تنفر از معلم

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

تنفر از معلم معمولا یکی از موضوعاتی است که در دوران تحصیل برای افراد اتفاق می‌افتد. این موضوع مخصوصا در کلاس های گروهی بیشتر رایج است؛ چرا که معلم نمی‌تواند برای همه دانش آموزان وقت و انرژی یکسان در نظر بگیرد. به طور کلی عوامل مختلفی در بروز این احساسات دخیل هستند. نمی‌توان معلم و دانش آموزان را در این مورد مقصر دانست. اما از طرفی این موضوع بر فرایند یادگیری و پیشرفت نیز تاثیرگذار است. نمی‌توان احساسات دانش آموزان را به طور کلی نادیده گرفت. دانش آموزان زمان زیادی از روز خود را در مدرسه می‌گذرانند به همین دلیل ارتباط آنها با معلم و حتی دیگر دانش آموزان بسیار مهم است. برای دریافت مشاوره تحصیلی تلفنی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه تنفر از معلم می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

تنفر از معلم

معلم شخصی است که علاوه بر موضوع درسی می‌تواند مسائل مهمی در زندگی را به دانش آموزان یاد دهد. حال در صورت تنفر از معلم، دانش آموز تحت تاثیر احساسات، فرصت یادگیری بسیاری از مسائل را از دست می‌دهد. به همین دلیل معلمی یکی از سخت ترین مشاغل محسوب می‌شود. چراکه برقراری ارتباط با عده ای زیاد از دانش آموز و توجه به نظرات و علایق آنها، کار ساده ای نیست. البته در بیشتر موارد این احساسات موقت بوده و یا به دلیل تصورات اشتباه ایجاد می‌شود. اما به هر حال باید به آن اهمیت داد و جنبه های مختلف در نظر گرفت. برای اطلاع از علل فرار از مدرسه کلیک کنید.

نشانه های تنفر از معلم

نشانه تنفر از معلم

گاهی والدین و حتی دیگر مسئولین مدرسه می‌توانند با مشاهده برخی رفتارها در دانش آموز، متوجه تنفر از معلم شوند. از طرفی شناسایی این نشانه ها ضروری است چرا که باید از بروز پیامدهای ناشی از این احساسات نسبت به معلم جلوگیری کرد. برخی از این نشانه ها شامل موارد زیر می‌شوند.

سرپیچی از دستورات معلم

نشنیده گرفتن حرف های او

غیبت از کلاس های او به دلایل مختلف

دریافت نمرات پایین در دروس تدریس شده توسط این معلم

نشان دادن نارضایتی و اعتراض به صورت مستقیم

گاهی شدت این احساس به قدری زیاد می‌شود که دانش آموز حتی حاضر به حضور در مدرسه هم نیست و دست به رفتارهای نامناسب مثل فرار از مدرسه و یا آسیب زدن به معلم می‌کند. از طرفی احتمال ترک تحصیل نیز وجود دارد.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

علل تنفر از معلم

ارتباط گرفتن با یک معلم، تا حد زیادی به دانش آموزان برمی‌گردد. برای مثال شاید معلمی از نظر همه بد باشد؛ اما دانش آموزی بسیار او را دوست داشته و درسهای او را به خوبی متوجه می‌شود. برعکس این مثال نیز صادق است. بهتر است در ابتدا با علل این موضوع آشنا شده و برای برطرف کردن آن نیز متناسب با این موضوع عمل کنیم.

◀ویژگی های شخصیتی دانش آموزان

برخی از دانش آموزان، به طور کلی ناهنجار بوده و نمی‌توانند با همه افراد ارتباط برقرار کنند. آنها به طور کلی با همه معلمین و یا مسئولین مدرسه دچار مشکل هستند و این به دلیل مشکل معلم نیست. به همین دلیل یکی از مهارت های معلمان باید شناسایی ویژگی های شخصیتی دانش آموزان مختلف و برقراری ارتباط موثر با آنها باشد. چنین فردی می‌تواند بر نگرش همکلاسی خود نیز نسبت به معلم تاثیرگذار باشد. در چنین شرایطی تنفر از معلم، به خود دانش آموز برمی‌گردد و معلم تقصیری ندارد.

◀رفتارهای معلم با دانش آموزان

گاهی رفتارهای معلم است که باعث بروز احساس تنفر از معلم در دانش آموزان می‌شود. برخی از معلمین حتی با وجود سابقه طولانی در تدریس، رفتار درستی با شاگردان ندارند و مدام به توهین و تحقیر آنها می‌پردازند. در گذشته به دلیل مجاز بودن معلمان برای برخورد فیزیکی با دانش آموزان، بیشتر شاهد ترک تحصیل و یا بیزاری از مدرسه به خاطر معلم بودیم. اما امروزه نیز هنوز برخی از معلمین روش های درستی را برای تنبیه و با حتی مدیدریت کلاس استفاده نمی‌کنند.

◀موضوع درس

گاهی موضوع درسی است؛ که باعث تنفر از معلم می‌گردد. به طور کلی برخی از دروس محبوبیت کمتری میان دانش آموزان دارد؛ به همین دلیل آنها از معلم این درس نیز متنفر می‌شوند. برای مثال درس ریاضی برای دختران و همچنین معلم آن نیز همیشه مورد بی لطفی قرار می‌گیرند. در چنین شرایطی معلم باید برای علاقه مند کردن دانش آموزان، انگیزه ایجاد کرده و آنها را به روش های مختلفی ترغیب کند.

راهکارهایی برای جلوگیری از تنفر از معلم

جلوگیری از تنفر از معلم

بعد از پیدا کردن علت تنفر از معلم در میان دانش آموزان، افراد باید به فکر برطرف کردن آن باشند. به هرحال دوران تحصیل کوتاه نبوده و وجود احساس تنفر در دانش آموزان، نه تنها پیشرفت تحصیلی آنها را تحت تاثیر قرار می‌دهد؛ بلکه در سلامت روان آنها نیز موثر است. به همین علت در این قست به بررسی این موضوع پرداخته ایم.

?صحبت کردن با دانش آموز

در ابتدا می‌توانیم با خود دانش آموز به طور مستقیم در این مورد صحبت کنیم. از او علت تنفر از معلم را جویا شده و به او کمک کنیم تا بر این احساسات غلبه کند. گاهی دانش آموزان از صحبت کردن در این مورد طفره می‌روند و یا هیچ دلیل قانع کننده ای ندارند. که این بیانگر تنفر به علت ویژگی های شخصیتی خود دانش آموزان است و ربطی به معلم ندارد.

در چنین شرایطی باید به اوبفهمانید که برای پیشرفت و درس خواندن نیازی نیست که همه معلمان خود را دوست بداریم. همین که بتوانیم ادب را رعایت کرده و از آنها مسائلی را بیاموزیم؛ کافی است. برای آشنایی با روش های کاهش استرس کودکان در مدرسه کلیک کنید.

?مطلع ساختن معلم

اگر تنفر از معلم به دلیل رفتارهای خود اوست؛ بهتر است در این مورد او را مطلع کرده و حتی هشدار بدهیم. البته گاهی خود معلم از این موضوع اطلاع دارد؛ اما حاضر به تغییر خود نیست. باید برای او به طور واضح شرح دهیم که برخورد او می‌تواند تا حد زیادی بر زندگی دانش آموزان و احساسات آنها موثر باشد. یک معلم نباید خودخواه باشد و حتی منافع خود را در نظر بگیرد. انعطاف پذیری در برخورد با دانش آموزان یکی از ویژگی های مفید معلمین است.

?ایجاد انگیزه برای دانش آموز

اگر به هیچ وجه قادر به تغییر شرایط نبودیم؛ بهتر است حداقل برای دانش آموز انگیزه کافی برای ادامه تحصیل ایجاد کنیم. در چنین شرایطی دیگر مهم نیست که این احساسات به چه دلیل ایجاد شده اند. بلکه باید شرایط را به طور واضح برای دانش آموز توضیح داده و اهداف کوچک و بزرگ و یا تنبیه و پاداش هایی برای او در نظر بگیریم. تحصیل با وجود هدفی مشخص، نتایج بهتری خواهد داشت. برای اطلاع از دلایل علت انجام ندادن تکالیف مدرسه کلیک کنید.

سخن پایانی

بهتر است دلایل تنفر از معلم را به درستی بررسی کرده و از راهکارهای ذکر شده استفاده کنید تا از بروز مشکلات ناشی از آن پیشگیری شود. فراموش نکنید که همواره همه تلاش معلمان در جهت تعالی و آموزش دانش آمزان است. عوامل اخلاقی تاثیر زیادی در این فرایند دارند؛ اما هیچ فردی کامل نیست و نمی‌توان کسی را مقصر دانست.

برای برطرف کردن این مشکل دانش آموزان، والدین و مسئولین مدرسه باید همکاری کرده و بایکدیگر همدل باشند. احساس تنفر تاثیرات بدی بر سلامت روان افراد دارد؛ به همین دلیل می‌توان از یک روانشناس نیز در این زمینه کمک گرفت.

رای دریافت مشاوره در زمینه تنفر از معلم می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره