مشاوره وسواس | 5 شرط برای دریافت مشاوره وسواس فکری

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

مشاوره وسواس چیست و چه اهمیتی دارد؟ اگر شما یا یکی از نزدیکانتان دچار وسواس شده باشید احتمالاً متوجه اهمیت این سؤال شده‌اید. وسواس به معنای یک فکر یا تصویر است که به‌صورت غیرارادی وارد ذهن فرد شده و او هیچ کنترلی روی آن نخواهد داشت و در برخی مواقع نیز فرد را مجبور به انجام برخی کارها برای کاهش تنش می‌کند.

انجام رفتارهای وسواسی یا درگیری با افکار ناخوشایند باعث می‌شود شما توانایی کار یا فعالیت سالم در محیط را از دست بدهید و احتمالاً متوجه این موضوع شده‌اید که تلاش برای تغییر شرایط در بسیاری از مواقع به شکست منتهی می‌شود. برخلاف باور عموم اختلال وسواس به خدمات درمانی حرفه‌ای دارد و خود به خود درمان نمی‌شود. به همین خاطر بهتر است از مشاوره وسواس برای درمان آن استفاده کنید. مشاورین روش‌های مناسبی را برای کاهش افکار نامناسب یا مدیریت آن‌ها به شما آموزش خواهند داد.

لطفا از صفحه اینستاگرام ذهن نو دیدن نمایید.

جلسه مشاوره های وسواس

پیش از آنکه راجع به جلسه مشاوره وسواس صحبت کنیم بهتر است به این سؤال پاسخ دهیم که اختلال وسواس چیست و چه افرادی دچار این بیماری هستند. افرادی که بیش‌ازحد به نظافت اهمیت می‌دهند و یا دائماً بسته بودن شیر گاز یا قفل بودن در خانه را بررسی می‌کنند ازجمله نمونه‌هایی هستند که اکثریت آن‌ها را با عنوان بیماران وسواسی می‌شناسند؛ اما بهتر است بدانید وسواس‌های فکری و عملی انواع بیشتری نسبت به این دو موضوع دارند. 

به‌طورکلی وسواس‌های فکری به معنای فکر یا تصویری هستند که به‌طور مرتب در ذهن فرد تکرار شده و او هیچ کنترلی برای متوقف کردن آن‌ها ندارد. با توجه به اینکه ماهیت افکار وسواسی معمولاً باعث اضطراب در فرد می‌شود، او به رفتارهای مشخصی برای مبارزه با این اضطراب دست خواهد زد.

به همین خاطر ممکن است شما در برخی از بیماران وسواسی در کنار افکار اضطراب‌آمیز رفتارهای کلیشه‌ای و تکراری را نیز مشاهده کنید. برای مثال یک فرد درگیر وسواس وارسی کردن دائماً نگران این موضوع است که باز بودن در خانه باعث بروز اتفاق ناگواری می‌شود. به همین خاطر با چک کردن چندباره به دنبال اطمینان یافتن از بسته بودن در و رفع اضطراب است. در جلسات مشاوره وسواس همه این رفتارها به مرور درمان می‌شود.

فروشگاه آرامیس
بیشتر بخوانید : علائم وسواس فکری

اگرچه رفتارهای وسواسی در کوتاه‌مدت باعث کاهش اضطراب در فرد شده و او را آرام می‌کنند. اما در بلندمدت این رفتارها مشکلاتی را برای فرد ایجاد کرده و باعث ناراحتی او می‌شوند. در این زمان مشاوره وسواس ضروری است. ازجمله اینکه انجام این رفتارها باعث خواهد شد تا فرد زمان کافی برای رسیدن به سایر فعالیت‌های روزمره زندگی را نداشته باشد.

انواع وسواس‌های فکری و عملی

به‌طورکلی وسواس‌ها می‌توانند در ارتباط با هر موضوع یا فکری در ذهن فرد ایجاد شوند و مشخصه اصلی آن‌ها این است که ماهیتی اضطراب‌آلود داشته و درعین‌حال فرد توانایی کنترل آن‌ها را ندارد. اما برخی از انواع وسواس‌ها رایج‌تر از سایرین هستند که ازجمله آن‌ها می‌توان وسواس نظافت، رفتار وارسی کردن و وسواس‌های مذهبی را نام برد. گاهی نیز ممکن است بیش از یک نمونه از این وسواس‌ها در یک فرد وجود داشته باشد. برای کسب اطلاع از وسواس شستشو و وسواس وارسی کردن کلیک کنید.

دلایل و علت ایجاد وسواس

یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که برای مشاوره وسواس و درمان این اختلال باید به آن توجه داشت این است که دلیل بروز وسواس در فرد چیست؟ به‌طورکلی وسواس یکی از انواع بیماری‌های اضطرابی است و برای درمان آن می‌بایست به درمان اضطراب پرداخت؛ اما در کنار اضطراب، آسیب در بخش‌هایی از مغز، ژنتیک، سبک‌های تربیتی نامناسب و همین‌طور حوادث زندگی فرد نیز می‌تواند در ایجاد این اختلال نقش داشته باشد. برای کسب اطلاعات در زمینه نشانه‌های بیماری وسواس کلیک کنید.

 

مشاوره وسواس

درصورتی‌که برای درمان و مشاوره وسواس اقدامات لازم صورت نگیرد چه اتفاقی می‌افتد؟ گاهی اوقات افراد وسواس‌ها را به‌عنوان ویژگی‌های مطلوب می‌شناسند و این افکار را در آن‌ها تشویق می‌کنند. برای مثال بسیاری از خانم‌های مبتلا به وسواس تمیزی با عنوان خانه‌دارانی نمونه و همین‌طور بسیاری از بیماران وسواس‌های مذهبی به‌عنوان افرادی مؤمن و حساس نسبت به مسائل مذهبی شناخته می‌شوند و برای درمان آن‌ها کاری انجام نمی‌دهند.

برخی از افراد نیز تصور می‌کنند وسواس‌ها خودبه‌خود خوب می‌شوند و به همین خاطر برای درمان آن اقدامی انجام نمی‌دهند. بی‌توجهی نسبت به درمان این بیماری باعث بروز مشکلات بسیاری برای فرد و اطرافیان وی خواهد شد، ازجمله:

1. رنج فردی، کاهش اعتمادبه‌نفس و افسردگی

اولین کسی که از افکار و رفتارهای وسواسی آسیب می‌بیند خود فرد است. شرایطی را تصور کنید که در آن برخی افکار اضطراب‌آمیز دائماً در ذهن شما تکرار می‌شوند و هیچ توانایی برای کنترل آن‌ها ندارید. این وضعیت تا حد زیادی کیفیت زندگی فرد را تحت تأثیر خود قرار می‌دهد و در کنار آن ناتوانی از کنترل این شرایط باعث می‌شود که احساس ناتوانی و کاهش اعتمادبه‌نفس در فرد ایجاد شود. این وضعیت به‌تدریج باعث بروز بیماری‌های روحی مختلفی ازجمله افسردگی در فرد خواهد شد.

2. ناتوانی در انجام کارهای روزمره

ظرفیت ذهنی هر فرد محدود است و شما تنها می‌توانید برای چند موضوع از انرژی روانی خود استفاده کنید. هنگامی‌که حجم زیادی از این انرژی صرف افکار وسواسی می‌شود طبیعتاً توانایی تمرکز روی سایر کارها و رسیدگی به امور مختلف کاهش پیدا می‌کند. علاوه بر این رفتارهای وسواسی معمولاً زمان زیادی را از فرد می‌گیرند و این موضوع باعث می‌شود که افراد وسواسی معمولاً با مشکل کمبود زمان برای فعالیت‌های روزانه مواجه باشند.

3. مشاوره وسواس | کاهش دایره ارتباطات فردی

ارتباط با بیماران وسواسی موضوعی است که می‌تواند تا حدودی برای اطرافیان ناخوشایند باشد. نمونه بارز این رفتار را در افرادی می‌بینید که دچار وسواس نظافت هستند. شما برای ارتباط با این افراد باید دائماً نگران رعایت نکات بهداشتی باشید و این موضوع ارتباط را سخت می‌کند. از طرف دیگر انجام اعمال وسواسی وقت زیادی را در طول روز از فرد گرفته و درگیری با این رفتار و افکار زمان کمتری را برای برقراری ارتباط به وی می‌دهد. با توجه به نقشی که روابط اجتماعی در سلامت روان فرد دارد، می‌توان تصور کرد که این موضوع به‌تدریج باعث احساس افسردگی و تنهایی در بیمار می‌شود.

4. باقی ماندن بیماری

متأسفانه برخلاف تصور بسیاری از افراد وسواس بیماری نیست که به‌خودی‌خود خوب شود و باید اقدامات جدی برای درمان آن صورت بگیرد. تا زمانی که شما درمان این اختلال را شروع نکنید افکار وسواسی در ذهن به قوت خود باقی مانده و از بین نمی‌روند. این موضوع می‌تواند تا آنجایی پیشروی کند که فرد تا پایان عمر خود با افکار وسواسی درگیر بوده و خود را کاملاً از داشتن یک زندگی سالم محروم کند.

5. ابتلای اطرافیان

افراد دچار وسواس‌های فکری و عملی و به‌خصوص آن‌هایی که به دلیل رفتارهای وسواسی مانند توجه به نظافت یا مسائل مذهبی مورد تشویق قرار می‌گیرند معمولاً تلاش می‌کنند تا دیگران را نیز به اصول خود دعوت کنند. فرزندان این افراد معمولاً در خطرترین گروه برای ارتباط با آن‌ها هستند و در کنار آمادگی ژنتیکی که برای ابتلا به این بیماری دارند از طریق تربیت نیز دائماً با این مسائل درگیر خواهند بود. به همین خاطر اگر در میان اطرافیان شما فردی دچار وسواس است، دست‌کم برای کمک به سلامت روان فرزندان وی استفاده از مشاوره وسواس را جدی بگیرید.

 

چطور مشاوره وسواس دریافت کنیم؟

مشاوره وسواس فکری

هنگامی‌که راجع‌به بیماری وسواس در خود یا یکی از اطرافیان آگاهی پیدا کردید، ممکن است با این سؤال مواجه شوید که برای درمان آن باید چه کارهایی انجام گیرد؟ با توجه به اینکه تشخیص گذاری قطعی این بیماری و همین‌طور اقدام برای درمان آن حتماً باید زیر نظر روانشناس متخصص صورت بگیرد، بهتر است در اولین قدم به یک روانشناس مراجعه کنید. شما حتی می‌توانید با کمک گرفتن از مشاوره‌های تلفنی راجع‌به شرایط خود با یک متخصص صحبت کرده و درصورت توصیه به استفاده از مشاوره وسواس، برای سایر جلسات درمانی خود برنامه‌ریزی داشته باشید. 

 

اقدامات لازم در جلسه مشاوره وسواس

وسواس اختلالی نیست که به‌خودی‌خود و بدون دریافت اقدامات حرفه‌ای لازم درمان شود؛ بلکه این بیماری همواره با شما باقی مانده و علاوه بر آسیبی که در برنامه‌های روزانه و احساس آرامش شما ایجاد می‌کند به‌مرورزمان نسبت به درمان مقاوم‌تر نیز می‌شود. برای دریافت درمان وسواس کلیک کنید. ازجمله اقداماتی که روانشناسان برای درمان این بیماری انجام می‌دهند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1. درمان‌های شناختی-رفتاری

یکی از بهترین درمان‌ها برای تمامی اختلالات روانی و همین‌طور وسواس، درمان‌های شناختی-رفتاری هستند. در این شیوه از درمان روانشناس به فرد کمک می‌کند تا خطاهای فکری که باعث بروز وسواس در وی شده را بشناسد و افکار سازنده‌تری را به‌جای آن جایگزین نماید. همچنین در این شیوه از درمان به فرد کمک می‌شود تا رفتارهای اشتباه خود را نیز تصحیح کند. برای مثال افرادی که دچار وسواس تمیزی هستند معمولاً تصور می‌کنند اشیا بیش‌ازحد آلوده هستند و این آلودگی می‌تواند برای آن‌ها خطرناک باشد. در جلسات درمان شناختی-رفتاری با این فکر مبارزه می‌شود و آن‌ها متوجه خواهند شد پدیده‌های مختلف به‌اندازه تصورشان آلوده نیستند.

2. مشاوره وسواس | به تعویق انداختن پاسخ

یکی از تکنیک‌هایی که معمولاً برای درمان رفتارهای وسواسی مورداستفاده قرارگرفته و پاسخگویی خوبی نیز دارد به تعویق انداختن پاسخ است. در این شیوه از فرد خواسته می‌شود که پس از شکل گرفتن افکار وسواسی پاسخ به آن‌ها را تا جای ممکن به تعویق بیاندازد. برای مثال هنگامی‌که احساس می‌کنید باید محلی را نظافت کرده یا چیزی را چک کنید، به‌جای انجام این رفتار در همان لحظه، آن را به چند دقیقه آینده موکول نمایید. این موضوع به‌تدریج آستانه تحمل شما را افزایش داده و متوجه خواهید شد که می‌توانید در مقابل افکارتان مقاومت کنید. علاوه بر این متوجه می‌شوید که با انجام ندادن این رفتار پیامدهای منفی که نگران آن‌ها بودید نیز اتفاق نیفتاده است.

3. دارودرمانی

مشاوره وسواس با دارو

درصورتی‌که درمانگران احساس کنند شدت بیماری به میزانی است که مشاوره وسواس کافی نیست. و نمی‌توان بدون استفاده از دارو آن را کنترل کرد، استفاده از آن‌ها را برای شما شروع می‌کنند. داروها صرفاً به این خاطر مورداستفاده قرار می‌گیرند که شدت علائم را کم کرده و فرد را برای استفاده از جلسات مشاوره آماده کنند. برخلاف تصور بسیاری از افراد داروها قدرت درمان این بیماری را ندارند و به‌محض قطع کردن مصرف، نشانه‌ها مجدداً باز خواهد گشت. درنتیجه بهتر است در کنار استفاده از داروهای وسواس جلسات مشاوره را نیز جدی بگیرید. برای اطلاع از داروهای ضد اضطراب کلیک کنید.

4. خانواده‌درمانی

خانواده و اطرافیان، به‌ویژه همسران افراد درگیر با وسواس یکی از گروه‌هایی هستند که فشار و مشکلات بسیاری را تجربه می‌کنند. به همین خاطر در مشاوره وسواس معمولاً برخی از جلسات به خانواده اختصاص پیدا می‌کند. در این جلسات نکات لازم راجع‌به این بیماری و نحوه برخورد با بیماران به خانواده آموزش داده شده و همین‌طور سلامت روان آن‌ها موردبررسی قرار می‌گیرد. اگر در اطراف شما فردی دچار این بیماری شده و اعتقادی به درمان ندارد نیز شما می‌توانید با مراجعه به یک روانشناس نکاتی را برای شیوه ارتباط با وی یا کمک به تخفیف علائم پیدا کنید. برای دریافت مشاوره خانواده کلیک کنید.

 

مشاوره وسواس تلفنی

دریافت مشاوره وسواس

مراجعه حضوری به مراکز مشاوره همواره برای بسیاری از افراد به دلایلی همچون معذب بودن، عدم وقت کافی و هزینه‌های زیاد مشکل است و به همین دلیل از انجام آن صرف نظر می‌کنند. این در حالیست که شما می‌توانید با استفاده از خدمات مشاوره وسواس تلفنی، بدون نیاز به مراجعه حضوری این اختلال را درمان نمایید. خدمات مشاوره تلفنی نیز همچون خدمات حضری از کیفیت عالی برخوردار هستند و با پیگیری جدی درمان از این طریق می‌توانید برای همیشه بر این اختلال غلبه نمایید. برای دریافت مشاوره رواندرمانی کلیک کنید.

معرفی مرکز مشاوره ذهن نو

برای دریافت خدمات مشاوره وسواس بیش از هر چیز باید به اعتبار و توانایی درمانگر و موسسه درمانی توجه کنید. شاید بارها شنیده اید که مشاوره فایده ای ندارد. این به این خاطر است که گستره اختلالات روانی و حیطه فعالیت روانشناسان زیاد است. شما برای دریافت بهترین خدمات مشاوره وسواس فکری باید به کسی مراجعه کنید که سابقه درمان این طیف بیماری ها را داشته باشد. مسلما پیدا کردن چنین فردی کار آسانی نیست. مجموعه ذهن نو با تسهیل فرایند یافتن متخصص مربوطه شما را در کوتاه ترین زمان به متخصص وسواس ارتباط خواهد داد.

شما از طریق شماره های درج شده امکان برقراری ارتباط به صورت تلفنی، آنلاین و حضوری با برترین متخصصان حاضر در هر شهری را دارید. پس کافی است بدون اتلاف وقت فقط با یک تلفن با شماره های درج شده تماس گرفته و از خدمات درمانی این مجموعه برخوردار شوید.

برای دریافت مشاوره وسواس می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

 

 

سؤالات متداول

مشاوره وسواس چه اهمیتی دارد؟

وسواس اختلالی نیست که به‌خودی‌خود درمان شود و در صورت بی‌توجهی به درمان این بیماری به‌مرورزمان شدت پیدا کرده و در شخصیت فرد تثبیت می‌شود. همچنین افکار وسواسی بخش زیادی از زمان روزانه فرد را اشغال کرده و باعث ناراحتی و عذاب وی می‌شود. به همین خاطر بهتر است برای درمان این بیماری اقدام نمایید.

آیا در جلسه مشاوره وسواس دارو هم داده می شود؟

درصورتی‌که درمانگر احساس کند شدت بیماری به میزانی است که شما باید از درمان‌های دارویی استفاده کنید برای شما دارو تجویز خواهد کرد؛ اما داروها صرفاً برای کاهش نشانه‌ها و افزایش توانایی انجام روان‌درمانی هستند و نمی‌توان از آن‌ها به‌تنهایی و برای درمان استفاده کرد.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره