تست خودشناسی, تست سلامت روان

تست وسواس فکری عملی

آزمون وسواس فکری عملی

همین حالا به صورت آنلاین تست را از خود بگیرید.

تست وسواس فکری و عملی یکی از آزمون‌هایی است که می‌توانید برای شناخت بهتر وضعیت روانی خود از آن استفاده کنید. پرسشنامه 30 سوالی فکری عملی مادزلی 4 نوع مشکل و نشانه اصلی وسواس را می‌سنجد. اضطراب نسبت به موضوعی خاص موجب وسواس فکری و تلاش برای از بین بردن عامل اضطراب‌زا وسواس عملی گفته می‌شود. با انجام این تست می‌توانید به شدت و نوع وسواس خود پی ببرید. بسیاری از بیماران وسواس با وجود اینکه زمان و انرژی زیای صرف از بین بردن اضطراب‌هایشان می‌کنند، اما نسبت به شدت و نیازی که به درمان دارند، آگاهی نداشته و برای دریافت کمک تخصصی مقاومت دارند. نتایج این تست نشان می‌دهد که در هر نوع مشکل وسواسی چند درصد دچار وسواس هستید. به علاوه نمره کلی از تمام وسواس‌ها ارائه می‌دهد.

برای پاسخ به هر سوال دو گزینه درست یا غلط وجود دارد، برای انتخاب گزینه‌ها ابتدا سوال را به دقت بخوانید، اگر در مورد شما صحیح بود و یا در بیشتر مواقع با وضعیت‌تان مطابقت داشت، گزینه درست را انتخاب کنید. اما اگر جمله پرسشی در مورد شما صدق نمی‌کرد و یا به ندرت اتفاق افتاده بود، گزینه غلط را انتخاب کنید.

برای شروع تست ابتدا باید در سامانه کیومایند عضو شده (اگر عضو هستید، وارد حساب کاربری‌تان شوید)، سپس دکمه شروع آزمون را بفشارید تا سوالات نمایان شوند. به همه سوالات پاسخ دهید تا نتیجه تست در پایان ظاهر گردد.

 

برای دریافت مشاوره وسواس از بهترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو کافی است با شماره 02191002360 تماس بگیرید.

تست وسواس فکری

تست وسواس فکری مادزلی در سال ۱۹۷۷ توسط هاچسون و راچمن ساخته شد. این آزمون از ۳۰ سؤال تشکیل شده است؛ و هریک از این سؤال‌ها به‌نوعی درگیری‌های ذهنی یک بیمار وسواسی را نشان می‌دهند. شما بر اساس اینکه هر گزینه چقدر به حالت‌هایتان شباهت دارد برای آن، از پاسخ صحیح یا غلط استفاده خواهید کرد. نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد که این آزمون با دقت بالایی می‌تواند بیماران درگیر با وسواس‌های فکری‌ را شناسایی کند. به همین خاطر شما با خیال راحت می‌توانید به نتایج آن اعتماد کنید.

برای آشنایی بیشتر با نشانه های بیماری وسواس فکری کلیک کنید.

تست وسواس فکری چه چیزی را می‌سنجد؟

همان‌طور که از نام آن پیداست این آزمون قرار است وسواس‌های فکری را شناسایی کند. به‌طورکلی وسواس فکری به افکار مزاحمی گفته می‌شود که بدون اختیار فرد و به‌صورت ناگهانی وارد ذهن او می‌شوند؛ و اضطراب و نگرانی بسیاری را برای وی ایجاد می‌کنند. وسواس‌های فکری انواع مختلفی دارند؛ و هرکسی ممکن است با توجه به شرایط خود درگیر یکی از آن‌ها بشود. تست وسواس فکری مادزلی می‌تواند ۴ نوع از این وسواس‌ها را شناسایی کند. این چهار نوع عبارتند از:

وسواس وارسی یا چک کردن مداوم

این بخش مربوط به کسانی است که دائماً شک می‌کنند آیا کاری را انجام‌ داده‌اند یا خیر. چک کردن مرتب قفل بودن در خانه یا بسته بودن شیر گاز از معمول‌ترین نمونه‌های این وسواس هستند.

وسواس نظافت یا شستشو

این شکل از وسواس را تقریباً همه ما می‌شناسیم. کسانی که دچار این مشکل می‌شوند دائماً احساس می‌کنند که همه چیز آلوده است. اینکه آن‌ها بارها دستان خود، وسایل خانه یا هر چیز دیگری را شسته باشند نیز نمی‌تواند این طرز فکر را تغییر بدهد. برای آشنایی با نشانه های وسواس شستشو کلیک کنید.

وسواس کندی

کسانی که دچار وسواس کندی یا تأخیر می‌شوند معمولاً توجه بسیاری به جزئیات دارند. آن‌ها برای اینکه کاری را درست انجام بدهند آن‌قدر درگیر جزئیات می‌شوند که زمان را از دست می‌دهند. به همین خاطر است که نام این دسته از وسواس‌های فکری را کندی  یا تأخیر گذاشته‌اند.

وسواس وظیفه‌شناسی

ویژگی شاخص این دسته از بیماران وسواسی عذاب وجدان است. آن‌ها خودشان را برای هر موضوعی مسئول می‌دانند؛ و دائماً با عذاب وجدان راجع به اتفاقات اطراف‌شان فکر می‌کنند.

نمره‌گذاری تست وسواس فکری

وقتی آزمون مادزلی را کامل می‌کنید این آزمون ۵ نمره به شما خواهد داد. در واقع برای هرکدام از ۴ نوع وسواس فکری یک نمره دریافت خواهید کرد. به‌علاوه این آزمون یک نمره کل نیز به شما خواهد داد که نشان می‌دهد آیا دچار وسواس هستید یا خیر. همان‌طور که گفتیم این موضوع را به‌خاطر داشته باشید که تفسیر این نمره‌ها حتماً می‌بایست توسط مشاورین متخصص صورت بگیرد.

اهمیت انجام‌ تست وسواس فکری

یکی از سؤالات مهمی که باید به آن جواب بدهیم ‌این است که اصلاً چرا باید از تست وسواس فکری استفاده کنیم؟ پرسش‌نامه مادزلی نقاط قوتی دارد و اطلاعاتی به شما ارائه می‌کند که در ادامه راجع به آن‌ها صحبت می‌کنیم.

ارزیابی سلامت روان

وسواس‌های فکری بیماری نیستند که به‌سادگی از کنار آن‌ها بگذرید این مشکل بیمار را درگیر اضطراب بسیاری می‌کند. حتی گاهی اوقات تا آنجا پیش می‌رود که شما توانایی فعالیت در سایر بخش‌های زندگی‌تان را از دست خواهید داد. بااین‌حال بسیاری از مواقع مسئله اینجاست که بیماران خود را دچار مشکل نمی‌دانند. برای مثال کسانی که دچار وسواس نظافت هستند فکر می‌کنند صرفاً تمیز هستند. یا بعضی از افراد وسواس‌های وارسی را به دقت خودشان ربط می‌دهند. استفاده از این پرسش‌نامه در درجه اول سطح سلامت روان شما را مشخص می‌کند. و این می‌تواند تأثیر بسیاری در تصمیم‌گیری شما برای درمان یا تغییر شرایط داشته باشد.

نمرات تفکیکی

همان‌طور که گفتیم تست وسواس فکری تنها درگیر بودن شما با این بیماری را مشخص نمی‌کند. این آزمون به‌خوبی می‌تواند نشان بدهد که شما دچار چه نوع افکاری هستید. این موضوع می‌تواند تأثیر بسیاری در شکل‌گیری برنامه درمانی و درک بهتر متخصص از شما داشته باشد.

تست وسواس فکری و اهمیت مشاوره

همان‌طور که در ابتدای این مطلب گفتیم بهتر است انجام و تفسیر تست وسواس فکری را به یک مشاور متخصص بسپارید. این کار چند دلیل دارد که در ادامه راجع به آنها صحبت خواهیم کرد.

نمره‌گذاری و تفسیر صحیح

شما به‌راحتی می‌توانید تست وسواس فکری یا هر آزمون دیگری را از طریق اینترنت انجام بدهید. و حتی نمره آن را دریافت کنید. بااین‌حال دقت داشته باشید که این موضوع به معنای تفسیر دقیق آزمون شما نیست. و حتی شاید نتوانید به نتیجه این آزمون هم اعتماد کنید. همان‌طور که نتیجه‌گیری از آزمایش‌های جسمی شما صرفاً توسط یک متخصص صورت می‌گیرد بررسی آزمون‌های روانی نیز نیاز به کمک‌گرفتن از متخصصین این حوزه دارد. یک مشاور متخصص با بررسی هرکدام از این چهار نمره در کنار هم و همین‌طور با استفاده از روش‌های دیگری مثل مصاحبه به یک تشخیص قطعی راجع به شما خواهد رسید.

برنامه‌ریزی برای درمان

استفاده از آزمون و دریافت نمره آن اولین قدمی است که برای سلامت روان خود برمی‌دارید. اگر نتایج تست وسواس فکری نشان بدهد که شما درگیر این افکار هستید می‌بایست برای درمان آن به دنبال راهکار مناسبی باشید. برنامه‌ریزی برای درمان یکی دیگر از اقداماتی است که فقط از عهده یک مشاور متخصص برمی‌آید. مشاورین با توجه به نوع افکار وسواسی شما و همین‌طور شدت آن‌ها برنامه‌ای را برای درمان طراحی می‌کنند.

برای شروع تست ابتدا باید در سامانه کیومایند عضو شده (اگر عضو هستید، وارد حساب کاربری‌تان شوید)، سپس دکمه شروع آزمون را بفشارید تا سوالات نمایان شوند. به همه سوالات پاسخ دهید تا نتیجه تست در پایان ظاهر گردد.

برای دریافت مشاوره وسواس از بهترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو کافی است با شماره 02191002360 تماس بگیرید.

 

سؤالات متداول

آیا نتایج به دست آمده از تست وسواس فکری قطعی هستند؟

اگر این تست را در مراکز روان‌شناسی معتبر و زیر نظر متخصص انجام داده باشید می‌توانید به نتایج آن اعتماد کنید.

money

رایگان

تحلیل

تحلیل دارد

زمان

15 دقیقه

question-1767877-1502130

30 سوال

همین حالا به صورت آنلاین تست را از خود بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *