شنا کردن نوزاد یا بازتاب شنا کردن

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

شنا کردن نوزاد در واقع نوعی بازتاب غیر ارادی است که در بدو تولد وجود دارد. نوزادان در ابتدای تولد به طور طبیعی واجد بازتاب‌هایی هستند که به صورت غیرارادی برای حفظ بقا و ادامه زندگی از آن‌ها بهره می‌برند. بنابراین نوزادان به صورت غریزی با افتادن در آب می‌توانند شنا کنند، اما این رفتار با توانایی شنا کردن بزرگسالان دارای تفاوت است. به طوری که شنا کردن نوزاد وسیله‌ای برای ارزیابی سلامت او در هنگام تولد است. در صورتی که تمایل دارید این بازتاب را ببینید حتما قبل از آن مشاوره کودک دریافت نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه شنا کردن نوزاد می توانید از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 با برترین متخصصان در کلینیک تخصصی کودک ذهن نو تماس حاصل نمایید.

شنا کردن نوزاد | آیا نوزاد می تواند شنا کند؟

در حقیقت نوزاد فاقد توانایی شنا کردن است و این تنها بازتاب شنا کردن است که باعث می‌شود هنگامی که در آب قرار می‌گیرد مشابه حالت شنا کردن واقعی به نظر آید. برای دیدن بازتاب شنا کردن یا برادیکاردی، کافی است نوزاد را در آب شناور کنید خواهید دید که نفس‌اش را حبس کرده و چشمانش را باز می ‌کند.

همچنین با فوت کردن صورت نوزاد مشابه همین واکنش را از او خواهید دید. در اثر بازتاب شنا کردن کاهش ضربان قلب و جریان خون در رگ‌ها نیز اتفاق می‌افتد که به نوزاد کمک می‌کند مدت زمان طولانی‌تری را در زیر آب زنده بماند. بازتاب شنا کردن نوزاد علاوه بر انسان در بسیاری از پستانداران دیگر نیز دیده می‌شود.

تعریف بازتاب

به منظم‌ترین و سازمان یافته‌ترین رفتارهای نوزاد که  فطری است و به صورت خودکار اتفاق می‌افتد و برای رشد سیستم عصبی و عضلانی لازم است، بازتاب می‌گویند. بازتاب‌ها برای ادامه زندگی نوزاد ارزش زیادی دارند و در صورت عدم وجود آنها روند طبیعی رشد مختل خواهد شد و نوزاد قادر به رفع نیازهای اولیه خود نیست. نبودن بازتاب‌ها، ادامه یافتن پس از سن معین و بروز مجدد در سنین بزرگسالی می‌تواند از علایم آسیب مغزی باشد.

برای آشنایی با سایر انواع بازتاب نوزاد کلیک کنید.

فروشگاه آرامیس

سن ناپدید شدن بازتاب شنا کردن

بیشتر بازتاب‌ها پس از مدتی ناپدید شده و حرکات ارادی جایگزین آن می‌شود. این بازتاب نیز پس از شش ماهگی از بین خواهد رفت. به طور مثال کودک در شش ماهگی و هنگامی که در آب قرار دارد دست و پای خود را مشابه حالت شنا کردن تکان داده که همان واکنش‌های غیر ارادی اوست. برای آشنایی با نشانه های سلامت نوزاد کلیک کنید.

از چه سنی می توان به نوزادان شنا آموزش داد؟

در مورد سن شروع آموزش شنا دیدگاه‌های متفاوتی وجود دارد. برخی با تکیه به بازتاب شنا کردن از همان نوزادی آموزش شنا را شروع می‌کنند. ولی به نظر بسیاری از متخصصان آموزش شنا زیر یک سالگی توصیه نمی‌شود. بسیاری از نوزادان از شنا کردن و رها شدن در آب لذت زیادی می‌برند ولی ماندن در کنار نوزاد و اطمینان نکردن به توانایی شنا کردن او از وظایف والدین است. ارتباط با مشاور کودک والدین را در آگاه شدن از توانایی‌ها و مراحل رشد فرزند خود در هر مرحله رشدی کمک خواهد کرد.

شنا کردن چه فوایدی برای نوزاد دارد؟

از فواید یادگیری شنا در سنین پایین می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

تقویت سلامت استخوان ها

به دلیل فعالیت و جنب و جوش زیاد در حرکات شنا ، سلامت استخوان ها و مفاصل تقویت خواهد شد و همچنین برای بهبود علائم کودکان درگیر با بیماری آسم و تنگی نفس نیز موثر است.

شنا کردن نوزاد و کاهش خطر غرق شدن

کودکانی که در سنین پایین شنا کردن را می‌آموزند، نسبت به بقیه هم سن و سالان خود کمتر در معرض خطر غرق شدن قرار گرفته و همچنین از اعتماد به نفس بیشتری در هنگام شنا کردن و سایر جنبه‌های رفتاری برخوردار هستند.

شناخت و بهبود مهارت های فیزیکی

کودکانی که در یک الی چهار سالگی شنا کردن را یاد گرفته‌اند در آینده از توانایی‌های شناختی و فیزیکی بهتری بهره می‌برند. علاوه بر این شنا کردن یک سرگرمی مفید برای کودک در حال رشد است.

شنا کردن نوزاد و تعادل بهتر بدن

تعادل بهتر و کنترل عضلات از دیگر فواید آموختن شنا در سنین پایین است، زیرا در شنا کردن نوزاد و کودک قسمت های زیادی از عضلات بدن درگیر خواهد شد.

مدت زمان شنا کردن نوزاد

در این باره هیچ زمان مشخصی وجود ندارد اما به طور معمول 15 تا 20 دقیقه زمان مناسبی است. در صورت لرز کردن نوزاد و یا خستگی او بلافاصله او را از آب دور کنید. همچنین در زمان آموزش شنا به کودکان همراهی و حمایت کردن از آن‌ها ضروری است.

برای دریافت مشاوره در زمینه شنا کردن نوزاد می توانید از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 با برترین متخصصان در کلینیک تخصصی کودک ذهن نو تماس حاصل نمایید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره