زندگی مشترک بدون ازدواج

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

زندگی مشترک بدون ازدواج در غرب با عنوان هم باشی و در کشور ما با عنوان ازدواج‌سفید شناخته می‌شود. زندگی مشترک بدون ازدواج در واقع به وضعیتی گفته می‌شود که زن و مرد تصمیم می‌گیرند با یکدیگر زیر یک سقف زندگی کنند، بدون اینکه ازدواج خود را به صورت رسمی ثبت کنند. در این نوع از ازدواج دو طرف همانند زن و شوهر با یکدیگر رابطه جنسی دارند، هر دو مسئولیت‌های مربوط به خانه و خانواده را بر عهده می‌گیرند، اما از نظر قانون و مطابق شرع و سنت کشورمان، زن و شوهر رسمی نیستند و این مساله پیامدها و آسیب‌های زیادی را به دنبال دارد که در ادامه در مورد آن صحبت کرده‌ایم. برای پیشنهاد می‌شود مقاله رابطه جنسی قبل ازدواج را نیز بخوانید.

زندگی مشترک بدون ازدواج

زندگی مشترک بدون ازدواج با دلایل مختلفی در فرهنگ‌های غربی آغاز شد و رواج پیدا کرد و به اندازه‌ای گسترش یافت که امروزه وارد فرهنگ سنتی کشور ما نیز شده است.

بیشتر بخوانید : انواع ازدواج

زندگی مشترک بدون ازدواج، سبکی از زندگی است که در آن دو طرف از دو جنس مخالف تصمیم می‌گیرند برخلاف عرف جامعه و بدون عقد محضری و ثبت رسمی همانند یک زن و شوهر با یکدیگر زیر سقف یک خانه زندگی کنند. از ویژگی‌های زندگی مشترک بدون ازدواج می‌توان به موارد زیر اشاره کرد : 

  • مدیریت امور مربوط به خانه بر عهده هر دو طرف خواهد بود و هیچ کدام وظیفه یا تعهدی برای تامین مخارج زندگی و مدیریت خانه نخواهند داشت.
  • از آنجایی که ازدواج طرفین در ازدواج سفید به صورت رسمی ثبت نشده است، از نظر قانونی حقوقی نسبت به یکدیگر ندارند و از هم ارث نمی‌برند.
  • در زندگی مشترک بدون ازدواج، مرد تعهدی در قبال مهریه و یا نفقه زن ندارد و می‌تواند بدون پرداخت مهریه از او جدا شود.
  • همینطور در زندگی‌مشترک بدون‌ازدواج، زن نیز موظف به تمکین از مرد نخواهد بود.

توجه 

لازم است در نظر داشته باشید که زندگی مشترک بدون ازدواج با دیگر شکل‌های ازدواج که به صورت قانونی، شرعی و عرفی زندگی مشترک محسوب می‌شود اما فقط ثبت رسمی نشده است، فرق دارد. بنابراین زندگی‌مشترک بدون‌ازدواج با ازدواج‌هایی با عناوین زیر متفاوت است:

  • ازدواج حقوق مشترک
  • نکاح معاطاتی
  • نکاح عرفی
  • اتحاد مدنی

دلایل تشکیل زندگی مشترک بدون ازدواج

کسانی که تصمیم بر تشکیل زندگی‌مشترک بدون‌ازدواج می‌گیرند، برای این انتخاب و تصمیم خود دلایلی دارند اما با این وجود نیز روانشناسان معتقدند، افرادی که دارای شخصیت‌های بی مسئولیت، تنوع طلب و ضد اجتماع هستند، معمولا تصمیم به ازدواج‌سفید می‌گیرند و تمایل دارند بر خلاف سنت و شیوه ازدواج در کشورشان عمل کنند.

علاوه بر این طی سال‌های اخیر، شرایط اقتصادی و معیشتی مردم با مشکلات فراوانی مواجه بوده است و بسیاری از دختران و پسران علیرغم داشتن قصد ازدواج، از شرایط مناسبی جهت تشکیل زندگی برخوردار نیستند، به همین دلیل تصمیم بر شروع زندگی مشترک بدون ازدواج می‌گیرند.

فروشگاه آرامیس

از مهم‌ترین عواملی که موجب گسترش زندگی‌مشترک بدون‌ازدواج در میان جوانان به خصوص جوانان ایرانی شده است، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • گسترش روابط دختر و پسر
  • آزادی بیشتر دختران نسبت به دهه‌های گذشته
  • عدم مسئولیت پذیری جوانان
  • حس استقلال طلبی
  • حس تنوع طلبی
  • میل به تنوع جنسی
  • بالارفتن سن ازدواج
  • نداشتن امنیت شغلی
  • بیکاری و مشکلات اقتصادی
  • محک زدن رابطه و افزایش شناخت
  • افزایش آمار طلاق و ترس از تشکیل زندگی مشترک
  • گسترش نرم افزارهای ارتباط جمعی در بستر اینترنت
  • افزایش استفاده از سایت‌های غیراخلاقی
  • سنت‌ها و محدودیت‌های زیاد خانواده ها برای ازدواج
  • کم شدن اعتقادات به ارزش‌های دینی و اسلامی

آسیب های زندگی مشترک بدون ازدواج

شروع زندگی‌مشترک بدون‌ازدواج رسمی در فرهنگ ما مردود است و علاوه بر قانون، از سوی خانواده‌ها نیز پذیرفته نمی‌شود. ازدواج‌سفید با توجه به دلایل مختلفی صورت می‌گیرد و به عقیده کسانی که به این سبک از ازدواج تمایل دارند، دارای فوایدی نیز هست.

اما اگر ریزبینانه‌تر به تشکیل زندگی مشترک بدون ازدواج توجه کنیم، خواهیم دید این سبک از ازدواج دارای آسیب‌های بسیاری برای دوطرف است. از دست دادن حمایت‌های خانواده، توسعه فساد و بی بند و باری در جامعه سنتی ما و همینطور خیانت از کوچک‌ترین آسیب‌های ازدواج‌سفید است.

در این نوع از روابط تعهد هیچ معنایی ندارد و ممکن است هر دو طرف اقدام به خیانت کنند و در واقع زمینه ساز بروز افسردگی و اختلالات روانی و … خواهد بود. در ادامه به مهم‌ترین آسیب‌های زندگی مشترک بدون ازدواج اشاره کرده‌ایم.

خشونت بیشتر

در ازدواج‌سفید به دلیل عدم وفادادی، معمولا رابطه‌ها نیز دوستانه‌تر شکل می‌گیرد و با یکدیگر راحت‌تر رفتار می‌کنند. مطابق آمار میزان پرخاشگری و خشونت در زندگی مشترک بدون‌ازدواج بیشتر است و افراد راحت‌تر به یکدیگر بی‌احترامی می‌کنند و حرمت‌ها را می‌شکنند.

البته لازم است اشاره کنیم که خشونت در زندگی مشترک‌بدون ازدواج اگر فیزیکی هم نباشد، بار کلامی و روانی دارد.

بارداری ناخواسته

معمولا وقتی دو نفر تصمیم می‌گیرند که یک زندگی مشترک را بدون ازدواج رسمی آغاز کنند، تصمیمی برای بچه دار شدن ندارند، چراکه به لحاظ قانونی نمی‌توانند به راحتی بچه خود را به دنیا آورند و برای او شناسنامه بگیرند.

یکی از آسیب‌های ازدواج‌سفید بارداری ناخواسته است که آسیب اصلی شامل دخترانی می‌شود که در این رابطه‌ها هستند. در واقع زنانی که تن به ازدواج‌سفید می‌دهند، فرصت مادر شدن، همسر شدن و سلامت زیستن را از خود دریغ می‌کنند. 

عدم برخورداری از حق و حقوق

بسیاری از زنان با هدف اینکه اگر پس از وارد شدن در یک رابطه از طرف مقابل رضایت کافی نداشتند، می‌توانند از رابطه خارج شوند، حاضر می‌شوند ازدواج‌سفید را تجربه کنند.

اما از آسیب‌های این نوع از ازدواج این است که زنان از هیچ گونه حمایت‌های قانونی برخوردار نیستند و نمی‌توانند ادعایی برای حق و حقوق خود داشته باشند.

آسیب‌های پس از جدایی

در کشورهای خارجی گاهی دو نفر برای شناخت بیشتر یکدیگر تصمیم می‌گیرند که زیر یک سقف زندگی کنند اما در طول این مدت رابطه جنسی برقرار نمی‌کنند.

متاسفانه در کشور ما زوج‌هایی که ازدواج‌سفید می کنند، در اولین حرکت اقدام به برقراری رابطه جنسی می‌کنند و از آنجایی که معمولا مطابق آمار دوام این گونه زندگی‌ها نیز کم می‌باشد، آسیب‌های بسیاری را پس از جدایی برای هر دو نفر در پی دارد.

معمولا افراد در شروع زندگی مشترک بدون ازدواج، باور دارند قوی هستند و حتی اگر احساس خوبی از این رابطه نداشتند، می‌توانند به راحتی جدا شوند، در حالی که قضیه به همین راحتی هم نخواهد بود.

آسیب‌های جدایی از یک رابطه و زندگی مشترک بدون ازدواج می‌تواند از آسیب‌های طلاق بیشتر و پررنگ‌تر باشد چراکه فرد حتی از حمایت‌های اجتماعی نیز برخوردار نیست و حتی نمی‌تواند با خانواده و دوستان خود در مورد آن صحبت کند که تمامی این موارد زمینه ایجاد افسردگی را فراهم می‌کند.

مشکلات در زندگی زناشویی رسمی

کسی که یک ازدواج‌سفید ناموفق را تجربه کند، نمی‌تواند هیچ گاه تن به ازدواج رسمی و سنتی بدهد. حتی اگر این دسته از افراد پس از جدایی از شریک جنسی خود در ازدواج‌سفید، بخواهند ازدواج رسمی داشته باشند با مشکلات بسیاری روبه رو خواهند بود و در وهله اول نمی‌توانند مسئولیت‌های زندگی را به عنوان یک همسر بر عهده بگیرند.

سخن آخر

معمولا بزرگ‌ترین دلیل جوانان ایرانی برای تشکیل زندگی مشترک بدون ازدواج، مشکلات اقتصادی است. نبود مسئولیت هزینه‌های زندگی بر عهده مرد و همینطور عدم تعهد در قبال مهریه و نفقه در ازدواج‌سفید، باعث گرایش هر چه بیشتر آن‌ها به این سبک از ازدواج و زندگی می‌شود. اگر در این زمینه‌های شما یا شریک عاطفی تان مشکل دارید، حتما مشاوره ازدواج دریافت نمایید.

جدی نگرفتن خانواده‌ها و عدم مراجعه به روانشناس و درمانگر نیز باعث می‌شود فرد در یک سردرگمی و عدم شناخت نسبت به خود و خواسته‌هایش، تصمیمانی بر خلاف عرف و سنت جامعه‌اش بگیرد.

توصیه می‌شود اگر تصمیم بر تشکیل زندگی مشترک بدون ازدواج گرفته‌اید، ابتدا با یک مشاور و درمانگر مشورت کنید، تا زمینه بروز آسیب را برای خود کاهش دهید. برای دریافت مشاوره رابطه دختر و پسر کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه زندگی مشترک بدون ازدواج می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

آیا تشکیل زندگی مشترک بدون ازدواج رسمی در کشور ایران قانونی است؟

خیر، مطابق قوانین کشور تشکیل زندگی مشترک بدون ازدواج رسمی مردود و جرم است و در صورتی که ثابت شود، دو نفر بدون ثبت محضری با یکدیگر رابطه داشته‌اند، در حکم زنا خواهد بود.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره