عوارض اعتیاد در بارداری | عواقب اعتیاد بارداری برای مادر و کودک

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

آیا می‌دانید عوارض اعتیاد در بارداری چیست؟ اعتیاد مساله‌ایست که تاثیر منفی بسیار زیادی بر روی فرد مصرف‌کننده می‌گذارد. حال اگر آن فرد باردار باشد، عوارض و مشکلات ناشی از اعتیاد چندین برابر خواهد شد و علاوه بر مادر، جنین را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد. بسیاری از مادران معتاد بر این باورند که کم کردن مصرف مواد مخدر در دوران بارداری کافیست و دیگر جنین آسیبی نمی‌بیند. اما حقیقت این است که کمترین مواد مخدر نیز وارد بدن جنین شده و مشکلات بسیار زیادی را به وجود می‌آورد. به همین دلیل ضروری است که افراد از عوارض اعتیاد در دوران بارداری آگاه باشند و گامی موثر در جهت ترک آن بردارند. مشاوره ترک اعتیاد می‌تواند در این زمینه به شما کمک کند. برای کسب اطلاعات در زمینه مشاوره ترک اعتیاد کلیک کنید. 

برای دریافت مشاوره در زمینه عوارض اعتیاد در بارداری می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

داروهای مخدر زیان آور در دوران بارداری

انواع عوارض اعتیاد در بارداری

آمارهای پزشکی نشان می‌دهند که از بین هر بیست نفر خانم‌های باردار، تقریبا یک نفر از آن‌ها به مصرف داروهای مخدر زیر گرایش دارند که می‌تواند منجر به بروز عوارض اعتیاد در بارداری گردد:

-ماری جوآنا
-کوکائین
-هروئین
-آمفتامین‌ها
-ترامادول
-کدئین
-موروفین

مشکلات ناشی از عوارض اعتیاد در بارداری

مصرف مواد مخدر به خودی خود مشکلات زیادی را برای فرد ایجاد می‌کند. این مشکلات در دوره بارداری بیشتر نیز می‌شود. زنان شاید به خاطر وظیفه‌ای که ذاتا به آن‌ها محول شده، باید در حفظ سلامت خود بیشتر توجه کنند، علارغم بارداری اعتیاد برای زنان خطرات جدی ایجاد می‌کند. به همین دلیل باید نسبت به عوارض اعتیاد در بارداری حساس بود و از آنان پیشگیری نمود. برای آشنایی با مشکلات اعتیاد در زنان کلیک کنید. در ادامه برخی از این مشکلات خانم‌های دچار اعتیاد در بارداری آورده شده است. برای پاسخ به اعتیاد چیست سوال کلیک کنید.

فروشگاه آرامیس

◀عوارض اعتیاد در بارداری | عدم رشد جنین

از عوارض اعتیاد در بارداری ، عدم توانایی باروری می‌باشد که در نتیجه آن رحم مادر قادر به حمل جنین نخواهد بود و قبل از لانه گزینی نطفه دفع می‌شود. به همین دلیل بهتر است زنان، قبل از اقدام به بارداری، نسبت به ترک اعتیاد اقدام کنند.

◀زایمان زودرس

 از زمان آغاز بارداری تا وضع حمل و تولد نوزاد مدت زمان خاصی باید سپری شود تا نوزاد به رشد کامل برسد و زایمان در وقت مناسب انجام گیرد. عوامل مختلفی می‌تواند سبب زایمان زودرس- یعنی زایمان قبل از هفته 37 بارداری گردد. از جمله مهم‌ترین عوامل زایمان زودرس، مصرف مواد مخدر در دوران بارداری است.

 ◀سقط جنین

یکی دیگر از عوارض اعتیاد در بارداری ، سقط جنین است. اگر جنین در رحم مادر قبل از هفته 20 بارداری بمیرد به آن سقط جنین گفته می‌شود که عوامل زیادی در این اتفاق دخیل خواهند بود. اعتیاد و مصرف مواد مخدر از جمله دلایل سقط جنین هستند.

◀عوارض اعتیاد در بارداری | بروز مشکلات جفت

مادامی که جنین در رحم مادر است از راه جفت اکسیژن و غذای خود را دریافت می‌کند. اگر به هر دلیلی جفت در رحم مادر دچار مشکل شود، روند اکسیژن و غذا رسانی به جنین مختل می‌گردد و عوارض خطرناکی را بر جای خواهد گذاشت.

 ◀مرده‌زایی

یکی دیگر از مشکلات مصرف مواد مخدر در دوران بارداری، مرده زایی است. به دلیل اینکه جنین در هفته‌های بعد از 20 بارداری به شکل یک انسان کامل در آمده است، اگر در شکم مادر بمیرد به آن مرده زایی گفته می‌شود. مرده زایی یکی از نتایج تلخ عوارض اعتیاد در بارداری است. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد بهترین روش ترک اعتیاد کلیک کنید.

باور اشتباه مادران معتاد نسبت به عوارض اعتیاد در بارداری

برخی از مادران باردار که دچار اعتیاد به مواد مخدر هستند، نسبت به عوارض اعتیاد در بارداری تصور اشتباهی دارند. آن‌ها تصور می‌کنند که اگر مصرف مواد مخدر مانند سیگار، قلیان و یا دخانیات به تعداد دفعات کمتری کاهش یابد، عوارض ناشی از مصرف این مواد کاملا از بین می‌رود. این در حالیست که مصرف هیچ مقدار از مواد مخدر و اعتیادآور حتی به نسبت بسیار ناچیز در دوران بارداری مجاز نخواهد بود. برای اطلاع از شرایط ترک اعتیاد در بارداری کلیک کنید.

عوارض اعتیاد بر سلامت مادر در دوران بارداری

عوارض اعتیاد در بارداری بر روی مادر را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد:

-کم خونی
-سقط جنین
-احتمال دچار شدن به سرویکال دیس پلازی دوران بارداری
-احتمال پارگی زودرس پرد‌ه‌ها
-احتمال بروز هموراژی قبل از وضع حمل

عوارض اعتیاد در بارداری | عوارض اعتیاد بر سلامت جنین

عوارض اعتیاد در بارداری بر جنین

 

-افزایش زردی بدن
-وزن بسیار کم
-بروز عفونت‌های چشمی
-احتمال ابتلا به تومورهای شکمی
-آسم و مشکلات تنفسی
-مشکلات روان شناختی و رفتاری
-نابینایی و ناشنوایی
-انعقاد خون
-خونریزی داخل جمجمه
-احتمال ابتلا به سرطان‌های مختلف
-نقص مادرزادی
_ اعتیاد نوزادان

نکته: بیش فعالی، عدم تمرکز، ناتوانی در برقراری ارتباطات اجتماعی، میل به مصرف مواد مخدر و بزهکاری در نوجوانی از جمله آسیب‌های روانی هستند که در نتیجه عوارض اعتیاد در بارداری بر نوزاد وارد می‌شود و در آینده‌ای نه چندان دور در وجود کودک رشد کرده و آشکار می‌شوند.

تاثیرات ناشی از اعتیاد در همه زنان باردار به یک اندازه نیست

نمی‌توان به طور قطع گفت مصرف هر کدام از داروها و مواد اعتیادآور عوارض یکسانی را برجای می‌گذارد. گاهی مادر از چند نوع ماده مخدر به طور همزمان استفاده می‌کند، رژیم غذایی مناسبی را رعایت نمی‌کند و دچار بیماری‌های مقاربتی نیز می‌باشد. در نتیجه تر کیب این عوامل مختلف باعث تاثیرات متفاوتی بر سلامت جنین و مادر خواهد شد. برای آشنایی با مضرات مصرف الکل در بارداری کلیک کنید.

زمان مناسب برای ترک اعتیاد مادران باردار

ترک اعتیاد در مادران معتاد باید یا به طور کلی قبل از اقدام به بارداری و یا در ماه های اول صورت گیرد؛ چرا که ترک اعتیاد در ماه های آخر سلامت مادر و جنین را به خطر انداخته و همچنین قطع مصرف به صورت ناگهانی نیز بسیار خطرناک است. گرچه عوارض اعتیاد در بارداری در همان ماه های اولیه نیز بر روی کودک بروز می‌کند. اما مادران هرچه زودتر اینکار را انجام دهند؛ بهتر است.

مراحل ترک اعتیاد در مادران معتاد

از طرفی به حداقل رساندن عوارض اعتیاد در بارداری ، با مراحل مشخصی همراه است. در ابتدا زنان باید آزمایش های لازم را در این زمینه انجام داده و سپس به سراغ اقدامات روانشناختی و اجتماعی بروند. از طرفی تنها روش مناسب در این زمینه، در حال حاضر تزریق متادون به آنهاست؛ که حتما باید تحت نظر پزشک صورت گیرد. سم زدایی با استفاده از متادون آغاز می‌شود و همچنین به طور همزمان سلامت جنین نیز به صورت مرتب مورد بررسی قرار می‌گیرد.

زایمان مادران معتاد

برخی زنان معتاد به دلیل عوارض اعتیاد در بارداری ، در این مورد با پزشک خود صحبت نکرده و تنها مقدار مورفین بیشتری طلب می‌کنند. اما فراموش نکنید که در حین زایمان باید حتما متخصص را در جریان این موضوع قرار داد. چرا که در صورت عمل سزارین و تزریق داروی بیهوشی، مشکلات بیشتری برای سلامت مادر و نوزاد ایجاد می‌شود.

نشانه های نوزاد مبتلا به اعتیاد و درمان آنها

حتی بعد از گذشت مدت زمان کوتاهی بعد از تولد نیز می‌توان به اعتیاد نوزادان پی برد. آنها نشانه هایی از خود بروز می‌دهند که نشان دهنده ابتلا به اعتیاد است. برخی از این علائم شامل گریه غیرطبیعی، خواب زیاد، گرفتگی بینی، اسهال و استفراغ، سردی بدن، خمیازه های مکرر و … اشاره کرد. همچنین درمان این نوزادان نیز بستگی به موادی دارد؛ که آنان مصرف می‌کنند. اما در بیشتر موارد این نوزادان، بدون مصرف دارو خاصی درمان می‌شوند. اما در مواردی برای کاهش علائم آنان، داروهایی نیز تجویز می‌شود.

سخن پایانی

عوارض اعتیاد در بارداری ، طیف وسیعی از مشکلات را در بر می‌گیرد. از این رو بهتر است مادران معتاد و همچنین اطرافیان، نسبت به این موضوع حساس بوده و مادر را ترغیب به ترک اعتیاد نمایند. در واقع در بیشتر موارد، مادران به دلیل عدم اطلاعات کافی و یا حتی مشکلات مالی، درمان را آغاز نمی‌کند. اما به این دلیل، پیامدهای زیادی را هم در مورد خود و هم در مورد فرزندش تجربه می‌کند. به همین دلیل باید از یک پزشک و روانشناس کمک گرفته و فرایند ترک اعتیاد را آغاز نمایند

برای دریافت مشاوره در زمینه عوارض اعتیاد در بارداری می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

سوالات متداول

مصرف مواد اعتیادآوری چون کراک و کوکائین در دوران بارداری چه عواقبی را به دنبال دارد؟

مصرف این مواد می‌تواند در تولد زودرس نوزاد، وزن کم او و مشکلاتی همچون استفراغ، لرزش‌های شدید و گریه‌های زیاد همراه باشد.

مصرف الکل برای مادران باردار چه پیامدهایی به همراه دارد؟

سندروم الکلی یکی از شایع‌ترین اختلالاتی است که در نوزادن دارای مادر الکلی دیده می‌شود.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

‫2 دیدگاه ها

  1. سلام من تازه فهمیدم سه ماهه حامله ام تو این مدت خلی مشروب خوردم الان چیکار باید بکنم، خیلی نگرانم ناقص به دنیا بیاد

    1. سلام در قدم اول لازمه آرامش خودتون رو حفظ کنید و سریع تر موضوع رو با پزشکتون در میان بگذارید. استرس خودش به تنهایی میتونه اسیب بیشتری به شما و فرایند رشد جنین بزنه پس حتما برای کاهش استرس از روش های مختلف که در مجله الکترونیکی ذهن نو امده استفاده کنید. برای اطمنیان از سلامت جنین به متخصص مراجعه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره