تربیت کودک 6 تا 12 سال | تربیت کودک شش تا دوازده ساله

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

تربیت کودک 6 تا 12 سال ( شش تا دوازده ساله ) با توجه به اینکه فرزند شما اکنون وارد سنین مدرسه شده و محیط اجتماعی و شیوه زندگی وی تا حد زیادی نسبت به قبل تفاوت پیدا کرده موضوع مهمی است که باید به آن توجه کافی داشته باشید. بعضی ویژگی‌های شخصیتی بسیار مهم یا نحوه برقراری روابط اجتماعی با دیگران در این دوره در حال شکل‌گیری هستند. و بی‌توجهی به آن‌ها مشکلات بسیاری را در آینده کودک به همراه دارد. علاوه بر این نخستین تجربه‌های کودک از ورود به محیط مدرسه و درس‌خواندن از آن دسته مسائلی است که اگر برای کودکان لذت‌بخش نباشد، می‌تواند باعث از دست رفتن تمایل آن‌ها تمایل به تحصیل شود. به همین خاطر تربیت کودک 6 تا 12 ساله یا تربیت در سنین مدرسه موضوع مهمی است. برای آشنایی با ابعاد کلیک تربیت کودک کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه تربیت کودک 6 تا 12 سال می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان کلینیک تخصصی کودک ذهن نو تماس حاصل نمایید.

عواملی که باید در تربیت کودک 6 تا 12 سال در نظر بگیرید

شش تا دوازده ساله ( شش تا دوازده ساله )

در سنین 6 تا 12 سالگی کودک‌تان در تمامی جنبه‌های جسمانی، ذهنی و همین‌طور اجتماعی در حال رشد است. و برای تربیت وی شما باید به تمامی این ابعاد توجه کافی داشته باشید. در غیر این صورت نابرابری در رشد باعث خواهد شد، کودک شما در برخی جنبه‌ها ناتوان باشد و این موضوع در آینده مشکلاتی را برای وی ایجاد می‌کند. به همین خاطر در این بخش ابعاد مختلف رشد و تربیت کودک 6 تا 12 سال را با یکدیگر بررسی خواهیم کرد.

رشد جسمانی

سلامت جسمانی رابطه بسیار نزدیکی با سلامت روانی کودک دارد و به همین خاطر شما در این دوره می‌بایست به وضعیت خوراک، خواب و همین‌طور فعالیت بدنی فرزندتان نیز به ‌اندازه پرورش هوش اهمیت بدهید. سعی کنید تا جای ممکن از مواد غذایی سالم و تازه در تغذیه کودک استفاده کنید و برنامه منظمی را برای ورزش در نظر بگیرید. ورزش علاوه بر اینکه به تناسب‌اندام و سلامتی کودک کمک می‌کند در بالا بردن روحیه و احساس شادابی نیز نقش دارد.

برای آشنایی با بهترین سن تربیت کودک کلیک کنید.

تربیت کودک 6 تا 12 رشد ذهنی

احتمالاً متوجه این نکته شده‌اید که توانایی‌های ذهنی فرزند شما در این دوره نسبت به قبل رشد قابل‌ملاحظه‌ای داشته است. کودکان در این سنین معمولاً تفکرات غیرمنطقی را کنار می‌گذارند؛ ذهن آن‌ها اکنون می‌تواند راجع به مسائل مختلف منطقی‌تر فکر کند و همچنین آن‌ها علاقه‌مند به یادگیری موضوعات جدید خواهند بود. همچنین آن‌ها می‌توانند برای مدتی در حدود 45 دقیقه تمرکز خود را روی موضوعات مختلف نگه دارند و از توجه به مسائل نامربوط خودداری کنند.

مهم‌تر از همه این‌ها این است که مغز فرزند شما ازنظر رابطه میان سلول‌های عصبی در حال رشد است؛ به‌طورکلی با یادگیری هر موضوع جدید رابطه میان سلول‌های عصبی محکم‌تر شده و یا ارتباط‌های جدیدی شکل می‌گیرند. به میزانی که در ذهن یک فرد این ارتباطات بیشتر و محکم‌تر باشند توانایی وی در زمینه‌های مختلف بیشتر خواهد بود.

برای همین خاطر بهتر است در این دوران تجربیات مختلفی را برای فرزندتان در نظر بگیرید و به او اجازه بدهید علاوه بر تکالیف درسی با موضوعات دیگری نیز آشنا شود. به میزانی که شما بتوانید تنوع مطالبی که کودک با آن‌ها مواجه می‌شود را افزایش دهید به رشد ذهنی وی بیشتر کمک کرده‌اید.

 اما این به معنای آن نیست که سعی کنید تمام زمان کودک را با فعالیت‌های فوق‌برنامه مختلف پرکرده و او را خسته کنید بلکه سعی کنید نکاتی که او یاد می‌گیرد را به یکدیگر مرتبط کنید. برای مثال اگر تهیه دو مدل غذا را به فرزندتان یاد می‌دهید سعی کنید تفاوت‌ها و مشابهت‌های روش پخت آن‌ها را نیز بیان کنید. و یا اگر فرزندتان در حال یادگیری موسیقی است سعی کنید این کار را با شعرهای کتاب فارسی یا سایر آهنگ‌هایی که کودک می‌شنود ترکیب کنید. به عبارتی شما می‌بایست به فرزندتان کمک کنید موضوعات مختلف را به‌صورت یک شبکه در ذهنش رمزگذاری کند.

رشد عاطفی و اجتماعی

ورود به محیط اجتماعی مدرسه باعث می‌شود فرزند شما نسبت به قبل اجتماعی‌تر شده و به این مسائل توجه خاصی داشته باشد. در این سنین برقراری رابطه با دوستان و موردپذیرش قرار گرفتن در گروه‌های دوستی برای آن‌ها اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند. به همین خاطر بهتراست روی مهارت‌های اجتماعی فرزندتان در این دوره سنی توجه بیشتری داشته باشید. اگر احساس می‌کنید در برخی زمینه‌ها ضعیف عمل‌می‌کند پیش از آنکه با مشکل جدی مثل طرد شدن از جانب دوستان مواجه شود راجع به این موضوع از یک مشاور کودک کمک بگیرید.

زورگویی از جانب همسالان یکی از مشکلات شایع در این دوره سنی به‌ویژه برای پسران است. به همین خاطر مهم است که شما سعی کنید مفاهیمی مثل محبت و نوع‌دوستی را به کودک آموزش دهید و در کنار آن‌ها روش‌هایی برای دفاع از خود را نیز به فرزندتان بیاموزید. برای مثال ممکن است آن‌ها نیاز داشته باشند مهارت مخالفت کردن با دیگران یا بیان نظرات خود را یاد بگیرند.

تربیت کودک 6 تا 12 با توجه رشد جنسی

دیر یا زود نشانه‌های جسمانی و روانی بلوغ در فرزند شما ظاهر می‌شوند. به همین خاطر یکی از نکات مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که به‌مرورزمان اطلاعات و آگاهی لازم راجع به تغییرات جسمانی که قرار است فرزندتان تجربه کند و همین‌طور راه‌های رعایت بهداشت فردی یا مراقبت از خود را به او آموزش دهید. این کار باعث می‌شود آن‌ها با آرامش و آگاهی بیشتری وارد دوره سنی بعدی شوند و با بعضی از بحران‌های مربوط به دوره نوجوانی درگیر نشوند

آموزش مهارت‌های زندگی

مهارت‌های زندگی مجموعه‌ای از اصول و قواعد است که به شما کمک می‌کند تا زندگی خود را با قدرت بیشتری مدیریت کنید. بعضی از این مهارت‌ها مثل قدرت مخالفت با نظر دیگران یا کنترل احساسات ازجمله مسائلی هستند که بهتر است فرزند شما در سنین پایین‌تر آن‌ها را آموزش ببیند. به همین خاطر بهتر است برای نحوه آموزش این مهارت‌ها به فرزندتان از یک روانشناس کودک کمک بگیرید. برای آشنایی با مطالب روانشناسی کودک کلیک کنید.

بایدونبایدهای تربیت کودک 6 تا 12 سال

پرورش اعتمادبه‌نفس

کودکان در سنین مدرسه نسبت به واکنش شما در مورد کارهایشان بسیار حساس هستند. شما با تایید و تشویق کودک هنگام انجام کارهایش به او در باور به توانایی‌هایش کمک می‌کنید. به همین نسبت تمسخر یا ایرادگرفتن از کارهای آن‌ها احساساتی مانند شرم یا عدم باور به خود را در کودک شکل می‌دهد. به همین خاطر سعی کنید در تربیت کودک 6 تا 12 سال خود فعالیت‌ها و پیشرفت‌های کودک را مورد تشویق قرار دهید و از رفتار کمال‌گرایانه اجتناب کنید.

آموزش مسئولیت‌پذیری

کودکان در این دوره سنی دوست دارند برخی کارهای ساده مثل مسواک‌زدن یا حمام‌رفتن را به‌تنهایی انجام دهند. بهتر است در کنار نظارتی که روی انجام کارشان دارید به آن‌ها اجازه بدهید. این کارها را به‌تنهایی انجام دهند و علاوه بر این برخی مسئولیت‌های ساده و متناسب با سنشان را نیز برای آن‌ها در نظر بگیرید. این کار باعث‌می‌شود آن‌ها علاوه بر یادگیری مهارت‌ها، اعتمادبه‌نفس خود را تقویت کنند. همین‌طور مسئولیت‌پذیری راجع به موضوعات مختلف را نیز یاد خواهند گرفت.

استفاده از تلفن همراه و اینترنت

یکی از چالش‌هایی که والدین با آن مواجه می‌شوند علاقه کودکان به استفاده از تلفن همراه و اینترنت است. بعضی از دوستان آن‌ها ممکن‌است تلفن همراه داشته باشند و یا حتی در شبکه‌های اجتماعی عضو باشند؛ این مساله باعث می‌شود فرزند شما نیز چنین تقاضایی داشته باشد. در این مواقع بهترین‌است به‌جای مخالفت با کودک به او اجازه دهید با نظارت شما و برای زمان‌های مشخصی از اینترنت استفاده کند.

اهمیت مشاوره

سنین مدرسه با مشکلات و چالش‌های بسیاری همراه خواهد بود. بی‌میلی نسبت به مدرسه رفتن یا انجام تکالیف، دشواری در توجه و تمرکز و همین‌طور اختلالات یادگیری ازجمله مشکلاتی هستند که شاید شما هم با آن‌ها مواجه شده باشید. در کنار همه این‌ها ناتوانی در برقراری رابطه اجتماعی یکی دیگر از مشکلاتی است که در این سنین کودکان را آزار می‌دهد. و بارسیدن به سنین بلوغ احتمالاً مشکلات والدین با فرزندشان افزایش پیدا خواهد کرد. به همین خاطر بهتراست در تربیت فرزندتان از یک متخصص درزمینهٔ روانشناسی کودک مشورت بگیرید. تا علاوه بر برطرف‌کردن مشکلات موجود بتوانیدکیفیت رابطه خود با فرزندتان را نیز افزایش دهید. و از بروز بسیاری از مشکلات پیشگیری کنید. برای دریافت مشاوره کودک کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه تربیت کودک 6 تا 12 سال می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان کلینیک تخصصی کودک ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

سؤالات متداول

مهم‌ترین چیزی که در تربیت کودک 6 تا 12 سال باید در نظر داشت چیست؟

سعی کنید تا جای ممکن دایره تجربیات کودک را گسترده‌تر کنید تا آن‌ها با موضوعات مختلفی آشنا شوند و بتوانند میان یادگیری‌های مختلف خود ارتباط برقرار کنند.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره