درمان عذاب وجدان و احساس گناه

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

رهایی و درمان عذاب وجدان و احساس گناه پس از ارتکاب اشتباه، برای بسیاری از افراد کاری دشوار است. چگونه پس از انجام یک کار اشتباه عذاب وجدان ناشی از آن را از بین ببریم؟ برخی برای رهایی از عذاب وجدان سعی می کنند اشتباهات خود را جبران کنند و یا رفتار بد خود را اصلاح نمایند. احساس گناه داشتن بعد از ارتکاب یک خطا می‌تواند برای اصلاح یک فرد برای جبران اشتباهاتش و همینطور داشتن یک زندگی شادتر کمک کننده باشد. اما مسئله این است که عذاب وجدان و احساس گناه نباید بیش از اندازه بوده و سبب آزار فرد شود. احساس گناه بیش از حد باعث احساس غم، بی کفایتی و تلاش فراوان برای جبران اشتباه می‌گردد و زمینه بروز مشکلات روانی بسیاری خواهد شد. در ادامه راهکارهایی برای درمان عذاب وجدان شرح داده‌ایم، برای دریافت کمک تخصصی برای مشاوره فردی کلیک کنید.

چه اشتباهاتی باعث عذاب وجدان می‌شود؟

گاهی از انسان‌ها اشتباهاتی سر می‌زند، که پیامد اشتباه و خطای آن‌ها باعث آسیب رسیدن به افراد دیگر می‌شود. در این حالت داشتن احساس گناه و عذاب وجدان طبیعی است.

اما در برخی موارد افراد بدون اینکه خطایی مرتکب شده باشند، گمان می‌کنند، دیگران به دلیل رفتار آن‌ها ناراحت شده‌اند و به همین دلیل عذاب وجدان دارند. در درون این دسته از افراد چیزهایی وجود دارد که سبب می‌شود بخاطر اشتباهی که مرتکب نشده اند، احساس گناه داشته باشند. در این شرایط پیشنهاد می‌شود برای تشخیص انواع احساسات درون خود کلیک کنید.

بهترین راه های درمان و رهایی از عذاب وجدان

هر کسی در زندگی خود مطابق با سبک زندگی و کسانی که با آن‌ها در ارتباط است و جامعه‌ای که در آن زندگی می‌کند، برخی بایدها و نبایدهایی را برای خود تعیین کرده است. این بایدها و نبایدها متناسب با هنجارها، ارزش‌ها، توصیه‌های دینی و … به وجود آمده‌اند.

زمانی که فرد نبایدهای زندگی خود را انجام می‌دهد، در پی آن احساس گناه و یا عذاب وجدان دارد. در مراحل اولیه درمان و رهایی از عذاب وجدان و احساس گناه باید سه مرحله‌ای که در ادامه توضیح داده ایم، انجام شود.

1. پذیرش اشتباهات

در اولین قدم از درمان عذاب وجدان، فردی که مرتکب خطا و اشتباه شده است، باید اشتباه خود را بپذیرد. حتی اگر فرد احساس می‌کند اشتباهی مرتکب نشده است، باید بپذیرد که رفتار او باعث ناراحتی شخص دیگری شده است.

2. به دنبال طلب بخشش باشید

پس از قبول کردن اشتباه، فرد باید سعی کند از کسی که باعث رنجش و ناراحتی او شده است، طلب بخشش کرده و عذرخواهی کند. حتی یک عذرخواهی کوچک، تاثیر بسیاری در کاهش عذاب‌وجدان خواهد داشت.

3. راهی برای جبران پیدا کنید

به دنبال معذرت خواهی، فرد باید تلاش کند تا اشتباه خود را جبران کند. مرحله سوم و آخر یعنی جبران کردن تا حدود زیادی می‌تواند در درمان عذاب وجدان موثر باشد.

بنابراین سعی کنید به جای اینکه مدام به اشتباهات‌تان فکر کنید و خودتان را آزار دهید، راه حلی برای جبران خطا و اشتباهات‌تان بیابید.

البته لازم است اشاره کنیم که ممکن است همه چیز آن طور که شما انتظار دارید پیش نرود، اما یقینا اوضاع کمی بهتر خواهد شد. حتی می‌توانید با یک کادو و یا حتی معذرت خواهی ساده به طرف مقابل نشان دهید که قصد دارید اشتباه خود را جبران نمایید.

آیا بخشش مرحله آخر عذاب وجدان است؟

در بسیاری از موارد، افراد با دریافت بخشش طرف مقابل احساس گناه کمتری دارند و گاها احساس عذاب وجدان در آن‌ها از بین می‌رود.

اما برخی از افراد هستند که حتی بخشش طرف مقابل را نیز باور ندارند. بنابراین بخشش برای این دسته از افراد تسکینی در جهت کاهش عذاب وجدان نخواهد بود. از مهم‌ترین دلایل این مسئله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کمبود اعتماد به نفس
  • افسردگی
  • شدت بالای عذاب وجدان
  • عدم خودباوری

در صورتی که حتی پس از طلب بخشش و جبران اشتباه نیز، عذاب وجدان دارید؛ توصیه ما به شما این است که برای بررسی ابعاد مختلف اشتباه با یک روانشناس مشورت کنید. برای آشنایی با علائم افسردگی کلیک کنید.

چطور احساس گناه نداشته باشیم؟

در قسمت فوق به مراحل اولیه رهایی از عذاب‌وجدان اشاره کردیم. بهتر است فرد در ابتدا متوجه شود که به چه دلیل دچار عذاب وجدان و احساس گناه شده است و سپس سعی کند آن اشتباه و خطا را جبران کند. در ادامه راهکارهایی برای کاهش و از بین بردن احساس گناه اشاره کرده‌ایم.

  • اصلاح اشتباه و جبران خطا
  • تجربه از اشتباه و قرار نگرفتن در موقعیت مشابه
  • عدم تحقیر و توهین به خود
  • درد دل و تخلیه شدن
  • بخشش خود
  • پرداختن به لذت‌ها و تفریحات مورد علاقه
  • انجام کارهای مفید و هدفمند
  • فراموشی گذشته و نگاه به آینده
  • توجه به ویژگی‌های درونی مثبت خود
  • دریافت مشاوره تخصصی از روانشناس یا مشاور

سخن آخر

داشتن احساس گناه و عذاب وجدان می‌تواند به انسان‌ها کمک کند تا سعی کنند با جبران اشتباهات خود و عدم تکرار آن‌ها، انسان‎های بهتری باشند.

در این میان هستند کسانی که بدون دلیل دچار عذاب‌وجدان و افسردگی می‌شوند که حتما برای جلوگیری از مزمن شدن احساس گناه، باید به روانشناس مراجعه کنند. در مقابل برخی دیگر نیز دارای عذاب وجدان نیستند و احساس گناه را در خود به طور کامل از بین برده‌اند و دست به انجام کارهای وحشتناک می‌زنند.

بنابراین عذاب‌وجدان باید دارای حد متعادل و مشخصی در انسان باشد و زیاد بودن آن می‌تواند زندگی فرد را مختل کند. اگر شما نیز به دلایل مختلفی دارای عذاب وجدان هستید، حتما سعی کنید با متخصصان در این زمینه مشورت لازم را داشته باشید.

برای دریافت مشاوره در زمینه رهایی و درمان عذاب‌وجدان و احساس گناه می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره