فواید تحصیلات

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

فواید تحصیلات در زندگی های امروزی برای بسیاری از مردم مشخص است، اما برخی آن‌ها را نادیده گرفته و فرصت‌های خود را از بین می‌برند. اکثر مردم به دنبال کسب مشاغل مناسب از طریق تحصیلات بالا هستند، بااین‌حال تعداد این شغل‌ها در همه جوامع بسیار محدود است. همین امر سبب می‌شود تا عده زیادی از قشر تحصیل‌کرده جامعه دچار سردرگمی هویت گردند. آن‌ها دانش خود را بی‌ارزش قلمداد می‌کنند و ممکن است به مشکلات روانی ازجمله افسردگی و حتی خودکشی مبتلا شوند. بر این اساس، لازم است بار دیگر نقش مختلف تحصیلات در زندگی مردم و تأثیرات آن بر جنبه‌های متنوع فردی و اجتماعی روشن شود. اگر برای ادامه تحصیلات خود یا عزیزتان سوالی دارید، حتما از خدمات مشاوره تحصیلی استفاده نمایید.

تعریف و اهمیت تحصیلات

به فرایندی مداوم که برای کسب دانش و یادگیری انواع مهارت‌ها و ارزش‌ها انجام می‌گیرد، تحصیل می‌گویند. معمولاً افراد با یادگیری این قبیل مهارت‌ها، عقاید و سبک زندگی منحصربه‌فرد خود را کسب می‌کنند. همچنین باید اشاره کرد که روش‌های مختلفی برای تحصیل وجود دارد ازجمله: آموزش دیدن از طریق بحث، مطالعه کتب، پژوهش و تحقیق و … .

بر این اساس، داشتن تحصیلات ابتدایی برای هر عضو جامعه لازم است؛ زیرا باعث می‌شود افراد به‌خوبی و بر طبق توانمندی‌های خود، جایگاه اجتماعی مناسب خود را بیابند و در راستای پیشرفت خود و جامعه تلاش کنند.

برای آشنایی با راه های جلوگیری از ترک تحصیل کلیک کنید.

تحصیلات تکمیلی به چه معنا است؟

هنگامی‌که شخص قصد آموزش دیدن در مقاطع بالاتر از کارشناسی داشته باشد، در حقیقت مایل به تجربه آموزش عالی است. فرد با گذراندن تحصیلات تکمیلی، تلاش می‌کند در دانش موردنظر به درک عمیق‌تری برسد. درنتیجه، زمینه برای پیشروی در علم مهیا می‌شود. این موضوع یکی از نیازهای هر جامعه به‌حساب می‌آید؛ به همین دلیل هرساله هزینه زیادی برای تحصیل دانشجویان در این حوزه صورت می‌گیرد.

فواید تحصیلات در زندگی

همان‌طور که گفته شد، تحصیل باعث می‌شود اشخاص به برخی از باورها و ارزش‌های اساسی زندگی خود دست پیدا کنند؛ اما باید توجه داشت که علاوه بر داشتن تحصیلات، عوامل دیگری هم می‌توانند مؤثر باشند. برای مثال خلق‌وخوی هر فرد، تربیت خانوادگی، عوامل شخصیتی و مهارت‌های اجتماعی هر فرد، نه‌تنها بر رشد و شکل‌گیری عقاید و هویت وی تأثیرگذار است، بلکه میزان موفقیت او در تحصیل را نیز مشخص می‌کنند.

بر این اساس، می‌توان نتیجه گرفت که متغیرهای مختلفی بر میزان اثرگذاری تحصیلات در زندگی افراد دخیل‌اند. برای مثال، کسانی که در حوزه‌های هنری، ورزشی یا فنی از هوش بیشتری برخوردار هستند، معمولاً موفقیت خود را در ادامه تحصیل جستجو نمی‌کنند.

پس به‌طورکلی، برای پیش‌بینی نقش تحصیلات در زندگی هر فرد، ابتدا باید به شناخت درستی از ویژگی‌های او رسید.

فواید داشتن تحصیلات

بنابر آنچه گفته شد، میزان اثرگذاری تحصیلات و دانش در هر شخص منحصر به خود اوست. بااین‌وجود هرگز نمی‌توان اذعان کرد که تحصیلات هیچ اثری برای شخص ندارند. تحصیل دانش به‌طورکلی و یا کسب تخصص در حیطه‌های خاص همیشه نقش مؤثری در شکل‌گیری دیدگاه انسان به زندگی در ابعاد مختلف دارد. ازجمله مهم‌ترین فواید داشتن تحصیلات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

آمادگی شغلی هرچه بهتر

یادگیری دانش در حوزه شغلی موردعلاقه یکی از نکاتی است که باعث جلب علاقه بسیاری از جوانان نسبت به تحصیل کردن می‌شود. اغلب افراد از همان دوران کودکی، آرزوی رسیدن به برخی مشاغل خاص را در سر می‌پرورانند. بااین‌حال تنها عده‌ای از آنان هستند که برای رویای خود برنامه‌ریزی می‌کنند. آن‌ها برای مشخص کردن مسیرشان از همان دوران جوانی، اقدام به تحصیل در حوزه موردنظر کرده و از رقبای خود جلو می‌زنند. در این حالت، احتمال آشنایی با فرصت‌های شغلی عالی برای آن‌ها بیشتر از سایرین می‌گردد.

بهبود وضع اقتصادی از فواید تحصیلات

به‌طورکلی در میان کشورهای مختلف دنیا، میزان درامد سالانه افراد برحسب مدت تحصیل‌شان متفاوت است. برای مثال در کشورهای پیشرفته، اغلب همیشه درامد شخصی با چهار سال سابقه تحصیلات عالی بیشتر از فردی با دو سال سابقه تحصیل است. همچنین بنابر سیاست‌های اجتماعی، درصورتی‌که یک کارمند اقدام به ادامه تحصیل نماید، دولت موظف است در همان پست وی، حقوق و مزایای او را افزایش دهد.

کسب جایگاه‌های بهتر اجتماعی

در میان اغلب جوامع، داشتن تحصیلات ارتباط زیادی با جایگاه و ارزش اجتماعی افراد دارد. در فرهنگ‌های مختلف همواره به کسانی که در زمینه‌های خاص دارای برتری علمی بوده‌اند، مقام و لقب‌های محترمانه‌ای اعطا می‌کنند. این موضوع حتی در طول تاریخ نیز به چشم می‌خورد. برای مثال عناوینی همچون حکیم، مرشد، پیر، استاد و … در فرهنگ ایرانی نشان‌دهنده جایگاه بالای افراد تحصیل‌کرده و عالم در بین مردم است.

ارتباط داشتن با افراد برجسته علمی از فواید تحصیلات

معمولاً افرادی که مشتاق تحصیل کردن هستند، نیازمند ارتباط با یکدیگر و تبادل جدیدترین اطلاعات اند. طبیعی است که هر چه شخص میزان دانش بالاتری کسب کند، قادر به آشنایی با افراد صاحب‌نام‌تر در حیطه‌های موردعلاقه می‌گردد.

کیفیت بهتر در زندگی

به دلیل قرار گرفتن افراد تحصیل‌کرده در مکان‌هایی که همواره بحث و گفتگو در آن جاری است، مهارت‌های ارتباطی آن‌ها نسبت به سایر اعضای جامعه پیشرفت بیشتری می‌کند. درنتیجه می‌توان انتظار داشت آن‌ها به نحو سازگارتری با جامعه در تعامل قرار بگیرند و کیفیت بالاتری از زندگی را تجربه کنند. این همان موضوعی است که روان‌شناس معروف، پیاژه، با عنوان «هوش» مطرحش می‌کند.

ارضای حس موفقیت و شکوفایی

یکی از نیازهای انسان‌ها بنا بر نظریه مزلو، نیاز به خود شکوفایی و موفقیت است. این نیاز در افرادی که مشتاق یادگیری و تحصیل هستند، با راه‌یابی به مدارج بالاتر علمی و تحصیل در مقاطع عالی می‌تواند ارضا شود. در این حالت، ویژگی‌هایی همچون عزت‌نفس، کاوشگری، حل مسئله و … در این افراد تقویت می‌شود.

ازجمله دیگر فواید تحصیلات در زندگی و شخصیت افراد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • یادگیری نظم و انضباط
  • آشنایی با قوانین حاکم بر جامعه و جهان و یافتن روش‌هایی برای استفاده از آن‌ها
  • کسب تخصص در مهارت‌هایی که دیگران به‌ندرت دارای آن هستند
  • تقویت توانایی‌های عقلی ازجمله مسئله یابی، استنباط، فرضیه‌سازی و تفکر انتزاعی
  • شرکت داشتن فعال در حوزه‌های سیاسی، مدنی، حقوقی و…
  • هدف‌گذاری برای دستیابی به برنامه‌های پراهمیت علمی و اجتماعی
  • تربیت فرزندان با آگاهی بیشتر
  • آشنایی و ازدواج با شخصی که همخوانی بیشتری با فرد دارد.

نگرش غلط رایج در بین افراد تحصیل‌کرده

بر طبق نتایج پژوهش‌های مختلف، هر چه سطح تحصیلات افراد بالاتر می‌رود، میزان توقعات آن‌ها از خود و شرایط زندگی‌شان نیز افزایش می‌یابد. درنتیجه آن‌ها تمایلی به انجام کارهای سطح پایین و معمولی از خود نشان نمی‌دهند. این در حالی است که همواره تعداد مشاغلی که نیازمند تحصیلات بالا در جوامع است، محدودند؛ بنابراین عده زیادی از کسانی که تجربه آموزش عالی داشته‌اند، موفق به دستیابی به جایگاه‌های از پیش موجود نمی‌شوند.

این موضوع در عصر حاضر، با افزایش تعداد داوطلبان تحصیلات تکمیلی بیکار، تبدیل به بحرانی در جامعه گشته است. در حقیقت داشتن تحصیلات برای افراد تنها تبدیل به روشی برای افزایش احتمال رسیدن به مناصب دولتی شده است. این کار اثرات نامطلوبی بر جامعه و نیز روان خود این افراد بر جا می‌گذارد. برای مثال، دانشجویانی که بدون علاقه و به امید جایگاه اجتماعی و شغلی بالا در رشته‌های مختلف، تحصیل‌کرده ولی درنهایت تنها دچار افسردگی و مشکلات اضطرابی گشته‌اند، زیاد هستند.

سخن آخر

کسب علم و دانش نه تنها برای پیشرفت کاری، بلکه برای درک معنای زندگی، ارتباطات اجتماعی، زندگی آسان تر و… نیز ضروری است. امروزه حتی برای تربیت فرزندان نیز شما باید از دانش روز اطلاع داشته باشید. شاید در برخی خانواده ها تحصیلات چندان ارزش نداشته باشد، اما علم و دانش به شما برای رسیدن به خواسته هایتان کمک خواهد کرد.

دریافت مشاوره در زمینه تحصیلات می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تحصیلی تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو
دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره