هفته بیست و ششم بارداری

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

هفته بیست و ششم بارداری در سه‌ماهه‌سوم بارداری قرار دارد از این جهت جنین و مادر تغییرات گسترده‌ای را تجربه می‌کنند. هر چه از مدت زمان بارداری در سه‌ماهه‌سوم بیشتر می‌گذرد جنین آمادگی بیشتری برای زندگی خارج از رحم را پیدا می‌کند با این حال هنوز در هفته26 نمی‌تواند بدون کمک دستگاه‌های پزشکی در خارج از رحم زنده بماند. وضعیت تکان خوردن و حرکات جنین در این هفته بسیار شدت پیدا می‌کند و این تکان خوردن‌ها و تغییرات می‌تواند باعث ایجاد اضطراب و نگرانی‌هایی برای مادر شود. به همین دلیل آشنایی با تغییرات ایجاد شده در هفته بیست و ششم بارداری و راهکارهای خود مراقبتی و مراقبت‌های پزشکی مورد نیاز می‌تواند باعث افزایش سلامت مادر و جنین و کاهش اضطراب‌ها و نگرانی‌های احتمالی شود. برای دریافت مشاوره بارداری کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه هفته بیست و ششم بارداری می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره کودک از طریق شماره 02191002360 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان کلینیک تخصصی و مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

وضعیت جنین در هفته بیست و ششم بارداری

در هفته بیست و ششم بارداری وزن و قد جنین همچنان روند افزایشی دارد؛ به طوریکه قد نوزاد حدودا به 36 سانتی‌متر و وزنش حدودا به 760 گرم می‌رسد. افزایش وزن جنین به دلیل تکامل اندام‌های داخلی و خارجی بدن، استخوان‌ها، ستون فقرات و مغز است. در نتیجه در این هفته جنین شباهت زیادتری را به یک نوزاد متولد شده پیدا می‌کند.

در این هفته هماهنگی دست‌های جنین بیشتر می‌شود و قابلیت آن را دارد که بتواند بدن خودش و محیط اطرافش با دقت بیشتری لمس کند. همچنین در این هفته جنین‌ شروع به مکیدن انگشت شست خود می‌کند. مکیدن انگشت شست می‌تواند باعث تقویت عضلات فک و صورت جنین شود و مکیدن پستان در دوران نوزادی را راحت‌تر کند. مکیدن انگشت شست به دلیل ایجاد رفلکس مکیدن رخ می‌دهد.

دستگاه تنفسی و به مراتب حرکات تنفسی جنین بهتر می‎شود. در این هفته وضعیت شنوایی کودک تقریباً کامل شده است و نسبت به صدای محیط اطرافش هوشیار‌تر می‌شود. به طوریکه ممکن است با شنیدن یک صدای بلند حرکات ناگهانی انجام دهد. از جالب‌ترین تغییراتی که در این هفته رخ می‌دهد این هست که برای اولین جنین قابلیت آن را دارد که چشم‌هایش را باز و بسته کند و پلک بزند. برای آشنایی بیشتر با دوران بارداری کلیک کنید.

فروشگاه آرامیس

وضعیت مادر در هفته بیست و ششم بارداری

همانند هفته‌های پیشین شکم مادر نسبت به گذشته بزرگ‌تر می‌شود. هرچه که جنین بزرگ‌تر می‌شود انقباضات عضلات شکم بیشتر احساس می‌شود اما این یک مسئله نگران کننده نیست، زیرا که با انقباضات زایمان فرق دارد. این انقباضات ممکن است در طول روز چندین بار احساس شود.

افزایش وزن جنین می‌تواند سرعت حرکات مادر را کاهش دهد و بر قفسه سینه و دستگاه گوارش مادر فشار بیشتری وارد کند. از این هفته به بعد مادر باید حواسش به علائم و تغییرات بدنی‌اش باشد، به عنوان مثال برخی از مادران در این هفته دچار افزایش فشار خون در بارداری می‌شوند که در چنین حالتی بهتر است به پزشک مراجعه کنند تا علت این مسئله بررسی شود.

همچنین برخی از مادران ممکن است دچار دیابت بارداری شوند، این نوع دیابت به دلیل تولید ناکافی انسولین است که منجر به افزایش سطح قند خون می‌شود. دیابت در دوران بارداری معمولاً پس از زایمان به طور خود به خودی برطرف می‌شود.  

عوارض شایع در هفته 26 بارداری برای مادر

تغییرات ایجاد شده در سه ماهه سوم بادرای می‌تواند همراه با برخی عوارض برای مادران باشد. با این حال همه افراد این علائم و عوارض را تجربه نمی‌کنند. از این جهت برخی از مادران در این هفته ممکن است دچار عوارض احتمالی نظیر درد عضلات مختلف بدن، خستگی، سوزش معده، انقباضات رحم، ورم پا، یبوست، سردرد و افزایش فشار خون شوند.

افزایش فشار خون مسئله‌ای است که به طور طبیعی ممکن است در دوران بارداری رخ دهد، اما اگر این افزایش فشار خون بیش از حد بود باید به پزشک مراجعه کنید. همچنین انقباضات رحم که در این دوران رخ می‌دهد به دلیل آماده شدن بدن برای زایمان است، با این حال اگر انقباضات دردناکی را تجربه می‌کنید بهتر است با پزشک خود مشورت کنید.

خودمراقبتی‌ها در هفته بیست و ششم بارداری

مراقبت‌های پزشکی

مشکلات و خطرات جدی مانند اختلالات ژنتیکی و وراثتی که ممکن بود در ماه‌های قبل تشخیص داده شود دیگر در این زمان وجود ندارد، هرچه از مدت زمان بارداری بیشتر می‌گذرد خطرات دوران بارداری کمتر می‌شود با این حال بهتر است در ابتدای سه ماه سوم بارداری یک قرار ملاقات با پزشک خود داشته باشید تا وضعیت جسمانی خودتان و فرزندتان مورد بررسی و ارزیابی قرار بگیرد.

میزان وزن‌گیری در دوران بارداری اهمیت فراوانی دارد، هرچه وزن مادر در این دوران افزایش پیدا کند وزن جنین در هنگام تولد هم بیشتر است، کم‌وزنی در هنگام تولد می‌تواند مشکلاتی را برای نوزاد متولد شده به وجود بیاورد.

از جمله مسائل دیگری که نیاز به بررسی و ارزیابی توسط پزشک دارد وضعیت دیابت دوران بارداری است به طور کلی در هفته‌های بیست و چهارم تا بیست و هشتم بارداری آزمایش غربالگری دیابت دوران بارداری انجام می‌شود. همچنین بررسی وضعیت فشار خون مادر دارای اهمیت زیادی است. افزایش فشار خون غیر طبیعی می‌تواند باعث ایجاد مشکلاتی برای مادر و جنین شود.

خودمراقبتی‌ها در هفته بیست و ششم بارداری

یبوست از جمله مشکلاتی است که در طول دوران بارداری ممکن است با آن مواجه شوید، برای رفع و بهبود مشکل یبوست بهتر است مایعات به اندازه کافی بنوشید و مواد غذایی فیبردار، میوه و سبزیجات و… را در سبد غذایی خود قرار دهید. همچنین در سه ماه سوم بارداری خوردن مواد غذایی که سرشار از آهن باشد مانند عدس و ویتامین‌های دوران بارداری می‌تواند آهن مورد نیاز جنین را تامین کند. برای رفع و بهبود سوزش سر دل از خوردن مواد غذایی محرک و ادویه دار و نوشیدنی‌های گازدار اجتناب کنید.

ورزش منظم و سبک را در برنامه روزانه خود قرار دهید، ورزش کردن باعث تقویت عضلات بدن می‌شود و می‌تواند زایمان را برای مادر راحت‌تر کند، همچنین انجام ورزش اصولی و صحیح تحت نظارت پزشک می‌تواند سبب کاهش درد کمر و گرفتگی عضلات بدن شود.

جهت برقراری رابطه جنسی با همسر خود اگر پزشک ممنوعیتی برای شما قرار نداده باشد می‌توانید با رعایت و انجام نکات ساده در انتخاب پوزیشن‌ها رابطه جنسی با همسر خود داشته باشید. رابطه جنسی در دوران بارداری به طور کلی مشکلی برای مادر و جنین ایجاد نمی‌کند، مگر اینکه به دلیل شرایط پزشکی این کار برایتان از طرف پزشک ممنوع شده باشد.

برای دریافت مشاوره در زمینه هفته بیست و ششم بارداری می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره کودک از طریق شماره 02191002360 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان کلینیک تخصصی و مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

 

سوالات متداول

آیا در هفته بیست و ششم بارداری جنین می‌تواند خارج از رحم زندگی کند؟
تولد زودرس در هفته بیست و ششم بارداری می‌تواند منجر به مرگ جنین شود، درست است که اندام‌های ریوی و تنفسی جنین هنوز در حال تکمیل شدن است، با این حال هنوز آنقدر تکامل پیدا نکرده است که بتواند خارج از رحم زنده بماند. پس شانس زنده ماندن کم است.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره