اختلال یادگیری ریاضی | راه های درمان اختلال حل مسئله ریاضی کودکان

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

اختلال یادگیری ریاضی یکی از انواع مختلف اختلال یادگیری است که با عدم توانایی کودک در یادگیری و درک مفاهیم مرتبط با ریاضی مشخص می‌شود. کودک مبتلا به اختلال ‌یادگیری ریاضی دارای هوش طبیعی است، یعنی تفاوتی بین بهره هوشی این کودکان با سایر کودکان همسال وجود ندارد، اما در محاسبه و انجام عملیات ریاضی و انتزاعی نسبت به همسالان خود به طور واضح عملکرد پایین‌تری دارند. آشنایی با علل و تشخیص و مداخلات بهنگام اختلال یادگیری می‌تواند در جهت بهبود عملکرد این کودکان امری موثر باشد. برای آشنایی بیشتر با شرایط کودکان استثنایی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه اختلال یادگیری ریاضی می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان کلینیک تخصصی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

اختلالات یادگیری ریاضی

اختلالات یادگیری (LD) یا Learning Disability  یکی از انواع اختلالات عصبی رشدی است. که عمدتاً در کودکی تشخیص داده‌می‌شود و تمام عمر در زندگی فرد وجود دارد. در مجموع سه نوع کلی از اختلالات یادگیری وجود دارد. این سه نوع به اختلال یادگیری خواندن، نوشتن و محاسبات و درک مفاهیم ریاضی تقسیم می‌شوند.

اختلال‌یادگیری ریاضی ارتباطی با هوشبهر کودک ندارد. ممکن است یک کودک تیزهوش، عقب‌مانده و یا طبیعی دچار اختلال یادگیری ریاضی شود. کودکان مبتلا به اختلال یادگیری‌ریاضی در انجام عملیات و هرگونه محاسبات مرتبط با ریاضی مشکل دارند. و نمی‌توانند به خوبی این مفاهیم را درک کنند. این کودکان عمدتاً در چهار مهارت مرتبط با زبان، توجه، ادارک و ریاضی دچار اختلال هستند. کودکانی که اختلال یادگیری ریاضی دارند، هنگام شمارش از انگشتان دست خود استفاده می‌کنند. حدود 7% از کودکان دبستان مبتلا به اختلال یادگیری ریاضی هستند.

برای آشنایی بیشتر با سایر اختلالات یادگیری کلیک کنید.

نشانه های اختلال یادگیری ریاضی

نشانه های متعددی وجود دارد که می‌توان کودکان با اختلال یادگیری ریاضی را با این نشانه ها شناسایی کرد.

  • تخمین نزدن زمان
  • ناتوانی در فهم مسائل ریاضی
  • ناتوانی در حل جمع، تفریق، ضرب و تقسیم
  • ناتوانی در درک کسرها
  • شباهت‌دادن عدد 1 به “یک” زبان فارسی
  • ناتوانی در درک نمودار های تصویری و فضایی
  • ناتوانی در حساب کردن پول
  • ناتوانی در بخاطر سپردن شماره تلفن ها
  • ناتوانی درخواندن زمان و ساعت
  • اختلال در انجام  بازی های فکری ریاضی

چجوری تشخیص بدم که کودکم دچار اختلال یادگیری ریاضی است؟

اگر کودک شما با اعداد و ارقام مشکل داشت از یک روانشناس کمک بگیرید. سپس با مراجعه به معلم ریاضی از او بخواهید که به شما مشکلاتی که فرزندتان در مسائل ریاضی دارد و حتی مباحث مخالف را توضیح دهد. پس از اطمینان از این موضوع به یک متخصص و روانشناس مراجعه کنید. روانشناس با انجام تست های مختلف و تحلیل آنها به اختلال یادگیری ریاضی کودک پی می‌برد. تست های مختلفی در این زمینه وجود دارد که به شرح زیر است.

  • مهارت های محاسباتی
  • تسلط به ریاضیات
  • محاسبات ذهنی
  • استدلال ریاضی

تاثیر اختلال یادگیری ریاضی در عملکرد روزانه

کودکان مبتلا به اختلال یادگیری ریاضی به طور کلی در انجام محاسبات و درک مفاهیم ریاضی مشکلاتی را تجربه می‌کنند. این موضوع باعث می‌شود تا هر مسئله‌ای که در زندگی نیاز به محاسبه و درک عدد داشته باشد. کودک به درستی متوجه آن نشود، از جمله مسائلی که ممکن‌است در زندگی فرد پیش آید می‌توان به محاسبه قیمت یک کالا، شمردن پول، تاثیر در عملکرد تحصیلی اشاره کرد.

علل و دلایل بروز اختلال یادگیری ریاضی

تاکنون علل اصلی و قطعی ابتلا به اختلالات یادگیری مشخص نشده است، با این حال می‌توان مجموعه‌ای از عوامل زیستی، روانی، آموزشی و فرهنگی را در ابتلا به این اختلال موثر دانست. از جمله مشکلات مرتبط با عوامل زیستی می‌توان به ضعف در حافظه و مشکلات مرتبط با حافظه دیداری فضایی در نظر گرفت.

مشکل مرتبط با حافظه و نقص در حافظه دیداری فضایی باعث‌می‌شود تا کودک در به یادآوردن اعمال اصلی و مفاهیم ریاضی مشکلاتی را تجربه کند. همچنین در برخی از اعمال ریاضی که کودک نیاز به در نظرگرفتن مفاهیم و مسائل انتزاعی و فضایی دارد به دلیل نقص در حافظه دیداری فضایی دچار مشکلاتی می‌شود.

هرچقدر که سطح این عملیات و مفاهیم پیچیده‌تر شود کودک با مشکلات بیشتری مواجه می‌شود. همچنین مشکل در رشد شناختی کودک می‌تواند باعث شود تا کودک ترتیب توالی اعداد، نظام‌های عددی و مفاهیم ریاضی را به درستی درک نکند، علاوه بر این مسائل علت اختلال یادگیری ریاضی می‌تواند ناشی از فقر آموزشی و غنی نبودن محیط آموزشی کودک باشد.

بهترین راه های درمان اختلال یادگیری ریاضی

اختلال یادگیری‌ریاضی درمان های مخصوص خود را دارد که به شرح زیر است.

1. دارو درمانی اختلال یادگیری ریاضی

به طور کلی دارو درمانی جزء روش‌های درمانی انتخابی برای اختلال یادگیری ریاضی نیست. از آن جایی که اختلال حل مسئله ریاضی یک موضوع در طول تمام عمر محسوب می‌شود و نیاز به انجام تمرینات و مداخلات همیشگی دارد، دارو درمانی روش درمانی مناسبی نیست. با این حال استفاده از ویتامین‌های مختلف می‌تواند برخی از عملکرد‌های این کودکان را بهبود دهد.

2. تمرین‌های ریاضی

انجام تمرین‌های ریاضی یکی از راه های درمان اختلال یادگیری ریاضی است. و به طور طبقه بندی شده و از آسان به سخت باعث می‌شود تا کودک به صورت تدریجی با مفاهیم و عملکردهای ریاضی آشنایی پیدا کند. انجام تمرین‌های ریاضی مورد انتظار با سطح کودک، استفاده از مسائل حل شده و تکرار آن روش توسط کودک و.. می‌تواند روش موثری برای آموزش مهارت ریاضی کودک باشد. با این حال به یاد داشته باشید که تشخیص و ارزیابی و شیوه مداخله آن باید توسط یک روانشناس کودک یا معلم آموزش دیده انجام شود. برای دریافت مشاوره کودک کلیک کنید.

3. بازی درمانی برای بهبود اختلالات یادگیری

بازی درمانی از جمله‌ روش‌های درمانی اختلال یادگیری ریاضی است. که بری درمان و بهبود اختلالات مختلفی در کودکان به کار گرفته می‌شود. بازی درمانی انواع مختلفی دارد و با توجه به وضعیت و اختلال کودک می‌توان آن‌ها را شخصی سازی کرد. بازی درمانی برای مهارت‌های توجه، ادراک، درک مفاهیم انتزاعی، بازی ریاضی و… می‌تواند به شکل سنتی، مداد کاغذی یا کامپیوتری انجام شود.

نکته‌ای که وجود دارد این است که بازی درمانی صرفاً انجام بازی و سرگرمی نیست. بلکه روش‌های درمانی و نکات درمانی به طور مستقیم و غیر مستقیم به کودک آموزش داده می‌شود. زیرا که بازی درمانی می‌تواند بر فرایندهای رفتاری و شناختی کودک تاثیر بگذارد و عملکرد مغز را بهبود دهد. برای آشنایی بیتشتر با روش های درمان اختلالات یادگیری کلیک کنید.

4. بهبود مشکلات روانشناختی کودکان

کودکان مبتلا به اختلال یادگیری ریاضی به دلیل عملکرد تحصیلی پایین، یا مورد مقایسه قرار گرفتن در مدرسه با همسالان دیگر و… ممکن است مورد سرزنش و انتقاد والدین و معلمان قرار بگیرند، این مسئله می‌تواند باعث شود تا کودک مشکلاتی نظیر افسردگی، اضطراب، اعتماد بنفس و عزت بنفس پایینی را تجربه کند. این مشکلات روانشناختی می‌تواند اختلال حل مسئله ریاضی کودک را بدتر کند. از این جهت بهبود وضعیت روانشناختی کودکان می‌تواند به طور مستقیم و غیر مستقیم با عملکرد ریاضی کودکان ارتباط داشته باشد.

5. استفاده از روش دیداری

در این روش درمانی از کودک خود بخواهید که مسائل را در ذهن خود تجسم کند. با استفاده از نمودارهای ریاضی به او کمک کنید که مسائل را بهتر درک کند.

6. با صدای بلند مطالعه کند

برای تمرکز بیشتر و توجه به مسائل ریاضی، از کودک خود بخواهید تا درس ریاضی را بلند بخواند. با بلند روخوانی کردن تمرکز برخواندن بیشتر می‌شود. و کودک توجه بیشتری به نوشته ها دارد.

کلام آخر

والدینی که کودکان که مبتلا به اختلال‌یادگیری ریاضی دارند با خود درمانی کمکی به کودکشان نمی‌کنند. بهترین راهکار برای بهبود اختلال کودک، مراجعه به بگک روانشناس و متخصص در حوزه کودک است. مرکز مشاوره نی نی مایند به صورت حضوری و تلفنی به شما والدین آگاه خدمات ارائه می‌دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره درج شده تماس بگیرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه اختلال یادگیری ریاضی می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان کلینیک تخصصی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

سوالات متداول

آیا کودکان مبتلا به اختلال یادگیری ریاضی می‌توانند در مدارس عادی درس بخوانند؟

به طور کلی کودکان مبتلا به اختلال یادگیری ریاضی، غیر از این مسئله در مهارت‌های دیگر مشکلی ندارند و عملکرد تحصیلی عادی دارند. تنها مشکل این کودکان عدم درک مفاهیم ریاضی است. بنابراین اگر به این کودکان آموزش‌های بیشتری در زمینه ریاضی، درک مفاهیم اعداد و.. داده شود مشکل دیگری را در مدارس عادی تجربه نمی‌کنند.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره