مشکلات پوستی نوزاد | علل و نشانه های مشکلات پوستی نوزادان

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

مشکلات پوستی نوزاد معمولا اتفاقی شایع در میان آن‌هاست. از میان انواع مشکلات برخی عادی و در مقابل، بعضی از آن‌ها مشکلی جدی تلقی می‌شوند و نیاز به پیگیری دارند. اگر به صورت و پوست بدن نوزادان دقت کرده باشید، گاهی با جوش‌های ریز، قرمزی پوست و سایر تغییرات پوستی آن‌ها مواجه می‌شوید. شیوع بیماری‌ها و مشکلات پوستی در نوزادان نسبت به بزرگ‌سالان شایع‌تر است. علت این موضوع می‌تواند حساسیت بیشتر پوست نوزاد به عوامل محیطی و میکروارگانیسم‌های بیماری‌زا باشد. هم‌چنین مشکلات پوستی نوزاد ممکن است عارضه ناشی از یک بیماری باشد.

عوامل ایجادکننده مشکلات پوستی نوزاد

عوامل مختلفی در بروز مشکلات پوستی نوزاد موثرند. ممکن است مشکلات پوستی نوزاد به دنبال ویروس، باکتری، قارچ، انگل و یا حساسیت پوستی ایجاد گردد. برای آشنایی بیشتر با انواع علل ایجاد کننده جوش صورت نوزاد کلیک کنید.

مشکلات پوستی نوزاد

در ادامه مطلب به معرفی و بررسی انواع مختلف مشکلات پوستی نوزاد می‌پردازیم. برای آشنایی با روش های پیشگیری و درمان بیماری های کودکان کلیک کنید.

تب مخملک

یک بیماری عفونی در کودکان که به دنبال باکتری استرپتوکوک ایجاد می‌گردد. اولین علائم این بیماری پیدایش زبان توت‌فرنگی است.

زبان بیمار قرمز شده و دانه‌ها سفید رنگی روی آن پیدا می‌شود. به این حالت زبان توت‌فرنگی می‌گویند. تب، ضعف و خستگی، درد و تورم غدد لنفاوی از علائم اولیه بیماری هستند.

عوارض و مشکلات پوستی از روز دوم ابتلا به بیماری دیده می‌شود. ابتدا لکه‌های کوچک و برجسته‌ای در نواحی مانند سینه، پشت گوش، زیر بغل ایجاد شده و سپس در تمام نقاط بدن بروز می‌کنند.

فروشگاه آرامیس

تشخیص و درمان مخملک باید به موقع صورت بگیرد. اگر به موقع برای درمان مخملک اقدامی انجام نشود، عوارض قلبی و بیماری‌ها کلیوی برای کودک ایجاد می‌گردد. برای آشنایی بیشتر با نشانه های بیماری مخملک کلیک کنید.

مشکلات پوستی نوزاد به دلیل سرخک

ویروسی به نام پارامیکسوویروس باعث ایجاد این مشکل شایع پوستی در نوزادان می‌شود. راه‌های انتقال آن از طریق سرفه، عطسه، قطرات تنفسی است.

به دنبال ایجاد سرخک، جوش‌های قرمز رنگی بر پوست نوزاد به وجود می‌آید. دیگر علائم بیماری مانند تب، عطسه و سرفه، کاهش اشتها است.

تجویز آنتی‌بیوتیک‌ها، مسکن جهت کاهش درد به عنوان درمان در نظر گرفته می‌شود. با توجه به واگیر بودن این بیماری توصیه می‌کنیم ظروف غذا و لوازم شخصی وی را از دیگران جدا کنید.

سرخجه

پیدایش دانه‌ها قرمز روی پوست، احساس خارش، التهاب پوست، تب خفیف در اثر بیماری سرخجه برای نوزاد ایجاد می‌شود.

معمولا با استراحت درمان می‌شوند. واکسیناسیون کودک در ۱۲ تا ۱۵ ماهگی و نوبت دوم واکسیناسیون در ۴ تا ۶ سالگی برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری لازم و ضروری است.

مشکلات پوستی نوزاد به دلیل آبله مرغان

یکی از شایع‌‌ترین مشکلات پوستی نوزاد و کودکان که ویروس واریسلازوستر آن را ایجاد می‌کند.

دانه‌ها قرمز رنگ پوستی که گاهی با خارش و التهاب همراه هستند. کاهش اشتها، تب و تهوع نیز همراه با علائم پوستی ایجاد خواهند شد.

تجویز مسکن برای کاهش درد و تجویز آنتی‌هیستامین برای کاهش خارش از جمله درمان‌های آبله مرغان است.

اگر دانه‌های پوستی در اثر خارش بیش از حد، زخم شوند و کودک مبتلا به عفونت شود، جهت درمان از آنتی‌بیوتیک استفاده می‌شود.

واکسیناسیون علیه آبله مرغان در لیست واکسن‌های کودک نیست. شما می‌توانید از پزشک متخصص بخواهید این واکسن را برای کودک تجویز نماید.

کچلی

قارچ درماتوفیت از انسان، حیوان و خاک آلوده منتقل شده و منجر به ایجاد بیماری در فرد خواهد شد.

لکه‌های دایره‌ای شکل در نقاطی از پوست که گاهی با خارش همراهند، برای کودک بیمار به وجود می‌آید. ریزش مو در این افراد نیز شایع است.

درماتوفیت در بدن انسان از مو، ناخن، ابرو و مژه‌ها تغذیه می‌کند که موجب بروز علائم بیماری کچلی می‌گردد.

مشکلات پوستی نوزاد به دلیل اگزما

اگزما در دسته واکنش‌های آلرژی و حساسیت قرار می‌گیرد. حساسیت می‌تواند نسبت به دارو، غذا، آب و هوا، حیوانات خانگی، لباس کودک باشد.

شیوع اگزما تا قبل از ۵ سالگی بیشتر است. جوش‌های ریزی در ناحیه صورت نوزاد مبتلا به اگزما قابل مشاهده است. پوست قسمت‌های دیگر بدن دچار التهاب، خارش، قرمزی و تغییرات دیگری می‌شود.

درمان آن به کمک داروهای دسته آنتی‌هیستامین و کورتون است.

کهیر

سفتی پوست، قرمز شدن و خارش آن در نتیجه کهیر که یکی از مشکلات پوستی نوزاد است، تظاهر می‌یابد.

همراه شدن کهیر با تنگی‌نفس ممکن است علامت بیماری و مشکل جدی‌تری باشد.

محدودیت مصرف برخی غذاها مثل تخم‌مرغ و مغزی‌جات، تجویز آنتی‌بیوتیک مانند پنی‌سلین از روش‌ها درمان کهیر محسوب می‌شوند.

برای عضویت در کانال تلگرامی ذهن نو کلیک نمایید.

مشکلات پوستی نوزاد به دلیل میلیا

این مشکل پوستی نوزاد معمولا با خطر برای او همراه نیست. هفته‌ها و روزهای ابتدا تولد بیشتر دیده شده که با بزرگ شدن نوزاد و رشد غدد تولید‌کننده چربی از بین می‌روند.

میلیا در واقع لکه‌ها سفیدی هستند که ظاهر برجسته داشته اما در لمس صاف و مسطح هستند. والدین، میلیا را بیشتر زیر چشم‌ها، اطراف بینی، گونه و پیشانی نوزاد می‌بینند.

برای دریافت مشاوره در زمینه مشکلات پوستی نوزاد می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره  02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید..

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره