قطع شدن حالت تهوع در بارداری

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

قطع شدن حالت تهوع در بارداری برای بسیاری از خانم تعجب آور است. حدود سه چهارم زنان حامله در طول سه ماهه اول حاملگی، تهوع (گاهی استفراغ) را تجربه می‌کنند. تهوع در برخی زنان صبح‌ها بدتر است و با گذشت روز حال‌شان بهتر می‌گردد و در برخی هم در هر زمانی از روز تهوع رخ می‌دهد. حالت تهوع در بادراری در بعضی زنان یک ماه یا بیشتر هم طول می‌کشد، و گاهی ممکن است در ادامه حاملگی دوباره ایجاد شود و تا آخر حاملگی تهوع رخ دهد. در ادامه بررسی می‌کنیم که حالت تهوع تا چه زمانی عادیست و آیا قطع زود هنگام آن خطرناک است؟ برای بهبود آن چه کارهایی می‌توان انجام داد. برای دریافت خدمات مشاوره بارداری کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه قطع شدن حالت تهوع در بارداری در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان کلینیک تخصصی مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

تهوع در بارداری

علم پزشکی تا به امروز موفق به کشف علت دقیق بروز این حالت در حاملگی نشده است. به عقیده برخی پزشکان، افزایش هورمون پروژسترون در سه ماهه اول، در ایجاد حالت تهوع نقش دارند. در این صورت باید گفت هر قدر حالت تهوع شدیدتری دارید، بارداری پایدار‌تر و سالم‌تری هم خواهید داشت. زیرا هورمون پروژسترون، مسئول حفظ ضخامت و سلامت لایه‌های رحمی است.

اما برعکس این موضوع صدق نمی‌کند. یعنی اگر حالت تهوع ندارید، ارتباطی با ناپایداری حاملگی تان نیست. زیرا هستند زنانی که به ‌طور کلی حالت تهوع در حاملگی ندارند و بدون مشکل این دوران را سپری می‌نمایند و فرزند سالم به دنیا می‌آورند. بنا به حدس برخی متخصصین، حالت تهوع تا زمانی ادامه خواهد داشت که جفت مسئولیت تولید پروژسترون را بر عهده بگیرد. این کار هم تقریبا تا پایان سه ماهه اول طول می‌کشد.

برای آشنایی بیشتر با شرایط دوران بارداری کلیک کنید.

قطع شدن حالت تهوع در بارداری

تقریبا 50 تا 90 درصد از خانم‌های باردار در سه ماهه اول بارداری از ‌حالت تهوع و استفراغ رنج می‌برند. این حالت تهوع در اغلب موارد در هفته 14 الی 17 بارداری قطع می‌شود و اثر منفی بر روی مادر و جنین ندارد.

فروشگاه آرامیس

به گفته پزشکان، زنان باید از مواد غذایی که حالت تهوع‌شان را تشدید می‌کند، بپرهیزند. مخصوصا از بوها و رایحه‌هایی که موجب شروع حالت تهوع است دور شوند. البته عوامل دیگری چون: حرکت، صدا، نورهای شَدید و شرایط آب و هوایی نامساعد هم اغازگر تهوع هستند. قطع حالت تهوع در بارداری هم موضوعی طبیعی در طول بارداری است. اما گاه نشانه‌ای از سقط‌ جنین و مشکلاتی ازاین‌ قبیل می‌باشد. از این رو نسبت به این موضوع هم مانند دیگر ویژگی‌های جسمانی‌تان در دوران بارداری به قدر کافی توجه و حساسیت نشان بدهید.

قطع تهوع و جریان طبیعی بارداری

همان‌طور که گفتیم تغییرات هورمونی، اصلی‌ترین علت ایجاد تهوع در دوران حاملگی است و برای محافظت از جنین اتفاق می‌افتد. از این جهت می‌توان گفت که وقتی بدن و به ویژه دستگاه گوارش با این تغییرات انطباق پیدا کند، این مشکلات هم تمام خواهد شد. یعنی تقریبا از هفته 16 حاملگی به بعد، بدن اکثر خانم‌ها با این شرایط هماهنگ می‌شود. و از شدت حالت تهوع کاسته می‌شود. برای همین اگر حالت تهوع ندارید و پزشک متخصص سلامت شما و فرزندتان را تایید کرد، نیازی به نگرانی نیست.

قطع تهوع و سقط‌ جنین

در شرایطی قطع حالت تهوع در بارداری نشانه‌ای از سقط‌جنین است. از آنجا که در صورت ایجاد مشکلاتی مانند سقط‌جنین، ترشح هورمون‌های دوره بارداری به‌تدریج کم و در نهایت قطع می‌شود، در نتیجه به دنبال آن حالت تهوع هم در این مادران پایان می‌یابد. مخصوصا اگر این قطع حالت تهوع با کاهش دیگر نشانه‌ها چون درد یا احساس سنگینی در سینه‌ها همراه باشد، توصیه می‌کنیم هرچه سریع‌تر به یک متخصص مراجعه نمایید.

در بسیاری از مواقع، سقط‌جنین با این نشانه‌ها و خونریزی یا دردهای شدیدی همراه نیست. برای همین شما نباید نبود خونریزی را دلیل بر سلامت جنین در نظر بگیرید، و حتما با پزشک مشورت کنید.

راه حل‌هایی برای کاهش حالت تهوع در بارداری

برخی از خانم‌ها در بارداری با حالت تهوع بسیار اذیت می‌شوند. و دنبال راهی برای کنترل یا کاهش آن هستند، تا دوره سه ماهه تهوع را رد کنند. در این قسمت روش‌هایی برای مدیریت و قطع تهوع برای‌تان بیان می‌کنیم.

1- وعده‌های کوچک غذایی به دفعات مصرف کنید

تهوع در بارداری غالبا به دلیل کاهش قند خون و نداشتن میل به غذا خوردن بروز می‌کند. سعی کنید کم کم ولی در تعداد وعده‌های بیشتری غذا بخورید. البته نباید هم در خوردن زیاده‌روی کنید، مخصوصا غذاهای چرب و پر ادویه نخورید. بهتر است از غذاهایی هم که بوی شَدیدی دارند دوری کنید.

2- مصرف ترکیبی از کربوهیدرات‌ها، پروتئین‌ها و چربی‌ها

وعده صبحانه: یک کاسه‌ کوچک شامل پودر غلات و تکه‌های موز.

برای نهار: سیب‌زمینی تنوری همراه با پنیر کم چرب، آواکادو، خیار و گوجه فرنگی.

وعده شام: مرغ را بپزید و وقتی سرد شد با برنج قهوه‌ای و فلفل دلمه‌ای صرف کنید، برای سالاد هم بهتر است هویج رنده‌ای و نخود سبز را با روغن زیتون و عصاره لیمو مخلوط کنید.

3- غذاهای کمی ترش هم بخورید

معده در مواقع تهوع، چیزهای ترش را بهتر از خوراکی‌های شیرین تحمل می‌کند. انبه و آناناس گزینه خوبی هستند.

4- مشورت با پزشک در مصرف مکمل‌‌های حاوی مواد معدنی آهن

با مشورت پزشکتان می‌توانید مکمل های آهن را در دوره سه ماهه اول که تهوع دارید از لیست مصرف حذف کنید. البته زمانی که حالت تهوع کاهش یافت، حتما آن را دوباره مصرف نمایید. اگر هم احساس کمبود انرژی دارید، یک ویتامین B-complex ساده به تامین انرژی کمک می‌کند.

5- حفظ آب بدن با نوشیدنی‌ها

اگر نمی‌توانید زیاد آب ساده بنوشید، آب را با قطراتی از عصاره لیموی تازه، یک تکه‌ میوه تازه یا نعناع، مخلوط کنید و مزه‌‌دار بنوشید.

6- درمان‌های خانگی

در گذشته برای درمان تهوع ناشی از حرکت پیاپی مثلا در ماشین، ریشه گیاه زنجبیل بکار می‌رفت. پژوهش‌های امروزی، زنجبیل را برای درمان تهوع حاملگی هم موثر می‌داند. بیسکویت‌های کراکر خشک، ویتامین ب 6 در موارد ملایم تهوع و بوییدن لیموی تازه برای تهوع ناشی از بوهای نامطبوع توصیه می‌شود.

درمان‌های دیگری مانند: مچ بند الکترونیک، آب ‌نبات‌ چوبی مخصوص تهوع، مکمل‌های ویتامین ب 6، اسید فولیک، شربت زنجبیل، کاهش سر و صدا، طب سوزنی و هیپنوتیزم نیز برای کاهش تهوع مفیدند. درمان سنتی تهوع صبحگاهی، غذای کم حاوی کربوهیدرات ساده، بدون ادویه است. ولی برخی غذاهای پروتئینی را برای تنظیم حالت تهوع بیشتر از کربوهیدرات‌ها موثر می‌دانند.

مصرف تنها کربوهیدرات‌ها موجب کاهش تولید انسولین بدن و افت سریع قند خون می‌‌شود. وعده‌‌های غذایی متوازن با ترکیبی از خوراکی‌های متنوع بخورید، تا قند خونتان ثابت حفظ شود.

چه زمانی باید برای قطع تهوع در بارداری به پزشک مراجعه کرد

چنانچه حالت تهوع یا علائم دیگر بارداری‌تان قطع شد، خونریزی و تغییر در ترشحات واژن در بارداری رخ داد، احساس سنگینی در سینه و دل درد شدید (مانند درد پریودی یا حتی بدتر از آن) داشتید، حتما باید به پزشک مراجعه شود. زیرا این علائم، در اکثر موارد نشان‌دهنده پایان بارداری و سقط جنین است. متخصص زنان در این موارد به وسیله سونوگرافی و آزمایش خون بتا در بارداری، تشخیص خواهد داد که آیا جنین شما سقط شده یا سالم است.

سخن پایانی

مسأله تهوع در بارداری یکی از رایج‌ترین مشکلات خانم‌ها در حاملگی است. با وجود آزاردهنده بودن آن، ترجیح می‌دهند آن را تجربه کنند. زیرا بعضی از زنان می‌ترسند که اگر تهوع نیاید و یا قطع شود، ممکن است جنینشان سقط شود. این فکر اصلا درست نیست، باید بدانید حالت تهوع صبحگاهی بطور نرمال در اواسط بارداری قطع می‌شود و این طبیعی است.

ولی اگر در اواخر هفته 17 بارداری هستید و هنوز حالت تهوع دارید، احتمالاً نشانه مشکلات خطرناک‌تری است و تهوع شدید بارداری نام دارد که خود به خود قطع نمی‌شود، فقط در دو درصد از بارداری‌ها اتفاق می‌افتد و با افزایش هورمون تیروئید مرتبط است. از دست دادن وزن، آب بدن، کمبود مواد مغذی بدن، اختلالات در الکترولیت‌ها (مواد معدنی در بدن) و اختلال در توازن اسیدی پایه از علائم آن است و تاثیرات مضری برای سلامت جنین دارد. با مشاهده این علائم فورا به پزشک مراجعه نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه قطع شدن حالت تهوع در بارداری در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان کلینیک تخصصی مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره