برخورد با شخصیت نمایشی

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

برخورد با شخصیت نمایشی می‌تواند یکی از چالش‌برانگیزترین مسائلی باشد که با آن مواجه می‌شوید. معمولاً افراد مبتلا به شخصیت نمایشی رفتارهای افراطی و هیجان‌های شدیدی را تجربه می‌کنند؛ و تمایل دارند همیشه کانون توجه اطرافیان خود قرار بگیرند. این مسئله می‌تواند چالش‌هایی را برای خانواده و دوستان آن‌ها به همراه داشته باشد؛ و باعث ایجاد و افزایش تنش‌ در زندگی شود. به همین خاطر شیوه برخورد با افراد مبتلا به اختلال شخصیت نمایشی دارای اهمیت زیادی است. اگر راه‌های برخورد با شخصیت نمایشی را به‌خوبی بشناسید می‌توانید بروز تنش در رابطه و زندگی‌تان را مدیریت کنید. به‌علاوه به خاطر داشته باشید که زندگی و ارتباط با کسی که درگیر این اختلال است نیاز جدی به کمک‌گرفتن از یک مشاور متخصص دارد. اگر در اطرافیان شما هم فردی با این اختلال وجود دارد، حتما مقاله را بخوانید.

رفتارهای فرد دچار اختلال شخصیت نمایشی

شخصیت نمایشی یا هیستریونیک یک دسته از اختلالات روانی است که ویژگی‌های اصلی آن احساس نیاز به جلب‌توجه دائمی، پاسخ‌های هیجانی اغراق‌آمیز و رفتارهای اغواکننده می‌باشند. بیماران مبتلا به اختلال شخصیت نمایشی، بسیار حساس بوده و دوست دارند در کانون توجه قرار گیرند. به همین خاطر وقتی که این شرایط وجود نداشته باشد احساس نگرانی و اضطراب می‌کنند.

مطالعات نشان می‌دهد که این اختلال، در خانم‌ها بیشتر از آقایان است. البته شاید این موضوع به خاطر آن باشد که به‌طورکلی جوامع به رفتارهای نمایشی و اغواکننده از سوی زنان توجه بیشتری دارد. و این موضوع می‌تواند دلیلی برای بیشتر دیده‌شدن زنان مبتلا به این اختلال باشد. برای آشنایی بیشتر با اختلال شخصیت نمایشی کلیک کنید.

نکاتی که باید در برخورد با اختلال شخصیت نمایشی در نظر بگیرید

ابتدا در نظر داشته باشید که تشخیص اختلالات شخصیت تنها بر عهده متخصصین است و شما تنها با دیدن نشانه‌های زیر شاید بتوانید تا حدودی پی به ویژگی‌های شخصیت‌های نمایشی ببرید. به همین خاطر اگر این نشانه‌ها را در یکی از اطرافیان می‌بینید بهتر است هرچه سریع‌تر راجع به آن از یک مشاور کمک بگیرید.

  • احساس ناراحتی هنگامی که کانون توجه نیستند 
  • رفتار اغواگرانه یا تحریک‌کننده جنسی
  • هیجان‌های متغیر یا سطحی
  • ابراز احساسات سطحی و متغیر
  • استفاده از ظاهر جسمی برای جلب‌توجه 
  • تکلم مبهم یا برداشت‌گرایانه 
  • هیجان‌های نمایشی و مبالغه‌آمیز 
  • تلقین‌پذیری
  • در نظرگرفتن روابط صمیمی‌تر از آنچه که وجود دارد

برای آشنایی بیشتر با اختلالات شخصیت کلاستر b کلیک کنید.

گذشته مبتلایان به اختلال شخصیت نمایشی

شخصیت‌های نمایشی معمولاً در خانواده‌هایی رشد می‌کنند که والدین‌ آن‌ها شیوه‌های تربیتی متعارضی داشته‌اند. آن‌ها گاهی اوقات رفتاری را در فرزندشان تشویق می‌کنند و در یک زمان دیگر نسبت به این رفتار بی‌توجه هستند. همین موضوع باعث می‌شود که کودک متوجه نشود چطور می‌تواند رضایت والدین خود را به دست بیاورد. بعضی از کودکان در این شرایط برای رسیدن به توجه والدین دست به رفتارهایی می‌زنند که به‌اندازه رفتارهای نمایشی یا اغواگرایانه پررنگ هستند. در واقع می‌توان گفت که دلیل اصلی درگیری با اختلال شخصیت نمایشی این است که این افراد نمی‌دانند با استفاده از چه اصولی می‌توانند توجه مثبت دیگران را به سمت خود جلب کنند.

برخورد با شخصیت نمایشی  

شیوه رفتار و برخورد مناسب با مبتلایان به شخصیت نمایشی یکی از چالش‌های اساسی برای اطرافیان آن‌ها است. برای مثال اگر به‌عنوان همسر با فرد مبتلا به شخصیت نمایشی زندگی می‌کنید احتمالاً از رفتارهای همسرتان سردرگم شده‌اید. زیرا که همسرتان ممکن است هم به شما وابستگی عاطفی داشته باشد هم به دنبال تمجید و تحسین دیگران باشد. یا کوچک‌ترین کم‌توجهی از جانب شما را به‌عنوان یک مشکل بزرگ و فاجعه‌بار تلقی کند.

چالش دیگری که ممکن است ایجاد شود این است که افراد مبتلا به اختلال شخصیت نمایشی قادر به ایجاد یک رابطه عمیق با شریک خود نیستند؛ و نمی‌توانند یک رابطه باثبات را تجربه کنند. ازاین جهت اگر بخواهید یک زندگی باکیفیت‌تر را تجربه کنید بهتر است شیوه برخورد با شخصیت نمایشی را بدانید.

از مسخره کردن آن‌ها خودداری کنید

افراد مبتلا به شخصیت نمایشی نسبت به تمسخر دیگران بسیار حساس هستند. این مسئله باعث تشدید رفتارهای افراطی و هیجان‌های شدید آن‌ها می‌شود. یادتان باشد که آن‌ها درگیر یک بیماری جدی هستند؛ و تغییر برای‌شان بسیار دشوار است. پس تا جایی که می‌توانید از رفتارهایی مثل مسخره کردن، برچسب زدن یا تحقیر آن‌ها خودداری کنید.

با آرامش انتقاد کنید

بیماران نمایشی اعتمادبه‌نفس بسیار پایینی دارند. به همین خاطر انتقادکردن می‌تواند به‌شدت آن‌ها را دچار مشکل کند. انتقاد برای آن‌ها به این معنی است که نتوانسته‌اند توجه و تأیید کامل شما را به دست بیاورند. همین موضوع می‌تواند اضطراب و فشار روانی بسیاری را برای آن‌ها به همراه داشته باشد. پس اگر می‌خواهید از یک شخصیت نمایشی انتقاد کنید بهتر است این کار را به‌آرامی انجام دهید. برای مثال در کنار انتقادتان ویژگی‌های خوب شان را بیان کنید؛ بگویید که این صرفاً نظر شما است؛ و به‌ویژه به‌جای هدف قراردادن فرد، رفتار او را مورد هدف قرار دهید.

تأیید توانایی‌ها و رفتارهای مطلوب  

شخصیت‌های نمایشی تمایل دارند همیشه مورد تأیید قرار بگیرند. زیرا این کار باعث می‌شود تا احساس ارزشمندی بیشتری در خود احساس کنند. در نتیجه شناسایی توانایی‌ها و تأیید ویژگی و عملکرد مثبت‌شان می‌تواند تأثیر زیادی در بهبود رابطه با این افراد ایجاد کند. سعی کنید به‌جای تأیید کردن رفتارهای اغواگرایانه و هیجانی آنها جنبه‌های مثبت شخصیت‌شان را شناسایی کرده و به آن‌ها کمک کنید تا این ویژگی‌ها را رشد دهند. این کار شما تا حد زیادی اعتمادبه‌نفس واقعی را به این بیماران برمی‌گرداند.

رفتار با حدومرز مشخص 

افراد دارای شخصیت نمایشی برای اینکه کانون توجه قرار بگیرند ممکن است دست به هر کار فریبنده یا کودکانه بزنند. این افراد برای اینکه بتوانند بر ر‌وی دیگران تأثیر بگذارند همیشه نقش یک فرد قربانی و مظلوم را بازی می‌کنند. ازاین‌جهت اگر با یک فرد مبتلا به اختلال شخصیت نمایشی در ارتباط هستید باید حد و مرزهای رفتاری را برای خودتان مشخص کنید و به قوانین خود پایبند باشید تا بازیچه رفتارهای نمایشی و اغواگرایانه این افراد نشوید.

به‌عنوان‌مثال اگر در یک گفتگو همسر شما رفتار اغراق‌آمیز و اغواکننده انجام داد، شما باید حواستان باشد تا درگیر این تعارض نشوید و گفتگو را به زمان بعد موکول کنید. 

صبور بودن و پذیرش مشکل 

افراد دارای شخصیت نمایشی خودآگاهی پایینی از رفتارها و ویژگی‌های خود دارند. به عبارتی آنها رفتارهای نمایشی و هیجان‌های مبالغه‌آمیز خود را عادی و طبیعی می‌دانند. یک فرد نمایشی از دوران کودکی یاد گرفته است که دنیا و اطرافیانش را این‌گونه ببیند. در نتیجه نباید انتظار داشت تا این افراد با نصیحت‌کردن یا صحبت رفتارشان را تغییر دهند در نتیجه مهم است که اطرافیان این افراد ویژگی‌های آن‌ها را بشناسند و این شرایط را درک کنند. 

نادیده‌گرفتن رفتارهای‌ مبالغه‌آمیز و هیجان‌های شدید 

در برخورد با شخصیت نمایشی باید بدانید که او دست به هر کاری می‌زند تا توجه اطرافیانش را جلب نماید. به یاد داشته باشید که توجه بیش از اندازه به این‌گونه رفتارها می‌تواند باعث تقویت این رفتارها و هیجانات نامطلوب شود. به‌عبارت‌دیگر هر بار که رفتار ناشایستی انجام می‌دهد، جیغ می‌کشد، شکایت می‌کند و… به او توجه نکنید. زیرا توجه شما باعث افزایش احتمال تکرار رفتار نامطلوب می‌شود.

برای انجام تست شخصیت شناسی کلیک کنید.

برخورد با شخصیت نمایشی و اهمیت مشاوره

شخصیت نمایشی بیماری است که علاوه بر خود فرد اطرافیان او را نیز درگیر خواهد کرد. ارتباط داشتن با این افراد برای مدت طولانی می‌تواند بسیار فرساینده یا ناراحت‌کننده باشد. به همین خاطر توصیه می‌شود که علاوه بر خود بیمار اطرافیان نیز مورد درمان‌هایی مثل خانواده‌درمانی قرار بگیرند. این کار باعث می‌شود تا شما شناخت بهتری نسبت به این بیماری داشته باشید. و به‌علاوه راه‌هایی را برای ارتباط با فرد بیمار یاد بگیرید. در نتیجه سلامت روان خود شما نیز کمتر به خطر خواهد افتاد.

پس اگر درگیر ارتباط با یک بیمار نمایشی شده‌اید یکی از اولین و بهترین راهکارها کمک‌گرفتن از یک مشاور متخصص است. حتی اگر خود بیمار حاضر نیست برای درمان اقدامی انجام دهد شما می‌توانید با کمک‌گرفتن از یک مشاور اطلاعات خود را راجع به این بیماری بیشتر کنید؛ و راه‌های صحیح ارتباط با بیمار را یاد بگیرید. برای دریافت خدمات درمان شخصیت نمایشی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه شخصیت ها می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

سؤالات متداول

همسرم در حضور مردان دیگر دست به رفتارهای اغواگرایانه می‌زند، چطور می‌توانم این مشکل را برطرف کنم؟

بهتر است برای ارتباط با همسرتان حد و مرزهای مشخصی داشته باشید و زمانی که احساس می‌کنید او در حال زیر پا گذاشتن این مرزهاست این موضوع را به او یادآوری کنید. 

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو
دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره