پاره شدن کیسه آب | علائم ، علت پارگی کیسه آب

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

پاره شدن کیسه آب یک فرایند طبیعی در طول دوران بارداری است که عمدتا در سه ماه سوم بارداری رخ می‌دهد. اگر کیسه آب قبل از 37 هفتگی پاره شود آن را پارگی زودرس پرده‌های جنینی می‌نامند. که می‌تواند یک مسئله نگران کننده برای مادران باشد. عدم آشنایی با علائم پاره شدن کیسه آب و اقدامات نادرست و عجولانه در هنگام مواجهه با این مسئله می‌تواند باعث آسیب رسانی به نوزاد و مادر شود؛ از این جهت آشنایی با علائم پاره شدن کیسه آب و اقدامات موثر در این شرایط برای هر فرد باردار بسیار حائز اهمیت است.

برای دریافت مشاوره در زمینه پاره شدن کیسه آب می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان کلینیک مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

پاره شدن کیسه آب و خطرات آن

پاره-شدن-کیسه-آب-و-اقدامات-لازم

مایعی که از واژن خارج می‌شود نشانه و علامت اصلی پاره شدن کیسه آب محسوب می‌شود. در واقع محتوای مایع آمنیوتیک که جنین در آن قرار دارد، کیسه آب است و وظیفه و کارکرد آن محافظت از جنین در برابر انواع ضربه و صدمه و عفونت‌ها می‌باشد. باید توجه داشت که پاره شدن کیسه آب یک فرایند طبیعی و عادی در دوران بارداری است و اگر به موقع رخ دهد، نشان دهنده زمان زایمان است. برای آشنایی با شرایط لازم برای زایمان سزارین کلیک کنید.

با این حال در برخی موارد پاره شدن کیسه آب قبل از هفته 37 می‌شود. در چنین شرایطی ممکن است جنین دچار عوارضی شود و مادر باید استراحت مطلق داشته باشد. بیشترین خطری که ممکن است به علت پاره شدن زودهنگام کیسه آب رخ دهد، عفونت جنین است، زیرا همانطور که گفته شد وظیفه مایع آمنیوتیک محافظت جنین در برابر میکروب‌ها و عفونت‌های مختلف است.

فروشگاه آرامیس

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو دیدن نمایید.

علائم پارگی کیسه آب

لزوما پاره شدن کیسه آب همراه با خروج مایع آمنیوتیک زیادی از واژن نیست، گاهی ممکن است چند قطره یا چکه‌ای خارج شود. اما به طور کلی زمانی که کیسه آب پاره می‌شود ترشحاتی بی رنگ و بی‌بو از واژن خارج می‌شود که در برخی موارد ممکن است با ادرار بی‌اختیار اشتباه گرفته شود. در نتیجه تشخیص پاره شدن کیسه آب همیشه به همین راحتی انجام نمی‌شود. اگر دچار تردید شدید که کیسه‌آبتان پاره شده یا نه در اولین فرصت با پزشک خود تماس برقرار کنید. از دیگر علائم و نشانه‌هایی که به تشخیص صحیح پارگی کیسه آب کمک می‌کند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  •  خروج ناگهانی مایع
  • مایع بی رنگ و بی بو (اگر مایع با بوی بد و رنگ زرد همراه بود مایع آمنیوتیک نیست)
  • منقبض کردن عضلات کف لگن (در صورت قطع نشدن ترشح، می‌توان نتیجه گرفت که مایع آمنیوتیک است)
  • پارگی کیسه آب می‌تواند همراه با مقدار کمی خونریزی باشد
  • افزایش دمای بدن
  • تغییر حرکت جنین

علت پاره شدن کیسه آب

علت پاره شدن کیسه آب همیشه مشخص نمی‌باشد. اما در شرایطی اختلالات جفتی، عفونت، نارسایی جفتی و یا هماتوم از جمله مهم ترین دلایل برای پاره شدن کیسه آب هستند. اما موارد دیگری وجود دارد که در ادامه شرح داده ایم.

  • بارداری چند قلویی
  • افزایش مایع آمینوتیک
  • سابقه جدا شدن جفت
  • جراحی سرویکس
  • ضربه به شکم
  • خونریزی واژینال
  • سابقه زایمان زودرس

عوارض پاره شدن کیسه آب

عوارض پاره شدن کیسه آب در افراد با سنین مختلف متفاوت است. این عوارض شامل عفونت ها، زایمان زودرس و … می‌شوند که در ادامه نام برده ایم.

عفونت

یکی از عوارض پاره شدن کیسه آب، عفونت است. در صورت پاره شدن کیسه آب، عفونت در بدن مادر افزایش می‌یابد. این عفونت ها علائمی دارد که در ادامه اشاره کرده ایم.

  • انقباضات رحمی
  • زایمان زودرس
  • افزایش دما
  • بوی بد واژن
  • افزایش ضربان قلب
  • درد معده
  • ضربان قلب بیش از حد جنین

زایمان زودرس

حدودا نیمی از خانم ها پاره شدن کیسه آب را تجربه خواهند کرد. و 1 هفته پس از پارگی کیسه آب به انقباضات رحمی دچار می‌شوند. در نهایت این انقباضات به زایمان تبدیل می‌شود. از هر 10 مورد پاره شدن کیسه آب، 3 تا 4 مورد به زایمان زودرس مبتلا می‌شوند.

افتادگی بند ناف

در صورتی که پس از پاره شدن کیسه آب با افتادگی بند ناف مواجه شدید یعنی وضعیت اورژانسی را در پیش دارید. و این موضوع به شدت حیات نوزاد را تهدید می‌کند.

جدایی جفت

یکی از عوارض اصلی پاره شدن کیسه آب، جدایی جفت است. اگر جفت قبل از زایمان جدا شود باعث خونریزی شدید می‌شود. که بسیار برای مادر و جنین خطرناک است. حتی گاهی این شرایط باعث مرگ جنین می‌شود.

روش‎‌های تشخیص پاره شدن کیسه آب

تشخیص پاره شدن کیسه آب در خانه ممکن است کمی دشوار باشد، از این جهت مراجعه به پزشک ضروری است. پزشکان از روش‌های مختلفی پارگی کیسه آب را مورد ارزیابی قرار می‌دهند. در روش اول برای بررسی پارگی کیسه آب یک اسپیکولوم درون واژن قرار می‌دهند. همچنین می‌توان از آزمایش آمنیوتیک استفاده کرد، اگر رنگ زرد نیترازین در حضور مایع آمنیوتیک تغییر رنگ پیدا کرد، می‌تواند تایید کننده پارگی کیسه آب باشد.

اقدامات مورد نیاز پس از پاره شدن کیسه آب

با توجه به اینکه کیسه آب در چه دورانی از حاملگی پاره شده است، به اقدامات متفاوتی نیاز دارد. اگر قبل از هفته 37 پاره شدن کیسه آب اتفاق افتاد، در اولین فرصت با پزشک خود تماس بگیرید و بیمارستان مراجعه کنید. در هر صورت هر زمان که کیسه‌ آبتان پاره شد در قدم اول آرامش خود را حفظ کنید و به پزشک مراجعه نمایید. در هنگام مراجعه به پزشک بهتر است اطلاعاتی را روی کاغذ یادداشت کنید و با خود به همراه داشته باشید به عنوان مثال

  • آیا تجربه بارداری قبلی داشته‌اید؟
  • بارداری آسانی داشتید یا سخت؟
  • آیا مایعی که خارج شده جاری بوده یا فقط چند قطره بوده است؟
  • چه زمانی کیسه آب پاره شده است؟
  • مایع ترشح شده چه رنگی بود؟
  • آیا گرفتگی عضلانی و انقباض داشتید؟
  • آیا پس از پارگی کیسه آب حرکت نوزاد در شکم دچار تغییر شده است یا نه؟
    و…

همچنین بهتر است در صورت پاره شدن کیسه آب بجای استفاده از نوار بهداشتی از پد مخصوص زایمان استفاده کنید. زیرا نوار بهداشتی مایع خارج شده را در بافت خود نگه می‌دارد و امکان بررسی توسط پزشک دشوار‌تر می‎شود. اگر خروج مایع از بدن زیاد بود بهتر است یک حوله تمیز همراه خود داشته باشید. اگر قصد دارید تا به صورت طبیعی زایمان کنید، باید حدود 12 ساعت منتظر بمانید تا انقباضات زایمان شروع شود. مهم‌ترین مسئله این است که باید دائم خود را تمیز نگه دارید تا دچار عفونت نشوید. برای کسب اطلاعات در زمینه مشاوره کودک کلیک کنید.

درمان پاره شدن کیسه آب

زمان پاره شدن کیسه آب امکان ترمیم و یا بازیابی کیسه آب امکان پذیر نیست. اما برای جلوگیری از پاره شدن کیسه آب و تهدید حیات نوزاد اقدامات زیر را انجام دهید. البته که تمام اقدامات باید بر اساس تشخیص پزشک صورت بگیرد.

  1. با توجه به تشخیص پزشک، یک دوره کوتاه آنتی بیوتیک برای کاهش عوارض پاره شدن کیسه آب مصرف کنید.
  2. یک دوره استروئید با دستور پزشک برای رشد جنین و کاهش درصد زایمان زودرس مصرف کنید.
  3. سولفات منیزیم برای کاهش فلج مغزی نوزاد لازم است.

کلام آخر

پاره شدن کیسه آب و خطر عوارض ناشی از این عارضه بسیاری از مادران را نگران خود کرده است. پس از پاره شدن کیسه آب چاره ای جز تحمل درد و رنج نیست. اما تا قبل از بروز این عارضه مراقبت هایی باید صورت بگیرد. برای اطلاع از این مراقبت ها از روانشناسان و متخصصین در زمینه کودک و مادر کمک بگیرید. مرکز مشاوره نینی مایند به صورت تلفنی و حضوری به شما عزیزان خدمات ارائه می‌دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر روی لینک زیر کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه پاره شدن کیسه آب می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان کلینیک مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

چه تفاوتی بین ترشحات واژن و پارگی کیسه آب وجود دارد؟

به طور کلی مایع آمنیوتیک بی رنگ و بی بو است اما ترشحات مختلف واژن معمولا کم بو دارند و به شکل مخاطی و شیری رنگ هستند. ترشحات واژن دارای رنگ و شکل‌های مختلفی‌اند که به وضوح با مایع آمنیوتیک متفاوت هستند. هرچند که ممکن است در برخی موارد مایع آمنیوتیک با ادرار بی‌اختیار اشتباه گرفته شود.

چه کارهایی باعث کاهش پاره شدن کیسه آب می‌شود؟

قبل از پاره شدن کیسه آب باید راهکارهایی را انجام دهید تا از این اتفاق جلوگیری شود. روش هایی مانند مصرف آنتی بیوتیک، سولفات منیزیم و استروئید را با تجویز پزشک مصرف کنید.

پس از پاره شدن کیسه آب چقدر زمان داریم؟ 

اگر کیسه آب به طور طبیعی پاره شود ریزش کند یا ناگهانی مایعات را احساس می‌کنید که نمی‌توانید جلوی آن را بگیرید. بنابراین زمان کافی پس از این عارضه ندارید و باید فورا به پزشک مراجعه کنید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره