هفته سوم بارداری

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

در هفته سوم بارداری معمولا لقاح انجام شده است و جنینی که بلاستوسیت نام دارد، آماده عبور از لوله فالوپ برای چسبیدن به دیواره رحم یا همان لانه گزینی می‌باشد. خانم‌ها معمولا نشانه‌هایی دارند که شباهت زیادی به علائم دوران قاعدگی داشته و به همین دلیل ممکن است بیشتر آنان متوجه بارداری خود نشوند. عدم آگاهی نسبت به باردار بودن سبب می‌شود مادران به طور ناخواسته مراقبت‌های لازم برای شروع بارداری خود را رعایت نکنند و احتمال سقط جنین تا حد زیادی بالا رود. در این مقاله به تمامی موضوعات مربوط به هفته سوم بارداری اشاره خواهیم کرد. بهره بردن از مشاوره روانشناسی به شما کمک می‌کند تا بتوانید اطلاعات خود را نسبت به مراقبت‌های لازم در طول دوران بارداری افزایش دهید. برای دریافت خدمات مشاوره بارداری کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه هفته سوم بارداری می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

علائم هفته سوم بارداری

در هفته سوم، اسپرم‌ها برای باروری تخمک آزاد شده به سمت تخمک حرکت کرده و به احتمال زیاد در اوایل این هفته لقاح صورت می‌گیرد و جنین تشکیل می‌شود. جنین تشکیل شده بعد از بارور شدن در هفته سوم مسیر خود را از لوله‌های فالوپ به سمت رحم شروع کرده و لانه گزینی صورت می‌گیرد. البته این مسیر امکان دارد تا 6 روز طول بکشد و لانه گزینی در اوایل هفته چهارم اتفاق بیافتد. در ادامه به علائم مادر در هفته سوم اشاره می‌کنیم.

برای آشنایی با مراقبت های لازم در سه ماه اول بارداری کلیک کنید.

افزایش حس بویایی

به دلیل افزایش تولید هورمون پروژسترون در این هفته احساس بویایی در شما افزایش می‌یابد. شما در هفته سوم ممکن است به بوها حساس شوید و این شرایط تا هفته‌های آینده نیز ادامه پیدا می‌کند و ممکن است شدیدتر نیز بشود.

احساس فشار در شکم در هفته سوم بارداری

در این دوره ممکن است احساس فشارهای شکمی را داشته باشید، گرفتگی عضلات شکمی یا دردهایی در شکم مانند درد پریود می‌تواند نشانه‌هایی از هفته سوم بارداری باشد. اگر لانه گزینی در این مرحله صورت بگیرد شاید تیر کشیدن قستی از شکم و یا لکه بینی خفیف را نیز تجربه نمایید.

احساس طعم فلز

یکی دیگر از نشانه‌هایی که ممکن است در هفته سوم تجربه کنید طعم فلز در دهان است که بیشتر هنگام صبح اتفاق می‌افتد. این احساس به دلیل تغییرات هورمونی در بدن ایجاد می‌شود.

لکه بینی

معمولا در اواخر هفته سوم و یا اوایل هفته چهارم لانه گزینی انجام می‌شود، لانه گزینی با کمی احساس تیر کشیدن در شکم و لکه بینی خفیف همراه است. گاهی نیز ممکن است علامت خاصی نداشته باشد ولی اگر اقدام به بارداری کرده‌اید و در هفته سوم این علامت‌ها را مشاهده می‌کنید احتمال مادر شدنتان قوت می‌یابد.

وضعیت جنین در هفته سوم بارداری

در این هفته از بارداری جنین بسیار ریز است و ویژگی‌های فیزیکی و جسمی جنین که شامل رنگ چشم، مو، پوست و شکل بدن می‌باشد در زمان لقاح مشخص شده است. در این زمان جنین یا در اصطلاح بلاستوسیت در لوله رحم می‌چرخد تا بتواند با گذشت 3 تا 7 روز جایی در دیواره رحم پیدا کند و به آن بچسبد. به طور تقریبی اندازه جنین در هفته سوم بارداری را می‌توان به اندازه 0.1 میلی متر در نظر گرفت.

نکته قابل توجهی که در این هفته از بارداری درباره وضعیت جنین وجود دارد این است که جفت شروع به تولید هورمون گنادوتروپین می‌کند. با تولید این هورمون دیگر تخمدان قادر به آزادسازی تخمک نخواهد بود و به جای آن مقدار هورمون استروژن و پروژسترون افزایش می‌یابد که نقش مهمی در حفظ جنین و خونریزی نکردن رحم برعهده دارند.

برای کسب اطلاعات کامل درباره مراحل رشد جنین کلیک کنید.

مراقبت‌های لازم در هفته سوم بارداری

مراقبت‌ها باید از قبل از اقدام به بارداری شروع شود و در طول دوره بارداری نیز اهمیت به این مراقبت‌ها حساسیت بیشتری پیدا می‌کند. در ادامه به مراقبت‌های لازم در هفته سوم بارداری اشاره می‌کنیم.

تغذیه مناسب

به جهت اینکه در ماه‌های اول بارداری تنها افزایش 2 کیلوگرم وزن مجاز می‌باشد می‌بایست از خوردن غذاهای پرکالری پرهیز شود. استفاده روزانه از 400 میکروگرم اسید فولیک بسیار مهم  است و باید نسبت به مصرف آن توجه داشت. مواد غذایی حاوی آهن، ویتامین و کلسیم بسیار توصیه می‌شوند.

تاثیر ورزش در هفته سوم بارداری 

در هفته سوم بارداری احساس کمردرد طبیعی است و در جهت کاهش آن می‌توانید ماهیچه‌های شکم و کمر را تقویت نمایید که بدین منظور انجام تمرینات سبک تنفسی بسیار کاربردی خواهد بود. نحوه انجام این تمرین ورزشی تنفسی به این ترتیب است که به مدت 5 دقیقه بدون فکر کردن به چیزی چشمان خود را می‌بندید و با نفس کشیدن عمیق از راه بینی و خارج ساختن آن از طریق دهان بافت‌های شکمی خود را تقویت می‌کنید. این حرکات در کاهش درد کمر موثر خواهد بود.

مصرف ویتامین‌ها

استفاده از مکمل‌های ویتامین در هفته سوم بارداری اهمیت بسزایی دارد زیرا در این هفته نطفه بسته می‌شود و جنین برای شروع رشد نیاز به مواد مغذی و انواع ویتامین‌ها دارد. اکثر ویتامین‌های لازم باید از طریق تغذیه، جذب بدن مادر شود اما نقش مکمل‌های دارویی که توسط پزشک تجویز می‌شود نیز اهمیت ویژه‌ای دارد.

کاهش استرس

کاهش استرس در طول دوره بارداری بسیار مهم است. این اهمیت در هفته سوم بارداری که شروع دوره جنینی نوزاد است اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. کاهش تنش‌های فکری دوری از محیط‌های استرس زا و تامین آرامش برای مادران اهمیت ویژه‌ای دارد. پدران در تامین آرامش روحی مادر نیز نقش بسزایی دارند.

کاهش فعالیت‌های سنگین

در هفته سوم به دلیل اینکه نطفه به تازگی شکل گرفته و آماده لانه گزینی است و هنوز اتصال قوی میان جنین و دیواره رحم ایجاد نشده احتمال سقط زیاد است. پس از انجام کارهای سنگین خودداری نمایید.

دوری از مواد شیمیایی

سعی کنید از مواد شیمیایی دوری کنید. به طور مثال به دلیل خواص شیمیایی رنگ مو، توصیه می‌شود تا 3 ماهه اول بارداری از انجام آن خودداری شود. لوازم آرایشی نیز حاوی رتین A، تیرولئوم، رتینول و اکسی بنزون قابلیت جذب از طریق پوست بدن را دارند به همین دلیل می‌بایست از لوازم آرایشی حاوی مواد فوق اجتناب کرد.

پیشنهاد می‌شود حتما درباره دوران بارداری بخوانید.

دلایل سقط جنین در هفته سوم بارداری 

با شناختن دلایل سقط جنین در هفته سوم بارداری می‌توانید از بروز آن جلوگیری نموده و جنین خود را محافظت کنید. یکی از شایع‌ترین دلایل سقط جنین در این زمان مربوط به ناهنجاری‌های کروموزومی است. کمبود هورمون پروژسترون نیز یکی دیگر از علل سقط جنین در هفته‌سوم‌بارداری می‌باشد.

انجام کارهای سنگین نیز به نوبه خود می‌تواند سهمی در سقط جنین داشته باشد زیرا پس از هفته سوم‌بارداری ممکن است ترشحات واژن رخ دهد و این ترشحات به دلیل لغزنده بودن می‌تواند تحت تاثیر فشار ناشی از انجام کارهای سخت هنگام خارج شدن از بدن، تخمک را نیز با خود خارج سازد و سقط جنین رخ دهد.

نشانه‌های سقط جنین در هفته سوم بارداری

عدم آگاهی زنان نسبت به باردار بودن خود خطر سقط جنین را تا حد زیادی بالا می‌برد به طوری که از هر 8 نفر، یک نفر در هفته سوم بارداری دچار سقط جنین می‌شود. علائم و نشانه‌های متفاوتی برای سقط جنین در هفته سوم بارداری وجود دارد که مهم‌ترین آن درد شدید در ناحیه لگن و خونریزی قهوه‌ای رنگ تقریبا شدید است. 

برای دریافت مشاوره در زمینه هفته سوم بارداری می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

سوالات متداول

آیا افزایش انقباض رحم در هفته سوم بارداری خطرناک است؟

این انقباض رحم خطر چندانی به همراه ندارد مگر اینکه به شکل منظم و دردناک رخ دهد. در این صورت باید به متخصص مراجعه کنید که در این شرایط معمولا داروهای ضد اسپاسم تجویز می‌شود.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره