تقویت حافظه

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

تقویت حافظه با استفاده از روش های مختلف انجام می‌شود. حافظه در لغت به صورت توانایی مغز در نگه‌داری و به خاطر سپردن مطالب و اتفاقات تعریف شده است. معمولا هوش در ارتباط با حافظه شناخته می‌شود؛ به همین دلیل جستجوی راهی برای بهبودحافظه از اهمیت بالایی برخوردار است. تقویت حافظه با تغییراتی در سبک زندگی، ورزش و فعالیت، بالا بردن مهارت‌ها ایجاد می‌شود. در ادامه با ما همراه باشید تا با بهترین روش های موثر در پیشگیری، درمان، ارتقای حافظه آشنا بشوید. در این زمینه می‌توانید از خدمات مشاوره فردی نیز استفاده کنید.

تقویت حافظه

شما به کمک حافظه تان یاد می‌گیرید، کار می‌کنید و حتی غذا می‌خورید. هر کدام از بخش های حافظه برای منظوری شکل گرفته و خاطرات را حفظ می‌کند. از روش‌های متعددی برای تقویت حافظه استفاده می‌شود که به کارگیری آن‌ها برای بهبود وضعیت حال و آینده تان بسیار مفید است.

برای آشنایی با انواع اختلالات حافظه کلیک کنید.

اهمیت تقویت حافظه

زندگی‌های جهان امروز بیشتر به صورت ماشینی است. اکثر کارها با وسایل الکترونیکی مانند تلفن همراه، لپ‌تاپ، کامپیوتر و در یک کلمه به وسیله هوش مصنوعی انجام می‌شود.

تقویت حافظه می‌تواند در افزایش هوشیاری، بهبود حافظه کوتاه مدت و بلندمدت، افزایش یادگیری و پیشگیری از آلزایمر کمک‌کننده باشد.

مواد غذایی جهت تقویت حافظه

طب سنتی مواد غذایی و خوراکی‌هایی را جهت تقویت حافظه معرفی می‌کند. مصرف این خوراکی‌ها به افزایش حافظه و بهبود کارکرد آن کمک می‌کند.

غذاهای مقوی بخورید. غذا سالم علاوه بر حفظ تندرستی و سلامت شما به بهبود فعالیت‌ها و بالا بردن توانایی مغز، افزایش میزان یادگیری و تقویت حافظه موثر است.

هر غذایی را نخورید. به بدن خود احترام بگذارید و غذاها بی‌ارزش را مصرف نکنید. چیپس و پفک، تنقلات مضر، فست‌فودها، قند و شکر، نوشابه‌ها از جمله غذاهای با ارزش پایین هستند.

برای آشنایی با راه های تقویت حافظه بلند مدت کلیک کنید.

کندر

کندر از جمله موادی است که منجر به بهبود حافظه می‌شود. از نظر طب سنتی نیز کندر با کاهش میزان بلغم افراد به عقب انداختن سن آلزایمر و فراموشی کمک می‌کند.

غذاهایی با طبع گرم

گردو، کنجد، خرما، مویز، مغزیجات از جمله خوراکی‌های گرم هستند. کسانی که طبع گرم دارند، باید در مصرف گرمی‌جات احتیاط کنند.

لازم به ذکر است که طب سنتی اشاره می‌کند برای بهبود و تقویت حافظه باید از سرد شدن مغز جلوگیری کرد. مصرف گرمی‌جات از راه‌های جلوگیری از سرد شدن مغز است.

ویتامین‌ها

ویتامین‌ها به مقدار فراوان در میوه‌ها و سبزیجات وجود دارند. ویتامین‌های گروه B به ویژه ویتامین B12 و هم‌چنین اسیدفولیک در تقویت‌حافظه موثرند.

میوه‌جات و سبزی‌جات حاوی آنتی‌اکسیدان مانند مرکبات، گوجه‌فرنگی، اسفناج، هویج، کلم بروکلی، انواع توت، انجیر و توت‌فرنگی به تقویت‌حافظه کمک می‌کنند.

افزایش ارتباط سلول‌ها مغزی به تقویت حافظه کمک می‌کند. ذغال‌اخته، بلوبری، آووکادو و سایر میوه‌ها جنگلی به ارتباط سلول‌ها مغزی و سلامت آن‌ها کمک می‌کنند.

مایعات

جالب است بدانید مغز انسان از ۸۰٪ آب ساخته شده است. همین یک جمله کافی است تا اهمیت نوشیدن آب را جدی بگیرید. توصیه می‌کنیم حتما هشت لیوان آب در طول روز بنوشید.

قهوه یکی دیگر از مایعاتی است که می‌توانید جهت بهبود حافظه مصرف کنید. قهوه به سبب داشتن کافئین در ترکیبات خود به بهبود عملکرد حافظه کمک می‌کند.

دمنوش‌هایی مانند چای سبز و دمنوش نعنا نیز در افزایش توانایی مغز کمک‌کننده هستند.

برای پیشگیری از اختلال دمانس یا زوال عقل کلیک کنید.

ورزش های مفید برای تقویت حافظه

انجام ورزش‌های هوازی به مدت ۴۰ دقیقه و ۳ مرتبه در هفته می‌تواند به تقویت حافظه کمک کند.

ورزش‌های هوازی مانند دوچرخه سواری، دویدن و پیاده‌روی آرام به بهبود حافظه و بهبود عملکرد سلول‌ها عصبی کمک می‌کند.

وزنه زدن، تمرینات قدرتی و ورزش‌ها استقامتی نیز از جمله ورزش‌ها کمک‌کننده به تقویت حافظه است.

برای آشنایی بیشتر با روش های ورزش ذهن کلیک کنید.

سایر روش های تقویت حافظه

تلاش برای یادگیری مطالب بیشتر به تقویت حافظه کمک می‌کند. مهارت‌های جدید یاد بگیرید. انجام کارهای خلاقانه برای عملکرد مغز بسیار مفید است.

حفظ کردن اشعار و داستان‌ها، حل جدول کلمات و سودوکو، نوشتن مطالب از جمله راه‌های بهبود حافظه است.

دوری از مشروبات الکلی نیز در بهبود عملکرد مغز موثر است.

پرورش گل و گیاه و شروع به باغبانی کردن یکی از موثرترین راه‌ها تقویت‌حافظه است.

تلاش برای فراگرفتن یک زبان جدید به تحریک قسمت‌ها مختلف مغز و تقویت حافظه کمک می‌کند.

خواب کافی داشته باشید. خواب یکی از عوامل مهمی است که بر جنبه‌ها مختلف زندگی فرد اثرگذار است. بالا بردن توانایی حل مسئله، بهبود عملکرد مغزی و تقویت حافظه از جمله اثرات خواب کافی و باکیفیت است.

درست نفس بکشید. بهترین نوع تنفس ” تنفس دیافراگمی ” است. برای این کار، ابتدا از طریق بینی یکم دم عمیق انجام دهید و سپس هوا بازدمی را از دهان خود خارج کنید.

خندیدن را فراموش نکنید. بخندید تا استرس شما کم شود. بخندید تا مغزتان تحریک شود. با خندیدن به بهبود حافظه خود کمک کنید.

هر زمان که احساس خستگی کردید، به خودتان اجازه استراحت بدهید. خستگی می‌تواند قدرت یادگیری و بازدهی مغز را کاهش دهد. پس قرار دادن دوره‌های کوتاه استراحت را در میان فعالیت‌های روزانه فراموش نکنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه حافظه می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره