هوش درون فردی کودک چه کاربردی دارد؟

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

هوش درون فردی یکی از انواع هوش‌هایی است که گاردنر مطرح می‌کند و بیشتر آن را با کلماتی مثل خودآگاهی یا خودشناسی می‌شناسیم. کسانی که هوش‌درون‌فردی بالایی دارند. به‌خوبی می‌دانند که در زندگی به دنبال چه می‌گردند و برای رسیدن به آن برنامه دارند. گاردنر معتقد است همه از زمان تولد هوش درون فردی را به‌صورت فطری دارند و تنها باید راهی برای تقویت آن پیدا کرد. در ادامه راجع به هوش‌درون‌فردی، راه‌های بالا بردن آن و همین‌طور ویژگی‌ کسانی که هوش درون فردی بالایی دارند صحبت خواهیم کرد. سطح این هوش را می‌توان از دوران کودکی شناسایی و پرورش داد، برای آن که زمینه رشدی مناسب را برای فرزندتان محیا کنید، می‌توانید برای استعدادیابی کودک‌تان به متخصصان مراجعه نمایید. برای دریافت خدمات مشاوره کودک کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه هوش درون فردی می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 با برترین متخصصان در کلینیک تخصصی کودک ذهن نو تماس حاصل نمایید.

هوش درون فردی چیست؟

هوش‌درون‌فردی توانایی شناخت خود، احساسات و افکار است که باعث می‌شود روی رفتارها و برنامه‌هایی که برای زندگی دارید کنترل بیشتری داشته باشیم. کسانی که هوش درون فردی بالایی دارند به خوبی می‌دانند که از زندگی چه می‌خواهند و چرا کاری را انجام می‌دهند. آن‌ها با تنها بودن و یا انجام کارهایشان به‌تنهایی مشکلی ندارند و حتی در طول روز یا هفته نیاز دارند که زمانی را تنها باشند و راجع به برنامه‌های خود فکر کنند.

به همین خاطر بیشتر آن‌ها را به‌عنوان افرادی درون‌گرا می‌شناسیم. اما درون‌گرا بودن به این معنی نیست که نمی‌توانند با دیگران ارتباط برقرار کنند؛ بلکه به خوبی با دیگران ارتباط برقرار می‌کنند و حتی می‌توانند همدلی بالایی با اطرافیان داشته باشند.

یکی دیگر از ویژگی‌های کسانی که هوش درون فردی بالایی دارند. این است که با جدیت برای رسیدن به اهداف‌شان تلاش می‌کنند. به عبارتی به خوبی می‌دانند چه می‌خواهند و همین‌طور به خوبی می‌دانند چطور باید به آن برسند. به همین خاطر معمولاً برای رسیدن به اهدافشان نیاز به تشویق و کمک دیگران یا هر انگیزه بیرونی دیگری ندارند. و با انگیزه‌های درونی به خوبی می‌توانند به سمت اهدافشان حرکت کنند. برای آشنایی با روش های کشف استعداد کودکان کلیک کنید.

ویژگی های هوش درون فردی

افرادی که از هوش درون فردی برخورداند، ویژگی هایی دارند. که این ویژگی ها عبارتند از.

فروشگاه آرامیس
  • شهود آنها قوی تر است
  • از تنهایی و کنار آمدن با چیزی به تنهایی لذت می‌برند.
  • با شناخت خود، شروع به شناخت افراد دیگر می‌کنند.
  • اعتماد به نفس بالایی دارند.
  • مستقل هستند.
  • در مدیریت هیجان از توانایی بالایی برخوردارند.
  • در مقایسه با همسالان خود درونگرا تر هستند.
  • علاقه دارند رویدادهایی که تجربه کرده اند، پردازش کنند.
  • به دنبال رفع اشتباهات خود هستند.
  • به موسیقی و نوشتن علاقه دارند.

اهمیت هوش درون فردی

هوش‌ درون‌ فردی درواقع اولین و مهم‌ترین توانایی است که به شما در موفقیت کمک می‌کند. پیش از هر اقدامی باید به خوبی بدانیم که به دنبال چه هستیم و یا چه نقاط ضعف و قوتی داریم. شاید شما هم با کسانی آشنا شده‌اید که در زمینه‌های مختلف تا حد زیادی پیشرفت می‌کنند. اما بعد آن را ول می‌کنند و به سراغ کار دیگری می‌روند. یا شاید دیده باشید که دست به هیچ کاری نمی‌زنند. زیرا نمی‌دانند در زندگی به دنبال چه هستند.

اگر هرکدام از این افراد هوش‌درون‌فردی بالایی داشتند. به خوبی می‌توانستند برای خود هدفی مشخص کنند. و برای رسیدن به آن تلاش کنند. هوش درون فردی کمک می‌کند نظارت بیشتری روی افکار، احساسات و همین‌طور رفتار خودتان داشته باشید. و به همین خاطر بالا بردن این توانایی به شما کمک خواهد کرد. تا از بسیاری از آشفتگی‌های ذهنی یا رفتاری خلاص شوید. برای آشنایی با سایر انواع هوش در کودکان کلیک کنید.

مشاغل مناسب برای هوش درون فردی

کسانی که هوش درون فردی بالایی دارند با کمک از سایر توانایی‌ها و علاقه‌مندی‌های خود در هر زمینه‌ای پیشرفت می‌کنند. در ادامه به مشاغلی اشاره کرده‌ایم که برای پیشرفت به طور مستقیم با هوش درون فردی ارتباط دارد:

  • روانشناس و مشاور
  • جامعه‌شناس
  • انسان‌شناس
  • مشاور و مبلغ مذهبی
  • مدرس خصوصی
  • هنرمند
  • نظریه‌پرداز
  • محقق
  • مخترع
  • کشاورزی
  • ادبیات
  • فلسفه
  • الهیات
  • علوم

نمونه هایی از هوش درون فردی

هوش درون فردی به صورت توانایی های مختلفی بروز پیدا می‌کند که در ادامه به 5 مورد آن اشاره کرده ایم.

  1. شهود: توانایی درک به صورت غریزی
  2. خود جهت دهی: خودکفایی و استقلال شخصی
  3. تاب آوری شخصی: توانایی استفاده از افکار و اعمال
  4. تخیل: توانایی ایده پردازی
  5. خلاقیت: استفاده از تخیل و ایده های بدیع

راهکارهایی برای افزایش هوش درون فردی

هوش‌درون‌فردی توانایی است که بیش از همه روانشناسی به نام گاردنر راجع به آن صحبت کرده است. گاردنر معتقد است همه ما از زمان تولد به‌صورت فطری دارای هشت توانایی مهم هستیم که یکی از آن‌ها هوش‌درون‌فردی است. سپس با توجه به محیطی که در آن تربیت می‌شویم بعضی از این توانایی‌ها را بیشتر از بقیه پرورش می‌دهیم. با توجه به اعتقاد گاردنر می‌توان گفت که همه تا حدودی دارای هوش‌درون‌فردی هستیم و تنها باید با استفاده از راهکارهای مختلف توانایی خودمان در این زمینه را بیشتر کنیم. از مهم‌ترین راهکارها برای بالا بردن هوش درون فردی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1- ثبت افکار و احساسات

برای تقویت هوش درون فردی هر زمان راجع به موضوعی فکر می‌کنید و یا احساسی را تجربه می‌کنید آن را روی کاغذ بنویسید. و دلایل آن را پیدا کنید، سپس راجع به آن‌ها فکر کنید. گاهی اوقات افکار و احساسات‌مان آن‌قدر سریع از ذهن عبور می‌کنند که فرصت نمی‌کنیم به آن‌ها فکر کنیم یا شاید حتی متوجه آن‌ها نباشیم. به همین خاطر نوشتن روی کاغذ بسیار کمک‌کننده هست.

2- نوشتن خاطرات روزانه

برای تقویت هوش درون فردی عادت کردن به اینکه هر شب اتفاقات آن روز را در یک دفتر ثبت کنید باعث می‌شود تمرکز بیشتری روی رفتارها و کارهای روزانه خود داشته باشید. و به‌این‌ترتیب آگاهی شما از کارهایتان بیشتر خواهد شد.

3- ریلکسیشن

ریلکسیشن و تمرینات آرام بخش به این خاطر که کمک می‌کنند تمام توجه شما حداقل برای زمان کوتاهی صرفاً روی خودتان باشد. مراقبه تا حد زیادی برای بالا بردن هوش درون فردی به شما کمک می‌کند. این تمرینات علاوه بر بالا بردن هوش درون فردی به شما کمک می‌کنند تا فشار روانی روزانه را از خود دور کنید.

4- زمانی را با خود تنها باشید

برای تقویت هوش درون فردی بهتر است در طول روز یا هفته زمان‌هایی را برای خلوت کردن با خودتان اختصاص بدهید. و در این زمان به رفتارها و برنامه‌هایتان فکر کنید. مشغله‌های زندگی شهری برای بسیاری باعث شده گاهی زمانی برای رسیدگی به خودمان یا فکر راجع به برنامه‌هایمان نداشته باشیم. اما اگر می‌خواهید خودآگاهی‌تان را افزایش دهید بهتر است این زمان را برای خود در نظر بگیرید.

5- از دیگران بازخورد بگیرید

برای تقویت هوش درون فردی از دیگران بخواهید راجع به کارهای شما نظر بدهند. و از انتقاد یا بازخورد نترسید. این کار به شما کمک می‌کند بتوانید از دیدگاه‌های مختلفی راجع به افکار و رفتارهای خود بنگرید و آگاهی بیشتری از آن‌ها به دست خواهید آورد.

6- فعالیت هنری

برای تقویت هوش درون فردی، هنر بهرای کودکان بسیار کمک کننده است. نقاشی، موسیقی، استفاده از اسباب بازی، گل بازی، لوازم طراحی برای کشف نقاط قوت کودک مفید است.

7- قصه گویی

برای تقویت هوش درون فردی از کودک بخواهید داستان هایی را با توجه به احساس و تخیلات خود بگوید. مطالعه کتاب، مسافرت، کارهای خانه، کارگاه های آموزش هدایت کننده کودکان در این زمینه است.

8- صحبت با یک مشاور

گاهی اوقات ضعف‌هایمان در خودشناسی به این دلیل است که هویت ثابتی نداریم یا به‌عبارت‌دیگر حدومرزی برای خودمان معلوم نکرده‌ایم. اگر احساس می‌کنید هم در داشتن هویتی مستقل و شناخت خواسته‌ها و اهداف زندگی‌تان دچار مشکل شده‌اید. بهتر است راجع به این موضوع از یک روانشناس کمک بگیرید. روانشناسان به شما کمک می‌کنند با استفاده از راهکارهای مختلف بتوانید آگاهی‌تان را از نقاط قوت و ضعفتان افزایش دهید. و برای رسیدن به هدف‌هایتان برنامه‌ریزی کنید. برای آشنایی با روش‌های استعدادیابی کودکان کلیک کنید.

کلام آخر

برای تقویت هوش درون فردی راهکارهایی ارائه داده ایم که با استفاده از آن به تقویت هوش درون فردی کودک خود کمک خواهید کرد. روانشناسان با بررسی شخصیت کودک به شما برای تقویت هوش درون فردی کمک خواهد کرد. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت حضوری و تلفنی به مراجعان خدمات ارائه می‎دهد. برای‌کسب اطلاعات بیشتر با شماره درج شده تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه هوش درون فردی می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 با برترین متخصصان در کلینیک تخصصی کودک ذهن نو تماس حاصل نمایید.

هوش درون فردی چه اهمیتی دارد؟

هوش درون فردی به شما کمک می‌کند شناخت خوبی از خودتان داشته باشید و بتوانید احساس و رفتارتان را کنترل کنید.

چطور هوش درون فردی را افزایش دهیم؟

استفاده از تمرینات ریلکسیشن، ثبت خاطرات روزانه، اختصاص دادن زمانی به خود و همین‌طور بازخورد گرفتن از دیگران به شما در این مسیر کمک می‌کند.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره