ترک تحصیل دانش آموزان

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

ترک تحصیل دانش آموزان در طی سال‌های اخیر رو به کاهش بوده است، اما متاسفانه هنوز هم میان دانش‌آموزان و نوجوانان دیده می‌شود. در میان کسانی که در مدرسه‌ها مشغول به تحصیل هستند، برخی از نوجوانان درس خواندن را اتلاف وقت و انرژی و کاری بیهوده می‌دانند و به همین دلیل اقدام به ترک تحصیل می‌کنند. این مورد در اغلب موارد سبب نگرانی والدین و خانواده ها می‌گردد. برخی دیگر از دانش‌آموزان نیز متناسب با شرایط زندگی خود، به منظور قدم گذاشتن در مسیر کار و کسب درآمد، فکر رفتن به مدرسه را از خود دور می‌کنند. ترک‌تحصیل دارای پیامدهای بسیاری برای یک فرد و جامعه است. در ادامه به دلایل ترک‌تحصیل و علل به وجود آمدن آن پرداخته‌ایم. در صورتی که با چنین مساله ای خودتان یا یکی از اعضا مواجه شده‌اید حتما از خدمات مشاوره تحصیلی استفاده بفرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه تحصیلات می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تحصیلی تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

ترک تحصیل در چه سنینی رایج است؟

ترک تحصیل

مطابق اصول جهانی، سن خارج شدن دانش‌آموزان از مدرسه 18 سالگی است و قبل از این سن افراد باید تحت نظارت و پوشش آموزش و پرورش قرار گیرند. حال با توجه به این موضوع، اگر کودک و یا نوجوانی قبل از اتمام 18 سالگی و با دلایل مختلف از مدرسه محل تحصیل خود خارج شود، ترک‌تحصیل کرده است. 

مطابق قوانین کشورمان ادامه تحصیل تا دوره متوسطه دوم و پایان مقطع نهم، برای همه اجباری است و همین امر توانسته میزان ترک تحصیل افراد را در سنین کودکی کاهش دهد. متاسفانه قوانین اجباری مبنی بر ادامه تحصیل در دوره متوسطه دوم وجود ندارد به همین دلیل بیشترین آمار ترک‌تحصیل در کشورمان نیز مربوط به این سن می‌باشد.

دلایل ترک تحصیل

اشاره کوتاهی کردیم دلایل متعددی برای ترک‌تحصیل دانش‌آموزان و نوجوانان در دوره متوسطه دوم وجود دارد. تحصیل پس از مقطع نهم در کشورمان اجباری نیست و همین موضوع باعث ترک تحصیل خیلی‌ها در این سن شده است. در ادامه به مهم‌ترین دلایل ترک تحصیل در نوجوانان اشاره کرده‌ایم:

➰ دلایل فرهنگی

متاسفانه در برخی مناطق روستایی کشورمان به دلیل فقر فرهنگی، خانواده‌ها و در پی آن دانش‌آموزان، درس خواندن را امری بیهوده می‌دانند. به طوری که والدین احساس می‌کنند اگر فرزندانشان درس بخوانند، نمی‌توانند آنطور که باید در انجام کارها به آن‌ها کمک کنند. در نهایت اغلب افراد ترک تحصیل را انتخاب می‌کنند. 

برخی دیگر نیز بر این باورند که نتیجه درس خواندن فرزندان پسرشان، فقط یک هزینه اضافی برای خانواده است. برای این دسته از افراد کار کردن و فعالیتی که درآمدی را به دنبال داشته باشد، از اهمیت بالاتری برخوردار است. ترک تحصیل دختران نیز در این خانواده‌ها به منظور ازدواج زود هنگام صورت می‌گیرد. از آنجایی که دیر ازدواج کردن در این نوع از فرهنگ، مسئله‌ای نگران کننده است؛ ازدواج کردن یک ارزش به شمار می‌رود و تحصیلات را مانعی در این زمینه می‌دانند.

➰ ترک تحصیل به دلیل مشکلات اقتصادی

دلیل ترک تحصیل بسیاری از نوجوانان مخصوصا پسران نبود شرایط اقتصادی مناسب برای ادامه تحصیل می‌باشد. در واقع فقر و مشکلات اقتصادی سبب می شود که این دسته از افراد ضمن نداشتن شرایط مالی جهت ادامه تحصیل، از مدرسه نیز خارج شده و برای کمک به معیشت خانواده وارد بازارکار شوند.

➰ نبود بازار کار

یکی دیگر از دلایلی که فرد تصمیم به ترک تحصیل می‌گیرد، نبود زمینه مناسب برای کارکردن تحصیل کرده‌ها است. میزان بیکاری در میان افراد تحصیل کرده باعث شده، دیگر کسانی که در ابتدای مسیر هستند؛ نسبت به درس خواندن بی‌انگیزه شوند. در واقع آن‌ها انتخاب می‌کنند به جای صرف وقت و عمر در مدرسه و دانشگاه، زودتر وارد بازار کار شده و از طریق راه‌های آزاد به درآمد برسند.

➰ علت های شخصی

از دیگر علل ترک‌تحصیل، مشکلات فردی است. بدیهی است همه دانش‌آموزان نمی‌توانند عملکرد خوبی را در مدرسه از خود نشان دهند. داشتن عملکرد ضعیف و کسب نمرات پایین در امتحانات، سبب می‌شود که این دسته از دانش‌آموزان از درس خواندن و مدرسه دلزده شده و تصمیم به ترک تحصیل بگیرند.

این دانش آموزان انگیزه کافی برای پیشرفت تحصیلی ندارند و یا ممکن است شرایط خانوادگی‌شان نیز موجب کاهش انگیزه آن‌ها گردد. در واقع آن‌‌ها با خودشان به این نتیجه می‌رسند که نمی‌توانند از طریق درس و مدرسه موفق شوند و باید برای پولدار شدن وارد بازار کار شوند. لازم است والدین به این نکته توجه داشته باشند که گاه تصمیمات دانش‌آموزان در سنین نوجوانی، به دلیل تغییراتی است که آن‌ها در این سن تجربه می‌کنند. والدین می توانند با کسب آگاهی‌های لازم و درک نوجوان از بروز مشکلاتی مانند ترک تحصیل جلوگیری نمایند.

➰ مشکلات موجود در سیستم آموزشی

کمبود امکانات و مشکلات موجود در سیستم آموزشی نیز می‌تواند سبب ترک تحصیل در نوجوانان شود. سیستم آموزشی که در آن آموزش‌ها بر پایه مشارکت دانش‌آموزان، بازی و یادگیری، شاد بودن در محیط آموزش و … است، انگیزه بیشتری برای ادامه تحصیل وجود دارد.

متاسفانه در سیستم آموزشی ایران، درس خواندن و آموزش، صرفا با سخنرانی معلم انجام می‌شود و شنونده بودن برای بسیاری از دانش آموزان به امری کسل کننده تبدیل می‌گردد که انگیزه لازم برای ادامه تحصیل را از آنان می‌گیرد. از طرفی سخت‌گیری به دانش‌آموزان به طوری که افراد با نیاوردن نمره حد نصاب، ملزم به تکرار پایه هستند؛ سبب می‌شود آن‌ها با عملکرد تحصیلی ضعیف به ترک تحصیل فکر کنند.

برای آشنایی با بهترین شیوه برخورد با معلم بد اخلاق کلیک کنید.

➰ افسردگی

برخی از دانش آموزان به دلیل تجربه افسردگی های شدید؛ به ترک تحصیل مجبور می‌شوند. مشکلات روحی قدرت بسیار زیادی در روند ترک‌تحصیل دارند و اگر مورد درمان قرار نگیرند؛ با مشکل روبرو خواهند شد. 

پیشگیری از ترک تحصیل

طبیعتا در اغلب موارد می‌توان با حل مشکلاتی که منجر به ترک‌تحصیل می‌شود، آمار افراد با مدرک زیر دیپلم را کاهش داد. از مهم‌ترین روش‌های پیشگیری از ترک تحصیل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

💢 فرهنگ سازی

از آنجایی که در روستاها و مناطق محروم، پسران به دلیل وارد شدن به بازار کار و دختران به دلیل ازدواج زودهنگام مجبور به ترک تحصیل می‌شوند، فرهنگ سازی می تواند از ترک‌تحصیل آن‌ها جلوگیری کند.

💢 داشتن سیستم آموزشی پیشرفته

افزایش امکانات در سیستم آموزشی کشور و همینطور برخورداری دانش‌آموزان از آزادی بیشتر جهت بیان عقایدشان، می‌تواند در بسیاری از موارد مانع ترک تحصیل دانش آموزان شود. بهتر است در مدارس به دانش‌آموزان فرصت ارائه خلاقیت و نظر داده شود، تا برای ادامه تحصیل انگیزه بیشتری داشته باشند.

💢 مشاوره های فردی و انگیزشی

برای دانش‌آموزانی که به دلیل مشکلات خانوادگی، انگیزه کافی جهت ادامه تحصیل ندارند و یا در دوره تغییرات سن نوجوانی، تصمیمات غلطی را اتخاذ می‌کنند؛ مشاوره فردی و انگیزشی می‌تواند مانعی برای ترک تحصیل آن‌ها باشد. 

💢 کمک های مالی

از مهم‌ترین دلایل ترک تحصیل در میان نوجوانان نداشتن شرایط اقتصادی مناسب است، کمک‌های مالی می‌تواند آن‌ها را به مسیر درس خواندن بازگرداند. در این زمینه مسئولین می‌توانند برای خانواده‌های کم بضاعت و ساکن مناطق محروم، هزینه‌ای را جهت تحصیل در نظر بگیرند.

💢 نقش خانواده

نوع تربیت و خانواده‌ای که یک انسان در آن شکل می‌گیرد، دارای تاثیر مستقیمی بر روی ویژگی‌های روحی و روانی و تصمیمات فرد در زندگی است. در صورتی که خانواده شرایط روانی و اقتصادی مناسبی را برای فرزندشان فراهم کنند، آن‌ها هیچ گاه به ترک تحصیل برای رهایی از مشکلات فکر نخواهد کرد. اگر به عنوان پدر و مادر از نحوه برخورد با نوجوان مطلع نیستید، لازم است برای جلوگیری از به وجود آمدن مشکلات بیشتر، مشاره روانشناسی نوجوان را دریافت نمایید.

برای عضویت در کانال تلگرامی ذهن نو و صفحه اینستاگرام ذهن نو کلیک کنید.

پیامدهای ترک تحصیل

از اولین و مهم‌ترین پیامد ترک تحصیل نوجوان، شکل گیری جامعه‌ای با افراد بی سواد است. چراکه هر چه سطح سواد زنان و مردان در جامعه‌ای بیشتر باشد، آن جامعه رفاه بیشتری نیز خواهد داشت. فرزندان تربیت یافته در جامعه با افراد با سواد نیز با سلامت جسمانی و روانی بیشتری رشد و پرورش پیدا می‌کنند.

دخترانی که به اجبار و یا اختیار، در سنین کم از درس خواندن دست می‌کشند، مجبور هستند مسئولیت‌های ازدواج را بر عهده بگیرند و مشغول بچه داری شوند. در حالی که می توانستند از دوران نوجوانی و جوانی خود در جهت پرورش استعدادهایشان بهره بیشتری ببرند.

همینطور این موضوع برای پسران نیز وجود دارد و ترک تحصیل برای آنان و وارد شدن به بازار کار می‌تواند آن‌ها را از سنین کم با دغدغه‎های اقتصادی مواجه کند. در واقع آن‌ها زمانی که دچار بحران‌های دوره نوجوانی هستند، مجبور به تحمل فشارهای اقتصادی می‌باشند. از اثرات منفی ترک تحصیل در دختران و پسران می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

🔹 لذت نبردن از دوره نوجوانی در زندگی

🔹 نداشتن احساس ارزشمندی اجتماعی

🔹عدم توانایی شرکت در بحث‌ها به دلیل کم بودن میزان تحصیلات

🔹 ناتوان بودن در برابر حل مشکلات

🔹 عدم کشف استعدادها و هویت شخصی

🔹بی تجربگی در تربیت فرزند از سوی مادران جوان

🔹ازدواج در سن کم

🔹 از بین رفتن احترام

🔹 روی آوردن به ناهنجاری ها

🔹کاهش میزان سود

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه موفقیت تحصیلی کلیک کنید. 

شرایط لازم برای ترک تحصیل

شرایط لازم برای ترک تحصیل

ترک تحصیل نیازمند شرایط است و دانش آموزانی که زودتر از موعد مدرسه را ترک می‌کنند یا قبل از اتمام دوره توان درس خواندن ندارند، در شرایط زیر مجبور به ترک تحصیل هستند. 

🔺 عدم شرکت در امتحانات 

🔺 دانش آموز بر اساس ضوابط مدرسه ثبت نام نکند

🔺دانش آموز مشمول نظام وظیفه عمومی باشد که 3 ماه بیشتر غیبت غیر موجه داشته باشد

🔺 شاگرد بر اساس مقررات آموزشی از ادامه تحصیل محروم می‌شود

🔺دانش آموز و والدین در 18 سالگی درخواست ترک تحصیل دهند

🔺 محصل در واحد آموزشی ثبتنام نکند.

حتما درباره فواید تحصیلات در دوره های مختلف زندگی تان بخوانید.

نحوه ترک تحصیل

برای ترک تحصیل لازم است تا فرایندی را سپری کنید. به خاطر داشته باشید که برای ترک‌تحصیل حتما باید دلیل موجهه داشته باشید. در ادامه فرایند را توضیح داده ایم.

⭕ ورود به سامانه سیدا ( sida.medu.ir ) و انتخاب گزینه عملیات اولیه 

⭕ ورود به بخش سازماندهی و ثبتنام

⭕درج مشخصات فردی دانش آموزان 

⭕ مشاهده اسامی دانش آموز

⭕ انتخاب و درج علت ترک تحصیلی

اقدامات لازم بعد از ترک تحصیل

پس از ترک تحصیل باید به دنبال علاقه و یادگیری مهارت بروید. اما در کنار تمامی مهارت ها هیچ چیزی جای تحصیلات را نمی‌گیرد. اگر تصمیم جدی در این زمینه گرفته اید؛ حتما از روانشناس و مشاورین متخصص راهنمایی بگیرید تا برای شما هدف مناسب جهت رسیدن به موفقیت مشخص کنند. 

کلام آخر

همانطور که گفته شد افراد به دلایل مختلفی به ترک تحصیل می‌پردازند. اگر این ترک به هر دلیل باشد؛ بهتر است شما به کمک روانشناس به دنبال مهارت ها و کسب موفقیت در زمینه شغل باشید تا اهداف خود را تیک بزنید. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه تحصیلات می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تحصیلی تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

سوالات متداول

ترک تحصیل در سنین نوجوانی چه پیامدهایی را برای افراد در پی دارد؟

ازدواج زود هنگام در دختران در پی ترک تحصیل، سبب پدید آمدن نسلی از مادران می‌شود که به جای صرف وقت برای پرورش استعدادهای خود، مجبور به بچه داری و زندگی زناشویی شده‌اند. ترک تحصیل پسران و وارد شدن به بازار کار نیز، سبب می‌شود آن‌ها از سنین کم درگیر مسائل اقتصادی و مشکلات زندگی شوند.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

‫5 دیدگاه ها

  1. وقت بخیر من 15 سالم هست،امتحانات دی دهم رو هم دادم اما به دلایلی نمیتونم مدرسه برم الان و معاون مدرسه مون میگه به علت غیبت زیاد باید پرونده مو بگیرم،خواستم بپرسم اگر الان پرونده مو بگیرم و مثلا تا یکی دو سال دیگه موقعی که 16،17 سالمه برگردم می تونم یه جوری توی امتحانات تابستونی مدرسه ای شرکت کنم 11 و 12 ام رو جبران کنم؟یا اگر نه باید به کجا مراجعه کنم؟

    1. سلام روژینا جان باید با مشاوران تحصیلی صحبت کنید تا شرایط شما بررسی بشه. با شماره های درج شده تماس بگیرید. همکاران راهنمایی می کنند.

  2. سلام من ۱۷ سالمه
    من قبلا خیلی خوب درس میخوندم
    ولی الان هیچ خوشم نمیاد وبرام خسته کننده است
    دوروبرم آدمایی دیدم که ترک تحصیل کردنو موفق شدن
    منم به سرم افتاده که ترک تحصیل کنم
    و کسو کار خودمو راه بندازم
    ولی نمیتونم به خوانواده بگم
    چون از ۱۰ سال پیش که من به مدرسه رفتم
    همش آرزوی دانشگاه رفتن منو دارن

  3. سلام من کلاس هشتم و قبل از این درس برام خوب بود ولی از زمانی که کلاس هشتم رو شروع کردم اصلا متوجه درس نمیشم و میخام ترک تحصیل کنم آیا ایده خوبیه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره