خانواده‌ام به من احترام نمی گذارند | احترام در خانواده

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

خانواده‌ام به من احترام نمی‌گذارند ! این جمله ممکن است مشکل بسیاری از ما باشد. خانواده جایی است که همه ما بیشتر لحظه‌های عمرمان را در آن می‌گذرانیم؛ و اعضای خانواده صمیمی‌ترین کسانی هستند که اطرافمان داریم. به همین خاطر نوع ارتباط اعضای خانواده با هم بسیار اهمیت دارد. گاهی اوقات پیش می‌آید که اعضا برای یکدیگر احترامی قائل نیستند. بودن در محیطی که احترام در آن نیست می‌تواند مشکلات بسیاری را به همراه داشته باشد. اما در این شرایط چه باید کرد؟ ما سعی می‌کنیم در این مطلب احترام در خانواده را از ابعاد مختلف بررسی کنیم. اما یادتان باشد یکی از بهترین کارهایی که می‌توانید انجام بدهید این است که از یک مشاور خانواده کمک بگیرید. مشاورین شرایط شما را به‌صورت اختصاصی بررسی کرده و راهکارهای خوبی را برای تغییر آن به شما آموزش خواهند داد. برای دریافت مشاوره خانواده کلیک کنید.

احترام در خانواده

یکی از مهم‌ترین عناصری که باید در یک خانواده وجود داشته باشد احترام است. تحقیقات نشان داده وقتی اعضای خانواده با احترام با یکدیگر برخورد می‌کنند سلامت روان آنها نیز بالاتر است. و از زندگی خود در خانواده راضی هستند. این در حالی است که بی‌احترامی اعضا به یکدیگر آسیب‌های روحی بسیاری را به همراه خواهد داشت.

برای مثال فرض کنید شما در محیطی زندگی می‌کنید که دائماً عقایدتان را مسخره می‌کنند یا از کارهایتان ایراد می‌گیرند. در چنین شرایطی کم‌کم اعتماد به نفستان را از دست خواهید داد. ما ناخواسته و به‌تدریج باور خواهیم کرد که واقعاً اشتباه و بی‌ارزش هستیم. همین مسئله می‌تواند مشکلات روحی بسیاری را به دنبال داشته باشد. به همین خاطر است که متخصصین خانواده معتقدند احترام متقابل در خانواده یکی از مهم‌ترین مسائلی است که باید به آن توجه داشت. پس اگر خانواده شما نیز درگیر این مشکل شده بهتر است برای رفع آن تلاش کنید.

برای درک بهتر موضوع حتما مقاله اهمیت خانواده را بخوانید.

خانواده ام به من احترام نمی‌گذارند | دلایل

اختلاف در عقیده

اینکه خانواده به یکی از اعضای خود احترام نمی‌گذارد می‌تواند به‌خاطر اختلاف عقاید باشد. در بسیاری از خانواده‌ها پیش می‌آید که یکی از اعضا به هر دلیلی از نظر شخصیت یا اعتقادات مانند سایرین نیست. در چنین شرایطی سایر اعضای خانواده این موضوع را به‌راحتی نمی‌پذیرند. آنها ممکن است هر اعتقادی به جز آنچه خودشان قبول دارند را اشتباه بدانند. به همین خاطر برای اینکه به شما ثابت کنند اشتباه می‌کنید و درست آن چیزی است که آنها می‌گویند شروع به مخالفت با عقاید شما می‌کنند.

شما به دیگران احترام نمی‌گذارید

تقریباً همه ما این را می‌دانیم که احترام یک موضوع دوطرفه است. اگر دلتان می‌خواهد دیگران به شما احترام بگذارند اولین قدم این است که خودتان به آنها احترام بگذارید. پس اگر درگیر مشکل بی‌احترامی اعضای خانواده شده‌اید کمی به رفتار خودتان فکر کنید. آیا شما برای دیگران احترام قائل هستید؟ اگر فکر می‌کنید شما هم آن‌طور که باید به دیگر اعضا احترام نمی‌گذارید بهتر است تغییر را از خودتان شروع کنید. اگرچه این کار برای خیلی از ما سخت است اما رفتار شما می‌تواند بهترین معلم برای دیگران باشد.

فروشگاه آرامیس

یادگیری بی‌احترامی

بی‌احترامی کردن به دیگران یکی از رفتارهایی است که اعضا ممکن است از هم یاد بگیرند. وقتی فرزندان احترام را در رابطه پدر و مادرشان با یکدیگر یا با سایرین نمی‌بینند طبیعتاً آنها نیز احترام گذاشتن را یاد نخواهند گرفت.

رعایت‌نکردن حریم شخصی

بی‌احترامی می‌تواند تأثیر ثانویه مشکلات دیگری باشد. برای مثال همان‌طور که گفتیم قبول نکردن تفاوت‌ها و اعتقادات سایر اعضا می‌تواند تبدیل به دلیلی برای بی‌احترامی بشود. یکی دیگر از این دلایل بی‌توجهی به حریم خصوصی یکدیگر است. حریم خصوصی از مهم‌ترین نکاتی است که در هر خانواده‌ای باید رعایت شود. وقتی شما این موضوع را نادیده بگیرید و انتظار داشته باشید که در جریان هر موضوعی قرار داشته باشید طبیعتاً احترام خودتان را از بین خواهید برد.

راهکارهایی برای بالابردن احترام در خانواده

با خانواده‌تان صحبت کنید

اگر احساس می‌کنید که خانواده برای شما احترامی قائل نیستند بهتر است راجع به این موضوع با آنها صحبت کنید. در یک فرصت مناسب احساس خود را با اعضای خانواده در میان بگذارید. از آنها بخواهید که برای این مشکل راهکار مناسبی پیدا کنند.

با اعضای دیگر خانواده همدلی داشته باشید

همان‌طور که گفتیم احترام در خانواده یک موضوع دوطرفه است. برای اینکه بتوانید احترام را در فضای خانواده خود ایجاد کنید با دیگران همدلی داشته باشید. سعی کنید آنها، احساسات و عقایدشان را قبول کرده و به آنها نشان دهید که برایتان قابل‌احترام هستند. وقتی شما خودتان این رفتار را داشته باشید طرف مقابل نیز به‌تدریج از رفتار شما یاد خواهد گرفت. و این باعث خواهد شد که احترام در فضای خانواده شما ایجاد شود.

ناراحتی خود را برای بالا بردن احترام در خانواده نشان دهید

وقتی سایر اعضای خانواده احترام شما را نگه نمی‌دارند نباید در مقابل این موضوع سکوت کنید. سکوت شما باعث می‌شود آنها احساس کنند شما با این کارشان مشکلی ندارید. یا حداقل مانعی برای ادامه رفتارشان نخواهند دید. بهتر است وقتی از چیزی ناراحت می‌شوید آن را در یک شرایط دوستانه و با گفتاری مناسب بیان کنید. این کار باعث می‌شود سایر اعضا نیز متوجه شوند که اجازه ندارند هر رفتاری با شما داشته باشند.

انجام کارهای مشترک در خانواده

انجام کارهای مشترک بین اعضای خانواده یکی از راهکارهای مناسب برای ایجاد احترام در فضای خانه است. وقتی قرار باشد اعضا کارهایی را در کنار هم انجام بدهند بیشتر به هم نزدیک خواهند شد. این نزدیکی احساس همدلی و محبت را در بین اعضا بیشتر خواهد کرد. به دنبال این شرایط بی‌احترامی‌ها نیز کمتر خواهند شد.

اهمیت مشاوره خانواده

همان‌طور که گفتیم بی‌احترامی در خانواده می‌تواند مشکلات بسیاری را به همراه داشته باشد. از جمله این مشکلات می‌توان به ازدست‌دادن اعتمادبه‌نفس یا یادگیری سایر اعضا اشاره کرد. به همین خاطر بسیار مهم است که راهی برای برطرف‌کردن این مشکل پیدا کنید. اما گاهی اوقات بی‌احترامی در میان اعضا به‌قدری جا افتاده است که شما به‌تنهایی و با استفاده از راهکارهای بالا نمی‌توانید شرایط را بهتر کنید. در این وضعیت بهترین کار این است که از یک مشاور کمک بگیرید. مشاورین خانواده باتوجه‌به تخصص و تجربه‌ای که دارند دلایل مشکلات شما را پیدا کرده و راه‌های ارتباطی مناسب را به شما آموزش خواهند داد.

برای دریافت مشاوره در زمینه خانه و خانواده می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره خانواده تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

سؤالات متداول

وقتی اعضای خانواده به اعتقادات و سلیقه من می‌خندند باید چطور برخورد کنم؟

بهتر است در چنین شرایطی و با حفظ ادب و احترام ناراحتی خود را به آنها نشان دهید. به‌علاوه در یک فرصت مناسب با اعضای خانواده‌تان راجع به احساسی که دارید صحبت کرده و سعی کنید به یک راهکار مشترک برسید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره