آموزش اندام خصوصی به کودکان | نقاط خصوصی بدن کودک

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

آموزش اندام خصوصی به کودکان یکی از دغدغه‌ها و وظایف اساسی والدین در برابر فرزندان است. آموزش و تربیت صحیح مسائل جنسی از جمله مسائلی است که والدین باید به آن توجه کافی نشان دهند. والدین با داشتن اطلاعات کافی می‌توانند بهترین شکل اطلاعات را در اختیار فرزند خود قرار بگذارند. تربیت جنسی به منظور آموزش روابط جنسی به کودک نیست.

آموزش این مسائل از آنجایی اهمیت دارد که باعث می‌‎شود تا کودک بیشتر مراقب بدن خود باشد و خطر سوء استفاده جنسی تا حد قابل توجهی کاهش پیدا کند. از این جهت صحبت در ارتباط با اندام خصوصی با کودکان باعث می‌شود تا درک صحیح‌تری از نقاط خصوصی بدن خود و شخصی بودن این نقاط داشته باشند. مهمترین مسئله‌ای که در ارتباط با آموزش اندام خصوصی به کودکان وجود دارد توجه به سن و دوره رشدی آن‌هاست. برای آشنایی با نحوه بیان چنین مسائلی حتما مشاوره روانشناسی کودک دریافت کنید.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو دیدن نمایید.

اهمیت آموزش اندام خصوصی به کودکان

آموزش-های-اندام-خصوصی-به-کودکان-،-نی-نی-مایند

آموزش اندام خصوصی به کودکان و تربیت جنسی به منظور افزایش اطلاعات آن ها درباره رابطه زناشویی نیست. این یک باورهای غلطی است که در بین عموم به اشتباه تعبیر شده است.. آموزش اندام‌ خصوصی به کودکان باعث می‌شود تا آگاهی او نسبت به بدن اش بیشتر شود و در مقابل خطر سوء استفاده جنسی مصون بماند.

والدین همیشه نمی‌توانند مواظب فرزند خود باشند، وقتی کودک در مسیر مدرسه یا در کوچه و خیابان در حال بازی کردن است، باید نسبت به این مسائل آگاهی داشته باشد تا مورد سوء استفاده افراد نادرست قرار نگیرد. از این جهت می‌توان گفت مهمترین فایده و اهمیت آموزش اندام خصوصی به کودکان افزایش آگاهی کودکان جهت کاهش خطرات سوء استفاده جنسی است.

اصول مهم در آموزش اندام خصوصی به کودکان

با صداقت با کودک صحبت کنید

بهتر است از همان ابتدای آموزش اندام خصوصی به کودکان با فرزندتان صادقانه و به روشنی صحبت کنید. متخصصین معتقدند که بهتر است از همان دوران کودکی نام‌گذاری‌های عجیب و غریب برای اندام خصوصی کودکان به کار گرفته نشود، پس همانند سایر اعضای بدن، اندام‌های خصوصی بدن هم به کودک معرفی شوند.

با این حال باید مسائل فرهنگی و خانوادگی را هم در نظر گرفت، اما آنچه که اهمیت دارد این است که این مسائل نباید سرکوب شود و اگر کودک پرسشی داشت باید بستری وجود داشته باش که به طور صادقانه پرسش و پاسه مطرح شود. زیرا اگر والدین آموزش اندام خصوصی به کودکان را ندهند کودک از شیوه‌های دیگری به دنبال پرسش خود می‌رود و ممکن است اطلاعات اشتباه دریافت کند. صادق نبودن والدین با کودک باعث می‌شود تا اعتماد بین والد و فرزند کمرنگ‌‎تر شود.

آشنایی و اطلاعات کافی والدین

قبل از هرچیزی والدین خودشان باید نسبت به شیوه صحیح آموزش نقاط خصوصی بدن کودک آشنایی و اطلاعات کافی داشته باشند. یکی از مسائل مهمی که اهمیت زیادی دارد این است که آموزش باید متناسب با جنسیت، سطح فرهنگ و دوره رشدی کودک باشد. جهت آشنایی بیشتر با شیوه توضیح اندام‌های خصوصی بدن کودکان می‌توانید از یک روانشناس کودک کمک بگیرید و یا مقاله تربیت جنسی کودکان را مطالعه نمایید.

توضیح دادن ساده مسائل

والدین نباید طوری صحبت کنند که منجر به سردرگمی کودک شوند. زیرا سردرگمی کودک باعث می‌شود تا به شیوه غلطی موضوع را درک کند. توضیح ساده مسائل بهترین کاری است که والدین می‌توانند انجام دهند. امروزه با جستجو در منابع مختلف اینترنتی می‌توان کتاب‌ها، فیلم‌ها و مطالب آموزشی مختلفی به زبان ساده برای این مسائل دریافت کرد.

با این حال بهتر است جهت آشنایی بیشتر با یک روانشناس کودک گفتگو کنید تا متناسب با سطح فرهنگی، خانوادگی و ویژگی‌های کودک آموزش لازم را به شما بدهد.

سرکوب نکردن پرسش‌های کودک

کودکان به طور کلی کنجکاو هستند و نسبت به مسائل و موضوعات مختلفی می‌خواهند اطلاعات بدست بیاورند. یکی از پرسش‌هایی که کودکان از والدین می‌پرسند در ارتباط با اندام‌های خصوصی بدنشان است. در چنین شرایطی والدین نباید این پرسش‌ها را سرکوب کنند و اطلاعات اشتباه به فرزند خود ارائه دهند. زیرا ارائه اطلاعات اشتباه تاثیر نامطلوب بیشتری در زندگی آینده فرد دارد.

زمان مناسب برای آموزش اندام و نقاط خصوصی بدن به کودکان

 

یک باور اشتباه بین والدین وجود دارد و این است که فکر می‌کنند بهترین سن آموزش نقاط خصوصی بدن به کودکان در هنگام بلوغ است. با این حال باید گفت که سن آموزش دقیقی برای ارائه این مباحث به کودک وجود ندارد و هر کودک با توجه به سطح رشدی و سطح فرهنگی و خانوادگی باید این آموزش‌ها را دریافت کند. اما آنچه که اهمیت دارد ارائه آموزش صحیح از طریق والدین است.

زیرا آموزش اندام خصوصی به کودکان از طریق همسالان و یا افراد دیگر اغلب سبب افزایش احتمال خطر سوء استفاده جنسی و دریافت اطلاعات اشتباه می‌شود. مراجعه به روانشناس کودک و آموزش اندام خصوصی به کودکان از طریق بازی درمانی یکی دیگر از راهکارهای موثر برای آموزش خانواده‌هایی است که توانایی صحبت و آموزش به کودک خود را ندارند. برای دریافت مشاوره کودک کلیک کنید.

اولین قدم در آموزش اندام خصوصی به کودکان

در اولین قدم در آموزش اندام خصوصی به کودکان ، باید اطلاعات لازم در زمینه نحوه بیان و حدود اطلاعات کسب کنید. پس پیش از هر چیز با متخصصین روانشناسی کودک مشورت نمایید. آن ها به شما کلماتی که باید انتخاب کنید را یاد می دهند.

متخصص به شما می گوید که اول از همه باید اندام های خصوصی را به کودکان خود معرفی کنید. او باید بداند دقیقا کدام قسمت از بدنش را هر کسی اجازه ندارد ببیند. وقتی این قوانین را تعریف می کنید به او موارد استثناء را هم گوش زد کنید. برای مثال اندام خصوصی او را فقط والدین و پزشک هنگام معاینه حق دارد ببیند.

همچنین به او بگویید که او حق ندارد اندام خصوص دیگران را نگاه یا لمس کند. و اگر کسی از او خواست به اندام خصوصی او نگاه یا دست بزند، نه بگوید. اگر در موقعیتی پیش آمد که این قوانین نقض شد، حتما به اطلاع دهد.

آموزش امنیت در ارتباط با اندام‌های خصوصی

از آنجایی که هر کودکی حق دارد تا در ارتباط با اندام‌های خصوصی‌اش اطلاعاتی متناسب با سطح درک و دوره سنی‌اش داشته باشد باید امنیت و آگاهی لازم در ارتباط با مراقبت از این اندام‌ها را هم آموزش ببیند. پس از آموزش این مسائل بهتر است در ارتباط با امنیت و اهمیت این اندام‌ها با کودک خود صحبت کنید. بهتر است این کار را به صورت تدریجی انجام دهید تا کودک دچار ترس و اضطراب نشود.

به فرزندان خود آموزش دهید که چه کسانی حق دارند در ارتباط با این اندام‌ها سوال کنند و چه کسانی حق ندارند این کار را انجام دهند. همچنین به کودک خود بگویید که اگر در طول روز و در نبود شما کسی درباره اندام‌های خصوصی بدنش از او سوال کرد و یا صحبت کرد، حتما این موضوع را به شما اطلاع دهد. همچنین مهارت نه گفتن را به کودک خود آموزش دهید تا بتواند در موقعیت‎‌های این چنینی ابراز وجود کند.

آموزش اندام خصوصی به کودکان و کسانی که می توانند آن را ببینند

سوء استفاده جنسی از کودکان به اشکال مختلفی اتفاق می‌افتد. شما باید به کودک خود یاد بدهید که “هر کسی اجازه دیدن و لمس کردن اندام خصوصی تو را ندارد”. برای جلوگیری از آزارهای جنسی افراد و موقعیت هایی که امن هستند را برای او نام ببرید. کودکان زود باور هستند و ممکن است سودجویان با شیرین زبانی آن ها را گول بزنند. پس برای او کاملا مشخص کنید که مادر و یا مادریار مهدکودک هنگام دستشویی بردن او برای نظافت می توانند اندام خصوصی او را ببینند و پاک کنند.

هنگام آموزش اندام خصوصی به کودکان بیاموزید که در برابر آزارها سکوت نکند

کودک باید بداند که اگر کسی قوانین مربوط به اندام های خصوصی را نقض کرد، او حتما باید در مقابل آن اعتراض کند. به کودک یاد بدهید که اگر کسی درخواست دیدن یا لمس کردن داشت، هرگز چنین اجازه ای ندهد و هر چه زودتر به والدین و یا اولیای مهد و مدرسه اطلاع دهد.

و اگر تجربه آزار جنسی داشت، هرگز او مجبور به سکوت نکنید. به همراه کودک و همسرتان به متخصص روانشناسی کودک مراجعه کنید تا مساله به طور کامل بررسی و رفع شود.

اندام خصوصی او فقط مربوط به خود او هستند

نقاط-خصوصی-بدن-کودک-،-نی-نی-مایند

 

در آموزش اندام خصوصی به کودکان به او یاد بدهید که نقاط خصوصی بدن مربوط به خود فرد است. پس هرگز حتی به خواهر و برادر، بچه های فامیل، دوستان و…. نباید در این باره استثنا قائل شود. به او یاد بدهید که نقاط خصوصی بدنش را حتی به کسانی که دوستش دارد نشان ندهد.

برای آموزش اندام خصوصی به کودکان صراحت داشته باشید

شاید هنوز هم برای خود شما راحت نباشد که درباره اندام تناسلی تان با کسی صحبت کنید. چه برسد که بخواهید آن ها را به فرزندتان آموزش دهید. با وجود این دست مسائل شما باید درباره اندام های خصوصی به کودک تان آموزش های لازم را بدهید. پس در توضیحاتتان از اسامی درست استفاده کنید.

حتی برای کودک می توانید توضیح دهید که اندام خصوصی بزرگ تر ها با بچه ها فرق دارد. این گونه به او نشان می دهید که هر اطلاعاتی لازم باشد او می تواند از شما بپرسد. پس اطمینان کامل به شما خواهد داشت. و اگر سوءاستفاده گری خواست با تشدید حس کنجکاوی کودک از او را آلت دست خود کند، فرزندتان با اطمینان به شما و آموزش هایتان نزدتان باز خواهد گشت.

چند نکته در آموزش اندام خصوصی به کودکان

  • به کودک دروغ نگویید
  • اجازه ندهید کس دیگری به او اطلاعات غلط بدهد
  • برای او روشن کنید که چه کسانی می توانند در مورد اندام های خصوصی کودک و خودشان صحبت کنند
  • در مورد نحوه بیان از افراد آگاه مشورت بگیرید
  • از کلمات منزجر کننده و منفی در مورد اندام خصوصی بپرهیزید
  • بدون نگرانی صحبت کنید
  • به ساده ترین شکل بیان کنید
  • اطلاعات اشتباه ندهید
  • نیازی به توضیح زیاد و جزئیات نیست

سخن آخر

به طور کلی به یاد داشته باشید که بهتر است کودکان با نام‌های اصلی اندام‌ها خصوصی آشنایی داشته باشند و آموزش این نقاط از بدن همانند سایر اندام‌های دیگر بدن کودک باید به طور معمولی و طبیعی باشد. به طوری که کودک احساس نکند تفاوت‌های ویژه‌ای بین این اندام‌ها وجود دارد، هرچقدر که کودک بیشتر متوجه پنهان کاری شما شود، کنجکاوی بیشتری می‌کند.

هرچقدر که درک کودک بیشتر شود، بیشتر می‌توانید با او صحبت کنید، در نتیجه  در دوره کودکی نیازی نیست تا کارکردهای این نقاط از بدن را به او توضیح دهید. در مجموع حق طبیعی هر کودکی است که نسبت به اندام‌های بدنش آشنایی داشته باشد. برای آشنایی با نحوه نام گذاری اندام جنسی کودکان کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه آموزش اندام خصوصی به کودکان می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

 

سوالات متداول

آیا آموزش اندام خصوصی به کودکان اهمیت دارد؟

مهمترین فایده آموزش نقاط خصوصی بدن به کودکان این است که می‌تواند خطرات احتمالی سوءاستفاده جنسی از کودک را کاهش دهد و کودک را نسبت به این مسائل آگاه کند.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره