نامگذاری اندام جنسی کودکان

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

نامگذاری اندام جنسی کودکان یکی از دغدغه‌های والدین است که در تربیت فرزندان نیز بسیار اهمیت دارد. با این حال خیلی از پدر و مادرها نمی‌دانند که چطور می‌توانند در مورد اندام جنسی کودکان با آن‌ها صحبت کنند و چه واژه‌هایی برای نامیدن آن‌ها مناسب‌تر است.

همچنین مسائلی نظیر شرم و خجالت مانع از این می‌شود که بسیاری از والدین در این زمینه با متخصصین صحبت کنند و از آن‌ها راهکار بگیرند. توجه داشته باشید که بهره بردن از مشاوره روانشناسی می‌تواند در این زمینه بسیار کمک کننده باشد. ما در ادامه به سوالاتی در این زمینه پاسخ می‌دهیم پس تا انتها همراه ما باشید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد پاسخ به سوالات جنسی کودکان کلیک کنید.

نامگذاری اندام جنسی کودکان

کودکان کنجکاو هستند و صحبت کردن در مورد مسائل جنسی با آنها کار آسانی نیست. بسیاری از والدین با واکنش های اشتباه و یا نادیده گرفتن این سوالات، اوضاع را پیچیده تر کرده و کنجکاوی آنها را بیشتر تحریک می‌کنند. نباید از پاسخ به این سوالات طفره رفت و یا پاسخ های اشتباه داد. آن‌ها باید سن را برای نامگذاری اندام جنسی کودکان در نظر گرفته و یا حتی از یک مشاور کمک بگیرند. فراموش نکنید که پاسخ دادن به سوالات کودک، یکی از مسئولیت های والدین است و باید در این شرایط خونسردی خود را حفظ کرده و با آرامش پاسخ دهند. از طرف دیگر صحبت کردن در این مورد از مهم ترین بخش های تربیت جنسی محسوب شود.

برای عضویت در کانال تلگرامی ذهن نو کلیک نمایید.

نکات تربیتی مهم برای نامگذاری اندام جنسی کودکان

نکات نامگذاری اندام جنسی کودکان

با بزرگ‌تر شدن کودکان به خصوص زمانی که آموزش توالت رفتن آغاز می‌شود بسیاری از والدین تربیت جنسی فرزند خود را شروع می‌کنند. در این زمان شما باید به فرزند خود بیاموزید که اندام جنسی خود را به جز شما به کس دیگری نشان ندهد و حریم خصوصی خود را بشناسد. با این حال این سؤال برای پدر و مادرها مطرح می‌شود که اندام جنسی را چه بنامند و چگونه در مورد آن با فرزند خود صحبت کنند. نکات زیر مهم‌ترین مسائلی هستند که در این زمینه باید مد نظر قرار دهید.

فروشگاه آرامیس

– هرگز از اصطلاحات عامیانه که بار معنایی ناپسندی دارند برای نامگذاری اندام جنسی کودکان خود استفاده نکنید.

– هرگز از کلماتی استفاده نکنید که بار معنایی منفی دارند. برای مثال کلماتی مثل “زشت”، “بی‌ادبی” یا “عیب” برای نامگذاری اندام جنسی کودکان مناسب نیستند و می‌توانند منجر به شکل گیری تصورات منفی در کودک شوند.

– برای نامگذاری اندام جنسی کودکان همواره سن رشدی او را در نظر بگیرید و از کلماتی که فراتر از فهم اوست استفاده نکنید. برای مثال واژه‌هایی نظیر آلت تناسلی برای یک کودک 3 یا 4 ساله مناسب نیست. اما زمانی که رشد کلامی کودک بهتر می‌شود می‌توان به تناسب واژه‌های علمی‌تر و دقیق‌تر را جایگزین کرد.

حتما درباره نحوه تربیت جنسی کودکان بخوانید.

?خودداری از اسامی استعاری برای نامگذاری اندام جنسی کودکان

بسیاری از والدین برای نامگذاری اندام جنسی کودکان از اسامی استعاری نظیر اسم گل‌ها یا حیوانات استفاده می‌کنند که از نظر متخصصان کودک کار درستی نیست چراکه کودکان در سنین پایین از نظر شناختی در سطح تفکر عینی هستند و نیاز دارند در مورد مسائل مختلف به طور شفاف با آن‌ها صحبت شود. استفاده از اسامی استعاری می‌تواند کودک را سردرگم کرده و اجازه ندهد که این اندام را همانند اعضای دیگر بدن خود در نظر بگیرد. در نتیجه بهتر است از واژه‌های اختصاصی‌تر و در عین حال مؤدبانه استفاده کنید و اسامی دیگری را روی اندام جنسی نگذارید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد کنجکاوی جنسی کودک کلیک کنید.

?نحوه نامگذاری اندام جنسی کودکان خردسال

از سن 3 سالگی و با شروع آموزش‌های مربوط به توالت رفتن تلاش کنید به کودک اطلاعاتی در مورد اندام جنسی‌اش بدهید. مطالعات نشان می‌دهد در جهان والدین از لغاتی نظیر سیسی، سوزی، هینی و دیکی برای نام گذاری اندام جنسی کودکان استفاده می‌کنند که واژه‌های مناسبی هستند. با این حال در کشور ما بررسی‌های دقیقی روی این مسئله انجام نشده است.

آنچه اهمیت دارد این است که شما بتوانید واژه‌ای قابل فهم و دقیق را به کودک ارائه دهید که مستقیماً به اندام جنسی اشاره داشته باشد. برای مثال کلماتی مثل “اونجا” یا “چیز” مفاهیم مبهمی هستند و برای آموزش جنسی مناسب نمی‌باشند. شما می‌توانید از واژه‌هایی مثل اندام خصوصی پسرانه و اندام خصوصی دخترانه استفاده کنید که هم مؤدبانه هستند و هم به عضوی از بدن اشاره دارند و قابل درک هستند. با این حال اگر در انتخاب کلمه مناسب با مشکلاتی مواجه شده‌اید می‌توانید از مشاوره کودک بهره ببرید. 

چگونه در مورد نامگذاری اندام جنسی کودکان با آنها صحبت کنیم؟

همانطور که به این موضوع اشاره شد؛ واکنش والدین در این مورد بسیار مهم است. والدین باید چندین نکته را در مورد نامگذاری اندام جنسی کودکان، در نظر گرفته و با آرامش پاسخ دهند. از دادن پاسخی صریح و کوتاه خودداری کرده و کودک را به چالش بکشید. با اینکار نه تنها تفکر انتقادی در او تقویت می‌کنید؛ بلکه از بروز مجدد این گونه سوالات نیز جلوگیری خواهد شد.

خونسردی خود را حفظ کرده و جبهه نگیرید؛ به هیچ عنوان کودک را تنبیه نکنید؛ و یا نترسید. به یاد داشته باشید که داشتن حس بد خودتان و یا خجالت کشیدن او، طبیعی است؛ اما نباید به این دلیل بحث را سریعا خاتمه دهید. حتی می‌توانید به خاطر پرسشگری و اعتماد به شما، از او تشکر کنید. اینکار او را ترغیب خواهد کرد تا در مورد مسائل مختلف نیز با شما مشورت کند.

آیا نامگذاری اندام جنسی کودکان کار درستی است؟

در این که کودکان باید در سن حدودا 4 یا 5 سالگی اطلاعات جنسی کافی داشته باشند؛ شکی نیست. اما باید توجه داشته باشید که این اطلاعات متناسب با سن آنها بوده و باعث درگیری فکری آنها نشود. برای مثال در شروع برای آنها در مورد تفاوت های گیاهی وجانوری و حتی طریقه تولید مثل آنها توضیح دهید. در قدم بعدی از نحوه بچه دار شدن انسانها صحبت کنید اما همه چیز را با جزئیات بیان نکنید.

تحقیقات حاکی از آنند که بعد از سه سالگی، والدین می‌توانند به صورت مستقیم از کلمات آناتومیک مثل آلت و واژن استفاده کنند و در مورد آن هیچ ترسی نداشته باشند. پس می‌توان گفت نامگذاری اندام جنسی کودکان به صورت صحیح، کاملا بدون اشکال است و اتفاقات والدین باید اینکار را انجام دهند. حتی برای جلوگیری از بروز آثار جنسی در دوران کودکی نیز اینکار ضروری خواهد بود.

با اینکار وقتی کودکان در جوامع بزرگتری مثل مدرسه قرار می‌گیرند؛ نه تنها می‌توانند از خود مراقبت کنند، بلکه از این کلمات و یا اصطلاحات به صورت هیجانی استفاده نمی‌کنند. تاثیر همسالان و به طور کلی اولین تجربه مواجهه کودکان با این موضوع بسیار مهم و تاثیرگذار خواهد بود. امروزه در این زمینه کتاب ها و یا محتواهای آموزشی زیادی وجود دارند؛ که والدین می‌توانند از آنها استفاده کنند.

از چه سنی در مورد نامگذاری اندام جنسی کودکان صحبت کنیم؟

سن نامگذاری اندام جنسی کودکان

اینکه از چه سنی در مورد نامگذاری اندام جنسی کودکان صحبت کنیم؛ یکی از سوالات همیشگی والدین است. یادگیری مسائل جنسی نباید به صورت بسیار سربسته و حتی در یک جلسه اتفاق بیافتد. والدین باید در این مورد صبر زیادی به خرج داده و آمادگی کودک را نیز در نظر داشته باشند.

معمولا 5 سالگی سن مناسبی برای صحبت کردن در این مورد خواهد بود. احتمالا آنان خود سوالاتی را مطرح خواهند کرد. اما اگر این اتفاق نیافتاد؛ با نشان داده محتواهای آموزشی به او شروع کنید. برخی از والدین تا زمانی که خود کودک خواستار توضیح نشود؛ چیزی به او نخواهند گفت. اما اینکار درست نیست. چرا که اطلاعات داشتن کودک در این زمینه، از بروز بسیاری از اتفاقات جلوگیری خواهد کرد. اینکار بخشی از روند رشدی کودک است و نباید آن را سرکوب و شماتت کرد.

سخن پایانی

کنجکاوی در مورد بدن و همچنین مسائل جنسی بخشی از رشد و تکامل انسان است و باید در مورد آن صحبت شود. والدین اولین کسانی هستند که در دسترس کودک بوده و کودک باید به راحتی با آنها صحبت کند. والدین می‌توانند در این زمینه از یک روانشناس کودک نیز کمک بگیرند. همچنین هماهنگی والدین و اعضای خانواده با یکدیگر در این زمینه بسیار مهم است. اینکه هر کدام اطلاعات متفاوتی را به کودک ندهند؛ اهمیت دارد. خانواده نباید در مورد صحبت کردن از این موضوع، به کودک احساس گناه دهند. سرکوب حس کنجکاوی در کودکان تاثیر بدی در آینده آنان خواهد داشت. به همین دلیل باید حساسیت این موضوع را در نظر گرفته و اطلاعات کافی را کسب کرد.

برای دریافت مشاوره در زمینه نامگذاری اندام جنسی کودکان می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360  و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

سؤالات متداول

چرا باید در مورد اندام جنسی با کودکان صحبت کرده و آن‌ را نامگذاری کنیم؟

صحبت کردن در مورد اندام جنسی و نامگذاری اندام جنسی در تربیت جنسی کودکان اهمیت بسزایی دارد. شما از این طریق می‌توانید به فرزندتان حریم خصوصی را آموزش دهید و از فرزندتان در برابر سوءاستفاده‌های جنسی مراقبت نمایید. همچنین استفاده از واژه‌های مناسب به فرزندتان کمک می‌کند تا دیدگاه درستی را در مورد اندام جنسی خود شکل بدهد و دچار تصورات منفی نشود. کودک باید بداند که اندام‌های جنسی همانند سایر اعضای بدن بخشی از وجود او هستند. در نتیجه لازم است آن را بپذیرد و به خاطر آن احساس شرم یا گناه نداشته باشد.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

‫4 دیدگاه ها

  1. به نظر من همون واژه های عامیانه که هممون میدونید برای پسرا و دختر مناسبه

  2. خیلی مقاله مفیدی بود واقعا به نظرم همه پدر و مادرا باید این نکات رو بدونن ممنون از ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره