بی حالی نوزاد

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

بی حالی نوزاد بهتر است توسط متخصص تشخیص داده شود. نگرانی در مورد سلامت فرزندان همواره دغدغه اصلی پدران و مادران است. این نگرانی‌ها در زنان و مردانی که اولین تجربه فرزنددار شدن را دارند، شدید‌تر و بیشتر می‌باشد. نوزادان نیازمند حمایت اطرافیان هستند. اگر مشکل و ناراحتی داشته باشند، معمولا با گریه، بی‌حالی، امتناع از شیر خوردن و… آن را نشان می‌دهند. لازم و ضروری است در فرایند مراقبت از فرزند دلبندتان، دقت لازم را به کار گیرید. در صورت مواجهه با نشانه‌ای بهتر است به یک متخصص مراجعه نمایید. در ادامه علائم و درمان بی حالی نوزاد را شرح داده‌ایم. برای دریافت مشاوره کودک کلیک کنید.

بی حالی نوزاد

بی حالی نوزاد می‌تواند به دلایل گوناگون رخ دهد. هم‌چنین نوزاد بی‌حال ممکن است بیشتر از قبل بخوابد و حتی برای شیر خوردن نیز بیدار نشود یا در برابر بیدار شدن مقاومت کند.

نیاز به خواب در نوزاد تازه متولد شده حدود ۱۰ تا ۱۸ ساعت در شبانه‌روز است. البته پس از هر دوره ۲ تا ۳ ساعت، نوزاد برای شیر خوردن و تغذیه بیدار می‌شود. برای آشنایی با میزان خواب نوزاد کلیک کنید.

علل بی حالی نوزاد

توجه کنید مواردی که به آن‌ها اشاره می‌کنیم، می‌تواند موجب بی‌حالی نوزاد شود. از طرف دیگر، خود این موارد ممکن است به علل دیگری رخ دهند. بهتر است برای بررسی‌ها بیشتر با پزشک متخصص تماس گرفته یا به اورژانس‌ها و مراکز درمانی مراجعه کنید.

گریه کردن

منظور از گریه در واقع گریه بیش از حد نوزاد است. گریه‌ای که بیشتر از ۴ ساعت به طول بینجامد و کودک آرام نشود می‌تواند به خستگی و بی‌حالی نوزاد منجر گردد.

در شرایطی که کودک گریه نمی‌کند اما بی‌حال است و فعالیت و تحرک ندارد، هم‌چنین با دشواری از خواب بیدار شود، نیاز به بررسی بیشتر توسط پزشک دارد.

فروشگاه آرامیس

تغییرات خلق‌وخو

اگر متوجه تغییرات رفتاری آشکاری در نوزاد خود شده‌اید، به پزشک متخصص مراجعه کنید.

به طور کلی برخی نوزادان پر انرژی و فعال‌ترند، در مقابل، بعضی نوزادان دیگر انرژی کمتر و تحرک پایین‌تری دارند. دسته دوم نوزادان با این ویژگی اخلاقی، بی‌حال نیستند بلکه خلق آرام‌تری نسبت به دیگر هم‌سالان دارند.

کودک شما در هر کدام از این دسته‌ها که باشند، طبیعی است. البته اگر این خلق و رفتار تغییرات محسوس و جدی داشت، حتما با پزشک متخصص اطفال مطرح کرده و مشورت کنید.

بی حالی نوزاد | کم‌آبی بدن

کم شدن آب بدن نوزاد می‌تواند یکی از علل بی‌حال بودن نوزاد باشد. دریافت آب کافی در شبانه‌روز به حفظ عملکرد طبیعی سیستم‌ها بدن کمک کرده و از بروز بیماری‌ها مختلف در فرزندتان جلوگیری می‌کند. علائم و نشانه‌هایی که کم آبی بدن نوزاد را به ما نشان می‌دهند، شامل موارد زیر است:

  • بی‌حال بودن، ضعف و خستگی نوزاد
  • خوابیدن بیش از حد و خواب‌آلودگی
  • کم بودن میزان ادرار نوزاد به صورتی که کمتر از سه پوشک در شبانه‌روز خیس می‌کند.
  • خشک بودن دهان کودک

تغییر الگو اجابت مزاج

نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می‌کنند، معمولا مدفوع مایع‌مانند با قوام نرم دارند. تغییر در نوع مدفوع نوزاد، چه از نوع اسهال باشد یا از نوع یبوست و عدم دفع، یا حتی اگر تعداد دفعات دفع مدفوع تغییر کرده باشد، ممکن است موجب بی‌حالی نوزاد شود.

بی حالی نوزاد و کاهش اشتها نوزاد

بی حالی به دنبال بی‌اشتهایی نوزاد نیز شایع است. لازم به ذکر است کاهش اشتها به همراه استفراغ به رنگ سبز یا زرد می‌تواند نشانه بیماری دیگری باشد. این مورد نیز مانند دیگر موارد نیاز به بررسی از جانب متخصص اطفال دارد.

مشکلات تنفسی

اختلال در تنفس علاوه بر اینکه ممکن است علت بی حال بودن نوزاد باشد، می‌تواند نشانه بیماری دیگری نیز باشد. اختلال در تنفس، تنفس مشکل، ناتوانی در نفس کشیدن از موارد اورژانسی است و نیاز به مداخله سریع دارد.

علائم نشان‌دهنده مشکلات تنفسی شامل موارد زیر است. اگر این علائم و نشانه‌ها پایدار بودند و به طول انجامید، نگران‌کننده هستند.

تنفس بیش از ۶۰ بار در دقیقه
اطراف دهان نوزاد به رنگ آبی تغییر رنگ می‌دهد.
انقباض قفسه‌سینه
باز شدن پره‌ها بینی هنگام نفس کشیدن
شنیدن صدا خس‌خس یا ناله‌مانند از قفسه‌سینه
صدا‌های غیر طبیعی حین دم و بازدم

تب

بی‌حالی به دنبال تب اتفاقی رایج است. بهترین روش اندازه‌گیری دما بدن نوزاد، استفاده از تب‌سنج‌ها داخل گوش است که دقیق‌ترین دما را نشان می‌دهد.

تب می‌تواند علت بی حالی نوزاد باشد. جهت رد کردن احتمال وجود بیماری دیگر باید کودک زیر نظر پزشک متخصص قرار بگیرد.

برای آشنایی با نشانه های سلامت نوزاد کلیک کنید.

در آخر

باید اشاره کنیم بی‌حال بودن نوزاد علل گوناگونی دارد. همه مواردی که منجر به بی‌حالی می‌شوند، باید توسط پزشک متخصص ارزیابی گردند.

ممکن است بی‌حالی نشانه اولیه یک اختلال جدی باشد که در صورت پیگیری سریع والدین، می‌توان از بروز مشکلات جدی‌تر پیشگیری کرد.

برای دریافت مشاوره در زمینه بی حالی نوزاد می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره