کتاب خوانی برای کودک

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

کتاب خوانی برای کودک به بهبود زبان، تخیل، مهارت‌گوش‌دادن و تقویت عادت کتاب‌خوانی کمک می‌کند. عادت به مطالعه اگر در سنین پایین ایجاد شود منجر به رشد مغز و تقویت تخیل می‌شود. تاثیرات مثبت کتاب خوانی برای کودک حتی در سنین بالاتر نیز همواره وجود دارد و می‌توان آن‌را هدیه‌ای برای یک عمر دانست. والدین کودک، در ایجاد علاقه آن‌ها به کتاب خوانی نقش بسیار زیادی دارند. والدین با ترغیب کودکان به سمت کتاب خوانی، آن‌ها را در مسیر یادگیری مهارت های اجتماعی و چگونگی تعامل با دیگران سوق می‌دهند. در ادامه می خوانید که چرا کتاب خوانی برای کودکان ازاهمیت بالایی برخوردار است و همینطور به چند نمونه از بهترین کتاب ها برای کودکان اشاره کرده‌ایم.

برای دریافت مشاوره در زمینه کتاب خوانی برای کودکان می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان کلینیک تخصصی مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

کتاب خوانی برای کودک

فواید کتاب خوانی برای کودکان امری ثابت شده است، کتاب‌خوانی یادگیری و درک کودکان از دنیای پیرامون خود را افزایش می‌دهد. همانطور که گفته شد، والدین در ترغیب کودکان به کتاب خوانی نقش بسیار موثری را ایفا خواهند کرد. اما از یک سنی به بعد سایر افراد جامعه به خصوص معلمان تأثیر به سزایی خواهند داشت. والدین باید کتاب هایی با توجه به سن کودک تهیه نمایند.

همچنین والدین می‌توانند از طریق کتاب خواندن، با کودکان ارتباط موثری برقرار کنند. اگر نمی‌دانید چگونه با کودک خود ارتباط برقرار کنید، می‌توانید بسیاری از مباحث مهم چه از نظر اجتماعی، تحصیلی یا خانوادگی را با کتاب خواندن به کودک آموزش دهید و از این طریق با آن‌ها گفتگوی سالم و موثری ایجاد کنید.

پیشنهاد می‌شود که حتما درباره روانشناسی کودک مطالعه نمایید.

فواید کتاب خوانی برای کودکان

خواندن کتاب برای کودک در هر سنی، رشد مغز، پیوند آن‌ها با والدین و خیلی چیزهای دیگر را تقویت می‌کند و تنها ملزومه آن چند تا کتاب مناسب، انگیزه و زمان کافی است. تحقیقات انجام شده در سال 2008 نشان داد که چگونه خواندن می‌تواند از یک رابطه محکم والدین و فرزند حمایت کند.

فروشگاه آرامیس

بچه‌ها وقتی برای‌شان کتاب می‌خوانید احساس امنیت می‌کنند و کودکانی که تا 5 سالگی به طور منظم برای آن‌ها کتاب خوانده شود، تا 1.4 میلیون کلمه بیشتر از کودکانی که در آن سال‌ها برای آن‌ها مطالعه نمی‌شود، درمعرض کلمات قرار می‌گیرند. درادامه به فواید بیشتر کتاب خوانی برای کودکان می‌پردازیم.

۱- در مورد دنیای اطراف خود می آموزند

از طریق خواندن کتاب، کودکان در مورد افراد، مکان‌ها و رویدادهایی خارج از تجربه خود می‌آموزند. آن‌ها در معرض شیوه‌های زندگی، ایده ها و باورهایی درمورد جهان قرار می‌گیرند که ممکن است با آنچه که آن‌ها را احاطه کرده است متفاوت باشند. همچنین به کودکان کوچک‌تر کمک می‌کند تا خواندن با اطمینان و خوب را بیاموزند.

۲- افزایش اطلاعات عمومی

کتاب خوانی به درک و شناخت کودکان به دنیای پیرامونشان کمک می‌کند و اطلاعات زیادی درمورد آن‌ها می‌دهد. برای مثال خواندن کتاب هایی در مورد کشورهای مختلف، در مورد طبیعت، جغرافیا، تاریخ یا… اطلاعات بسیار زیادی به ذهن کودک شما انتقال می‌دهد. البته تمامی این کتاب ها مطابق با سن کودکان باید خوانده شود.

۳- افزایش تمرکز

کتاب خواندن موجب می‌شود کودکان برای فهمیدن محتوای مطالب، خوب گوش دهند و همین کار قدرت تمرکز آن‌ها را افزایش می‌دهد. این کار باعث می‌شود کودکان در تمام نقاط زندگی حواس خود را جمع کنند و ذهنشان آمادگی لازم برای درک مطالب مهم را داشته باشد.

۴- موجب خلاقیت و خیال پردازی می شود

والدینی که برای کودکان خود کتاب می‌خوانند بیشتر از سایر والدینی که این کار را نمی‌کنند فرزندان خلاق‌تر و موفق‌تری دارند. کودکانی که در کارهایشان خلاقیت دارند، بیشتر مورد توجه دیگران قرار می گیرند و از این طریق تعامل بیشتری با دوستان و اطرافیان بر قرار می کنند.

۵- سایر فواید کتاب خوانی برای کودکان

1_ روابط اجتماعی سالمی برقرار می‌کنند و معاشرت کردن را می‌آموزند

2_ اعتماد به نفس بیشتری برای صحبت کردن در جمع، یا با دیگران کسب می‌کنند

3_ در دوران تحصیل عملکرد بهتری خواهند داشت ( برای مثال در نوشتن انشاء خلاقانه‌تر عمل می‌کنند یا حل معادلات ریاضی با توجه به اینکه تمرکز بالایی دارند برای آن‌ها آسان‌تر خواهد بود)

4_ باهوش‌تر می شوند و درصد گول خوردن آن ها توسط افراد بزرگ‌تر به حداقل ممکن می‌رسد.

5_ در صحبت، نوشتن و گوش دادن قوی تر می‌شوند.

6_ حس آرامش بیشتری خواهند داشت و در مواردی، شب ادراری ها کاهش یا قطع می شود.

بهترین کتاب هایی که باید برای کودکان بخوانید

1_ (کتاب 44 قصه، از هانس کریستین آندرسن) در این مجموعه، 44 قصه کوتاه و بلند برای کودکان و نوجوانان وجود دارد.

2_ (کتاب دنیای معرکه تام گیتس، اثر لیز پیشون) تصویر گری این کتاب را نیز خود نویسنده انجام داده و بهرنگ رجبی این کتاب را به فارسی ترجمه کرده است. این مجموعه که برای گروه کودک و نوجوان نوشته شده، در سال 2011 برنده جایزه طنز << رولد دال>> شده است.

3_ (کتاب پنیر داداش ماسته، حرف می می نی راسته، اثر ناصر کشاورز) این کتاب مصور یکی از جلدهای مجموعه 12 جلدی < ترانه های می می نی و مامانی > است که با شعرهای تربیتی و آموزنده برای کودکان گروه سنی الف و ب مناسب می‌باشد.

4_ ( کتاب آقا بزی، اثر زوزا ورباوا) نقاشی های ساده و رنگارنگ این کتاب ها، کودک را با حیوانات گوناگون مزرعه آشنا می‌کند.

به والدین توصیه می‌کنیم که حتما مقاله آموزش پدر و مادر را بخوانند.

سایر کتاب ها

(کتاب خانه درختی 13 طبقه، اثر اندی گریفیتس) کتاب مذکور برای گروه کودک و نوجوان است و تصاویر کتاب نیز به گونه ای است که جذابیت متن آن را بیشتر کرده.

(کتاب 365 قصه برای شب های سال، اثر مژگان شیخی) این کتاب دربردارنده 365 قصه با موضوعات و تصویر سازی های متفاوت است. مطالب این کتاب عموما قصه هایی با شخصیت های متنوع و ماجراهای جالب می باشد.

(کتاب مجموعه فسقلی ها، اثر تونی گراس) مجموعه 30 جلدی فسقلی ها، توسط جمعی از مترجمان به فارسی برگردانده شده. شخصیت‌های هر یک از این جلدها دختر یا پسر کوچولویی است که یک ویژگی منفی دارد.

( کتاب حواستو جمع کن، اثر فهیمه سید ناصری) مجموعه حواستو جمع کن به توضیح آن دسته از فعالیت های آموزشی می پردازد که کودک با انجام آن ها می تواند مهارت های خود را در بسیاری از عرصه ها تقویت کند.

برای دریافت مشاوره در زمینه کتاب خوانی برای کودکان می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان کلینیک تخصصی مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره