تست خودشناسی, تست سلامت روان

تست اضطراب بک

آزمون اضطراب بک

همین حالا به صورت آنلاین تست را از خود بگیرید.

تست 21 سوالی اضطراب بک یکی از پرکاربردترین و معتبرترین آزمون‌های روانشناختی است که توسط متخصصین برای تشخیص علائم اضطراب و ارائه درمان مورد استفاده قرار می‌گیرد. تست اضطراب بک برای بزرگسالان و نوجوانان طراحی شده است، در این تست علائم اضطراب در سه سطح ذهنی، بدنی و هراس بررسی می‌شود. نمره‌ای که از نتیجه تست به دست می‌آید مشخص می‌کند که علائم اضطراب در کدام درجه‌ (کمترین یا هیچ، خفیف، متوسط، شدید) قرار دارد.

4 گزینه (اصلا، خفیف، متوسط، شدید) برای پاسخ به هر سوال وجود دارد، اولین پاسخی که به ذهن‌تان می‌رسد، معمولا درست‌ترین جواب است. پس بدون نگرانی از نتیجه، گزینه مورد نظرتان را انتخاب کنید. برای سنجش میزان اضطراب باید احساسات خود را طی دو هفته اخیر در نظر بگیرید.

برای شروع تست ابتدا باید در سامانه کیومایند عضو شده (اگر عضو هستید، وارد حساب کاربری‌تان شوید)، سپس دکمه شروع آزمون را بفشارید تا سوالات نمایان شوند. به همه سوالات پاسخ دهید تا نتیجه تست در پایان ظاهر گردد.

برای دریافت مشاوره در زمینه اضطراب و استرس می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

تست اضطراب بک

هر یک از انسان‌های روی این کره خاکی، همواره درجه‌ای از اضطراب و نگرانی را تحمل می‌کنند. این موضوع امری طبیعی است که حتی می‌توان برای ادامه بقا و حیات هر شخص لازم محسوب گردد. نکته‌ای که در این زمینه حائز اهمیت است، میزان و شدت اضطرابی است که افراد در حال تجربه آن هستند. درصورتی‌که سطح این هیجان بالاتر از حد خاصی برود، نه تنها مفید نیست بلکه باعث کاهش عملکرد شخص نیز می‌شود.

بر همین اساس بررسی و سنجیدن میزان اضطراب اشخاص برای آن‌ها و نیز برای متخصصین حوزه سلامت روان، بحثی داغ به شمار می‌آید. درنتیجه همیشه عده‌ای از پژوهشگران و روان شناسان برای طراحی و ساخت ابزاری مناسب برای اندازه‌گیری اضطراب مشغول به فعالیت هستند. در حال حاضر یکی از معروف‌ترین روش‌های سنجش این زمینه، مقیاس سنجش و تست اضطراب بک است. این ابزار، یک پرسشنامه خود گزارشی بوده که قابلیت استفاده برای نوجوانان و بزرگ‌سالان را داراست. تست اضطراب بک از 21 سؤال چهارگزینه‌ای تشکیل شده و لازم است افراد با توجه به حالات روحی و هیجانی خود ظرف مدت زمان خاصی (معمولاً دو هفته گذشته) به سؤالات پاسخ دهند. در صورت بالا بودن شدت اضطراب ها حتما برای دریافت مشاوره استرس کلیک کنید.

کاربردهای تست اضطراب بک

بر طبق منحنی نرمال توزیع مشکلات روانی در جوامع، اکثر مردم همواره سطح متعادلی از اضطراب را برخوردارند. این میزان از استرس باعث می‌شود تا فرد برای آینده خود برنامه‌ریزی کرده و در تصمیم‌گیری‌ها بی‌گدار به آب نزند. عده‌ای بر همین اساس اضطراب را «سایه هوش» می‌دانند؛ چرا که افراد با هوش بالا معمولاً تلاش می‌کنند تا با پیش‌بینی آینده، اهداف خود را به پیش ببرند، لذا طبیعتا سطح نسبتا بالاتری از عموم جامعه را نیز تحمل می‌کنند.

با کمک اندازه‌گیری سطح استرس افراد، می‌توان میزان اضطراب را در هر کس مشخص کرد. همچنین، به آن‌ها کمک کرد تا روش‌هایی را برای حفظ سطح بهینه اضطراب فرابگیرند. بدین گونه می‌توان در افزایش میزان سلامت روان جامعه قدم برداشت.

بر طبق معیارهای گزارش‌شده در تست اضطراب بک ، افراد با نمرات خاص در این تست، درجه استرس متفاوتی را تجربه می‌کنند. در تست اضطراب بک ، درجات اضطراب به شرح زیر تقسیم‌بندی شده است:

  • پایین‌ترین سطح اضطراب: محدوده نمره 0 تا 7
  • میزان استرس خفیف: نمره 8 تا 15
  • سطح اضطراب متوسط: نمره 16 تا 25
  • سطح شدید و بحرانی اضطراب: نمره 26 تا 63

برای آشنایی بیشتر با علائم اضطراب کلیک کنید.

اعتبار و روایی مقیاس‌های بک

طبق گزارش پژوهش‌های مختلف، روایی پرسشنامه تست اضطراب بک از میزان مقبول و بالایی برخوردار است. ضریب آلفای کرونباخ این آزمون 0.92 برآورد گشته که به معنی همسانی درونی زیاد سؤالات آن است. همچنین همبستگی و ارتباط بین سؤالات آن نیز بین 0.3 تا 0.76 گزارش‌شده که رقم خوبی به‌حساب می‌آید.

در بحث بررسی اعتبار، تست اضطراب بک از منظر اعتبار محتوایی، اعتبار همزمان، سازه و نیز عاملی موردسنجش قرارگرفته است. تمامی این موارد نیز بر کارآمدی و قابلیت بالای این آزمون در سنجش اضطراب گواه بودند.

بر این اساس، طبق روش‌های روان‌سنجی و پژوهشی تست اضطراب بک برای اندازه‌گیری میزان استرس افراد کاربردی و مفید گزارش‌شده است.

نحوه اجرای تست اضطراب بک

همان‌طور که قبلاً ذکر شده، مقیاس تست استرس بک قابلیت استفاده برای بازه سنی نوجوان و بزرگ‌سال را دارد. در این آزمون، فرد با توجه به شناختی که نسبت به خود و خصوصیات هیجانی و روانی‌اش دارد، به سؤالات پاسخ می‌دهد. عبارت‌های این مقیاس موضوعات متنوعی از حوزه‌های روانی فرد را مورد سؤال قرار می‌دهد. می‌توان مباحث موردبررسی تست اضطراب بک را به شرح زیر نام برد:

  • احساس گرگرفتگی و گرما در بدن
  • لرزیدن پاها
  • بالا بودن ضربان قلب
  • نگران رخ دادن حوادث ناخوشایند
  • کرخت بودن و بی‌حسی بخش‌هایی از بدن
  • عصبی بودن
  • وحشت‌زده بودن
  • داشتن لرزش در دست‌ها
  • حواس‌پرتی و گیج بودن
  • دودل و متزلزل بودن
  • ترس از دست دادن کنترل
  • داشتن تنفس سخت
  • ضعف و احساس خستگی
  • ترس از مرگ
  • احساس ضعف و ترس از غش کردن
  • ترسیدن
  • سوءهاضمه و مشکلات گوارشی
  • عرق کردن بیش‌ازحد

با توجه به اینکه شخص به هرکدام از سؤالات چه پاسخی داده است، امتیاز و نمره خاصی به وی تعلق می‌گیرد. درنهایت با جمع‌کردن نمرات حاصل از هر یک از این عبارات، عددی بین 0 تا 63 به دست می‌آید. این عدد میزان اضطراب فرد را مشخص می‌کند.

روانشناسان با بررسی این نمره و مقایسه آن برحسب شرایط اخیر هر شخص، به هنجار بودن یا شدید بودن سطح استرس وی را مشخص کرده و متناسب با هر مراجع، توصیه‌های لازم را به آن‌ها ارائه می‌دهند.

برای شروع تست ابتدا باید در سامانه کیومایند عضو شده (اگر عضو هستید، وارد حساب کاربری‌تان شوید)، سپس دکمه شروع آزمون را بفشارید تا سوالات نمایان شوند. به همه سوالات پاسخ دهید تا نتیجه تست در پایان ظاهر گردد.

برای دریافت مشاوره در زمینه اضطراب و استرس می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

money

رایگان

تحلیل

تحلیل دارد

زمان

10 دقیقه

question-1767877-1502130

21 سوال

همین حالا به صورت آنلاین تست را از خود بگیرید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *