نقش بازی در رشد کودکان

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

نقش بازی در رشد کودکان چیست ؟ همانطور که کودک شما رشد می کند، دامنه توجه و مهارت های فیزیکی او هم رشد می کند. کودک شما خلاق تر شده و بیشتر با اسباب بازی ها سرگرم می شود و ایده های جدیدی را آزمایش می کند. به این معنا که او، به فضا و زمان بیشتری برای بازی نیاز دارد. کودکان از طریق بازی با جهان اطراف و درون خودشان آشنا می شوند. همچنین مهارت های مورد نیاز مثل: اعتماد به نفس، اثر متقابل، استقلال، کنجکاوی و… را، برای مطالعه، کار و روابط یاد می گیرند. کودکان از طریق بازی خود را آزمایش می کنند و محدودیت های خود را می یابند. آن ها یاد می گیرند که چگونه از طریق بازی، با ریسک کنار بیایند و می توانند بعدها در زندگی از همین مهارت ها استفاده کنند. در ادامه به نقش بازی در رشد کودکان و تأثیرات آن بیشتر پرداخته ایم.

برای دریافت مشاوره در زمینه نقش بازی در رشد کودکان می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان کلینیک تخصصی مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

نقش بازی در رشد کودکان

بازی با کودکان نقش مهمی در رشد آن ها از نظر جسمی، اجتماعی و عاطفی دارد. از طریق بازی، والدین می توانند به طور کامل با فرزندان خود ارتباط برقرار کنند. آن ها باید در بازی های کودک خود مشارکت و از آن ها حمایت بکنند. اما به هیچ عنوان نباید خودشان بازی را هدایت کنند. مهم است که به کودک، زمان، آزادی و انتخاب برای بازی داده شود. برای کودکان مهم است که انواع مختلفی از بازی ها را تجربه کنند.

این شامل بازی های بدون ساختار و ساختارمند، بازی در فضای باز یا بسته، بازی انفرادی و گروهی، بازی کاردستی و خلاقانه و… می باشد. تنوع در بازی کودکان، برای تمام جنبه های یادگیری و رشد آن ها خوب است. در ادامه می خوانید که بازی چگونه به رشد و یادگیری کودکان کمک می کند:

توصیه می کنیم مقاله استعدادیابی کودک را مطالعه نمایید.

رشد جسمانی | نقش بازی در رشد کودکان

بازی هایی مانند دویدن، بازی با توپ، پریدن، رقصیدن و… که به نوعی فعال هستند، تمامی عضلات بزرگ و کوچک کودکان را سالم و قوی نگه می دارند و ماهیچه های آن ها را تقویت می کنند. این نوع بازی ها موجب می شوند کودک به توانایی های جسمی خود پی ببرد و انرژی که باید تخلیه شود به بهترین نحو انجام می شود. همینطور باعث رشد هماهنگ دستگاه ها و اعضای بدن می شوند و از این طریق کودکان سبک زندگی سالمی را دنبال می کنند.

رشد اجتماعی و عاطفی

بازی های دراماتیک و تخیلی که شامل لباس پوشیدن، ایفای نقش و… می شود، می تواند مهارت ها و ارزش های اجتماعی و عاطفی مثبت را توسعه دهد. این بازی ها فرصت هایی را برای کودکان فراهم می کنند که در ادامه می خوانید:

نحوه کار با کودکان دیگر، مذاکره درباره ایده ها و تصمیم گیری را یاد می گیرند

یاد می گیرند احساسات خود را کنترل کنند و رفتارهای تکانشی را کاهش دهند

با یادگیری بازی در کنار کودکان دیگر، همدلی و انصاف را توسعه می دهند

با تجربه چالش ها و موفقیت ها اعتماد به نفس خود را تقویت می کنند.

توصیه می کنیم مقاله بازی فکری کودک را مطالعه نمایید.

رشد شناختی | نقش بازی در رشد کودکان

زمانی که کودک شما چه فردی چه گروهی بازی می کند، مهارت های شناختی او مانند تفکر، به خاطرسپردن، یادگیری و توجه همگی در مسیر رشد قرار می گیرند. کودکان از طریق بازی، مهارت های شناختی زیر را پرورش می دهند:

حل مشکل، نقاط قوت مانند تمرکز، پشتکار و انعطاف پذیری

قدرت تخیل و خلاقیت

مفاهیمی مانند اشکال، رنگ ها، اندازه گیری، شمارش و تشخیص حروف

افزایش درک کلمات و استفاده از آن ها

مهارت های شنیداری، گفتاری، نوشتاری از طریق خط خطی کردن، نقاشی یا طراحی

توصیه می کنیم مقاله رشد شناختی کودک را مطالعه نمایید.

کودکان از طریق بازی چه چیزی یاد می گیرند

بازی به قدری مهم است که کمیسیون عالی حقوق بشر سازمان ملل، آن را حق اساسی هر کودک اعلام کرده و جزء اصلی در عملکرد مناسب رشد نامیده است. هنگامی که کودکان از فرصت های بازی محروم می شوند، رشد آن ها به طور قابل توجهی مختل می شود. در ادامه تنها برخی از مواردی که کودکان از طریق بازی یاد می گیرند را شرح داده ایم:

بازی به کودکان اجازه می دهد تا ایده های جدید را آزمایش کنند و بین تجربیات قبلی خود و تحقیقات فعالی که دارند ارتباط برقرار کنند

آن ها حین بازی شروع به ایجاد ارتباط با دیگران یا با خود می کنند

یاد می گیرند احساسات خود را کنترل کنند، با دیگران مذاکره کنند و ذهنشان را توسعه دهند

آن ها با بازی کردن یاد می گیرند چگونه باعث رشد مهارت های اجتماعی خود شوند و اعتماد به نفس خود را افزایش دهند.

مقاله تاخیر در رشد کودک را مطالعه نمایید.

چگونه از طریق بازی موجب یادگیری کودک شویم | نقش بازی در رشد کودکان

موفقیت کودکان به عنوان یاد گیرنده، به پایه های محکمی بستگی دارد که از دوران کودکی ایجاد می شود. یادگیری مبتنی بر بازی، مهارت ها و تمایلات حیاتی را تقویت می کند که برای یادگیری و رفاه کودک شما ضروری است. شما می توانید از طریق روش های زیر به یادگیری کودک خود کمک کنید:

اطلاعات مربوط به علایق و توانایی های فرزندتان را با مربیان به اشتراک بگذارید تا آن ها بتوانند بر این اساس، تجربه بازی را برای او برنامه ریزی کنند.

بسیاری از وسایل بازی مختلف مانند خاک رس، کاغذ، رنگ، مواد طبیعی، عروسک و… را برای کودک تهیه کنید

کودک خود را در بحث ها و فعالیت های گروهی متناسب با سنش شرکت دهید

بازی ها را تکرار کنید تا مواردی که حین بازی یاد گرفته برایش تکرار شود

کودک خود را برای بازی، در محیط خارج از خانه ببرید تا با عناصر مختلف آشنا شود.

توصیه می کنیم مقاله آموزش به کودکان را مطالعه نمایید.

نکاتی که والدین باید هنگام بازی با کودک بدانند

1_ با علایق فرزندتان درگیر شوید. این به آن ها نشان می دهد که تا چه اندازه برایتان مهم هستند.

2_ نحوه بازی آن ها را کپی کنید. برای مثال اگر آن ها یک جغجغه را تکان می دهند شما نیز آین کار را انجام دهید

3_ در مورد کاری که انجام می دهند یا بازی که می کنند با آن ها صحبت کنید.

4_ به آن ها گوش دهید. باید بدانند که شما به ایده ها، افکار و احساسات آن ها علاقه مند هستید.

5_ مغز کودک شما برای یادگیری مهارت های جدید به زمان نیاز دارد. بنابراین نکاتی که حین بازی می گویید را آهسته تر بگویید و در صورت لزوم تکرار کنید

برای دریافت مشاوره در زمینه نقش بازی در رشد کودکان می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان کلینیک تخصصی مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره