دلبستگی ایمن و ناایمن | عواقب دلبستگی نا ایمن در بزرگسالی

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

دلبستگی ایمن و ناایمن با رفتار درست و غلط والدین شکل می‌گیرد. افرادی که دلبستگی ایمن دارند از والدین با دقت و با اهمیت برخوردارند. و برعکس، افرادی که دلبستگی ناامین دارند، از والدین بی‌دقت و بی‌اهمیت برخوردار هستند. دلبستگی ناایمن انواع مختلفی دارد. نوع برخورد با فرزند بسیار حائز اهمیت است. مادرانی که به رشد کودک خود اهمیت می‌دهند با مطالعات و کمک از روانشناس آموزش‌های لازم را یاد می‌گیرند. در ادامه در رابطه با دلبستگی، دلبستگی ایمن، دلبستگی ناایمن، انواع دلبستگی ناایمن و درمان دلبستگی ناایمن توضیح داده ایم. جهت اطلاع کامل و حل مسائل پیرامون این موضوع حتما برای مشاوره کودک اقدام کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه دلبستگی ایمن و نا ایمن می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان کلینیک تخصصی کودک ذهن نو تماس حاصل نمایید.

دلبستگی‌ چیست؟

از نظر جان بالبی دلبستگی رابطه بین دو نفر است. او دلبستگی را اینگونه تعریف می‌کند که ارتباط پایدار بین دو انسان یعنی دلبستگی. ارتباط فرزند با والد یا پرستار در تشکیل دلبستگی نقش اساسی در روند رشد دارد. مادرانی که در رشد فرزند خود هم اصول و قواعد را رعایت کردند و دارای ثبات فکری، احساسی و رفتاری بودند. حس امنیت و شخصیت درست را در فرزند خود ایجاد کرده اند. دلبستگی نیاز روانی کودک، پیوند عاطفی و احساسی شدید است. یعنی زمانی که خود را در کنار افراد خاص زندگی مان قرارمی‌دهیم حس آرامش و امنیت داریم. اما اگر فرزند فرایند رشد، امنیت و دلبستگی توسط مادرش درست انجام نشود دلبستگی ناایمن رخ می‌دهد.

برای آشنایی بیشتر با اهمیت دلبستگی در کودکان کلیک کنید.

دلبستگی ایمن

والدینی که به نیازهای کودکان خود اهمیت می‌دهند و به سرعت به آن پاسخ می‌دهند، نیازهای کودکان خود را برطرف می‌کنند. دلبستگی ایمن را در فرزند خود شکل می‌دهند. کسانی که دلبستگی ایمن دارند والدین خود را به غریبه‌ها ترجیح می‌دهند. نسبت به انسان ها درست می‌اندیشند و ارتباطات خود را بر مبنای واقعیت قرار می‌دهند. در ادامه نشانه های افراد با دلبستگی ایمن را شرح داده ایم.

نشانه های دلبستگی ایمن

افراد با دلبستگی ایمن به طرز خاصی رفتار می‌کنند. شما با مشاهده نشانه های زیر می‌توانید متوجه دلبستگی ایمن در خود و اطرافیانتان بشوید.

  • از روابط صمیمانه لذت می‌برند.
  • از تنهایی ترس و هراسی ندارند.
  • به افراد اعتماد می‌کنند.
  • از افراد کمک و حمایت می‌گیرند.
  • عزت نفس بالایی دارند.
  • احساسات خود را به راحتی بروز می‌دهند.

عوامل مهم در دلبستگی ایمن

عوامل و علل مهمی در دلبستگی انسان‌ها نقش دارد. که هر کدام را به تفکیک در ادامه شرح داده‌ایم.

کیفیت پرستاری از کودک: مادر یا مراقب کودک باید نیازهای اولیه کودک را برآورده کند. به موقع به احساسات و نیازهای کودک پاسخ دهد. غذا، آب و نگهداری با حوصله و بدون خستگی لازمه مراقبت است.

شرایط خانوادگی:  شرایط خانوادگی، نبود تنش، دعوا و نوع رفتار درست والدین با فرزند باعث ایجاد دلبستگی ایمن می‌شود.

برقراری رابطه نزدیک: فرزندان با والدین خود باید پیوند عاطفی قوی داشته باشند تا دلبستگی ایمن شکل بگیرد.

احساسات کودک: برخی از کودکان از خلق و خوی خوب و برخی از خلق و خوی دشواری برخوردار هستند. مادران با مهربانی و راه حل و چاره اندیشی باید با فرزندان خود تعامل داشته باشند تا دلبستگی ایمن رخ دهد.

ویژگی ها: مادران باید تمامی ویژگی های فرزند خود را بپذیرند. مادران اگر فرزندشان زیاد گریه و کج خلقی می‌کرد. با تحمل، آموزش و پذیرش رفتار درست را انجام دهد. تا دلبستگی ایمن اتفاق بی‌افتد.

دلبستگی ناایمن چیست؟

والدینی که به نیازهای کودکان خود اهمیت نمی‌دهند و به سرعت به آن پاسخ نمی‌دهند، نیازهای کودکان خود را برطرف نمی‌کنند. این دست والدین دلبستگی ناایمن را در فرزند خود شکل می‌دهند. افرادی که دلبستگی نایمن دارند غریبه‌ها را به والدین خود ترجیح می‌دهند. نسبت به انسان ها درست نمی‌اندیشند و ارتباطات خود را بر مبنای واقعیت قرار نمی‌دهند. در ادامه نشانه های افراد با دلبستگی ناایمن را شرح داده ایم.

نشانه های دلبستگی ناایمن

افراد با دلبستگی ناایمن در هر سنی شاید نشانه‌های زیر را بروز دهند. شما تنها با دریافت خدمات مشاوره روانشناسی می‌توانید این وضعیت را تغییر دهید.

  • از روابط صمیمانه لذت نمی‌برند.
  • از تنهایی ترس و هراس دارند.
  • به افراد اعتماد نمی‌کنند.
  • از افراد کمک و حمایت نمی‌گیرند.
  • عزت نفس پایینی دارند.
  • احساسات خود را به راحتی بروز نمی‌دهند.
  • تمام وقت افراد را کنار خود می‌خواهند.
  • از روابط نزدیک هراس دارند.
  • حس کنترل گری دارند.
  • از ترک شدن هراس دارند.

انواع دلبستگی ناایمن

دلبستگی ناایمن انواع مختلفی داردکه در بزرگسالی نیز بر او با تاثیرات مخربی همراه دارد. بنابراین حتما باید به دنبال راهی برای شرایط فرزندتان باشید. برای آشنایی با مراحل دلبستگی کلیک کنید.

دلبستگی اضطرابی

دلبستگی‌اضطرابی نوعی از دلبستگی ناایمن است. دلبستگی اضطرابی زمانی رخ می‌دهد که والدین رفتار با ثباتی ندارند. گاه خوب رفتار می‌کنند و گاه خشمگین می‌شوند. رفتارشان هیچوقت ثبات به خصوصی ندارد و برای هر کاری همیشه عملکرد یکسان ندارند. در این نوع دلبستگی فرزند نا آرام و آزرده است. با دوری از والدین استرس می‌گیرد اما در کنار والدین به حضورشان توجهی ندارد.

دلبستگی ناایمن | دلبستگی اجتنابی

دلبستگی اجتنابی یکی دیگر از انواع دلبستگی ناایمن است. در این نوع دلبستگی فرزندان کاملا خودمختار و خودکار کارهایشان را انجام می‌دهند و به والدین توجهی ندارند. حتی به والدین وابسته نیستند. بین والدین و غریبه ها تفاوتی احساس نمی‌کند. والدینی که به احساس فرزند خود به سردی پاسخ داده. و هرگز در دسترس نبودند. فرزندانی با دلبستگی اجتنابی خواهند داشت.

دلبستگی آشفته

دلبستگی آشفته ترکیبی از دلبستگی اجتنابی و دلبستگی اضطرابی دارند. دوست دارند با دیگران ارتباط داشته باشند اما می‌ترسند. دوستان صمیمی کمی دارند و به دیگران اعتماد نمی‌کنند.

درمان دلبستگی نا ایمن

برای درمان دلبستگی ناایمن حتما از یک روانشناس کمک بگیرید. در ادامه به چند نمونه از راه حل ها برای درمان دلبستگی ناایمن اشاره کرده ایم.

  • رفتار خود را بررسی کنید.
  • قبول کنید که مشکلاتی وجود دارد.
  • در نهایت مشکلات را ریشه یابی کنید.
  • و در آخر از یک روانشناس و متخصص کمک بگیرید.

کلام آخر

با توجه به مطالعه مقاله از انواع دلبستگی و نشانه های آنها آشنا شده اید. اگر خود یا اطرافیانتان دلبستگی ناایمن دارید برای آرامش اعصاب و روان خودتان هم که شده از یک روانشناس و متخصص کمک بگیرید. مرکز مشاوره ذهن نو به شما والدین عزیز خدمات حضوری و تلفنی ارائه می‌دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه اضطراب جدایی در کودکان با شماره درج شده تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه دلبستگی ایمن و نا ایمن می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان کلینیک تخصصی کودک ذهن نو تماس حاصل نمایید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره