جوش های عصبی | جوش عصبی ناشی از استرس

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

جوش های عصبی یکی از پیامدهای ناخوشایند استرس و اضطراب زیاد هستند که اغلب احساس نارضایتی زیادی را در افراد ایجاد می کنند. شاید برای شما هم پیش آمده باشد که درست قبل از یک قرار کاری مهم یا در آستانه یک مهمانی دچار جوش در نواحی مختلف به خصوص روی صورت شوید. این ها همگی تحت عنوان جوش های عصبی شناخته می شوند که با بالا رفتن سطح هورمون های استرس پدید می آیند. ما در ادامه در مورد جوش های عصبی، علل پدیدآیی، روش های پیشگیری و درمان آن توضیحات بیشتری ارائه کردیم. پس تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

جوش های عصبی چیست؟

جوش های عصبی جوش هایی هستند که در دوران پرتنش زندگی، با بالا رفتن هورمون های استرس نظیرکورتیزول پدید می آیند. چرا که هورمون های استرس غدد چربی را تحریک کرده و منجر به تولید چربی اضافی در سطح پوست می گردند. همین امر زمینه را برای بروز انواع آکنه پوستی فراهم می سازد.

تفاوت جوش های عصبی و جوش های هورمونی

جوش های عصبی همانند جوش های هورمونی در اثر ایجاد تغییراتی در سطح هورمون های بدن پدید می آیند. با این تفاوت که زمان بروز آن ها متفاوت است. برای مثال جوش های هورمونی که مرتبط با افزایش سطوح هورمون های زنانه یا مردانه هستند ممکن است  در زمان های خاصی نظیر قبل از شروع پریودی، به تعویق افتادن آن یا در دوران بلوغ ظاهر شوند. اما جوش های عصبی در هر زمانی که فرد درگیر تنش و اضطراب می شود بروز می یابند. در هر دو حالت با افزایش هورمون، غدد چربی روی پوست تحریک شده، چربی بیشتری تولید می کنند و در نهایت آکنه ها روی نواحی مختلف به خصوص صورت نمایان می شوند.

ارتباط استرس و مشکلات پوستی

تحقیقات علمی نشان می دهد که استرس تنها منجر به بروز جوش های عصبی نمی شود بلکه به طور کلی تاثیرات مخربی روی پوست دارد. برای مثال پژوهشگران به این نتیجه رسیده اند که اگر شما دچار آکنه پوستی باشید و سپس دست خوش استرس شوید جوش ها بدتر می شوند و به زمان بیشتری نیز برای بهبودی نیاز خواهند داشت. در حقیقت استرس زیاد علاوه بر اینکه منجر به تظاهر جوش های عصبی می شود روند بهبودی آن ها را نیز با اختلال مواجه می کند. همین امر باعث می شود که جوش ها برای مدت بیشتری همراه فرد باقی بمانند و تحریک پذیری بیشتری برای بدتر شدن داشته باشند.

علل بروز جوش های عصبی

علل بروز جوش های عصبی چیست؟ همان طور که از نام آن پیداست استرس و قرار داشتن تحت شرایط پرتنش و عصبی علت اصلی بروز استرس است. اما همه افرادی که مضطرب می شوند علائم پوستی از خود نشان نمی دهند. در همین راستا پژوهش های مختلفی انجام شده است تا سایر عوامل که در تعامل با استرس منجر به بروز جوش های پوستی را شناسایی کند. برای مثال تحقیقی که در فرانسه و در سال 2017 روی 3305 زن 25 تا 40 ساله انجام شد نشان داد چیزی در حدود 41 درصد زنانی که دچار آکنه های پوستی می شوند تجربیات مرتبط با استرس و اضطراب را گزارش می دهند . در نتیجه می توان گفت که استرس یک عامل تحریک کننده بسیار مهم در بروز جوش های عصبی است که تاثیر خود را از طریق هورمون کورتیزول اعمال می کند. با این حال افرادی که سابقه جوش های عصبی را در سایر اعضای خانواده خود دارند. دچار مشکلات هورمونی هستند و از برخی داروهای خاص استفاده می کنند بیش از دیگران احتمال دارد که دچار این مشکل پوستی شوند.

پیشگیری و درمان جوش های عصبی

برای پیشگیری و درمان جوش های عصبی لازم است که بیش از هرچیز به علت اصلی پیدایش آن ها بپردازید. در نتیجه هیچ چیز به اندازه تکنیک های خود آرام سازی، درمان اختلالات اضطرابی و کاهش استرس های روزمره نمی تواند در این زمینه به شما کمک نماید. ما در ادامه به چند توصیه مهم در این زمینه اشاره کره ایم.

فروشگاه آرامیس

1- مهارت مدیریت هیجان ها را بیاموزید

یکی از مهارت های مهمی که در زندگی باید بیاموزید نحوه مدیریت و تنظیم هیجان های مختلف است. افرادی که از این مهارت برخوردار هستند همواره آرامش بیشتری را در درون خود احساس می کنند و تسلط بیشتری بر زندگی دارند. این مهارت به شما کمک می کند تا هیجان های منفی نظیر خشم، غم و اضطراب را درون خود بپذیرید و برای کاهش آن ها از روش های معقولی استفاده نمایید. اگر احساس می کنید در این زمینه با مشکل زیادی رو به رو هستید استفاده از کتاب های خودیاری، کارگاه های آموزشی و مراجعه به یک روان درمانگر می تواند تا حد زیادی در این زمینه به شما کمک نماید.

2- از تکنیک های خودآرام سازی استفاده کنید

در روان شناسی تکنیک های خود آرام سازی مختلفی وجود دارد که به شما در مدیریت استرس های روزمره تا حد زیادی کمک می کند. از جمله این تکنیک ها می توان به تنفس عمیق، ریلکسین و ذهن آگاهی اشاره کرد. برای مثال در ریلکسیشن لازم است چند دقیقه از روز را به آرام کردن خود اختصاص دهید. از همین رو در جایی به آرامی بنشینید یا دراز بکشید. تمامی عضلات خود را در حالتی بدون تنش قرار دهید، چشمان خود را بسته نگه دارید و از دم و بازدم های عمیق کمک بگیرید. سعی کنید در طول ریلکسیشن تنها بر تنفس خود تمرکز کنید تا به کمک آن از شر هیجان های منفی در امان بمانید. این نکته را به خاطر بسپارید که روش ها و تکنیک های گوناگونی برای خود آرام سازی وجود دارد که برای آشنایی بهتر و مهارت یابی بیشتر با آن ها لازم است که از یک روان شناس کمک بگیرید.

3- اختلال های اضطرابی را درمان نمایید

تجربه استرس شدید یا مزمن می تواند زمینه بروز انواع اختلال های اضطرابی نظیر اختلال اضطراب فراگیر و استرس پی از سانحه را فراهم کند. در این شرایط بیش از همه در معرض پیامدهای استرس قرار خواهید گرفت که جوش های عصبی تنها یکی از آن ها است. در نتیجه لازم است به سلامت روان خود اهمیت بیشتری بدهید و در صورتی که احساس می کنید در حال تجربه اضطراب زیادی هستید به موقع از یک درمانگر متخصص در حوزه سلامت روان نظیر روانشناس یا روان پزشک کمک بگیرید.

4- از ورزش کمک بگیرید

ورزش یکی از عادات  بسیار مفید در سبک زندگی است که تاثیر بسزایی در سلامت روان افراد دارد. مخصوصا انجام ورزش هایی نظیر یوگا در کنار تمرین های مراقبه ای می تواند تا حد زیادی به شما آرامش ببخشد و در نتیجه استرس های روزمره تان را از بین ببرد. از همین رو تلاش کنید زمان هایی هرچند کوتاه هم شده را در طول روز به ورزش کردن اختصاص دهید.

5- روتین پوستی مناسبی را در پیش بگیرید

در کنار مراقبت از سلامت روان لازم است به پوست خود نیز اهمیت بدهید تا تحت تاثیر عوامل مختلف کمتر آسیب ببیند. از جمله روتین های پوستی که رعایت آن ها می تواند در کاهش جوش های عصبی به شما کمک کند می توان به شستن روزانه پوست با شوینده های مناسب، استفاده از کرم های ضد آفتاب هنگام بیرون رفتن، استفاده از پاک کننده هایی که بر پایه آب تولید شده اند و استفاده از کرم ها و لوسیون های فاقد چربی اشاره کرد.

برای دریافت مشاوره تلفنی در زمینه اضطراب و استرس می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

سوالات متداول

استرس چگونه باعث به وجود آمدن جوش های عصبی می شود؟

استرس به طور غیر مستقیم می تواند در بروز جوش های عصبی تاثیر بگذارد. چرا که استرس هورمون کورتیزول را در بدن افزایش می دهد. این هورمون به نوبه خود منجر به تحریک غدد چربی روی پوست شده و با افزایش ترشح چربی زمینه بروز انواع آکنه را فراهم می کند.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره