مراجعه به روانشناس | 10دلیل برای مراجعه به روانشناس

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

مراجعه به روانشناس در هر سنی ممکن است برای ما ضرورت پیدا کند. ما در زندگی با چالش های زیادی روبرو هستیم. برخی از این چالش ها، می توانند آن قدر طاقت فرسا باشند که حتی سخت است به این فکر کنیم که چطور می شود از آن عبور کرد. خواه مرگ یکی از عزیزان باشد یا احساس اضطراب شدید، مهم است بدانید که برای هر مشکلی که در زندگی با آن سرو کار دارید، کمکی در دسترس است. بسیاری از مردم هنوز به اشتباه معتقدند که برای بهره مندی از مراجعه به روانشناس، باید تا نقطه شکست صبر کنند. نکته این است که برای مراجعه به روانشناس، نیازی به مبارزه ندارید. روانشناس، فضای امنی برای شناخت بهتر خود، کشف آسیب و ناامیدی های گذشته فراهم می کند و این اطمینان را می دهد که تصمیمات امروزتان، تأثیر منفی بر آینده نگذارد. ما در این مقاله قصد داریم، به دلایلی که ثابت می کند افراد باید به روانشناس مراجعه کنند نگاهی بیندازیم.

مراجعه به روانشناس | چرا باید به روانشناس مراجعه کنیم

عدم مراجعه به روانشناس، ذهن نو

اگر از یک مشکل سلامت روانی خاص رنج می برید، یا به تازگی احساس می کنید که یک چیزی در زندگی تان مشکل دارد، رواندرمانگر می تواند ابزار مناسبی را برای مدیریت بهتر علائم و ریشه یابی مشکل در اختیار شما قرار دهد. این مشکلات می توانند تجربه رویدادهای سخت، احساسات ابراز نشده، بیماری یا هرچیز دیگری باشد. گاهی اوقات نیز تشخیص دقیق اینکه همه چیز از کجا شروع شده دشوار است. به هر حال در هر موقعیتی که باشید، مراجعه به روانشناس به شما کمک می کند تا ریشه مسائل را پیدا کنید. در ادامه به برخی از رایج ترین دلایلی که شما باید به یک روانشناس مراجعه کنید را شرح داده ایم.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو دیدن نمایید.

1- استرس و اضطراب

زندگی یک چالش بزرگ است و جنبه های زیادی از آن می تواند برای ما استرس زا باشد. از مصاحبه شغلی گرفته تا قبولی در یک آزمون و مشکلات در روابط، می توانند باعث ایجاد اضطراب در شما بشوند.

استرس و اضطراب را اگر به حال خود رها کنیم، ممکن است منجر به انزوای اجتماعی، افسردگی و ازجمله مشکلات دیگر شود. روانشناس می تواند با یافتن منبع یا علت مشکلات و همچنین راه های مناسب برای غلبه بر آن ها، به شما در مدیریت اضطراب تان کمک کند.

فروشگاه آرامیس

برای آشنایی با روش های درمان استرس کلیک کنید.

2- مراجعه به روانشناس برای افسردگی

افسردگی یک اختلال رایج سلامت روان است که در آن افراد، علاقه خود را به خیلی چیزها از دست می دهند. احساس ناتوانی یا ناامیدی شدید، از علائم رایج افسردگی است. مراجعه به روانشناس می تواند به شما در یافتن منبع افسردگی کمک کند. لازم به ذکر است که مراجعه به روانشناس قبل از تشدید اوضاع افسردگی، مدت زمان کمتری برای درمان نیاز دارد. بنابراین اجازه ندهید تا وضعیتتان وخیم شود. حتما از درباره درمان افسردگی بخوانید.

3- فوبیاها

ترسیدن از چیزهای عادی مثل حشرات، ارتفاع، تاریکی یا… فوبیا های عادی و رایجی هستند که تقریبا اکثر افراد آن را حس می کنند. اما برخی از ترس ها غیرعادی و بی پایه و اساس هستند که می توانند مشکلات زیادی را در زندگی به وجود بیاورند. برای مثال سیتوفوبیا که به ترس از خوردن معروف است، می تواند در سلامت جسمی و روحی افراد اختلال ایجاد کند. یک روانشناس می تواند به شما کمک کند که به تمام ترس هایتان غلبه کنید و زندگی راحت تری داشته باشید. برای آشنایی با روش های درمان فوبیا کلیک کنید.

4- مشکلات رابطه

اگر در یک رابطه کنونی با مشکلاتی روبه رو هستید، مراجعه به روانشناس می تواند به شما کمک زیادی بکند. این مسئله حتی برای افراد مجرد نیز صدق می کند. توانایی برقراری ارتباط با دیگران و ایجاد روابط سالم، برای سلامت عاطفی و ذهنی ما امری ضروری است. اختلال در روابط، سایر اجزای زندگی را نیز تحت تأثیر قرار می دهد.

در طی درمان و مراجعه به روانشناس، درک بهتری از اینکه چگونه تجربیات شما ممکن است بر نحوه روابطتان تاثیر بگذارد به دست می آورید. بنابراین می توانید به تدریج برای ایجاد ارتباطات سالم تر با اطرافیان تلاش کنید.

5- اختلافات خانوادگی

یکی از مهم ترین دلایل مراجعه به روانشناس ، اختلافات خانوادگی است. ممکن است در خانواده یا خویشاوندان تان دچار اختلاف نظر یا تعارضاتی شده باشید. در چنین مواردی دریافت کمک روانشناس برای جلوگیری از وخیم تر شدن اوضاع بسیار اهمیت دارد. این اختلافات میتواند بین زن و شوهر، فرزندان با والدین، فرزندان با یکدیگر، خانواده همسر و…. پیش بیاید.

روانشناسان با استفاده از تکنیک های مختلف درمانی به شما و سایر اعضای خانواده تان کمک می کنند تا درک بهتری نسبت به یکدیگر داشته باشید. همزیستی را تمرین کنید و به جای تنش به یکدیگر آرامش اعطا کنید.

برای آشنایی با راه های حل اختلافات خانوادگی کلیک کنید.

6- کسب اعتماد به نفس

عزت نفس پایین معمولا از دوران کودکی سرچشمه می گیرد و می تواند کل زندگی را تحت تئثیر قرار دهد. مراجعه به روانشناس، راهی عالی برای ایجاد اعتماد به نفس، از طریق روابط ناسالم در گذشته یا تجربیات بد و.. که ممکن است در کاهش اعتماد به نفستان نقش داشته باشد است.

برای کسب اطلاعات کامل درباره راه های افزایش اعتماد به نفس کلیک کنید.

7- مرگ یکی از عزیزان

مرگ بخشی اجتناب ناپذیر از زندگی است. سوگواری برای مرگ عزیزان مسئله ای طبیعی و سالم می باشد و هرکسی در این مورد متفاوت برخورد می کند. اما اکثر افراد وقتی شخصی مهم را از دست می دهند احساس انزوا می کنند. اگر مرگ عزیزانمان را نپذیریم، مشکلات بدتر و طولانی تری به وجود می آِید. یک روانشناس در این مورد می تواند به شما کمک کند تا راه های مناسب برای مقابله با مرگ عزیزان خود را پیدا کنید.

8- بهبود و افزایش عملکرد

درست همانطور که قبل از یک سخنرانی تمرین می کنید که چه بگویید، روانشناس می تواند به شما کمک کند تا برای رویدادهای بزرگ آمادده شوید و بتوانید بهترین عملکرد خود را داشته باشید. این رویداد می تواند بازی های المپیک باشد، یک مصاحبه شغلی یا هر اتفاق بزرگی که شما نیاز به آمادگی برای شروع آن دارید.

9- مشکل در خوابیدن

خواب و سلامت روان ارتباط تنگاتنگی باهم دارند. چه در طول شب احساس خستگی داشته باشید یا در تلاش برای خوابیدن باشید، این می تواند دلیل خوبی برای مراجعه به یک روانشناس باشد. زیرا اختلال در خواب، به خصوص خواب شب میتواند مشکلات بیشتری را به وجود بیاورد. بنابراین نباید نسبت به این موضوع بی تفاوت عمل کرد.

برای آشنایی با انواع روش های درمان بی خوابی کلیک کنید.

10- احساس بی هدفی و خالی بودن می کنید

شاید تاکنون زندگی آنطور که انتظار داشته اید پیش نرفته باشد. یا شاید آن چیزی که می خواستید را بدست آوردید اما هنوز راضی نشده اید. از خود سوال می پرسید که این همه تلاش برای چه بوده است. باید بدانید که هیچ وقت برای تغییر مسیر دیر نیست. در درمان شما می توانید برای کشف چیزهایی که واقعا برای شما مهم هستند تلاش کنید. بدین گونه می توانید زندگی پر معنا و با هدفی بسازید. مراجعه به روانشناس راهی عالی برای صحبت درمورد گزینه های خود و تغییر مسیر با حمایت یک متخصص است.

دلایل عدم مراجعه به روانشناس

برای مراجعه به روانشناس احتمالا دلایل زیادی دارید، اما باز هم از دریافت خدمات درمانی اجتناب می کنید. و یا ممکن است یکی از عزیزانتان با وجود احتیاج زیاد به مشاوره باز هم پیشنهاد شما را رد بکند. در چنین مواردی حتما علل زیر را بررسی کنید.

اعتقاد نداشتن به تاثیر مشاوره های روانشناسی

به عنوان روانشناس در موقعیت های مختلف افرادی را میبینیم که هیچ اعتقادی به کار روانشناسان ندارند. این دست افراد احتمالا ماه ها و حتی سال ها با مشکلات خود درگیر هستند. مسائل آن ها روز بروز پیچیده تر و گسترده تر می شود. گاه حتی می بینیم که تغییر اوضاع برایشان باور ناپذیر است. آن ها با ناراحتی هایشان عجین می شوند و هرگز برای درمان به متخصص روانشناسی مراجعه نمی کنند. اغلب آن ها روانشناسی را عبث می دانند.

اطلاعات ناکافی درباره روانشناسی

خیلی از ما حتی برای مشکلات جسمانی مان نمی دانیم باید به کدام متخصص مراجعه کنیم. این مساله در حوزه سلامت روان بسیار بیشتر به چشم می خورد. افراد ماهیت مشکلات شان را نمی دانند. و از طرفی نمی دانند که کار روانشناسان چیست. بنابراین هنگام بروز مسائل مختلف به جای مراجعه به روانشناس از راهبردهای دیگری استفاده می کنند.

برای آشنایی با علم روانشناسی کلیک کنید.

عدم حمایت بیمه و هزینه های بالا رواندرمانی

متاسفانه رواندرمانی در کشور ما جزو نیازهای درمانی از طرف خدمات بیمه ای شمرده نمی شود. از این رو درمان های روانشناسی برای مراجعان پرهزینه است. هزینه های زیاد رواندرمانی مراجعان را از دریافت خدمات درمانی منصرف می کند. با این حال مراکزی دولتی برای ارائه خدمات با هزینه های کم احداث شده است. اما این مراکز جوابگوی نیاز جامعه نیست.

ترس از انگ بیمار و روانی

متاسفانه هنوز هم هستند کسانی که مراجعه به روانشناس را به معنای دیوانه یا روانی بودن می دانند. چنین دیدگاهی منجر به منصرف شدن افراد برای مراجعه به روانشناس می شود. پنهانکاری و اضطراب ناشی از فاش شدن این مساله نیز برای افراد فشار روانی مضاعفی به همراه دارد. از این رو خواه ناخواه از مراجعه به روانشناس منصرف می شوند.

مزایای مراجعه به روانشناس

همانطور که در بالا اشاره کردیم شما برای مسائل گوناگونی نیازمند مراجعه به روانشناس می‌شوید. روانشناس با تجربه و علمش مسائل شما را مورد بررسی قرار می دهد. شما در جلسات درمانی حتما از مزایای زیر بهره مند خواهید شد.

  • صورت مساله برای تان روشن می شود
  • به ماهیت مشکلات پی خواهید برد
  • روش های متعددی برای حل مشکلات پیدا می کنید
  • احساسات تان متعادل می شود
  • مشکلات سریع تر حل می شوند
  • به دیدگاه جدیدی نسبت به رویدادها دست می یابید
  • احساس سبکی و آرامش خواهید کرد
  • نگران فاش شدن رازهایتان نیستید
  • از کمک های تخصصی بهره مند می شوید
  • مهارت های جدیدی می آموزید

تجربه مراجعه به روانشناس

برای آن که تصور کامل تری نسبت به شرکت در جلسه مشاوره داشته باشید، تجربه یکی از بیماران موسسه ذهن نو را برایتان بازگو می کنیم. او بعد از چندین جلسه مشاوره اینگونه بیان کرد که؛

“من وقتی وارد اتاق مشاوره شدم به شدت اضطراب داشتم. حتی چندین بار برای گرفتن وقت تماس گرفته بودم و استعلام قیمت کردم. یه چیزی مانع ام میشد که بیام تو جلسه. الان که چند جلسه درمان گرفتم متوجه شدم نه کار، نه ترافیک و نه هزینه اهمیتی نداشت. این برون ریزی که قرار بود بکنم منو میترسوند. دائم میگفتم چطور این مسائل رو برای یه نفر دیگه تعریف کنم. دائم از قضاوت شدن یا اینکه ادم بدی به نظر بیام میترسیدم. ولی الان خیلی احساس راحتی دارم. از اینکه تونستم شهامت اومدن و حرف زدن رو پیدا کنم خوشحالم. الان دیگه خودتون بهتر از من میدونید که چه احساسی داشتم. ”

چرا باید مراجعه به روانشناس را جدی بگیریم

همانطور که شما برای سرماخوردگی و هر مشکل جسمی دیگری نیاز به درمان پزشکی پیدا می کنید، روان شما نیز نیاز به مراقبت و درمان دارد. شاید نتوان نمودهای ظاهری برای این دست مشکلات پیدا کرد. اما شما به راحتی می توانید ناراحتی و پیامدهای عدم مراجعه به روانشناس را لمس کنید.

تمامی مشکلاتی که در بالا ذکر کردیم در صورت عدم درمان پیشرفت کرده و بخش های مختلف زندگی شما را متاثر می کند. بنابراین برای جلوگیری از وخیم تر شدن اوضاع حتما باید برای مراجعه به روانشناس اقدام کنید.

فرهنگ مراجعه به روانشناس

فرهنگ نقش زیادی در تصمیم گیری ما برای مراجعه به روانشناس دارد. خوش بختانه آموزش ها و اطلاع رسانی های زیادی در این زمینه صورت گرفته است. در مدارس از خدمات مشاوره برای حل مسائل دانش اموزان در دستور کار آموزش و پروش قرار دارد. در بسیاری از برنامه های تلویزیونی می بینیم که مراجعه به روانشناس به عنوان یک راهکار مناسب برای مشکلات معرفی می شود. همچنین گسترش مراکز و سازمان های ارائه دهنده خدمات روان درمانی موجب گسترش فرهنگ مراجعه به روانشناس می شود.

سخن آخر

دلایل مراجعه به روانشناس بی پایان است. درمان نه تنها به شما در انجام هر کاری که در حال حاضر از سر می گذرانید کمک می کند، بلکه شما را برای مقابله با آنچه در آینده نیز روی می دهد آماده تر می کند. متأسفانه مراجعه به روانشناس در میان برخی افراد مورد تمسخر قرار می گیرد.

اما افراد باید بدانند که درمان موثر می تواند برای بسیاری موثر و برای برخی دیگر بسیار ضروری باشد. به هر حال مغز یک اندام است و مانند سایر اندام ها نیاز به مراقبت های پزشکی دارد. درمان توسط روانشناس همچنین می تواند به شما کمک کند تا چالش های مختلف زندگی را مدیریت کنید و زندگی کامل تری داشته باشید.

برای دریافت مشاوره و مراجعه به روانشناس می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره