دیر خوابیدن کودک | عوارض و علت دیر خوابیدن کودکان

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

دیر خوابیدن کودک علاوه بر دردسرهایی که برای والدین ایجاد می‌کند، باعث آسیب به روند رشد و عوارض نامطلوبی بر رفتار و حتی توانایی یادگیری کودک می‌شود. والدین باید بدانند که کودک‌شان قوه تشخیص کافی برای تصمیم گیری و برنامه ریزی روزانه را ندارند، بنابراین این پدر و مادر هستند که باید برای حفظ سلامت جسمی و روانی فرزندشان به خواب او هم توجه کنند. اگر ساعات خواب فرزندتان منظم نیست یا مشکلات متعددی با روند خواب او دارید حتما باید برای حل مساله به دنبال چاره باشید. شاید خواب نامنظم کودک تا دوسالگی رایج باشد، اما معمولا کودکان بعد از دوسالگی خواب منظمی دارند و در غیر این صورت والدین باید برای نظم‎‌دهی به آن تلاش کنند. 

برای دریافت مشاوره در زمینه دیر خوابیدن کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان کلینیک تخصصی مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

دیر خوابیدن کودک

ساعات خواب در طی زمان تغییر می‌کند. اما کودکان باید از خردسالی ساعات منظمی برای خواب شان داشته باشند. چرا که رشد و سلامت آن‌ها به میزان و کیفیت خوابشان ارتباط مستقیم دارد. اگر از آن دست والدینی هستید که به ساعت خواب کودکتان اهمیتی نمی‌دهید، پس حتما در زمان شروع مدرسه با مشکل روبرو خواهید شد. کودکان در دوران ابتدایی همچنان به 9 الی 10 ساعت خواب در طول روز نیاز دارند. آن‌ها برای یادگیری و فعالیت های مدرسه انرژی بیشتری می‌سوزانند. پس دیر خوابیدن کودک آسیب جدی به سلامتشان وارد می‌کند.

برای آشنایی بیشتر با نشانه های کودک سالم کلیک کنید.

علت دیر خوابیدن کودک

دیر خوابیدن کودک در سنین مختلف می‌تواند از عوامل گوناگونی نشات بگیرد. برای مثال نوزادان تازه متولد‌‍شده هنوز با ریتم شب و روز خو نگرفته‌اند. همین مسئله باعث می‌شود که خواب آن‌ها در طی روز طولانی‌تر از شب باشد. در نتیجه هنگامی که می‌خواهید استراحت کنید آن‌ها تازه سر حال شده‌اند!

همچنین نداشتن ریتم درست برای شیر خوردن، زندگی در محیطی پر تنش، عدم توجه والدین به موضوعاتی نظیر در آغوش کشیدن کافی کودک، وجود استرس‌های زیاد و سایر مسائلی از این دست رایج‌ترین دلایل بی‌خوابی یا دیر خوابیدن کودک هستند. اگر با جستجو و کاوش‌های روزمره نمی‌توانید علت دیر خوابیدن فرزند خود را کشف کنید بهتر است پیش از هر اقدامی ابتدا با یک روانشناس متخصص در حیطه کودک مشورت نمایید. برای دریافت مشاوره کودک کلیک کنید.

فروشگاه آرامیس

جلوگیری از دیر خوابیدن کودک

1- به مرور خواب روز را کم کنید

نوزادان در ابتدا 14 الی 17 ساعت از شبانه روز را در خواب می‌گذرانند. اما آن ها به مرور تا پایان دو سالگی خوابشان کمتر می‌شود. و به ساعات خواب بزرگ‌ترها نزدیک می‌گردد. در همین راستا بسیار اهمیت دارد که بتوانید به مرور فرزند خود را طوری هدایت کنید تا بیشترین ساعات خواب بی‌وقفه خود را در طول شب داشته باشد.

دلایل بسیاری وجود دارد که باعث می‌شود پدر و مادرها قادر به رعایت این اصل نباشند. برای مثال شاید والدین حوصله گریه‌های کودک در طول روز را نداشته باشند. پس به محض ناآرامی‌های فرزندشان، او را برای خواب آماده می‌کنند. همین مسئله باعث می‌شود که کودک بیشتر انرژی خود را از خواب روز به دست بیاورد و نتواند شب به موقع بخوابد.

2- کودک را در طول روز بیش از حد خسته نکنید

برخی از والدین فکر می‌کنند اگر فرزندشان به خصوص نوزادان در طول روز اصلا استراحت نکند، شب می‌تواند یک خواب طولانی و عمیق را تجربه کند. در حالی که جالب است بدانید در اکثر مواقع این طور نیست. چرا که خستگی بسیار نوزادان را کلافه کرده و باعث بروز تنش و بیقراری شبانه آن‌ها می‌شود. در نتیجه اجازه بدهید کودک در طول روز چرت‌های آرامی داشته باشند. هرچقدر آن‌ها در طول روز آرامش بیشتری را احساس کنند، شب نیز زودتر و با خیالت راحت‌تر به خواب می‌روند.

3- به تدریج فرزندتان را برای جدایی آماده کنید

یکی از مهم ترین دلایل دیر خوابیدن کودکان به خصوص در سنین نوپایی ترس جدایی از والدین است. اگر فرزندتان تاکنون پیش شما می‌خوابیده به یکباره او را در اتاقش رها نکنید. سعی کنید شب‌ها زمانی را برای بودن در کنار او اختصاص دهید. کمی در کنارش بمانید و با بوسه و نوازش برای خوابیدن آماده‌اش کنید. لازم است به فرزندتان این احساس را انتقال دهید که به فکرش هستید و به امنیت او اهمیت می‌دهید.

4- یک برنامه روتین برای خواب کودک ترتیب دهید

برای اینکه کودک بتواند به موقع بخوابد باید یک نظم خاص برای او ترتیب دهید. این کار به فرزندتان کمک می‌کند تا بداند چه انتظاری داشته باشد. برای مثال هرشب چند دقیقه را به کتاب خوانی به همراه کودک اختصاص دهید. سپس از کودک بخواهید به دستشویی برود. مسواک بزند. شما را در آغوش گرفته و در نهایت به رخت خواب برود. دقت کنید که نظم خواب فرزندتان هرشب باید سر یک ساعت خاص اجرا شود.

5- سایر ترس های کودک را جستجو کنید

کودکان در سنین خردسالی قوه تخیل قوی دارند. به همین خاطر ممکن است در ذهن خود تصورات ترسناکی از مفاهیمی نظیر تاریکی بسازند و از چیزهایی نظیر غول‌ها، اشباح یا شخصیت‌هایی که در کارتون‌ها می‌بینند بترسند. بسیار اهمیت دارد که به طور واضح از بچه‌ها در مورد ترس‌هایشان بپرسید و به آن‌ها نشان دهید ترس‌هایشان واقعیت ندارند. البته در این راه هرگز نباید احساسات کودک را کوچک بشمارید یا او را مسخره کنید. اگر ترس‌های کودک خیلی شدید شده‌اند بهتر است به یک روانشناس مراجعه نمایید. برای آشنایی با روانشناسی کودک کلیک کنید.

عوارض دیر خوابیدن کودک

دیر خوابیدن کودک یک امر جانبی نیست بلکه می‌تواند عوارض جدی را برای سلامت جسمانی و روانی او به همراه داشته باشد. از جمله مهم‌ترین عوارض دیر خوابیدن کودک می‌توان به کاهش سرعت رشد قد، کاهش عملکرد تحصیلی، افت خلق و بروز افسردگی دوران کودکی، افزایش ریسک چاقی و بروز مشکل با والدین اشاره کرد. در نتیجه اگر فرزندتان دچار بی‌خوابی شده یا شب‌ها به موقع نمی‌خوابد بهتر است هرچه زودتر برای بهبود این مشکل یک اقدام جدی انجام دهید. برای درمان بی خوابی کودکان کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه دیر خوابیدن کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان کلینیک تخصصی مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

آیا دیر خوابیدن کودک می تواند باعث مریض شدن او شود؟

کم خوابی از نظر جسمانی و روانی به کودکان آسیب می زند و می تواند منجر به بروز مشکلات مختلفی شود. از جمله این مشکلات می توان به کاهش سرعت رشد و بروز مشکلات روانشناختی نظیر افسردگی اشاره کرد.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره