آل‌ترین وضعیت این است که به اندازه کافی بر فعالیت‌های فرزندان نظارت داشته باشید. نوجوانان و خصوصا دختران در دوران بلوغ نیاز به تنهایی و وقت گذرانی با همسالان خود دارند، پرس و جو و چرایی بیش از حد توسط مادر می‌تواند ارتباط صمیمانه بین مادر و دختر را کاهش دهد.

5. اظهار محبت مادر به دختر

اظهار محبت مادر و دختر برای قدرتمند ساختن رابطه بسیار حائز اهمیت است. دختران در همه دوران‌های رشد نیاز به درک شدن و مورد محبت قرار گرفتن دارند. اظهار محبت به اندازه کافی همیشه می‌تواند سبب افزایش رابطه صمیمانه شود. اما آنچه که اهمیت دارد شیوه اظهار محبت است.

مادران باید بدانند که اکنون فرزندشان بزرگ‌تر شده و نباید همانند دوران کودکی آن‌ها مورد محبت قرار دهند و نوازش کنند. نکته‌ای که وجود دارد این است که همیشه باید متناسب با ویژگی‌ها و اخلاقیات فرزندتان عمل کنید تا بتوانید ارتباط صمیمانه‌ای ایجاد کنید. احترام گذاشتن به نیازهای دختر باعث می‌شود تا او هم به نیازها و درخواست‌های والدین اهمیت دهد و احترام بگذارد.

6. واگذاری مسئولیت به دختر

دادن مسئولیت به دختر باعث می‌شود تا احساس ارزشمندی بیشتری کند. نوجوانان در این دوران به دنبال کسب هویت مستقل هستند و تمایل به استقلال دارند. واگذاری مسئولیت‌های مختلف به دختر می‌تواند او را در رسیدن به این خواسته بیشتر نزدیک کند. با این حال مسئولیت‌هایی که مادر به دخترش واگذار می‌کند باید متناسب با ویژگی‌های شخصیتی و رشدی و شناختی او باشد. مسئولیت‌های بیش از اندازه سخت باعث می‌شود تا دختر دلسرد شود و میلی به انجام دادن آن نداشته باشد. همین مسئله به تنهایی می‌تواند وضعیت روحی و خُلق و ارتباط صمیمانه بین مادر و دختر را کاهش دهد.

7. تعیین قوانین مشخص

برای اینکه رابطه قوی مادر و دختری ساخته شود، باید بنا به نظر هر دو قوانینی مشخص شود. اگر خواسته‌ها و انتظارات اعضای خانواده از قبل مشخص و به طور واضح بیان شود، درگیری‌ها و اختلاف نظرات کمتری در روابط پیش می‌آید. بهتر است محدوده عملکرد فرد به روشنی توضیح داده شود به عنوان مثال مسائلی مانند اینکه فرد تا چه زمانی حق دارد بیرون از خانه باشد، با دوستانش باشد و یا سایر فعالیت‌ها به روشنی درباره‌اش صحبت شود. به طور کلی در ارتباط با هر یک از قوانین بهتر است با بچه‌ها صحبت شود و قوانین طوری در نظر گرفته شود که انتظارات هر دو طرف برآورده شود.

8. انتقاد به اندازه کافی

انتقال کردن بیش از اندازه و ایرادگیری زیاد و با لحن خشن می‌‎تواند ارتباط صمیمانه مادر و دختر را تحت تاثیر قرار دهد. اگر انتقادی از دختر خود دارید یا می‌خواهید نکته‌ای را به او بگویید بهتر است لحنی مهربانانه و بدون سرزنش داشته باشید.

کلام آخر

مادر و دختر اگر رابطه دوستانه و عمیقی با یکدیگر داشته باشند به ندرت با مشکل روبرو می‌شوند. سعی کنید برای درک بهتر دخترتان قبل از قضاوت نظرات او را گوش دهید، منطقی رفتار کنید، در رابطه با نیاز های خود و نیازهای دخترتان صحبت داشته باشید. در سنین متفاوت آموزش های لازم را بدهید و تمام مدت به درک دختر بپردازید. برای برقراری ارتباط درست با دختر خود از روانشناس راهنمایی و مشاوره بگیرید. روانشناسان خبره مرکز مشاوره روانشناسی نینی مایند به صورت تلفنی، حضوری و آنلاین به شما در جهت بهبود مهارت های والدگری و ارتباطی با فرزندان‌تان خدمات ارائه می‌دهند.

برای دریافت مشاوره در زمینه مادر و دختر می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان کلینیک تخصصی مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

سوالات متداول

آیا مادر باید در ارتباط با دوستان دخترش حساسیت زیادی به خرج دهد؟

مادران باید به طور کلی نیازهای فرزند خود را درک کنند و پذیرای آن‌ها باشند. امروزه ارتباط با دوستان هم‌جنس و جنس مخالف امری طبیعی است. با این حال در این بین باید مسائل فرهنگی و خانوادگی را در نظر گرفت. بهتر است والدین به جای سرزنش و سرکوب کردن دختر خود، با او به آرامی صحبت کنند و مسائل را توضیح دهند. زیرا واکنش هیجانی و سرزنش کننده مادران می‌تواند باعث تخریب رابطه و پنهان کاری و دروغگویی دختران شود. این مسئله باعث می‌شود تا در آینده دختر در ارتباط با مسائل عاطفی به مادرش اعتماد نکند.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره