افزایش شیر مادر | سریع ترین راه افزایش شیر مادر

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

افزایش شیر مادر به شیوه های مختلفی وجود دارد. باید علاوه بر توجه به تغذیه، از روش‌هایی برای این منظور استفاده کرد. شاید حتی متوجه سیر شدن یا نشدن نوزادتان نشوید و نوزاد مدت‌ها به اندازه کافی شیر نخورد؛ برای جلوگیری از این موضوع باید مقاله راهنمای شیر دادن به نوزاد را بخوانید. اما وقتی متوجه کم بودن شیرتان شدید، حتما باید عواملی که موجب این عارضه شده‌اند را از بین ببرید. جایگزین کردن شیر خشک آخرین راهکار باید باشد، چرا که فوائد شیر مادر هم برای رشد شناختی و هم برای رشدی روانی ضرورت بالایی دارد. در ادامه به راهکارهایی عملی برای افزایش شیر مادر اشاره کرده‌ایم.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو دیدن نمایید.

افزایش شیر مادر

 

کمک-به-افزایش-شیر-مادر

از بزرگترین دغدغه مادران پس از بارداری، مقدار شیری است که نوزاد دریافت می‌کند. همه از این موضوع آگاه هستیم که شیر مادر چه فوایدی دارد و مواد مغذی داخل شیر چه کمکی به رشد نوزاد می‌کند. به همین دلیل همه خانم ها در جستجوی افزایش شیر مادر هستند تا به فرزندان خود مواد مغذی بهتری را منتقل کنند. برای افزایش شیر‌مادر ابتدا ساده ترین راه ها را که شامل کنترل استرس، تغذیه مناسب، ماساژ سینه و … است. بهتر است بلافاصله بعد از زایمان شیردهی صورت بگیرد تا جریان شیر آغاز شود. برای اطلاع از فواید شیر مادر کلیک کنید.

 

چند راهکار علمی برای افزایش شیر مادر

از قدیم روش‌های متعددی برای افزایش شیر مادر توصیه می‌شده که برخی از آن‌ها از نظر علمی هم تایید شده‌اند. اما اغلب کمبود شیر مادر به دلیل درگیری‌های ذهنی است که باعث اضطراب و تنش می‌شوند، در این موارد حتما باید از مشاوره کودک استفاده نمایید.

1. شیردهی را ادامه دهید

شیر مادر یک معجزه الهی است. این شیر ویژگی‌های خاصی دارد از جمله این که مقدار و مواد آن به تناسب نیاز کودک تغییر می کند. هرچقدر نوزاد بیشتر شیر بخورد افزایش شیر مادر بیشتر صورت می‌گیرد. به بیانی دقیق‌تر وقتی نوزاد سینه مادر را می‌مکد، هورمون‌های افزایش‌شیر بیشتر ترشح می‌شوند تا به نیاز کودک پاسخگو باشند. پس هر 2 ساعت یک بار و 8 تا 12 بار در روزبه نوزادتان شیر بدهید.

2. برای افزایش شیر مادر ، شیر خود را به دفعات مکرر بدوشید

یکی از ارهکارهای افزایش شیر مادر، دوشیدن شیر است. همانطور که توضیح دادیم وقتی نوزاد شیر می‌خورد این پیام به بدن فرستاده می‌شود که شیر بیشتری نیاز است. بدن نیز هورمون اکسی توسین که افزاینده شیر هست را ترشح می‌کند تا شیر بیشتری تولید نماید. اگر نوزادتان به خوبی شیر نمی‌خورد، خودتان شیر سینه‌هایتان را بدوشید تا بدن به تولید شیر بیشتر ترغیب شود.

3.آرامش خود را حفظ کنید و استراحت کنید

اصلی ترین راه برای افزایش شیر مادر، حفظ آرامش است. اگر استرس داشته باشید و مدام نگران باشید، فرایند شیردهی با مشکل جدی رو به رو می‌شود. برعکس اگر آرام باشید و به اندازه کافی استراحت کنید، شیردهی بهتر صورت می‌گیرد. یک سری پژوهش‌ها در زمینه افسردگی پس از زایمان نشان داده این نوع افسردگی می‌تواند شیردهی و مراقبت از کودک را دچار اختلال کند. پس اگر به افسردگی دچار شده‌اید تحت درمان قرار بگیرید.

بیشتر بخوانید: کم بودن شیر مادر

4. برای افزایش شیر مادر از هر دو سینه شیر بدهید

بهتر است از هر دو سینه به کودکتان شیر بدهید، این کار به افزایش شیر مادر کمک می‌کند. وقتی دو سینه مادر تحریک شوند و به بدن این پیام را برسانند که شیرر بیشتری نیاز است، بدن دو برابر تلاش می‌کند تا تولید شیر‌را افزایش دهد. البته لازم نیست مدام سینه‌های خود را برای شیر دهی عوض کنید بلکه بهتر است در هر سه مرتبه غذادهی این تغییر را انجام دهید.

5.در انتخاب لباس های زیر خود دقت به خرج دهید

پنجمین راهکار برای افزایش شیر مادر، پرهیز از لباس های تنگ است. اگر لباس زیر (یعنی همان سینه بند) تنگ باشد و برای سایز سینه‌های‌تان مناسب نباشد، فرایند شیردهی مختل می‌شود. لباس زیر تنگ قفسه سینه را تحت فشار قرار می‌دهد و روی شیردهی تاثیر منفی می‌گذارد. پس از پوشیدن لباس زیر تنگ که مجرای شیر دهی را مسدود می‌کند، بپرهیزید.

6.ماساژ سینه را امتحان کنید

ماساژ سینه بسیار مفید است چرا که هم به افزایش شیر مادر کمک می‌کند، هم به آرامش مادر و کاهش درد سینه‌ها کمک می‌کند. ماساژ سینه مجراهای مسدود شده را باز می‌کند و نواحی سفت را نرم می‌کند. به همین دلیل شیر مادر بهتر جریان پیدا کرده و خارج می‌شود. توجه داشته باشید که این کار باید بسیار آرام و دقیق انجام شود تا مجراهای شیردهی آسیب نینند.

7.تماس پوست به پوست داشته باشید

متخصصان همواره توصیه می‌کنند که به هنگام شیردهی تماس پوست به پوست با نوزاد شیرخواره خود داشته باشید، یعنی بالا تنه خود و کودک‌تان را برهنه نمایید و سپس شیردهی را آغاز کنید. این کار علاوه بر این که رابطه عاطفی بین مادر و کودک را قوی می‌کند، به تحریک هورمون شیرافزای بدن  و افزایش شیر مادر منجر می‌شود.

8.از دادن شیشه شیر و پستانک خودداری کنید

برای افزایش شیر مادر، از پستانک و شیشه شیر استفاده نکنید. مکیدن پستانک و سر شیشه شیر بسیار راحت‌تر از مکیدن نوک سینه مادر است. اگر نوزادتان به شیر خوردن از شیشه که عملی آسان است عادت کند دیگر توانایی مکیدن سینه شما را ندارد. هرقدر هم که نوزاد کمتر شیر بخورد، سینه هایتان شیر کمتری تولید می‌کند و این فرایند به کاهش شیر مادر منتهی خواهد شد.

9.رژیم غذایی خود را تغییر دهید

تغذیه درست و تغییر رژیم غذایی یکی از بهترین و مطمئن‌ترین راه‌ها برای افزایش شیر مادر است. تغذیه مناسب پس از زایمان علاوه بر این که به شیردهی کمک می‌کند، بدن مادر را پس از نه ماه حاملگی بازسازی می‌کند. مادر شیرده باید مقدار 300 تا 500 کالری بیشتر از دیگران مصرف کند. مصرف این مقدار کالری هم به تولید مناسب شیر کمک می‌کند هم اضافه وزن ناشی از زایمان را کاهش می‌دهد.

10. چک کردن داروها مصرفی

برخی از داروها هستند که باعث کاهش شیر مادر می‌شوند. داروهایی مانند: قرص های ضد بارداری، دیورتیک، ضد احتقان، داروهای کاهش وزن و آنتی هیستامین ها باعث کاهش شیر مادر می‌شود. برای افزایش شیر مادر لازم است تا با پزشک مشورت کنید و داروهای غیر ضروری را طبق نظر پزشک قطع کنید.

11. برای استفاده از شیشه شیر عجله نکنید

برخی از مادران عجله برای شیر دادن به کودک دارند. اما برای افزایش شیر مادر مخصوصل در هفته های اول نباید از شیشه شیر استفاده کرد. بلکه باید گذاشت تا کودک تا جای ممکن سینه مادر را میک بزند. با توجه به سیگنال های کودک، شیر بیشتری توسط سینه مادر تولید می‌شود.

12. از راهکارهای مادران دیگر استفاده کنید

افزایش-شیر-مادر-با-شیر-دوش

 

با مادرانی که به کودک خود شیر می‌دهند یا مادران دیگر مانند مادر خود، مادر همسر و مادر بزرگان کمک بگیرید و از راهکارهای پیشنهادی آنها استفاده کنید. سعی کنید با افرادی در ارتباط باشید که شما را حمایت می‌کنند و اگز فردی شما را حمایت نکرد از او فاصله بگیرید. استرس دشمن افزایش شیر مادر است.

 

مواد غذایی که شیر مادر را افزایش می‌دهند

برای افزایش شیر مادر مواد غذایی و تغذیه هایی وجود دارد. تغذیه مادر باید سرشار از پروتئین، سبزیجات، چربی های غیر اشباع و مایعات کافی باشد، که در ادامه به آنها اشاره شده است.

  • جو
  • رازیانه
  • شنبلیله، برگ ریحان و شوید
  • اسفناج و برگ چقندر
  • سیر
  • دارچین
  • زیره
  • دانه های خشخاش ( آرامبخش)
  • زنجبیل
  • سیاه دانه
  • چای گل بابونه
  • هویج و آب هویج
  • کدو سبز
  • بادام
  • نخود و لوبیای پخته ای که نفخ آن گرفته شده باشد
  • آب و آب میوه
  • میوه‌هایی مانند پرتقال، زردآلو و زغال اخته
  • برنج قهوه ای
  • ماهی آزاد، سالمون و قزل آلا
  • روغن های طبیعی مانند روغن زیتون، روغن نارگیل و روغن سبوس برنج
  • شیر گاو (اگر نوزاد شما به آن حساسیت نداشت)
  • گوشت ماهی و مرغ و چهار پایان
  • تخم مرغ

بیشتر بخوانید: مشکلات شیردهی

چگونه می توان فهمید شیر مادر برای نوزاد کافی است؟

افزایش-شیر-مادر

 

برخی خانم ها با وجود شیر کافی بازهم به دنبال راهکارهایی برای افزایش شیر مادر هستند. برخی مادران به خاطر رقیق بودن شیر خودشان، دفعات زیاد شیر خوردن نوزاد و برخی عوامل دیگر فکر می‌کنند شیرشان کافی نیست. در اینجا برخی نشانه‌ها را برای شما توضیح می‌دهیم که وجود آن‌ها می‌توانند به شما ثابت کند شیرتان سالم و کافی است.

  • اگر نوزاد طبق نمودار سلامت وزنی، وزن می‌گیرد، پس شیری که دریافت کرده کافی بود.
  • اگر به هنگام شیردهی صدای بلعیدن کوچولویتان را می‌شنوید یعنی نوزاد به راحتی در حال شیر خوردن است
  • اگر نوزادتان بین 8 تا 12 نوبت در روز شیر می‌خورد یعنی در سلامت قرار دارد و شیر شما کافی است
  • به هنگام عوض کردن پوشک بچه نیز می‌توانید سلامت گوارشی او را بررسی کنید. اگر فرزندتان به دفعات مناسب دفع مدفوع دارد یعنی غذای کافی خورده
  • اگر قبل از شیر دهی احساس سنگینی و پر بودن سینه‌هایتان را دارید و پس از شیر دهی احساس می‌کنید خالی شدید و سینه‌هایتان سبک شده، پس حجم شیر درون سینه‌تان مناسب است.

 

کلام آخر

مهم ترین عامل افزایش شیر مادر دوشیدن شیر و شروع زود هنگام شیردهی است. زمان تولد کودک حتما به او شیر بدهید و از شیر ندادن پرهیز کنید. خوردن مایعات و تغذیه سالم به افزایش‌شیر مادر کمک می‌کند و مواد سالم را به بدن مادر می‌رساند. برای افزایش‌شیر مادر لازم است که از متخصصین در حوزه تغذیه مادر کمک بگیرید. مرکز مشاوره نی نی مایند به صورت تلفنی و حضوری به شما عزیزان خدمات ارائه می‌دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر روی لینک زیر کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه افزایش شیر مادر می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

کدام مواد غذایی مانع از افزایش شیر مادر می‌شوند؟

سبزیجاتی مانند کلم، آویشن، جعفری و برگ نعناع تولید شیر مادر را کاهش می دهند. بهتر است مادران شیرده از مصرف الکل و نیکوتین (سیگار) نیز جلوگیری کنند چرا که این مواد شیر را کاهش داده و مواد سمی را وارد بدن نوزاد می کنند.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره