تیک عصبی کودکان

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

تیک عصبی کودکان از جمله اختلالات‌عصبی است که غیر ارادی بوده و فرد نمی‌تواند آن‌ها را کنترل کند. عوامل متعددی در بروز تیک موثرند. هم‌چنین تیک عصبی انواع مختلفی داشته و علائم گوناگونی ایجاد می‌کند. گاهی تیک عصبی خودبه‌خود از بین رفته و نگرانی ندارد. در مقابل، گاهی نیاز به درمان برای از بین رفتن تیک عصبی کودک ضرورت پیدا می‌کند. معمولا تیک عصبی از ۵ سالگی در کودکان ایجاد گشته و در نوجوانی از بین می‌روند. عوامل مختلفی مثل ژن، تربیت، محیط زندگی و… در بروز این اختلال تاثیر دارند. با دریافت مشاوره می‌توانید در جهت یافتن علل و درمان تیک های عصبی اقدام کنید.

تیک عصبی کودکان

مجموعه‌ای از حرکات ناگهانی، پرشی، سریع و تکرارشونده، ناگهانی، غیر ارادی است. این حرکات ممکن است طولانی یا لحظه‌ای باشند و در رفتار و کلام کودکان دیده شوند.

شیوع تیک عصبی در کودکان پسر بیشتر از دختران است. هم‌چنین کودکان سن ۷ تا ۱۲ سالگی، بیشترین میزان تیک عصبی را نشان می‌دهند. اغلب کودکان از وجود تیک عصبی خود خبر ندارند. انرژی عصبی کودک از طریق تیک عصبی تا حدودی تخلیه می‌شود.

معرفی انواع تیک عصبی کودکان

انواع مختلفی از تیک عصبی وجود دارد. این دسته‌ها در کودکان شامل تیک عصبی صوتی، حرکتی، تیک مزمن یا گذرا می‌باشد. برای آشنایی با سایر اختلالات مشابه، مقاله اختلال هماهنگی رشدی را بخوانید.

تیک حرکتی

رفتارها نامتعارف حرکتی مانند شکلک درآوردن، باز و بسته کردن مداوم چشم‌ها، پلک زدن، بالا انداختن شانه، حرکات سر و گردن از جمله تیک‌ها حرکتی ساده هستند.

نوع پیچیده تیک‌ها حرکتی شامل ادا و اطوار، تقلید کردن رفتارها و حرکات دیگران، بوییدن، حرکات نظافتی و… می‌شوند. حرکات چهره شایع‌ترین شکل تیک حرکتی هستند.

فروشگاه آرامیس

تیک صوتی

تولید حرکات و رفتارهای صدادار مانند بالا کشیدن بینی، سرفه کردن، فین کردن بینی، استفاده از کلمات زشت، تکرار مکرر یک کلمه یا جمله، تکرار کلام طرف مقابل از جمله تیک‌ها صوتی است که در کودکان دیده می‌شود.

اگر یک یا تعدادی تیک صوتی همراه با تیک‌ حرکتی باشند، به آن اختلال توره می‌گویند.

تیک گذرا و مزمن

در صورتی که تیک کودک شما حداقل ۴ هفته و حداکثر ۱۲ ماه به طول بینجامد، به نوعی تیک گذرا مبتلاست.

رفتارهای تیک مانندی که کمتر از ۴ هفته ادامه داشته باشد را تیک گذرا نمی‌نامند.

مزمن بودن تیک یعنی وجود تیک در کودک بیشتر از یک سال طول بکشد. بیشتر در کودکان ۶ تا ۱۲ سال دیده شده و پایدارتر و شدیدتر از سایر تیک‌هاست.

علت بروز تیک عصبی در کودکان

عوامل مختلفی در ایجاد تیک موثرند. برخی از این عوامل شامل محیط و شرایط محیطی، ژنتیک، استرس، افسردگی، عوامل زیستی و روانی می‌باشد.

احتمال ایجاد تیک در کودکانی که بیش فعالند و یا در معرض استرس به مدت طولانی قرار گرفته‌اند، بیشتر است.

کودکانی که تحت فشار عصبی هستند نیز بیشتر از سایر هم‌سالان، تیک عصبی را نشان می‌دهند.

اگر دقت کرده باشید با شروع مدارس و برگزاری امتحانات، تیک‌عصبی در کودکان بیشتر دیده می‌گردد. برای آشنایی با روش های درمان استرس کودکان کلیک کنید.

علائم تیک در کودک

تحریک‌پذیری، کم‌توجهی، اختلال توجه، پایین آمدن آستانه تحمل از علائم و نشانه‌ها شروع تیک است.

معمولا تیک کودکان با نشانه چشمک زدن آغاز می‌گردد. به دنبال چشمک زدن، حرکات سر و شکلک درآوردن و تقلید رفتار دیگران توسط کودک مشاهده می‌شود.

بیشتر بخوانید: اختلالات عصبی رشدی

درمان تیک عصبی کودکان

در صورتی که تیک عصبی کودکان بیشتر از ۶ ماه طول بکشد و شدت آن به قدری باشد که در زندگی روزمره آن‌ها اختلال ایجاد کند، نیاز به درمان وجود دارد. درمان این اختلال به کمک دو روش دارودرمانی و روان شناختی انجام می‌شود. عوامل ایجادکننده استرس و اضطراب در کودک را شناسایی کنید. سعی کنید کودک را از محیط استرس‌زا دور کنید.

از تحقیر کردن و سرزنش و سرکوفت زدن به کودکی که تیک عصبی دارد، خودداری کنید.

خشم خود را کنترل کنید. رفتار عصبی و تیک‌ها کودک نباید شما را خشمگین کند. خشمگین شدن شما موجب استرس بیشتر کودک خواهد شد. فعالیت‌ها و سرگرمی‌ها مورد علاقه کودک را بیشتر در دسترس او قرار دهید.

بازی و فعالیت می‌تواند به تخلیه انرژی کودک و کاهش تیک عصبی کمک کند.

با در آغوش گرفتن کودک به کاهش استرس و اضطراب او کمک نمایید. یادتان نرود که کاهش استرس در درمان و از بین رفتن تیک عصبی کودکان موثر است.

نفس کشیدن و تمرینات تنفسی مناسب در کاهش استرس و در نتیجه درمان تیک عصبی اثرگذار است. مشکل کودک خود را با معلم و مربی‌هایی که با او در ارتباطند، در جریان بگذارید. همکاری آن‌ها با شما به روند درمان تیک عصبی کودک کمک می‌کند.

محیط منزل و کانون خانواده را امن نگه دارید. تنش‌های درون خانواده و عدم احساس امنیت منجر به افزایش استرس کودک شده و به دنبال آن شدت تیک عصبی افزایش می‌یابد.

برای دریافت مشاوره در زمینه تیک عصبی کودکان می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره