انواع زایمان

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

انواع زایمان با توجه به وضعیت مادر و جنین از طرف پزشک مشخص می‌شود. در بیشتر مواقع ذهن مادران باردار از بابت زایمان مشغول می‌کند نحوه زایمان است. آشنایی با انواع زایمان در افزایش آگاهی مادران و کمک به آن‌ها برای انتخاب بهترین روش زایمان لازم و ضروری است. البته انتخاب نوع زایمان به عوامل مختلفی از جمله شرایط خانم باردار، سابقه ابتلا به بیماری قبلی و ابتلا به بیماری‌ها دوران بارداری مانند پره‌اکلمپسی، دیابت بارداری و … دارد و پزشک متخصص چگونگی زایمان را انتخاب می‌کند. باید اشاره کنیم انواع زایمان به دو دسته زایمان طبیعی و زایمان سزارین تقسیم می‌شوند. زایمان طبیعی خود به چند شکل و با کمک وسایل متعدد انجام می‌گیرد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم. برای دریافت مشاوره بارداری کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه انواع زایمان می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

انواع زایمان به چند دسته تقسیم می‌شوند؟

انواع زایمان به طور کلی به دو دسته زایمان طبیعی (واژینال) و زایمان سزارین تقسیم‌بندی می‌شوند. زایمان طبیعی ممکن است بدون استفاده از دارو‌ها تسکین‌دهنده درد و داروها تسریع‌کننده فرایند زایمان یا با استفاده از وسایل کمکی انجام شود.
وسایل کمک‌کننده در زایمان طبیعی شامل استفاده از فورسپس، مکش، اپی‌زیاتومی، آمنیوتومی، زایمان در آب، استنشاق برخی گازها، هیپنوتیزم، داروها بی‌حسی و استفاده از امواج الکتریکی در روش فیزیوتراپی می‌باشند.
روش‌ها کمکی در زایمان طبیعی اغلب با هدف کاهش درد و عوارض، کاهش ترس مادران و افزایش کیفیت زایمان انجام می‌شود.
زایمان سزارین نیز روش دیگری از انواع زایمان است و امروزه بسیاری از مادران به دلایل زیادی از جمله ترس از زایمان به زایمان سزارین روی می‌آورند. البته در برخی از شرایط انجام زایمان سزارین ضرورت می‌یابد. پیشنهاد می‌شود مقاله علائم زایمان را بخوانید.

زایمان طبیعی از انواع زایمان ها

رایج‌ترین روش از انواع زایمان هاست. در واقع به زایمانی که به صورت واژینال و بدون استفاده از داروهای تسکین‌دهنده و تسریع‌کننده فرایند زایمان انجام می‌شود، زایمان طبیعی می‌گویند.
در این روش پزشک و ماما اقدام خاصی انجام نمی‌دهند و تنها اگر شرایط مادر و جنین حین فرایند زایمان به خطر بیفتد، مداخله خواهند کرد.
کنترل استرس و آمادگی روانی مادر بسیار اهمیت دارد. به همین دلیل کلاس‌ها آمادگی زایمان چند سالی است که برگزار می‌شود و زنان باردار می‌توانند به همراه همسرشان در این کلاس‌ها شرکت کنند.

زایمان طبیعی با کمک فورسپس

فورسپس وسیله‌ای انبرمانند که یکی از انواع زایمان است. که برای گرفتن سر نوزاد و خروج راحت‌تر وی از کانال زایمان به کار گرفته می‌شود. پزشک فورسپس را وارد واژن کرده. و با گرفتن سر نوزاد به خروج وی کمک می‌کند. خارج شدن سایر اندام‌ها نوزاد به شکل طبیعی است.

فروشگاه آرامیس

زایمان طبیعی با ایجاد مکش

یکی دیگر از انواع زایمان، استفاده از مکش است. سر نوزاد در یک پوشش پلاستیکی قرار گرفته. و به تسهیل خروج نوزاد از کانال زایمان کمک می‌کند.

زایمان طبیعی و اپی‌زیاتومی

اگر نیاز به سرعت بخشی به زایمان طبیعی باشد یکی از انواع زایمان اپی زیاتومی است. جهت باز شدن بیشتر واژن و کمک به خروج سر نوزاد، برشی در ناحیه پرینه (ناحیه‌ای که بین واژن و مقعد قرار گرفته) ایجاد می‌شود. که به این روش اپی‌زیاتومی می‌گویند.

زایمان طبیعی و آمنیوتومی

آمنیوتومی یا پارگی کیسه آب به وسیله یک قلاب پلاستیکی به نام آمنیوهوک که یکی از انواع زایمان است، انجام می‌شود. زایمان طبیعی طی ۲۴ ساعت بعد جهت جلوگیری از عفونت باید صورت گیرد.

القا زایمان

القا زایمان یکی دیگر از انواع زایمان است. گاهی شرایطی پیش می‌آید که برای حفظ سلامت مادر و جنین قبل از آن که انقباضات طبیعی زایمان به وجود بیایند با تزریق وریدی پیتوسین، تحریکات رحمی القا می‌شود.

زایمان با وسایل فیزیوتراپی

در این روش از انواع زایمان با وسایل مخصوصی موج الکتریکی از روی بدن در محل قرار گیری مهره های 4و5 وارد می‌کنند. این کار سبب تولید و ترشح مورفین های طبیعی در بدن می‌شود. در این روش از زایمان طبیعی روند زایمان شدت می‌یابد.

زایمان با هیپنوتیزم

هیپنوتیزم یکی از انواع زایمان است. با استفاده هیپنوتیزم، با کنترل مغز برخی مسائل به مادر تلقین می‌شود. و در زایمان سبب کاهش درد می‌شود. طبق نتایجات، اگر از 5 ماهگی بارداری مادر صورت بگیرد نتایج مطلوبی به دنبال دارد.

زایمان با استنشاق گازهای مخصوص

استنشاق گازهای مخصوص نوع دیگری از انواع زایمان است. با استنشاق برخی گازها مانند اکسیدنیترون و اکسیژن حین زایمان، درد مادر کاهش می‌یابد. هیچ خطر و عواض خاصی در این روش مادر و جنین را تهدید نمی‌کند.

زایمان در آب

زایمان در آب یکی از انواع زایمان‌ بوده که با بررسی آناتومی لگن مادر و عدم وجود مشکلاتی مانند: چندقلویی. به مادر اجازه انجام این نوع زایمان داده می‌شود.
آب ماده‌ای است که بی‌دردی نسبی را برای مادر ایجاد می‌کند. در این روش، خانم باردار با پیدایش درد زایمان وارد وان آبی به عمق ۴۵ سانتی‌متر می‌شود. و در ادامه با زور زدن به خروج جنین کمک می‌کند.
کاهش درد زایمان بدون استفاده از داروهای تسکین‌دهنده در جریان زایمان در آب از فواید و مزایا این نوع زایمان از انواع زایمان‌ها به شمار می‌رود.
پاکیزگی آب و جلوگیری از انتقال عفونت از آب یکی از چالش‌های موجود در زایمان طبیعی است. هم‌چنین زایمان در آب نیازمند ابزار پیشرفته و اختصاصی است که متاسفانه در بیشتر بیمارستان‌ها موجود نیست. برای آشنایی بیشتر با زایمان در آب کلیک کنید.

تزریق آمپول

از جمله دیگر انواع زایمان که در دسته زایمان طبیعی قرار می‌گیرند می‌توان به روش تزریق دارو اشاره کرد. در این روش از داروهایی مانند اکسی‌توسین جهت افزایش انقباضات رحمی و تزریق پتدین برای کاهش درد در جریان زایمان استفاده می‌شود.
برای آشنایی بیشتر با مزایا و سختی های زایمان طبیعی کلیک کنید.

زایمان سزارین

یکی دیگر از روش‌ها کلی انواع زایمان ، سزارین است که در شرایط خاص و زیر نظر پزشک متخصص انجام می‌شود.
بیهوشی‌جزو جدانشدنی زایمان سزارین بوده که به دو نوع بیهوشی عمومی و موضعی (در ناحیه کمر) تقسیم می‌شود. بیهوشی موضعی نیز به دو نوع اپی‌دورال و اسپاینال دسته‌بندی می‌شود.
بیهوشی عمومی در جریان سزارین توصیه نشده زیرا دارو بیهوشی وارد خون مادر و سپس به خون جنین وارد می‌شود و مشکلات و عوارضی را برای هر دو به همراه دارد. از جمله عوارض ماده بیهوشی در خانم باردار می‌توان به گیجی و خواب‌آلودگی اشاره کرد.
در روش بیهوشی موضعی مادر هوشیار است. و امکان تماس بدنی و در آغوش گرفتن نوزاد برای وی وجود دارد. برای اطلاع بیشتر درباره زایمان سزارین کلیک کنید.

در چه شرایطی سزارین انجام می‌شود؟

در بین روش‌های موجود برای انواع زایمان به زایمان طبیعی توجه و تاکید بیشتری شده است. انجام سزارین به شرایط خاصی بستگی دارد که در اینجا به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

  • بارداری چندقلویی
  • درشت بودن جنین و امکان گیر کردن او در کانال زایمان
  • نچرخیدن جنین به طوری که سر او به سمت بالا و پاها به سمت پایین باشند
  • سابقه قبلی سزارین
  • خروج جفت قبل از خروج جنین
  • پیچیده شدن جفت به دور گردن جنین
  • دفع مکونیوم توسط جنین
  • مناسب نبودن لگن مادر از نظر آناتومیکی

بررسی امکان انجام زایمان طبیعی بعد از زایمان سزارین

در مواردی که اندازه لگن مادر برای خروج جنین متناسب باشد. بارداری به صورت تک‌قلو باشد. برش سزارین به شکل افقی باشد. و سزارین قبلی به دلیل نچرخیدن جنین و قرار گرفتن پاها به سمت پایین باشد. امکان زایمان طبیعی بعد از سزارین وجود دارد. برای آشنایی با بیشتر با عوارض بعد زایمان طبیعی یا سزارین کلیک کنید.

کلام آخر

با مطالعه انواع زایمان متوجه تفاوت در زایمان های طبیعی و سزارین شده اید. دانستن این نکته ضروری است که دوران‌بارداری و زایمان از حساس ترین مراحل زندگی هر خانمی است. خانم ها برای سلامت خود و جنین داخل شکم باید تمامی موارد بهداشتی و سلامتی را در نظر بگیرند. برای سلامت جسمی و روانی در تمام طول دوران بارداری با پزشک زنان_زایمان و روانشناسان متخصص در این حوزه مشورت کنید. مرکز مشاوره نی نی مایند به صورت تلفنی و حضوری به شما عزیزان خدمات ارائه می‌دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر روی لینک زیر کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه انواع زایمان می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره