ترس از تنها خوابیدن

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

ترس از تنها خوابیدن یکی از انواع ترس‌هاست که بیشتر در کودکان اتفاق می‌افتد. بااین‌حال شاید برایتان جالب باشد اگر بگوییم گاهی اوقات بزرگسالان نیز درگیر این ترس می‌شوند. احساس ناامنی و خاطرات تلخ دو دلیل مهمی هستند که فوبیا تنها خوابیدن را به وجود می‌آورند. بااین‌حال شما نمی‌توانید انتظار داشته باشید که همیشه یک نفر در کنارتان بخوابد و از شما مراقبت کند. چنین شرایطی مشکلات بسیاری را برای زندگی شما به همراه خواهد داشت. پس بهتر است به دنبال راهی برای درمان این ترس باشید. به خاطر داشته باشید که بهترین روش برای درمان ترس از تنها خوابیدن این است که از یک مشاور کمک بگیرید. ما نیز در این مطلب سعی می‌کنیم تا ترس از تنها خوابیدن، دلایل و راهکارهای آن را بررسی کنیم. پس اگر در اطراف شما نیز کسی دچار این ترس شده بهتر است در ادامه همراه ما باشید.

ترس از تنها خوابیدن

ترس از تنها خوابیدن همان‌طور که از نام آن مشخص است به این معنی است که فرد نمی‌تواند به‌تنهایی و در یک اتاق مستقل بخوابد. در حقیقت این کار یا حتی فکرکردن به آن باعث اضطراب بسیاری در او می‌شود. این ترس مسئله‌ای بهنجار در سال‌های اولیه دوران کودکی است. کودکان برای اینکه احساس امنیت و آرامش بیشتری داشته باشند ترجیح می‌دهند کنار والدین‌ خود بخوابند‌. اما اگر این مسئله در سال‌های بعدی رشد کودک ادامه پیدا کند می‌تواند به یک اختلال در خواب تبدیل شود.

برخلاف تصور بسیاری از ما ترس از تنها خوابیدن فقط محدود به کودکان نیست. شاید این فوبیا در کودکان بیشتر دیده شود بااین‌حال بزرگسالانی نیز هستند که از تنها خوابیدن می‌ترسند. در حقیقت همان‌طور که گفتیم بی‌توجهی به درمان این مشکل در سال‌های اول زندگی می‌تواند باعث ادامه‌دار شدن آن بشود. گاهی اوقات نیز یک اتفاق ناگوار می‌تواند باعث شروع این ترس در بزرگسالی فرد بشود. در ادامه بیشتر راجع به دلایل ترس از تنها خوابیدن صحبت خواهیم کرد.

دلایل ترس از تنها خوابیدن

احساس عدم امنیت

رایج‌ترین علت ترس از تنها خوابیدن چه برای کودکان و چه برای بزرگسالان احساس عدم امنیت است. در این شرایط فرد احساس می‌کند که اگر به‌تنهایی بخوابد ممکن است مشکل جدی برایش پیش بیاید؛ و او نتواند به‌تنهایی از خودش مراقبت کند. به همین خاطر ترجیح می‌دهد در کنار یک نفر دیگر بخوابد. تا او در برابر مشکلات از وی حمایت کند.

ترس ازدست‌دادن والدین‌ یا عزیزان

ترس ازدست‌دادن عزیزان می‌تواند برای همه ما نگران‌کننده باشد. به همین خاطر کودکان ترجیح می‌دهند کنار پدر و مادر بخوابند. یا شاید شما دلتان بخواهد در کنار همسر یا فرزندانتان بخوابید. در چنین شرایطی احتمالاً فکر می‌کنید که شما می‌توانید در برابر آسیب‌ها از آنها مراقبت کنید.

تجربه‌های استرس‌زا

یکی دیگر از دلایلی که باعث ترس از تنها خوابیدن می‌شود تجربه‌های تلخ هستند. برای مثال ورود یک دزد به خانه برای بزرگسالان، یا دیدن یک خواب وحشتناک برای کودک می‌تواند تبدیل به دلیلی شود که شما را از تنها خوابیدن بترساند. در این شرایط فرد فکر می‌کند که اگر تنها باشد احتمال دارد یک‌بار دیگر این اتفاقات تکرار شوند.

تخیلات ذهنی کودکان

تخیلات و تصویر‌سازی‌های ذهنی دلیل دیگری برای ترس از تنها خوابیدن است. کودک باتوجه‌به قدرت خیال‌پردازی که دارد شروع به تصویرسازی ذهنی از موجودات خیالی و افسانه‌ای می‌کند و اغلب احساس می‌کند این موجودات افسانه‌ای واقعاً در زیر تخت، داخل کمد و… وجود دارند. همین افکار باعث می‌شود او در برابر این موجودات و قدرت‌های آنها احساس ترس بکند.

ترس از تنها خوابیدن در کودکان| راهکارها

درمان ترس از تنها خوابیدن باتوجه‌به سن فرزند شما، شرایط خانه و همین‌طور علت ترس او با روش های مختلفی انجام می‌شود. بااین‌حال بعضی از روش‌های درمانی هستند که روی بسیاری از کودکان جواب داده‌اند. این روش‌ها عبارتند از:

فرزندتان را برای خواب آماده کنید | ترس از تنها خوابیدن

درست زمانی که ساعت خواب فرامی‌رسد اضطراب و نگرانی فرزند شما نیز چندبرابر می‌شود. و احتمالاً در این ساعت‌ها شما چالش‌های بسیاری را تجربه می‌کنید. برای جلوگیری از این کار بهتر است فرزندتان را برای خواب آماده کنید. این یعنی کمی قبل از ساعت خواب با فرزندتان به اتاقش بروید. با او صحبت کنید و به فرزندتان اطمینان بدهید که چیزی برای ترسیدن وجود ندارد. از قصه‌ خوانی کمک بگیرید. زیرا کودکان خیلی خوب با شخصیت‌های داخل قصه ارتباط برقرار می‌کنند. به‌طورکلی شما باید بتوانید در طول صحبت‌هایتان اضطراب کودک را از بین برده و آرامش را به او برگردانید.

از تنبیه و سرزنش خودداری کنید

راهکارهایی مثل دعواکردن، در این شرایط جواب نمی‌دهند. شما با این کار تنها مشکلات کودک را بیشتر می‌کنید. پس یادتان باشد که هرگز برخورد تندی با او نداشته باشید. این نکته را در نظر داشته باشید که ترس تنها خوابیدن برای بسیاری از افراد پیش می‌آید؛ و این تنها کودک شما نیست که درگیر این مشکل شده است.

تغییرات به‌تدریج اتفاق می‌افتند

یادتان باشد که در عرض یک شب نمی‌توانید مشکلات کودک را برطرف کنید. تنها خوابیدن موضوعی است که فرزند شما به‌تدریج یاد خواهد گرفت. به همین خاطر بهتر است شما نیز این آموزش را به‌تدریج انجام دهید. برای مثال در شب‌های اول کنار تخت کودک بمانید تا او خوابش ببرد. به‌تدریج این فاصله را بیشتر کنید. تا جایی که کودک خودش به‌تنهایی برای خوابیدن آماده شود و در اتاق خود بخوابد.

پاداش دادن به کودک

یکی از بهترین راهکارها برای ازبین‌بردن ترس از تنها خوابیدن این است که رفتار کودک را تشویق کنید. برای این کار هر پیشرفتی که فرزند شما در تنها خوابیدن به دست می‌آورد را تشویق کنید. برای این کار لازم نیست حتماً هدیه‌ای برای او بخرید. گفتن این موضوع در حضور دیگران باعث می‌شود فرزند شما احساس خوبی پیدا کند. یا می‌توانید به او اجازه دهید زمان بیشتری را برای دیدن تلویزیون داشته باشد. این رفتار شما به‌تدریج باعث می‌شود تا کودک رفتار صحیح را یاد بگیرد.

محدودکردن استفاده از وسایل الکترونیک

حداقل یک ساعت قبل از خواب وسایلی مانند موبایل، تبلت و لپ‌تاپ را از فرزندتان دور کنید. تماشای فیلم‌های ترسناک و یا بازی‌های هیجان‌انگیز می‌تواند مشکلاتی را در ساعت خواب کودک به همراه داشته باشد. به‌علاوه نوری که از این دستگاه‌ها به چشم برخورد می‌کند باعث می‌شود تا مغز پیام‌های مربوط به خستگی و نیاز به خواب را از بدن دریافت نکند.

تغییر دکوراسیون منزل | ترس از تنها خوابیدن

چیدمان برخی از وسایل اتاق‌خواب کودک و همین‌طور خانه می‌تواند به‌گونه‌ای باشد که سایه آنها در طول شب برای کودک احساس ترس را ایجاد کند. به همین خاطر تغییر این چیدمان می‌تواند در درمان فوبیا از تنها خوابیدن بسیار مفید باشد.

تاریک نکردن محل خواب کودک

اکثر کودکان از اینکه در تاریکی بخوابند می‌ترسند. ازاین‌جهت بهتر است محیط اتاق فرزند خود را با استفاده از چراغ‌خواب کمی روشن نگه دارید تا کودک دید کافی از وسایل اتاق داشته باشد و بتواند با محل خوابش ارتباط برقرار کند.

ترس از تنها خوابیدن و اهمیت مشاوره

اگر هیچ یک از راهکارهای بالا نتوانسته ترس فرزند شما را کم کند، و یا اگر با بالارفتن سن هنوز هم از تنها بودن و تنها خوابیدن می‌ترسید بهتر است این موضوع را با یک مشاور در میان بگذارید. حتماً تابه‌حال متوجه این نکته شده‌اید که ترس از تنها خوابیدن تا چه حد شرایط زندگی شما را محدود کرده و مشکلاتی را برایتان به دنبال داشته است. اما خبر خوب این است که با کمک‌گرفتن از یک مشاور می‌توانید این مشکل را برطرف کنید. پس بهترین راهکار این است که برای درمان ترس‌هایتان به یک مشاور مراجعه کنید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه خواب و فوبیا می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره آنلاین با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

 

سؤالات متداول

سن معمول برای تنها خوابیدن کودک چه سالی است؟

امن‌ترین محدوده سنی برای تنها خوابیدن کودک بین ۳ الی ۴ سالگی است.

چطور می‌توانیم ترس از تنها خوابیدن در بزرگسالی را از بین ببریم؟

یک راهکار این است که برای خودتان برنامه‌های تدریجی بریزید و وابستگی به دیگران را به‌تدریج کم کنید. اما بهترین راه برای درمان ترس از تنها خوابیدن در بزرگسالان این است که از یک مشاور متخصص کمک بگیرید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره