نمره آپگار نوزاد | معنی نمره آپگار نوزادان

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

نمره آپگار نوزاد برای ارزیابی وضعیت سلامت نوزادان در روزهای اول تولدشان، توسط 5 معیار و با اعداد 0 تا 2 مشخص می‌شوند. با جمع بندی 5 معیار ارزیابی شده، سلامت نوزاد به دست می‌آید. جدول نمره آپگار نوزاد برای پیش بینی های سلامت طولانی مدت نوزاد، هوش، رفتار، شخصیت و نتیجه گیری طراحی نشده است. بلکه این آزمایش‌ها به منظور انتقال اطلاعاتی درباره وضعیت جسمانی و اولیه نوزاد به پزشک انجام می‌شود.

بسیاری از نوزادانی که نمره آپگار پایینی دارند با اقدامات پزشکی به سرعت خوب می‌شوند و به نمره بالا دست پیدا می‌کنند. مقیاس آپگار 5 دقیقه پس از تولد نوزاد سنجیده می‌شود، چرا که سلامت نوزاد پس از به دنیا آمدن بسیار اهمیت دارد. گاهی نمره آپگار تا آزمون سومی 10 دقیقه پس از تولد زمان می‌برد. اما آزمون های سوم در موارد نادر و توسط متخصص انجام می‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه مشاوره کودک کلیک کنید.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو دیدن نمایید.

نمره آپگار نوزاد

نمره آپگار به روشی سریع برای ارزیابی و سنجش سلامت نوزاد که تازه متولد شده است گفته می‌شود. مقیاس آپگار در سال 1952 توسط ویرجینیا آپگار ابداع شد که تا امروز مهم ترین و اصلی ترین ارزیابی پزشکی محسوب می‌شود که نیازی به تجهیزات خاصی ندارد. ویرجینیا آپگار پزشک بیهوشی آمریکایی بود که با این روش سلامت نوزاد تازه متولد شده را سنجید. نمره آپگار در محدوده‌های 0 تا 10 قرار می‌گیرد و این مقیاس ها در دسته ظاهر، پالس، رفلکس، تلاش برای تنفس و فعالیت سنجیده می‌شود. همه این امتیازها با یکدیگر جمع می‌شوند و نمره سلامت نوزاد را مشخص می‌کنند.

مقیاس آپگار فقط به منظور چکاپ وضعیت نوزاد انجام می‌شود. در تست آپگار موارد زیر بررسی می‌شود.

  • رنگ پوست نوزاد
  • واکنش نوزاد
  • تعداد ضربان قلب نوزاد
  • حجم عضلات نوزاد
  • نفس کشیدن نوزاد

غیر از آپگار بازتاب های نوزاد نیز در سنجش سلامت او تعیین کننده هستند. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه بازتاب نوزادان کلیک کنید.

نحوه محاسبه نمره آپگار نوزاد

محاسبه-نمره-آپگار-نوزاد،-نینی-مایند

نمره آپگار با ۵ معیاری جداگانه بررسی می‌شود. جدول زیر ۵ معیار نمره آپگار را بررسی می‌کند. 5 مورد تحت بررسی قرار می‌گیرد و هر یک از 5 مورد از 0 تا 2 نمره گذاری می‌شود. نمره 0 پایین ترین و نمره 2 بالا ترین نمره است. پزشکان نمره 5 معیار را با هم جمع می‌کنند و عدد بدست آمده در دامنه 0 تا 10قرار می‌گیرد. نمره 10 بالاترین نمره ای است که نوزاد دریافت می‌کند.

        نمره آپگار                         2                        1                        0     
ظاهر (رنگ پوست) رنگ پوست در کل بدن طبیعی و رنگ دست و پا صورتی است. (بدن صورتی است) رنگ پوست طبیعی اما دست و پا مایل به رنگ آبی است. (بدن صورتی و اندام آبی است) رنگ پوست در کل بدن خاکستری یا رنگ پریده است. (بدن به رنگ آبی است)
نبض (ضربان قلب) عادی و بالای 100 در دقیقه زیر 100 در دقیقه بدون نبض
واکنش های بازتابی (واکنش به تحریک) تحریک می‌شود، عطسه می‌کند، سرفه می‌کند، با تحریک شروع به گریه می‌کند. فقط صورت با تحریک حرکت می‌کند. پاسخی به تحریک مشاهده نمی‌شود.
فعالیت (تونوس عضلانی) حرکت فعال و خود به خودی دست ها و پاها با کمی حرکت واکنش نشان می‌دهد. بدون حرکت، دارای شلی یا فلاپی عضلانی
تنفس (تلاش برای تنفس و سرعت تنفس) سرعت تنفس و تلاش برای تنفس عادی و گریه خوب است تنفس آرام یا نامنظم، گریه ضعیف فقدان تنفس

1. رنگ پوست نوزاد در نمره آپگار

  1. زمانی که پوست نوزاد آبی کم رنگ باشد نمره 0 به او تعلق می‌گیرد.
  2. اگر پوست بدن نوزاد صورتی باشد اما دست و پای آبی کم رنگی داشته باشد نمره 1 را دریافت می‌کند.
  3. اگر تمام بدن نوزاد به رنگ صورتی باشد نمره 2 به نوزاد تعلق می‌گیرد.

2. ضربان قلب

  1. در صورتی که نوزاد ضربان قلبی در بدو تولد نداشته باشد نمره 0 می‌گیرد.
  2. اگر‌ضربان قلب نوزاد در هر دقیقه 100 ضربه باشد نمره 1 به او تعلق می‌گیرد.
  3. اگر ضربان قلب نوزاد در هر دقیقه بیش از 100 ضربه باشد نمره 2 به او تعلق می‌گیرد.

3. واکنش به تحریک در نمره آپگار

  1. زمانی که نوزاد به لمس شدن بدنش واکنشی نشان ندهد نمره 0 را دریافت می‌کند.
  2. اگر نوزاد به لمس بدنش با ادا و اصول واکنش نشان دهد نمره 1 به او تعلق می‌گیرد.
  3. اگر واکنش نوزاد به لمس بدنش شدید و با فریاد باشد نمره 2 به او تعلق می‌گیرد.

4. تونوس عضلانی

  1. اگر نوزادی با عضلات شل به دنیا بیاید نمره 0 به او تعلق می‌گیرد.
  2. اگر‌تن عضلانی در نوزاد کمتر از حد معمول باشد نمره 1 به او تعلق می‌گیرد.
  3. اگر نوزاد فعال باشد و با عضلات سفتی به دنیا بیاید نمره 2 را دریافت می‌کند.

5. تنفس نوزاد در نمره آپگار

  1. اگر نوزاد هنگام تولد نفس نکشد نمره 0 به او تعلق می‌گیرد.
  2. اگر تنفس نوزاد آهسته و نامنظم باشد  نمره 1 به او تعلق می‌گیرد.
  3. اگر نوزاد با صدای بلندی گریه کند بالاترین نمره 2 را دریافت می‌کند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه جدول وزن گیری نوزاد کلیک کنید.

معنی کلمه آپگار

آپگار با نام APGAR با معیارهای 5 موردی مورد بررسی قرار می‌گیرد. این 5 معیار به شرح زیر هستند.

  1. رنگ پوست (Appearance)
  2. . نبض یا ضربان قلب (Pulse)
  3.  واکنش های بازتابی (Grimace)
  4. تونوس یا قوام عضلانی (Activity)
  5. تنفس (Respiration)

پایین بودن نمره آپگار

مقیاس-نمره-آپگار

نوزادانی که در تست نمره آپگار نمره 7 یا بالاتری کسب کنند سالم هستند. اما اگر نمره آپگار پایین باشد به معنای عدم سلامت نوزاد نیست حتی ممکن است که نوزاد برای تنفس بهتر نیاز به اقدامات و فوریت های پزشکی داشته باشد. این فوریت ها شامل ساکشن مجاری هوایی یا اکسیژن است. نوزادان سالم به خصوص در بدو تولد نمره های کمتری کسب می‌کنند. نمره های کم و پایین در مقیاس آپگار نوزاد مخصوصا در دقیقه اول پس از تولد و زمانی که نوزاد در شرایط زیر متولد شده است؛ حائز اهمیت می باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه نشانه سلامت نوزاد کلیک کنید.

  • زایمان زودرس
  • پس از بارداری پر خطر
  • زایمان به روش سزارین
  • تروما هنگام تولد
  • ورود مایع به ریه های هوای نوزاد
  • سوء مصرف مواد مخدر مادر
  • پس از زایمان زودرس

5 دقیقه بعد از مشاهده این علائم و نمره آپگار نوزاد، آزمایش دوباره انجام می‌شود. اگر نمره پایین آپگار بعد از آزمایش دوباره هم چنان پایین بود وضعیت خطرناکی نوزاد را تهدید می‌کند. در این شرایط پزشک باید نوزاد را کاملا بررسی کند و اقدامات لازم را انجام دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه نوزاد تازه متولد شده کلیک کنید.

نمره آپگار نوزاد باید چند باشد؟

با توجه به توضیحات داده شده نمره بالای 7 نشان از سلامت نوزاد و عدم نیاز به فوریت پزشکی دارد. اما نمرات پایین 7 باید تحت نظر متخصص و فوریت های پزشکی قرار بگیرند. چرا که ممکن است راه تنفس نوزاد بسته شده باشد و یا مشکلی وجود داشته باشد. تمامی این موارد هنگام زایمان توسط متخصصین بررسی می شود.

کلام آخر

پزشک معالج با استفاده از روش های گوناگون و بدون استفاده از تجهیزات قوی پزشکی نمره آپگار نوزاد را می‌سنجد. این تست بلافاصله پس از تولد نوزاد انجام می‌شود و اگر نمره مقیاس آپگار نوزاد کمتر از حد معمول بود پس از 5 دقیقه تست دوباره گرفته می‌شود. اما اگر در تست دوم نیز نوزاد نمره پایینی دریافت کرد باید اقدامات پزشکی انجام شود.

روانشناسان خبره مرکز مشاوره روانشناسی نینی مایند به صورت تلفنی، حضوری و آنلاین به شما در جهت بهبود مهارت های والدگری و ارتباطی با فرزندان‌تان خدمات ارائه می‌دهند.

برای دریافت مشاوره در زمینه نمره آپگار نوزاد می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره