تند حرف زدن | سرعت حرف زدن، تمرین برای شمرده حرف زدن

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

تند حرف زدن یا کلاترینگ نوعی اختلال در گفتار است. در این اختلال، فرد با سرعت بالا و نا مفهوم سخن می‌گوید. گفتار این افراد نامنظم و پراکنده است. به طوری که متوجه طرز صحبت این افراد نخواهید شد. علل تند حرف زدن برخی از افراد عزت نفس پایین، هیجان بالا، ژنتیک و… است. کسانی که تند صحبت می‌کنند علائمی چون ضعف ادراک، استرس و اضطراب، ضعف در روخوانی و … دارند. اما نگران نباشید راهکارهایی برای این افراد در نظر گرفته ایم. که با کمک روانشناس و تمرین، تلاش به نتیجه مطلوبی خواهند رسید. برای دریافت مشاوره تلفنی کلیک کنید.

تند حرف زدن

تند‌حرف زدن یا کلاترینگ نوعی اختلال در گفتار است. که فرد همزمان با سرعت بالای گفتار، تمرکز کافی برای ربط بین جملات ندارد و حروف آخر کلمات رابیان نمی‌کند. در واقع کلاترینگ نوعی اختلال در پردازش گفتار و زبان است. که با گفتار نامنظم، سریع، پراکنده، سازمان نیافته و غیرقابل درک مشخص می‌شود.

افرادی که تند حرف می‌زنند مانند کسی هستند که در حال دویدن هستند. صحبت با این افراد شاید شما را نیز دچار استرس و اضطراب کند. شاید در نگاه اول افرادی آرام به نظر برسند اما زمانی که شروع به مکالمه کنید متوجه عجله و استرس هنگام صحبت کردن آنها خواهید شد. تند حرف‌زدن شخص مقابل ما را خسته می‌کند. متوجه منظور و حرفمان نمی‌شود و حتی ممکن است بجای دقت به صحبت شما بیشتر به نوع حرف‌زدن دقت کنند و متوجه منظورتان نشوند.

تند حرف زدن علائمی دارد که در ادامه به آن اشاره کرده ایم. برای اصلاح نوع رفتار خود راهکارهایی را توصیه کرده ایم اما بهترین راه درمان برای تند حرف‌زدن، کمک از روانشناسان است. برای دریافت مشاوره تلفنی روانشناسی کلیک کنید.

علل تند حرف زدن

تند‌حرف زدن یا کلاترینگ بیشتر جنبه ذهنی یا روانی دارد. اما عللی وجود دارد که در ادامه به آنها اشاره کرده ایم.

  • کمبود اعتماد به نفس
  • هیجان بالا
  • اضطراب بالا
  • ریشه در عادات شما یا اطرافیان دارد
  • ژنتیک
  • عجول بودن

علائم تند حرف زدن

علائمی برای تشخیص تند‌حرف زدن وجود دارد. که در ادامه به آنها اشاره کرده ایم.

فروشگاه آرامیس
  • تکرار حروف
  • نا آگاهی از مشکل
  • ضعف در توجه
  • ضعف ادراک
  • تفکر سازمان نیافته
  • هنگام مطالعه متن برخی از برخی حروف گذر می‌کنند
  • آخر کلمات را کامل نمی‌کنند
  • عجول
  • استرس
  • اضطراب
  • غیر قابل درک صحبت می‌کنند
  • نامنظم صحبت می‌کنند
  • پراکنده حرف‌می‌زنند

تمرین شمرده حرف زدن

تمرین هایی برای شمرده حرف زدن وجود دارد که با استفاده از آنها توانایی آروم و شمرده حرف زدن را در خود قوی خواهید کرد. تمرین‌ها به شرح زیر است.

1. به خود زمان بدهید

اولین مرحله برای تمرین شمره حرف زدن فرصت دادن به خود است. لزومی ندارد که تمام صحبت های خود را در عرض 30 ثانیه بگویید، یا کسی به دنبال شما نیوفتاده است که تند تند صحبت می‌کنید. می‌توانید آرام و با صبوری حرف هایتان را اول در ذهن خود مرور و سپس بر زبان بیاورید. مشکل تند حرف زدن مشکلی ذهنی است. یعنی اولین چیزی که مانع شمرده حرف زدن میشود، ذهن شماست.

شاید ذهنتان می‌گوید که زیادی داری صحبت می‌کنی! همه منتظرن حرف تو تموم بشه! اما اینطور نیست و همه منتظر شنیدن حرف های شما هستند. کسانی که حرف های شما را می‌شنوند دوست دارند که با آرامش و واضح متوجه صحبت هایتان شوند.

2. ریتم را رعایت کنید

دومین مرحله برای تمرین‌شمرده حرف زدن، رعایت ریتم است.  استفاده از تمپو برای کنترل ریتم کمک کننده است. زمانی که مشکلات ذهنی برطرف شد و شروع به تمرین با تمپو کردید. تا زمانی که ریتم را به تعادل رسانده اید به تمرین با تمپو ادامه دهید.

3. از ابزارهای فن بیان استفاده کنید

برای اینکه بتوانید به آرامی و شمرده صحبت کنید از ابزارهای فن بیان استفاده کنید. با استفاده از این ابزارها می‌توانید بدون آن که لطمه ای به زیبایی بیان وارد شود، سخن بگویید. این ابزارها بسیار ساده و مهم هستند که عبارتند از.

1. کشیدن واکه ها

کشیدن واکه ها راهی برای شمرده صحبت کردن است. برای این تمرین حروف صدا دار آ، اُ، اِ، او، ای را بکشیم. زمانی که بخواهیم در یک واحد زمان 2 کلمه را بگوییم اما سکوت نکنیم، تمرین زیر را انجام می‌دهیم.

2 کلمه را طوری کش بدهید که کل میزان صداها پر شود. برای این کار هرکدام از حروف صدا دار این دو کلمه را به اندازه کش دهید. اگر صداها را بیشتر یا کمتر از حد بکشیم نظم بهم خورده و از ریتم می‌افتد.

2. سکوت

سکوت بهترین راه برای پایین آمدن سرعت فن بیان است. شما باید در میان کلمات کمی سکوت یا مکث کنید.

این سکوت باید طوری باشد که باعث بهم خوردن ریتم نشود. برای همین منظور سکوت باید مانند حروف در محاسبه سرعت حرف زدن لحاظ شود.

3. مکث بر حروف بی صدا

اگر نخواهیم از ابزارها برای پایین آوردن سرعت بیان استفاده کنیم، مکث ابزار خوبی برای تمرین است. مکث برابر با سکوت نیست. تنها راه تلفظ بیشتر است تا وقت بگیرد.

4. برای مطالعه خود زمان بگذارید

یک صفحه از کتاب مورد علاقه تان را بردارید و زمان بگیرید. به طور معمول همیشه روخوانی کنید. بار دوم هم تکرار کنید و زمان بگیرید اما سعی کنید که شمرده و آرام بخوانید. این کار را تا 10 بار تکرار کنید و هر مرتبه زمان بگیرید اما تلاش کنید تا زمان بیشتری در هر مرتبه اضافه شود. به مدت 2 ماه این تمرین را انجام دهید و موقع صحبت نیز به این تمرینات عمل کنید.

5. با افرادی که آرام سخن می‌گویند تعامل کنید

زمانی را برای صحبت کردن با اشخاصی که آرام، شمرده و زیبا سخن می‌گویند سپری کنید. یا از گوش دادن به افرادی که در تلویزیون و رادیو آرام صحبت می‌کنند لذت ببرید. شنیدن به پادکست ها و افراد صدا پیشه کمک به اصلاح بیان شما می‌کند.

6. تنفس صحیح را آموزش ببینید

تنفس کشیدن صحیح را آموزش ببینید. تنفس‌درست در طرز صحبت شما تاثیر بسزایی می‌گذارد. افرادی که تند حرف می‌زنند به صورت سطحی تنفس می‌کنند. اما این تنفس سطخی سبب لرزش صدا، نا مفهوم بودن کلمات و جملات می‌شود.

7. صدای خود را ضبط کنید

هنگام صحبت عادی صدای خود را ضبط کنید. پس از ضبط صدای خود، به کمترین درجه از سرعت قرار دهید و گوش دهید. شاید قبل از انجام این کار فکر کنید که آرام صحبت کردن شما زیبا نیست. اما حال متوجه شده اید که شمرده صحبت کردن چقدر زیبا و لذت بخش است.

کلام آخر

تند حرف زدن تمریناتی دارد که برای کودکان زیر نظر گفتار درمان و بزرگسالان تحت نظر روانشناس قابل درمان است. برای درمان هرچه زودتر اقدام کنید تا در آینده دچار مشکل نشوید. بنابراین برای برنامه ریزی و راهنمایی درست نیاز به مشورت با روانشناسان متخصص و مجرب دارند. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت حضوری و تلفنی به مراجعان خدمات ارائه می‎دهد. برای‌کسب اطلاعات بیشتر با شماره درج شده تماس حاصل فرمایید. برای دریافت گفتار درمانی برای کودکان کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه تند حرف زدن می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره