پستانک برای نوزاد

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

آیا پستانک برای نوزاد ضرر دارد؟ بسیاری از والدین برای آرام کردن نوزاد خود و کاهش عمل مکیدن انگشت در کودک از پستانک استفاده می‌کنند در صورتی که استفاده بیش از حد می‌تواند با آسیب‌های زیادی همراه باشد. این آسیب‌ها به مرور بهداشت جسمی و روانی کودک را به خطر می‌اندازد و او را با ناهنجاری‌هایی در ناحیه فک و دندان مواجه می‌سازد.

با این حال گاهی ممکن است که والدین مجبور به استفاده از پستانک باشند که در این شرایط باید با رعایت یکسری از اصول به سلامت نوزاد خود اهمیت دهند. بهره بردن از مشاوره کودک نیز به والدین کمک خواهد کرد تا از روش‌های دیگری برای آرام کردن نوزاد و کاهش عمل مکیدن انگشت استفاده کنند. در ادامه به طور کامل درباره مزایا و معایب استفاده از پستانک صحبت خواهیم کرد پس همراه ما باشید.

برای دریافت مشاوره در زمینه پستانک برای نوزاد می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی کودک با برترین متخصصان در کلینیک تخصصی کودک ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

پستانک برای نوزاد

استفاده از پستانک برای نوزادان یک عمل ضروری نیست و بسیاری از والدین فقط جهت آرام کردن فرزند خود از پستانک استفاده می‌کنند. به طوریکه تا فرزندشان شروع به گریه کردن می‌کند پستانک را در دهانش قرار می‌دهند. در مجموع می‌توان گفت عمل مکیدن برای نوزادان یک کار آرامبخش است و پستانک به خوبی می‌تواند برای این مسئله مناسب باشد. غیر از این پستانک کاربردهای دیگری نیز دارد اما به نوعی بیشتر به منظور آرام کردن نوزاد به کار می‌رود.

بیشتر بخوانید : نوزاد تازه متولد شده

زمان مناسب استفاده از پستانک برای نوزاد

استفاده از پستانک مانند هر چیز دیگر مزایا و معایبی دارد، متخصصین کودک بر این باورند که استفاده زودهنگام از پستانک معایبی با خود به همراه دارد از جمله این معایب نامنظمی خوردن شیر در نوزاد است. نوزادان معمولا پستانک را با پستان مادر اشتباه می‌گیرند و از آنجایی که همیشه در دسترس است به آن وابسته می‌شوند، این مسئله باعث می‌شود که تعداد دفعات خوردن شیر و مکیدن پستان کاهش پیدا کند.

فروشگاه آرامیس

از این جهت بهترین زمان برای دادن پستانک به نوزادان موقعی است که به شیر خوردن از سینه مادر عادت کرده باشد و به طور کلی این زمان بین ماه اول و دوم بعد از تولد متغیر است. برای اطلاع از نحوه صحیح شیر دادن به نوزاد کلیک کنید.

چه مواقعی نباید به نوزاد پستانک داد

مواقعی وجود دارد که در آن زمان بهتر است والدین پستانک را در اختیار نوزاد قرار ندهند زیرا منجر به افزایش مشکلات و بیماری در نوزاد می‌شود. این مواقع شامل موارد زیر است.

_وجود عفونت در گوش نوزاد

_مشکل در اضافه کردن وزن

_یاد نگرفتن خوردن شیر از پستان مادر

_ نوزاد در شیر خوردن به هر دلیلی مشکل داشته باشد

_سطح تولید شیر ناکافی در پستان مادر (مکیدن پستان توسط نوزاد میزان تولید شیر در پستان مادر را افزایش می‌دهد)

مزایای استفاده از پستانک برای نوزاد

می‌توان گفت اولین مزیت و کاربرد استفاده از پستانک، ساکت کردن و حتی پرت کردن حواس اوست اما استفاده از پستانک غیر از این مورد مزایای دیگری هم دارد که به عنوان مثال می‌توان به کاهش خطر ابتلا به سندرم مرگ ناگهانی نوزاد، کاهش ناراحتی‌های ناشی از ریفلاکس، متعادل کردن وزن، کاهش استرس، متعادل کردن خوردن غذا (برای نوزادانی که عادت زیاد به مکیدن پستان دارند) و عدم مکیدن انگشت اشاره کرد.

همچنین برخی مادران به دلیل مشکلات پوستی امکان این را ندارند که نوک پستان را در دهان فرزند قرار دهند از این جهت استفاده از پستانک برای آرام کردن کودک می‌تواند یک مزیت مهم برای این مادران محسوب شود.  به طور خلاصه مزایای پستانک برای نوزاد به شرح زیر است.

• پستانک در جهت راحت خوابیدن به کودک کمک می‎‌کند.
• به نوزاد کمک می‎‌کند تا تحمل بیشتری در دل دردهای نوزادی داشته باشد.
• عادت به پستانک را خیلی راحت از عادت به مکیدن انگشت در کودک می‌توان ترک کرد.
• استفاده از پستانک سطح ایمنی بدن نوزاد را افزایش داده وامکان ایجاد آلرژی در کودک را کاهش می‌دهد.
• استفاده از پستانک در آرام کردن کودک تاثیر زیادی دارد همچین حس مکیدن در نوزاد را ارضاء می‌کند.
• استفاده از پستانک حس حواس پرتی در کودک را بالا برده؛ مثلا هنگام واکسن زدن یا آماده شدن مادر برای شیردهی و…

معایب استفاده از پستانک

افزایش احتمال ابتلا به عفونت گوش

شایع‌ترین مسئله‌ای که برای نوزادان با مکیدن پستانک رخ می‌دهد عفونت گوش میانی است. اما این مسئله به این منظور نیست که هر نوزادی که پستانک می‌خورد دچار عفونت گوش می‌شود. استفاده از پستانک ممکن است صرفا یکی از راه‌های ورود باکتری‌ها به گوش میانی از طریق حلق و دهان نوزادان باشد.

افزایش مشکلات گوارشی و اختلال در تغذیه

نوزادانی که از قبل یادگیری مهارت مکیدن پستان مادر با پستانک آشنا شوند و به آن عادت کنند، دیگر توجه کمتری به پستان مادر نشان می‌دهند این مسئله می‌تواند بر تغذیه نوزاد اثر منفی بگذارد. عدم خوردن شیر از پستان مادر تعادل تولید شیر در پستان را تحت تاثیر قرار دهد. همچنین خوردن پستانک منجر به ورود هوا به داخل معده نوزاد می‌شود که همین مسئله به تنهایی می‌تواند مشکلات گوارشی زیادی ایجاد کند.

تغییر شکل فک و دندان

امروزه مطالعات در زمینه رشد نوزاد نشان داده است که بیشترین ضرر استفاده از پستاک آسیب رساندن به دندان و فک نوزاد است. این آسیب معمولا برای دندان‌های شیری اتفاق می‌افتد، اما اگر استفاده از پستانک بیش از دو سال طول بکشد ممکن است ترک استفاده از آن دشوار شود و منجر به آسیب به دندان‌های اصلی کودک گردد. آسیب‌ها و تغییر شکل معمولا به صورت حرکت دندان‌های بالا به سمت بیرون و حرکت دندان‌های پایین به سمت درون است. این حرکت دندان‌ها می‌تواند بر نامتقارنی فک بالا و پایین کودک تاثیر منفی بگذارد.

تأخیر در حرف زدن

استفاده از پستانک باعث بروز اختلال در صحبت کردن کودک می‌شود، پس اگر کودک‌تان گریه کرد فوراً به اون پستانک یا شیشه ندهید و سعی کنید با روش‌های دیگر او را آرام کنید. استفاده از پستانک و شیشه باعث جلو آمدن زبان می‌شود و باعث میشود کودک نتواند به خوبی کلمات را تلفظ کند.

ایجاد آلرژی و زخم های دهانی

پستانک گاه کودک را مبتلا به آلرژی ،عفونت ها و همچنین زخم‌های دهانی می‌کند، زیرا پستانک را هر چقدرهم که تمییز نگه دارید بازهم مرکز تجمع انگل و میکروب هاست.

تأثیر برفک کودک

مکیدن بیش ازحد پستانک در نوزاد باعث جلو زدگی فک، تنگی قوس فک بالا و تغییر حالت دندان‌ها می‌شود، همچنین در رویش دندان‌های کودک نیز تأثیر دارد. برای اشنایی با روش‌های گرفتن پستانک از کودک کلیک کنید.

نکات بهداشتی برای استفاده از پستانک

به طور کلی متخصصین رشد کودک معتقدند که استفاده زیاد از پستانک می‌تواند آسیب‌های زیادی به همراه داشته باشد به همین جهت بهتر است تا جایی که می‌شود پستانک را در اختیار نوزاد خود قرار ندهید. اما اگر به هر دلیلی مجبور به استفاده از پستانک هستید به نکات زیر توجه کنید.

  • مهمترین مسئله این است که تا هنگامی که نوزاد شیر خوردن را یاد نگرفته است به او پستانک ندهید.
  • هنگام گریه نوزاد قبل از اینکه پستانک در اختیارش بگذارید، تلاش کنید تا به او شیر دهید.
  • با توجه به سن و شرایط نوزاد پستانک مناسب تهیه کنید.
  • پستانک را تمیز و استریل شده در دهان کودک قرار دهید تا میکروب وارد بدن کودک نشود.
  • به هیچ وجه پستانک را با آب دهان خود تمیز نکنید.
  • بند پستانک را دور گردن نوزاد نیندازید زیرا می‌تواند منجر به خفگی‌اش شود.
  • بعد از خوابیدن نوزاد پستانک را از دهانش خارج کنید.
  • به طور میانگین هر دوماه پستانک جدید تهیه کنید.
  • از پستانک‌های چند تکه استفاده نکنید، ممکن است قطعات آن جدا شود و منجر به خفگی نوزاد شود.

برای دریافت مشاوره در زمینه پستانک برای نوزاد می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی کودک با برترین متخصصان در کلینیک تخصصی کودک ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

 

سوالات متداول

بهترین سن برای گرفتن پستانک از کودک چه زمانی است؟

در کل بهتر است نوزاد زیاد به پستانک عادت نکند و در حد محدود از آن استفاده شود. اما زمان مناسب گرفتن پستانک بسته به شرایط هر نوزاد متفاوت است. در مجموع بهترین سن حدود دو سالگی است. اگر در گرفتن پستانک از نوزاد دچار مشکل شدید پیشنهاد می‌کنیم تا با یک روانشناس کودک مشورت نمایید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره