تربیت کودک زیر یک سال

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

آیا امکان تربیت کودک زیر یک سال وجود دارد؟ برخلاف نظر عامه مردم که معتقدند تربیت کودک را باید به زمان خاصی موکول کرد و اجازه داد کودک به سن خاصی برسد، روانشناسان و متخصصین حوزه کودک اعتقاد دارند؛ کودکان موجودات دوست داشتنی بسیار باهوشی هستند که از ابتدای تولید حتی پیش از تولد یعنی از زمان جنینی می‌توانند آنچه را که در اطراف‌شان می گذرد را درک کنند. تربیت کودک زیر یک سال همان قدر مهم و با اهمیت است که غذا خوردن برای زنده ماندن اهمیت دارد. والدین باید به محض تولد نوزاد یک شیوه تربیتی صحیح را به کار گیرند و با رعایت اصول درست آن را اعمال نمایند. در ادامه روش تربیت صحیح کودک زیریکسال را شرح داده‌ایم. برای دریافت پاسخ دقیق به سوالاتتان می‌توانید بر مشاوره تلفنی کودک کلیک کنید.

تربیت کودک زیر یک سال | تربیت صحیح کودک تا یک سالگی

اولین نکته درباره روش تربیت صحیح کودک تا یک سالگی این است که والدین به عنوان اولین مربی و معلم کودک بدانند که چه رفتارهایی اقتضای سن کودک است و او در این بازه زمانی از لحاظ عاطفی چه احساس‌هایی دارد، سپس متناسب با دانسته‌های خود رفتار نماید و روش صحیح تربیتی را به کار بگیرد. توجه داشته باشید که تربیت کودک تنها جنبه رفتاری را شامل نمی‌شود و اینکه بتوان کودک را به گونه‌ای تربیت نمود تا بتواند استعدادها و توانایی بالقوه خود را به فعل برساند، حائز اهمیت است. برای آشنایی با جدیدترین روش های تربیت کودک کلیک کنید.

تربیت کودک زیر یک سال بر اساس خصوصیات عاطفی و روانی کودکان

1. والدین باید بدانند که عصبانی شدن کودک در این سن بسیار عادی و معمولی است، چرا که آن‌ها در بیان خواسته‌های خود مشکل دارند و به همین دلیل ممکن است زود عصبی شده و واکنش‌های غیرمعمول نشان دهد.

2. در این سن کودک احساس استقلال می‌کند و دنیا را فقط از بعد خودشان می‌بینند شاید به همین دلیل است که با خواسته‌های والدین به مخالفت بر می‌خیزد و دوست دارند کار مورد علاقه خود را انجام دهد.

3. خرابکاری و بهم ریختن محیط از ویژگی عادی همه بچه‌های زیر یک سال به حساب می‌آید. آن‌ها به دنبال اکتشافات جدید هستند و با بهم ریختن محیط می‌خواهند چیزهای جدیدی کشف کنند.

4. در سنین یک سالگی کودک دوست دارد وسایل بازی خود را از بین اشیای واقعی انتخاب کند. به همین دلیل ممکن است به سراغ وسایل آشپزخانه برود.

فروشگاه آرامیس

 

جنبه های متفاوت تربیت کودک زیر یک سال

تربیت کودک زیر یک سال جنبه‌های متفاوتی دارد که حتما باید آن‌ها را در نظر بگیرید. اگر تازه مادر و یا پدر شده اید حتما اطلاعات خود را درباره خصوصیات کودکان زیر یک سال بیشتر کنید. در ادامه جنبه های مختلف درباره تربیت کودک زیر یکسال را شرح داده‌ایم. برای آشنایی بیشتر با نکات مربوط به سن تربیت کودک کلیک کنید.

1. تربیت رفتاری و لفظی

کودکان از بزرگترها تقلید می‌کنند، به همین دلیل باید توجه داشته باشید چه کسانی با کودک شما در تعامل هستند. به خصوص زمانی که پدر و مادر شاغل هستند و مسئولیت نگهداری کودک به شخص سومی واگذار می‌شود. چگونگی بیان و رفتار مراقب کودک در نبود شما در تربیت فرزند دلبدتان بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

2. تربیت ذهنی

در تربیت کودک زیر یکسال را باید در نظر بگیرید که از لحاظ ذهنی، دارای مغز فعال و خلاق باشند. این خواسته زمانی تحقق پیدا می‌کند که والدین از ابتدای تولد به محرک‌های محیطی در اطراف کودک توجه داشته باشند و فرصت بازی‌های چالشی ساده، متناسب با سن کودک را فراهم بیاورند. توجه داشته باشید که در این زمینه نباید افراط نمود و از کودک انتظارات غیر منطقی داشت.

3. تربیت اجتماعی

کودکان به دلیل ناتوانی‌های خود به پدر و مادر وابسته هستند. اما این وابستگی نباید به گونه‌ای باشد که کودک در نبود پدر و مادر دچار تشویش و نگرانی شود. حدی از استقلال به منظور برقراری روابط اجتماعی و ایجاد ارتباط با دیگران لازم است. قرار دادن کودک در کنار بچه‌های دیگر به هنگام بازی می‌تواند مهارت اجتماعی آن‌ها را تقویت نماید.

نکات کلیدی در تربیت کودک زیر یک سال

برای تربیت هر چه بهتر کودک زیر یک سال نکاتی وجود دارد که برخی از آن‌ها به شرح زیر هستند:

1. انتظارات غیر معمول نداشته باشید

کودک هر چقدر هم که باهوش باشد و یا جثه بزرگتری داشته باشد باز هم کودک است و محدودیت‌های متناسب با سن خود را دارد. پس نباید توقع داشته باشید بزرگتر از سن خود رفتار کند. تنها گذاشتن کودک به تصور اینکه خودش بتواند خواسته‌اش را محقق گرداند و آنچه را که می‌خواهد به دست بیاورد، ممکن است سبب ایجاد ضعف و اضطراب و اعتماد به نفس پایین در کودک شود.

2. روش انجام کار را به کودک یاد بدهید

به جای اینکه همیشه خودتان خواسته‌های ساده و در حد توان کودک را به عهده بگیرید. چگونگی انجام آن را به کودک خود آموزش دهید تا یاد بگیرد بدون کمک شما آن کار را انجام دهد.

3. تسلیم گریه کودک نشوید

اگر کودک رفتار اشتباهی انجام می‌دهد، مانند اینکه قبل از وعده اصلی غذا شروع به خوردن هله هوله می‌کند، رفتار جدی با او داشته باشید و بگوید که این موضوع به سلامتی آنها آسیب می زند. اگر کودک به گریه و جیغ و داد متوسل شد هر گز تسلیم خواسته‌‍اش نشوید چون او یاد می گیرد در دفعات بعد هم  به واسطه گریه کردن، نظر شما را تغییر دهد.

در تربیت کودک زیر یک ساله تقلیدهای رفتاری را در نظر بگیرید

کودکان مدت زمان زیادی را با والدین خود به خصوص مادر سپری می کنند. نوع رفتار و برخوردهایی که پدر و مادر به عنوان الگوهای رفتاری کودکان، با همدیگر دارند، در روش تربیتی آنان بسیار نقش مهمی دارد. والدین قهرمانان اصلی کودکان هستند و  طرز بیان و رفتار آنان سریع توسط کودک ضبط و اجرا می‌شود. به همین دلیل باید مراقب رفتار های خود باشند و به شکلی رفتار کنند که دوست دارند کودک شان آنگونه تربیت شود.

برای دریافت مشاوره در زمینه تربیت کودک زیر یک سال می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

 

سوالات متداول

آیا پاسخ نه دادن به خواسته های کودک می تواند یک روش صحیح تربیتی باشد؟

خیر. مواجه شدن کودک با پاسخ منفی از طرف والدین با محدودیت دفعات رو به روست. به این معنی که والدین در طی روز  فقط اجازه دارند در برابر 10 خواسته کودک خود پاسخ منفی ارائه دهند. چرا که اگر پاسخ های منفی افزایش یابد، کودک اعتنایی به پاسخ شما نمی کند و خواسته خود را اجرا خواهد کرد.

آیا می توان منظم بودن را در سن یک سالگی به کودک آموزش داد؟

کودکان موجودات بازیگوشی هستند که شیطنت‌های خاص خود را دارند. آنها دوست دارند به هر جایی سرک بکشند و چیزهای جدید یاد بگیرند. به همین دلیل نمی‌توان به آن‌ها فشار وارد کرد تا نظم خاصی را در کار و رفتارهای خود رعایت کنند. در این مورد بهتر است کمی صبر داشته باشید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره