حسادت در رابطه

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

درمان حسادت در رابطه با چه راهکارهایی امکان‌پذیر می‌باشد؟ هر زوجی به طور طبیعی ممکن است در ابتدای رابطه شان، احساس حسادت داشته باشند. چرا که افراد برای حفظ علاقه و رابطه خود با همسرشان، در مقابل هرگونه عامل تهدیدکننده‌ای حساسیت نشان می‌دهند. داشتن حسادت در رابطه نه حسی مطلقا منفی و نه حسی مطلقا مثبت است؛ اما اگر در رابطه‌ای بیش از اندازه باشد، باعث آسیب به اعتماد طرفین و تهدید رابطه زناشویی می‌شود. با توجه به رایج بودن حسادت در رابطه، به زوجین توصیه می‌کنیم راه‌هایی برای کنترل و درمان حسادت شان پیدا کنند. در ادامه پاره‌ای از این روش‌ها را آورده‌ایم. برای بهبود این موضوع از مشاوره فردی استفاده نمایید.

حسادت در رابطه

حسادتی که افراد دررابطه زناشویی خود احساس می‌کنند، از یک احساس مالکیت نشات می‌گیرد و در روانشناسی، حسادت جنسی عنوان می‌شود. زمانی حسادت جنسی نگران کننده است که همراه با واکنش‌های بیمارگونه‌ای مثل خشونت، عصبانیت و … همراه شود. حسادت جنسی در نتیجه ناامنی و یک نارضایتی ایجاد می‌شود و منجر به رفتارهای مخرب می‌گردد. رفتارهایی که توانایی متزلزل کردن یک رابطه را خواهند داشت.

حسادت‌دررابطه موضوعی رایج و طبیعی است و مقدار کنترل شده آن می‌تواند بدون لطمه زدن به رابطه زناشویی مثبت باشد. در مقابل اگر حسادت‌دررابطه از حد مشخصی فراتر برود، می‌تواند رابطه زناشویی زوجین را به خطر بیاندازد.

با اینکه بسیاری از افراد حسادت‌دررابطه را تجربه می‌کنند اما هر فرد دارای احساسات و واکنش‌های متفاوتی است. مخصوصا اگر کنترل احساس حسادت از دست آن‌ها خارج گردد، واکنش‌هایی را از خود بروز می‌دهند که می‌تواند کل رابطه را تحت تاثیر قرار داده و زیر سوال ببرد. برخی از این واکنش‌ها شامل جاسوسی کردن و یا داشتن مالکیت خصمانه است.

حسادت

تفاوت حسادت با حسادت جنسی

شاید تفاوت میان حسادت با حسادت جنسی را متوجه نشوید و این دو را با یک معنی بشناسید. در حالی که حسادت جنسی در رابطه‌های زناشویی ایجاد می‌شود و دلیل آن این است که یکی از طرفین با ترس از دست دادن رابطه مواجه شده است و تمایل دارد رابطه خود را حفظ کند.

بنابراین با یک مثال ساده می‌توان تفاوت میان حسادت و حسادت جنسی را به طور واضح درک کرد. اگر فردی احساس کند همسرش به فرد دیگری توجه دارد، دارای احساس حسادت جنسی است. در مقابل احساس حسادت در واقع داشتن احساس بد نسبت به داشته‌های دیگر افراد می‌باشد.

فروشگاه آرامیس

دلایل حسادت در رابطه

پیش‌تر اشاره کردیم که دلیل اصلی حسادت در رابطه احساس ناامنی و نارضایتی از رابطه می‌باشد. به طور کلی حسادت در رابطه دلایل مختلفی دارد که در ادامه به صورت موردی به آن‌ها اشاره کرده‌ایم.

  • کمبودهای دوران کودکی فرد
  • بی‌وفایی و ترس از خیانت
  • داشتن انتظارات غیرمعقول درباره ازدواج و همسر
  • برخورداری از حس مالکیت خصمانه بر روی همسر
  • داشتن تجربه ترک شدن در گذشته
  • احساس ناامنی
  • تمایل به کنترل همسر
  • نداشتن عزت نفس و احساس بی‌ارزش بودن
  • و …

کسی که با دلایل مختلفی دچار احساس حسادت در رابطه می‌شود ممکن است احساساتی شامل خشم، بی‌اعتمادی، افسردگی، واکنش‌های فیزیکی مانند لرزیدن، احساس گیجی، تغییر در عادات خواب، تغییر در عادات خوردن و … را تجربه کند.

راهکارهایی برای از بین بردن حسادت در رابطه

اگر حسادت‌در‌رابطه بیش از اندازه باشد، باعث آزار هر دو طرف خواهد شد. یکی از زوجین که دچار حس‌حسادت جنسی است، دائما باافکار ترس از دست دادن همسرش مواجه است و طرف مقابل نیز دائما مورد قضاوت قرار می‌گیرد و کنترل شدن او را آزار می‌دهد. در ادامه سعی کرده‌ایم به برخی راهکارها برای درمان حسادت‌دررابطه اشاره داشته باشیم.

1. یادگیری مهارت توقف فکر

واقعیت این است که عامل اصلی ایجاد احساس حسادت‌دررابطه افکاری می‌باشد که هر فرد در ذهن خود می‌پروراند. برای درک بهتر این موضوع تصور کنید همسرتان دیر به خانه می‌آید، در حالی که دلیل دیر آمدن او ترافیک بوده است؛ احساس می‌کنید او در حال خیانت کردن به شماست و با شخص دیگری در بیرون از خانه وقت گذرانده است.

در واقع کسانی که در رویدادهای مختلف زندگی با مجموعه‌ای از افکار منفی مواجه هستند، باید برای جلوگیری از ایجاد حس حسادت‌در رابطه، افکار خود را متوقف کنند. متوقف کردن افکار سبب می‌شود که احساسات منفی را از خودتان دور کنید و با دید مثبت‌تری با همسرتان مواجه شوید.

2. نسبت به احساسات خود هشیار باشید

برای اینکه بتوانید احساس حسادت خود را کنترل کنید، باید بتوانید آن‌ها را به موقع و در زمان درستی تشخیص داده و مدیریت نمایید. برای اینکه بتوانید احساسات خود را به موقع تشخیص دهید، سعی کنید به علائم بدنی‌تان توجه داشته باشید.

هر احساسی در بدن انسان، با برخی علائم فیزیکی و جسمانی همراه است. مثلا ترس باعث ایجاد احساس سرما و یا خشم باعث ایجاد احساس گرما و حرارت در بدن می‌شود. کاری که شما باید بکنید این است که تشخیص دهید در هنگام ایجاد حس حسادت، چه علائم جسمانی در شما بروز می‌دهد.

بروز علائم جسمانی در زمان حسادت جنسی ممکن است در افراد مختلف با یکدیگر فرق داشته باشد اما عموما افراد تنفس تندتر، تپش قلب بیشتر، افزایش فشار خون و … را تجربه می‌کنند. زمانی که این علائم را در خود مشاهده کردید، باید بدانید که دچار افکار منفی شده‌اید و سعی کنید آن‌ها را قبل از به اوج رسیدن کنترل نمایید.

3. برون ریزی هیجانات

حسادت جنسی در نهایت منجر به خشم می‌شود. خشم هیجانی بسیار نیرومند است و به فرد انرژی بسیاری می‌دهد. به همین دلیل افراد در زمان احساس خشم تمایل به فریاد کشیدن و یا درگیری‌های فیزیکی دارند.

بنابراین بهتر است در زمان‌هایی که احساس می‌کنید دچار حسادت‌در رابطه و یا خشم شده‌اید، با دوش گرفتن، پیاده‌روی و … انرژی‌تان را تخلیه کنید.

4. با همسرتان حرف بزنید

اگر دچار حسادت جنسی شده‌اید، در نظر داشته باشید که نشان دادن واکنش‌های شدید فقط می‌تواند شرایط را برای شما و همسرتان بدتر کند. از عواقب ادامه دادن به حسادت‌در رابطه، شکل‌گیری فاصله عاطفی و سردی در رابطه می‌باشد که حساسیت‌های شما را بیشتر از گذشته می‌کند.

اگر احساس حسادت‌در رابطه شما به نوعی است که نمی‌توانید به تنهایی آن را از بین ببرید، سعی کنید از همسرتان کمک بگیرید. یک فضای آرام، دو نفره و صمیمی را انتخاب کنید و در رابطه با احساساتی که دارید با او صحبت کنید. سعی کنید در این گفتگوی دو نفره از نیش و کنایه استفاده نکنید و فقط صادقانه در مورد احساسات خود حرف بزنید.

5.کمک گرفتن از مشاور

احساس حسادت در رابطه در صورتی که درمان و رفع نشود، ممکن است زمینه ساز مشکلات روحی برای فرد شده و رابطه زناشویی او را به خطر بیندازد.

در صورتی که احساس حسادت در رابطه‌تان سبب شده که شما و همسرتان درگیر و کلافه شوید، می‌توانید برای یادگیری مهارت‌های کنترل احساسات با یک زوج درمانگر و یا روانشناس باتجربه مشورت کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه حسادت در رابطه می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره