تکان خوردن جنین در شکم مادر

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

تکان خوردن جنین در شکم مادر شاید بتوان گفت اولین تجربه لذت‌بخش‌ و زیبا دربارداری است. برای هر مادری و حتی اطرافیان، این تکان‌ها یک تجربه شیرین و لذت بخش است. که نشان‌دهنده حیات و سلامت جنین است. به طور کلی تکان خوردن جنین حدوداً از ماه دوم یا هفته هفتم بارداری آغاز می‌شود. و کم و بیش تا پایان دوران‌بارداری ادامه دارد. این تکان خوردن که در هفته‌هفتم بارداری رخ می‌دهد، معمولاً برای مادر قابل تشخیص نیست. مادر بین هفته 16 تا 22 بارداری تکان ها را حس می‌کند. با آگاهی از اهمیت تکان خوردن جنین و نحوه حرکت او از سلامت فرزند خود مطمئن می‌شوید. مشاوره کودک نیز می‌تواند در این زمینه به شما کمک کند. برای کسب اطلاعات در زمینه مشاوره کودک کلیک کنید. 

برای دریافت مشاوره در زمینه تکان خوردن جنین در شکم مادر در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط مستقیم با برترین متخصصان کلینیک تخصصی مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

تکان خوردن جنین در شکم مادر

به طور کلی اولین تکان خوردن جنین در ماه دوم بارداری و در هفته هفتم بارداری رخ می‌دهد. اما این تکان ها را مادر حس نمی‌کند. زیرا جنین هنوز بسیار کوچک است. و برخوردش با دیواره رحم احساسی را در مادر به وجود نمی‌آورد. اولین تکان خوردن‌هایی که مادر آن‌ را حس می‌کند از هفته 16 بارداری به بعد شروع می‌شود.

نکته‌: هر مادر باید بین هفته 16 تا 22 بارداری این تکان خوردن را حس کند، اگر در این دوران چنین چیزی احساس نکردید بهتر است به پزشک مراجعه نمایید. برای کسب اطلاعات در زمینه دوران بارداری کلیک کنید.

اهمیت تکان خوردن جنین در شکم مادر

تکان خوردن جنین در بارداری نشان‌دهنده سلامت اوست. تکان نخوردن جنین برای طولانی مدت ممکن است نشانه مشکلی جدی باشد. پس اگر جنین در داخل شکمتان تکان می‌خورد خوشحال باشید. با این حال باید ریتم و حرکات جنین را مد نظر قرار دهید. کمتر شدن حرکت جنین و یا تغییر ریتم این تکان خوردن‌ها معمولاً نشان دهنده نامناسب بودن وضعیت جنین است. این حرکات از ماه هفتم بارداری اهمیت بیشتری پیدا می‌کنند زیرا از این ماه به بعد جنین توانایی آن را دارد که خارج از رحم زنده بماند، پس حرکات جنین دارای اهمیت زیادی هستند.

بیشتر بخوانید: علائم اولیه بارداری

عوامل موثر بر متوجه نشدن حرکات جنین

به طور کلی تکان نخوردن جنین می‌تواند نشان دهنده یک اتفاق ناخوشایند باشد اما با این حال مواردی وجود دارد که کودک سالم است و تکان می‌خورد اما مادر این تکان خوردن‌ها را احساس نمی‌کند. از جمله این شرایط می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

فروشگاه آرامیس

1. داشتن دغدغه ذهنی

مشغول بودن و داشتن دغدغه ذهنی و مسائل روزمره گاهی باعث می‌شود تا مادر متوجه این حرکات و تغییرات در بدنش نشود.

2. مدل‌های حرکتی

هر جنینی با توجه به وضعیت خود و مادر مدل حرکتی خاص خودش را دارد. در مواردی حرکات جنین به قدری آهسته و آرامند که تشخیص‎شان کار آسانی نیست.

3. تکان خوردن جنین در شکم مادر | تعداد بارداری

ممکن است تشخیص حرکات در بارداری اول آسان‌ رخ ندهد چرا که در اولین تجربه بارداری حرکات دیرتر حس می‌شود و با فاصله زیاد‌تر اتفاق می‌افتد. بی تجربگی مادر در تشخیص این حرکات نیز باعث متوجه نشدن او می‌شود. 

4. چاقی و افزایش وزن مادر

چاقی و انباشت چربی هرچه بیشتر باشد، باعث می‌شود که مادر این حرکات را سخت‌تر احساس کند. در برخی موارد به علت چاقی بیش از حد، ممکن است پزشک هم نتواند از طریق سونوگرافی این مسئله را تشخیص دهد.

5. خوابیدن جنین

جنین نیز در شکم مادر به خواب می‌رود و در این مدت حرکتی نمی‌کند. زمانی که تحرک مادر زیاد باشد، جنین خواب آلود می‌شود و ممکن است کمتر تکان بخورد.

6. کمبود اکسیژن

اگر تکان نخوردن جنین طولانی مدت باشد، ممکن است نشان‌دهنده کمبود اکسیژن درون رحم و پیچ خوردگی ناف دور گردن او باشد. پس در صورت طولانی شدت این فرایند به پزشک مراجعه نمایید. 

7. مصرف داروهای مختلف

مصرف برخی از داروهای مختلف مانند داروهای مسکن و آرامبخش می‌تواند وارد خون شود و حرکات جنین را تحت تاثیر قرار دهد. به همین دلیل توصیه می‌شود که بدون تجویز پزشک از دارو در دوران بارداری استفاده نکنید.

چگونگی تکان خوردن جنین

شیوه حرکت هر جنین با جنین دیگری متفاوت است و به عوامل مختلفی بستگی دارد. با این حال یک الگوی کلی وجود دارد که هر مادر و جنینی آن را تجربه می‌کنند.

1. هفته 16 تا 19 بارداری

اولین تکان خوردن‌ها معمولاً در این دوران حس می‌شود. در این وضعیت معمولا مادر احساسی شبیه به ضعف کردن دارد و معمولاً در اوایل این دوره مادر متوجه نمی‌شود که این احساس به دلیل حرکت جنین است.

2. هفته 20 تا 23 بارداری

در این دوران حرکات جنین کمی بیشتر می‌شود و تشخیص آن برای مادر راحت‌تر است. جنین حرکات تکراری مانند لگدزدن و سکسکه را در این هفته‌ها انجام می‌دهد.

3. هفته 24 تا 28 بارداری

هفته‌های 24 تا 28 بارداری‌حرکات جنین به وضوح دیده می‌شود. چرا که فضای بیشتری برای حرکت او در داخل رحم به وجود آمده است. احتمالا در این دوران متوجه تکان خوردن و فعالیت زیاد و لگدزدن ناگهانی جنین می‌شوید.

4. تکان خوردن جنین در شکم مادر | هفته 29 تا 31 بارداری

هرچه جنین بزرگ‌تر می‌شود و بیشتر رشد می‌کند، حرکاتش نیز قوی‌تر و بیشتر می‌شوند. در این دوران ممکن است جنین به دنبال فضای بیشتری برای حرکت کردن باشد، در نتیجه امکان دارد کمی قوی‌تر لگد بزند.

5. هفته 32 تا 35 بارداری

در این دوران جنین بزرگ‌تر می‌شود. حرکاتش کمی با ثبات‌تر می‌شود. و همه چیز بر اساس یک الگوی مشخص پیش می‌رود. حرکات جنین در این دوران نسبت به هفته‌های گذشته قوی‌تر شده است. و حتی با چشم هم این حرکات دیده می‌شوند.

6. تکان خوردن جنین در شکم مادر | هفته 35 تا 40 بارداری

در روزها کودک دیگر آماده به دنیا آمدن است. کودک برعکس می‌شود. و سرش به سمت پایین قرار می‌گیرد تا آماده خروج از رحم باشد. شاید در این دوران به دلیل انقباضات بدن مادر، احساس درد در عضلات کف لگن وجود داشته باشد. با نزدیکی به روزهای انتهایی بارداری به دلیل کمبود جای نوزاد در رحم مادر، حرکاتش کمتر می‌شود. و شاید چرخش سر نوزاد رخ ندهد. اما همچنان لگدها و ضربه او حس و دیده می‌شود. برای آشنایی بیشتر با علت و معنای لگد زدن جنین کلیک کنید.

مدل های حرکتی جنین

1. جنین در هفته نهم توانایی حرکت دست و پاهایش را دارد. همچنین در این دوران شروع به بلع، مکیدن و یا سکسکه نیز می‌کند.

2. در هفته دهم جنین می‌توان سرش را به طرفین یا بالا و پایین تکان دهد، دهانش را باز کند و حتی توسط دستانش صورتش را لمس کند.

3. در هفته دوازدهم جنین می‌تواند دچار خستگی شود و دهانش را باز کند و خمیازه بکشد.

4. در هفته چهاردهم جنین توانایی حرکت چشم‌هایش را دارد.

5. توانایی مکیدن انگشت در هفته پانزدهم ایجاد می‌شود. در این دوران اغلب برای مکیدن از انگشت شست استفاده می‌کند.

در صورت تکان نخورن جنین چه کاری باید انجام داد؟

امکان دارد که در این این شرایط جنین خوابیده باشد پس بهتر است در چنین حالتی یک وعده غذایی سبک بخورید و کمی استراحت کنید و پاهایتان را کمی بالاتر از بدنتان قرار دهید تا جنین بیدار شود. همچنین باخوردن یک لیوان آب سرد یا هر خوراکی سرد دیگر، جنین وادار به تکان خوردن می‌شود. چراکه برای رهایی از سرما خودش را تکان می‌دهد. همچنین وجود سر و صدای زیاد هم باعث بیدارشدن و تکان‌خوردن جنین شود. اما اگر با انجام تمام راهکارهای فوق یا پس از ضربه و یک اتفاق جنین تکان نخورد، بهتر است در اولین فرصت به بیمارستان یا پزشک مراجعه کنید. برای دریافت مشاوره بارداری کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه تکان خوردن جنین در شکم مادر در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط مستقیم با برترین متخصصان کلینیک تخصصی مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

تکان نخوردن جنین همواره نشان‌دهنده یک مشکل جدی است؟

خیر، در بسیاری از مواقع جنین به خواب فرو رفته است و به همین دلیل تکان نمی‌خورد. با انجام راهکارهایی همچون خوردن خوراکی سرد، ایجاد سروصدا و… می‌توانید او را بیدار کنید. در غیر این صورت هر چه سریع‌تر به پزشک مراجعه نمایید. 

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره