اروین دیوید یالوم

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

اروین دیوید یالوم یکی از نظریه پردازان معروف روانشناسی با رویکرد اگزیستانسیال (هستی گرا) است. در اصول اگزیستانسیال، افراد آموزش می‌بینند که چطور به عنوان بخشی از یک چیز بزرگ تر از خودشان زندگی کنند. کتب بسیاری در رابطه با اتاق درمان خود به چاپ رسانده است. یالوم صداقت را در روند درمان مهمترین مرحله تلقی می‌کند. گروه درمانی یکی از حوزه هایی است که یالوم برای بالندگی و باز کردن مسیرهای جدید در آن تلاش کرده است. در ادامه در رابطه با زندگینامه و نظریه و گروه درمانی اروین دیوید یالوم توضیح داده ایم.

زندگینامه اروین دیوید یالوم

اروین دیوید یالوم روانپزشک اگزیستانسیال و نویسنده آمریکایی، متولد 1931 در واشنگتن دی سی، ایالات متحده آمریکا است. والدین یهودی یالوم 15 سال قبل از تولد او از روسیه به واشنگتن دی سی مهاجرت کردند. اما اصالت یالوم لهستانی بود. پدر و مادر او کم سواد و فقیر بودند. هنگام مهاجرت به واشنگتن دی سی یک مغازه مواد غذایی راه اندازی کردند. منزل آنها که طبقه بالای مغازه بود و در آن زمان این شهر جای مناسب و امنی بشمار نمی‌رفت، پناهگاه امن یالوم خانه بود. به همین دلیل تمام دوران کودکی خود را مشغول مطالعه کتاب بود. او علاوه بر مطالعه کتاب های موجود در منزل، هفته ای 2 بار نیز به کتابخانه مرکزی شهر می‌رفت. تا کتاب های مورد علاقه اش را فراهم کند.

پدر و مادر یالوم مذهبی بودند و علاقه ای به مطالعه نداشتند و به دنبال بهتر کردن شرایط اقتصادی بودند. به گفته او رابطه خوب اما با فاصله ای با پدرش داشته. اما هیچگاه زمانی که مادرش او را خوار و خفیف می‌شمرده، پدر از او دفاع نمی‌کرد.

یالوم در دوره نوجوانی پس از اتمام تحصیلات وارد دانشگاه جورج واشنگتن شد. و سال 1956 در رشته پزشکی تحصیلات خود را تکمیل کرد. یالوم پس از گذراندن خدمت سربازی در سال 1963 استاد دانشگاه استنفورد شد. در همین دانشگاه بود که روانشناسی اگزیستانسیال (هستی گرا) را پایه گذاری کرد. در سال 2002 جایزه انجمن روانشناسی آمریکا را دریافت کرد. یالوم چند رمان موفق مانند: وقتی نیچه گریست، مامان و معنی زندگی، جلاد عشق، درمان شوپنهاور و … .

یالوم با مرلین، نویسنده و تاریخ نگار فمینیست ازدواج کرد. همسر یالوم نیز مانند او استاد دانشگاه بود. یکی از بزرگترین ترس های یالوم مرگ همسرش بود.

نظریه اروین دیوید یالوم

اروین یالوم با مطالعه کتب فلسفی روانشناسی اگزیستانسیال را پایه گذاری کرد. نظریه روان درمانی یالوم یکی از درمان هایی است که امروز طرفداران فراوانی دارد. در رابطه با نظریات اروین دیوید یالوم توضیحاتی داده ایم.

1. روان درمانی اروین دیوید یالوم

روان درمانی یالوم به دو صورت گروهی و فردی انجام می‌شود. او باز یک روند درمانی برای همه استفاده نمی‌کرد و چهارچوب مشخصی نداشت. از نظر یالوم درمان هر مراجع باید به صورت بدیع و منحصر به فرد صورت بگیرد. روان درمانی یالوم 3 محور اصلی دارد که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد.

1.مواجعه با مسلمات هستی

از نظر اروین دیوید یالوم و دیگر درمانگران وجودی، رویایی با مسلمات هستی ابتدا دردناک اما در نهایت شفابخش خواهد بود. یالوم به 4  مسلمات هستی (مرگ، آزادی، تنهایی، پوچی) تاکید دارد.

مرگ: زندگی و مرگ  همزمان با یکدیگر در جریان اند. مرگ‌مدام در زندگی در جریان است و بر رفتار انسان تاثیر گذار است. مرگ سرچشمه اصلی و آغازین اضطراب است که در نهایت منشا اصلی ناهنجاری روانی است. اگرچه مرگ ما را نابود می‌کند اما اندیشیدن به آن نجات بخش زندگی است.

آزادی: تمامی انسان ها خواهان آزادی هستند و آن را مثبت می‌بینند. اما آزادی روی تیره تری نیز دارد. پذیرش و مواجعه با آزادی، با پذیرش مسئولیت انتخاب ها، اعمال و شکست ها همراه است که بسیار اضطراب زاست. به همین دلیل پذیرش مسئولیت اولین مرحله برای روان درمانی است.

تنهایی: یالوم برای موضوع تنهایی از 3 نوع تنهایی (تنهایی بین فردی، تنهایی درون فردی و تنهایی اگزیستانسیال) صحبت می‌کند.

تنهایی اگزیستانسیال، اساسی ترین نوع تنهایی است. که بر خلاف خودشناسی، به رغم رضایت بخش ترین روابط با دیگران و انسجام دونی تمام عیار باقی است. این تنهایی به جدایی و فاصله میان فرد با دنیا اشاره دارد. رویارویی با مرگ و آزادی، انسان را ناخواسته به تنهایی می‌کشاند.

پوچی: بی معنایی و پوچی یکی دیگر از مسلمات هستی است. برای چه زندگی می‌کنیم؟ چطور باید زندگی کنیم؟ زندگی چه معنایی دارد؟ و… سوال هایی است که انسان از خود می‌پرسد. اگر هدف مشخصی برای زندگی از پیش تعیین شده نداریم، پس باید معنای زندگی را برای خود جستجو کنیم.

2.برقراری رابطه اصیل

یالوم در کتاب هایش در رابطه با رابطه‌ی مراجع و درمانگر بارها اشاره کرده است. از نظر یالوم، رابطه نزدیک با مراجعین کمک بزرگی به روند درمان می‌کند. اینکه مراجعه کننده از آسیب هایش سخن بگوید اما بازهم پذیرفته شود در فرایند درمان تاثیر گذار است. برخی از مراجعین از رابطه نزدیک شدن به دلیل طرد شدن و سوءاستفاده هراس دارند، این روند درمان در روابط آن ها نیز تاثیر گذار است. یالوم در تمامی درمان هایش رابطه خود با مراجعه کننده را بررسی می‌کرد.

3.توجه به اینجا و اکنون

اعتقاد یالوم به ارزش وقایع حال است. گذشته تا جایی اهمیت دارد که در زندگی فعلی شخص خلل ایجاد کرده باشد. از نظر یالوم روان درمانی یک نمونه کوچک اجتماعی است. در جلسه درمان رفتارهای ناسازگارانه ای که فرد انجام می‌دهد، مانند: خودبینی، ترس، کنترل کننده و متوقع بودن خود را نمایان می‌کند.

تکنیک های روان درمانی اروین دیوید یالوم

طبق نظر اروین یالوم، درمانگر نباید به یک روند درمانی متکی باشد. باید به خود اطمینان داشته باشد که خود را متکی به یک روند درمانی نکند. یالوم در کتاب هایش تکنیک های اصلی یک درمان را توضیح داده است. که در ادامه به آنها اشاره کرده ایم.

  • استفاده از شرح حال نویسی
  • برقراری رابطه حمایتگرانه با مراجع
  • توجه از رویاها، مخصوصا اولین رویایی که مراجعه درباره درمانگر می‌بیند.
  • یادداشت برداری جلسات درمان
  • فاش سازی محتاطانه اطلاعات شخصی
  • درمانگر باید خود واقعی اش باشد

تکنیک درمان گروهی

نظر یالوم در گروه درمانی به این صورت بود که افراد نمی‌توانند روابط بین فردی رضایت بخشی داشته باشند و به گروه درمانی روی می‌آورند. یالوم با گروه درمانی های متفاوت، به 11 عامل و تکنیک اصلی برای گروه درمانی پی برد. او باور داشت که گروه درمانی باعث پویایی ویژه و   تعامل بین اعضای گروه مراجع را به سمت تغییر سوق می‌دهد.  در ادامه به 11 تکنیک گروه درمانی اشاره کرده ایم.

  1. القای تدریجی امید: فراهم کردن احساس خوشبینی
  2. جهان شمولی: در تکانه ها و مشکلات تنها نیستند
  3. انتقال اطلاعات: آموزش و توانمندی درباره وضعیت روانشناختی
  4. نوع دوستی: احساس ارزش و اهمیت با کمک به اعضای گروه
  5. رشد دوباره اصلاحی: حل مسائل کودکی و رخدادهای خانوادگی
  6. تکنیک های معاشرت: رشد اجتماعی، بردباری، همدلی و سایر مهارت های فردی
  7. یادگیری بین فردی: تشکیل روابط بین فردی حمایتگرانه
  8. انسجام گروهی: احساس پذیرش، تعلق، ارزش و امنیت
  9. پالایش روانی: آزادسازی احساسات سرکوب شده
  10. مولفه های وجودی: پذیرش درد، ناراحتی، پشیمانی و مرگ

روانشناسی اگزیستانسیال اروین دیوید یالوم

اروین دیوید یالوم پایه گذار روانشناسی اگزیستانسیال است. روانشناسی هستی گرا یا اگزیستانسیال، رویکردی پویا است که بر دلواپسی های که در هستی انسان ریشه دارد، مانند ترس از مرگ. در سال 1980 اولین کتاب جامع در روان درمانی هستی گرا را نوشت. اروین یالوم روان درمانی را برای اضطراب قبل از مرگ بنا کرد.

کلام آخر

اروین دیوید یالوم روانشناسی خلاق و ماهر بود که درمان را با رویکرد وجودی، بین فردی و گروه درمانی انجام می‌داد. یالوم کتاب های داستانی و درمانی زیادی منتشر کرده است. به کسانی که در حوزه روانشناسی هستند، مطالعه کتب یالوم پیشنهاد می‌شود. اروین دیوید یالوم، روان درمانی را خط به خط به صورت شیرین و شفاف شرح داده است.

برای دریافت مشاوره در زمینه رویکردهای روانشناسی می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره