آموزش بخشندگی به کودکان

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

چرا آموزش بخشندگی به کودکان اهمیت دارد؟ اینکه فرزند شما چطور با اتفاقات کنار بیاید، به تربیت شما بستگی دارد. اگر کسی به او صدمه بزند، موجب رنجش او شود یا شیء ارزشمندی از او را خراب کند یا حتی رازش را فاش کند؛ چکار می‌کند؟! به خاطر دوستی کوتاه می‌آید یا خشونت را انتخاب می کند؟! یا بهتراست اینطور بپرسم:  برای خودش و دوستش بستنی می خرد یا فقط برای خودش یا اصلا بستنی نمی خورد؟!

فرزندان گنجینه های نهایی ما هستند و آموزش و تربیت آن‌ها از مهم‌ترین قسمت وجودمان نشات می‌گیرد. در این مقاله با نگاهی به مفهوم بخشندگی و ظرافت های آموزش؛ روش های آموزش بخشندگی به فرزندان را توضیح می‌دهیم. برای کسب اطلاعات کامل درباره روش های تربیت کودک کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه آموزش بخشندگی به کودکان می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 با برترین متخصصان مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

آموزش بخشندگی به کودکان

بیشتر والدین تمایل دارند فرزندانی مهربان و بخشنده داشته باشند. ولی خیلی وقت ها ما والدین با اصرار به پس انداز؛ خودخواهی و تنگ نظری را به فرزندانمان می‌آموزیم. بخشندگی و مهربانی مفهوم ارزشمندی است که در آینده و شخصیت او بسیار موثر است. شاید با زیاده روی در این مفهوم فرزندمان را از حقوق خودش عقب برانیم یا برعکس، صفت هایی مثل سیاهی و نفرت را در قلبش نقش بزنیم. بنابراین برای آموزش و درونی سازی باید نکاتی را در نظر داشته باشیم. برای آشنایی با سایر انواع آموزش اخلاق به کودکان کلیک کنید.

آشنایی با مفهوم بخشندگی و لذت بخشندگی برای کودکان

برای آموزش بخشندگی به کودکان با فرزندانمان باید صحبت کنیم و جهان را برایش توضیح بدهیم. در بازی ها و رفتارها و روزمرگی ها می‌توانیم در مورد مسائل زیبایی مثل بخشندگی با او صحبت کنیم. می توانید برای او خاطره‌ای تعریف‌کنید یا در قصه ای شبانه برایش بگوئید که خداوند بخشنده ها را دوست دارد. اما قبل از هر چیز در نظر داشته‌باشید که باید بخشندگی را به او نشان بدهید. لازم نیست او بخشندگی را انجام بدهد تا آن را درک کند؛ مشاهده، توضیح و غیره نیز مفید خواهند بود.

کودکان می بینند، کودکان یاد می گیرند

والدین مهم ترین الگوی فرزندان هستند. شما اگرمی‌خواهید کودکتان بخشندگی رابیاموزد، بهتراست او را با خود به گردش‌برده و بگذاریدبا تماشای شما، بخشندگی و مهربانی را لمس کند. بهتراست در این مراسم ها کمی متناسب با سن او ساده تر رفتار کنید. و حتی می‌توانید موضوع را با دوستان و آشنایان در میان بگذارید. این طور خودتان هم می توانید از تماشای همکاری و بخشندگی از شوق بیشتری برخوردار شوید.

از نمایش به واقعیت از واقعیت به نمایش

واقعیت از دید کودکان پنهان نمی‌ماند. اینکه شما در قبال کسی که ناراحتتان‌کرد چطور رفتار کردید. یا وقتی او را به خاطرشکستن یک ظرف می‌بخشید. یا مدت زمان هر عصبانیت مادر؛ آموزش‌های مهمی هستند که کودک در رفتار والدین دنبال می‌کند و در ذهنش به خاطر می سپارد. زمانی که شما با روش‌هایی مثل توضیح‌دادن، ذکرکردن خستگی از کار و غیره رفتارهای خود را برایش توضیح می‌دهید، می تواند از تاثیرات مخرب بکاهد. برای آشنایی با بهترین روش های آموزش به کودکان کلیک کنید.

آموزش بخشندگی به کودکان | چرا بخشندگی خوب است و چرا همیشه نباید بخشنده باشیم؟

بخشندگی یکی از زیباترین صفت‌هایی است که فرزندانمان در سنین کودکی می‌آموزند و در زندگی روزمره حضور آن، باعث دلگرمی تمام افراد جامعه می‌شود. اما فراموش نکنیم اصرار بیش از حد برای آموزشِ مفاهیم اخلاقی، به سادگی می‌تواند به لطافت و کودکی فرزندمان صدمه زده و او را از زندگی خودش محروم سازد. این نوع افراط ها یا تفریط ها شاید در همان سنین کودکی، خود را به صورت اختلال های متفاوتی مثل تکانشگری یا انزوا طلبی نشان دهد. برای آشنایی با تفکیک و ایجاد حس مالکیت کودکان کلیک کنید.

بعضی از قوانین سخت اخلاقی را برای او تعریف کنید

  • مثلا بار اول یک اتفاق که قرار نیست تکرار شود، می‌تواند به سادگی مورد بخشش قرار بگیرد.
  • در مورد نیت هر فرد، و اشتباه بهتراست از اشتباهات غیر عمدی ساده‌تر عبور کند.
  • عذر خواهی کردن یک فرد، می‌تواند دلیل خوبی برای بخشیدن باشد.
  • عمق یک دوستی می‌تواند در لحظاتی باشد که به سادگی اشتباهات یکدیگر را نادیده می گیرند و بسادگی همدیگر را می بخشند.
  • اگر از یک اشتباه مدت زیادی گذشته است، شاید بهتر باشد آن را فراموش کنند یا ببخشند.

نکات پایانی

  • طرحواره های اموال دیگران و قرض گرفتن، بیشتر در سنین سه سالگی خود را نشان می دهد و قبل‌تر از این سن، نباید برای آموزش این مفاهیم کودک را تحت فشار قرار داد.
  • از نظر بیشتر متخصصین حدود تقریبی برای آموزش مفهوم بخشندگی برای کودکان سنین پیش از دبستان و حضور در مهد کودک اعلام شده است. اما والدین باید پیش زمینه های لازم برای این مفهوم را به کودک آموخته باشند.

بخشندگی امر مهمی‌است که اغلب هر انسان متناسب با وضعیت و سن و رشد اخلاقی خود، تعریف متفاوتی از آن خواهد داشت. بهترین روش برای آموزش بخشندگی به کودکان زیر نظر متخصصان صورت می گیرد. هرچند والدین با کمک مربی‌های مهد و مدرسه در طی سال‌ها، این امر را در کودکان نهادینه می کنند. اما آموزش مقوله های اخلاقی نظیر بخشندگی در سنین مناسب و متد مناسب، تاثیرات بسزایی در رشد شخصیت و روان فرزندان خواهد داشت.

برای دریافت مشاوره در زمینه آموزش بخشندگی به کودکان می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 با برترین متخصصان مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره