دستشویی نرفتن کودک | علت و عوارض امتناع کودک از رفتن به دستشویی

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

دستشویی نرفتن کودک یکی از عمده شکایات مادران است. بسیاری از مادران از این وضعیت کودکان رنج می‌برند. شاید در اطرافیان خود، فرزند یا خانواده مشاهده کرده باشید که کودک ادرار خود را نگه می‌دارد و به سرویس بهداشتی نمی‌رود. اما پس از خروج از دستشویی شلوار خودش را خیس می‌کند. عموما والدین به دنبال رفع این مشکل هستند و به دنبال آموزش های مناسب برای حل مسئله دستشویی نرفتن کودک هستند. با مطالعه کامل مقاله روند بهبودی را سرعت بخشید. در ادامه علت، پیامدها، نبایدها و درمان این مشکل را شرح داده ایم.

برای دریافت مشاوره در زمینه دستشویی نرفتن کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان کلینیک تخصصی و مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

علت دستشویی نرفتن کودک

گاهی کودکان از ادرار و دفع مدفوع هراس دارند و نسبت به آن مقاومت نشان می‌دهند. دستشویی نرفتن کودک علل متعددی دارد که آموزش نادرست توسط  والدین از علل اصلی آن هستند.

روش ناصحیح در آموزش مانند: تهدید، کتک، تنبیه و دعوا کردن دلایل دستشویی نرفتن کودک هستند.

گاهی کودکان زمینه وسواس و اضطراب دارند و در دفع ادرار و مدفوع دچار مشکل می‌شوند.

برخی از کودکان نسبت به مدفوع خود حس مالکیت دارند. علاقه ندارند دارایی و متعلقات خود را دور بریزند. و هنگام دفع دچار اختلال می‌شوند.

فروشگاه آرامیس

پیشنهادداریم که مقاله بی اختیاری مدفوع در کودکان را بخوانید.

سن آموزش کنترل ادرار کودک

بهترین سن آموزش برای کنترل ادرار و مدفوع کودک 2 تا 3 سالگی است. اما به گیرایی کودک نیز بستگی دارد. تا قبل از این سن نباید آموزش کنترل ادرار و مدفوع را آغاز یا اصرار کرد. حتی زمانی که کودک شما توانایی آموزش را داشته باشد. قبل از سن 2 تا 3 سالگی شاید کودک با مشکلات و آسیب هایی رو به رو شود. مانند اختلال در خواب، استرس و … پس حتما در این باره با متخصص مشورت کنید.

آداب شستشوی خود را حتی اگر تا 4، 5 سالگی ادامه داشت آموزش بدهید. در این هنگام شما باید نظارت کافی داشته باشید و به کودک زمان و شیوه درست شستشو را آموزش دهید.

کودکانی که پس از شیر خوردن شب هنگام ادرار می‌کنند. زمان مناسبی برای آموزش‌شان نیست و ممکن است تا 3 سالگی این روند ادامه یابد.

برای آشنایی با اصول آموزش دستشویی به کودک کلیک کنید.

راه حل هایی برای دستشویی نرفتن کودک

برای آموزش کنترل ادرار به کودک از فصل گرما اغاز کند. اما همزمان با آموزش کنترل ادرار بهتر است آموزش های دیگر مانند جدا کردن جای خواب صورت نگیرد.

اولین مرحله این است که شما اطلاعات نسبی از وضعیت ادرار و مدفوع کودک خود داشته باشید. یک هفته قبل از آموزش برنامه 7 روز هفته را یادداشت کنید تا به اطلاعات نسبی از دستشویی کردن کودک خود بدست آورید. دلیل این یادداشت‌ها اطلاع دقیق از وضعیت ادرار و مدفوع کودک است.

مرحله بعد خرید یک لگن بازی برای کودک است. هنگام خرید لگن سلیقه خود کودک را ملاک قرار دهید. هر کدام مورد پسند او بود خریداری کنید. لگن را جلوی تلویزیون یا محل بازی کودک قرار دهید تا به آن عادت کند. پس از عادت کودک به لگن، آن را به داخل سرویس بهداشتی ببرید و جای آن را ثابت نگه دارید.

هربار که کودک از خواب بیدار می‌شود، او را داخل لگن قرار دهید و بگویید حالا جیش کن. حین ادرار و مدفوع اسباب بازی بدهید یا کتاب داستان بخوانید. این گونه مثانه خود به خودی تخلیه می‌شود. پس از ادرار او را تشویق کنید و بعد از مدت 20 دقیقه باز ماندن دوباره پوشک کنید. زمان پوشک کردن و ادرار کودک به مرور زمان دستتان می‌آید. پس از یافتن زمان ادرار هر چند ساعت او را باز کنید. بعد از ادرار تشویق کنید. پس از چند دقیقه دوباره پوشک کنید.

اگر کودک داخل لگن ادرار یا مدفوع کرد و دستانش به جایی نخورد. حتما دست او را بشویید تا اموزش شستن دست پس از هر بار استفاده از دستشویی را بیاموزد. پس از هربار ادرار، آلت کودک خود را با دستمال خشک کنید.

یکی از روش های موثر برای دستشویی رفتن، آموزش ادرار در لگن، توالت ایرانی یا فرنگی به طور همزمان است.

نبایدهای والدین در آموزش

والدین هنگام آموزش به کودکان باید به نکات مهمی توجه کنند تا کودک نیز با آنها همراهی کند. نبایدهایی وجود دارد که والدین باید آموزش ببینند. این نبایدها عبارتند از:

1.آموزش نباید همراه با تنبیه و تهدید باشد.

2.آموزش نباید همراه با زور باشد.

3.نباید از مواد غذایی که باعث یبوست کودک می‌شود استفاده کرد.

4.آموزش نباید همراه با تشنج باشد.

زمانی که کودک به وسیله ادرار نکردن قدرت نمایی یا جلب توجه کرد، والدین باید بی توجهی کنند.

مشکلات دستشویی نرفتن کودک

کودکان مشکلات فراوانی در دفع ادرار و مدفوع خود دارند. که در ادامه تعدادی مشکل را به همراه نکات شرح داده ایم.

کودکتان از توالت می‌ترسد

بسیاری از کودکان از توالت فرنگی و توالت ایرانی هراس دارند. ترس از اینکه مار از سوراخ بیرون بیاید یا ممکن است داخل چاه توالت فرو بروند. اصرار برای دفع در توالت فرنگی و توالت ایرانی کار درستی نیست. بهتر است لگن طبق سلیقه کودک تهیه کنید و از آن بخواهید که طبق میل خودش لگن را تزئین کند.

حتی برای کمک به کاهش ترس از توالت پوشک کودک را با حضور خودش داخل چاه توالت تخلیه کنید و از آن بخواهید که سیفون را بکشد تا ناپدید شدن مدفوع خود را مشاهده کند.

امتناع از دستشویی رفتن

کودکان نه را راهی برای قدرت نمایی می‎دانند.

کودک خود را کنترل نکنید: گاهی با تکرار مکرر به زمان دفع، کودک احساس کنترل و محاصره می‌کند.

اجبار نکنید: اگر کودک شما یک بار روی لگن نشست و سپس به سراغ بازی رفت به او اصرار نکنید که برگردد و داخل لگن بنشیند.

با تنش رفتار نکنید: هنگام خرابکاری و خیس کردن شلوار با کودک خود به آرامی برخورد کنید و نقش حمایتگر داشته باشید. تنبیه فقط باعث مقاومت های طولانی مدت می‌شود.

پاداش فراموش نشود: هنگام دفع داخل لگن یا خشک بودن لباس زیرش او را تشویق کنید. با این کار کودک برای تشویق شدن آموزش خود را به درستی انجام می‌دهد.

یبوست داشتن کودک

کوودکان هنگام یبوست از دفع به علت دردناک بودن هراس دارند. از غذاهایی مانند آلو، فیبر دار یا سبزیجات به کودکان خود بدهید. مصرف آب و مواد فیبر دار به روده های کودک شما کمک می‎کند تا راحت تر عمل دفع را انجام دهد.

برگشت کودک بعد از آموزش دستشویی

جا به جایی محل خواب، فشارهای روحی و شروع برخی فعالیت ها و کلاس ها می‌تواند منجلب به خرابکاری شود. مخصوصا زمانی که کودک تازه توالت رفتن را آموزش دیده باشد. بنابراین با کودک خود به آرامی صحبت کنید. که از نظر شما به اندازه کافی بزرگ شده است.

پیامدهای دستشویی نرفتن

نگه داشتن ادرار و مدفوع پیامدهای خطرناکی برای سلامتی بدن دارند. متخصصین ارولوژیست معتقدند که دفع ادرار یک امر طبیعی در بدن است. دفع نکردن نیز موجب برخی بیماری ها می‌شود. که عبارتند از: ابتلا به عفونت ادراری و سنگ سازی مجاری ادراری

کلام آخر

همانطور که اشاره کردیم، والدین فراوانی درگیر دستتشویی نرفتن کودکان خود هستند. اما با آموزش صحیح در سن درست این مشکل حل خواهد شد. برای چگونگی عمل به راه حل ها نیاز به یک متخصص ضروری است. متخصصن در حوزه روانشناسی مرکز مشاوره ذهن نو به صورت حضوری و غیر حضوری خدمات ارائه می‌دهند. برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه دستشویی نرفتن کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان کلینیک تخصصی و مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره