فشار خون در بارداری | علائم و راه های کاهش فشار خون مادر حامله

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

فشار خون در بارداری می‌تواند ناشی از استرس‌ها و نگرانی‌ها زندگی امروزه و نداشتن سبک زندگی سالم باشد. بررسی فشارخون در بارداری چون زندگی مادر و جنین را تهدید می‌کند، امری حیاتی به شمار می‌رود. علاوه بر چکاپ‌هایی که طی بارداری در بازه زمانی‌‌های مشخص انجام می‌دهید، باید با نشانه‌های خطرساز نیز آشنا باشید، مخصوصا اگر سابقه ابتلا به فشارخون را دارید، بهتر است در این باره جدیت بیشتری به خرج دهید. در صورتی که سوالی در این زمینه دارید، از مشاوره بارداری استفاده کرده و در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

برای دریافت مشاوره در زمینه فشار خون در بارداری می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

نگاهی بر فشار خون در بارداری

منظور از فشارخون همان نیرو و فشاری است که خون حین حرکت در رگ‌ها به دیواره آن وارد می‌کند. فشار معمولا با دو عدد بیان می‌شود؛ به عدد اول که معمولا بزرگ‌تر است، عدد سیستولیک و به عدد دوم که کوچک‌تر است، عدد دیاستولیک می‌گویند.

عدد دیاستولیک نشان‌دهنده فشاری است که حین ضربان قلب به دیواره عروق وارد می‌شود. عدد دیاستولیک نیز فشاری که در فواصل بین ضربان قلب به دیواره عروق وارد می‌شود را نشان می‌دهد.
فشار نرمال ۱۲۰/۸۰ میلی‌متر یا مقادیر کمتر از آن را شامل می‌شود. اگر فشارخون در بارداری ۱۴۰/۹۰ میلی‌متر یا بیشتر باشد و مادر در هفته ۲۰ بارداری باشد به آن فشارخون در بارداری می‌گویند.
اختلالات فشارخون در بارداری در ۵ تا ۱۰٪ از موارد بارداری دیده می‌شود. هم‌چنین فشارخون در بارداری در کنار خونریزی و عفونت‌ها این دوران از علل مرگ‌و‌میر مادران هستند. برای آشنایی بیشتر با سایر بیماری های مادر باردار کلیک کنید.

انواع فشار خون در بارداری

تشخیص فشارخون تنها باید توسط پزشک انجام شود و باتوجه به نوع آن دارو تجویز شود. پس در ادامه به بررسی بیشتر انواع فشارخون و طبقه‌بندی آن می‌پردازیم.

فشارخون مزمن

شرایطی است که مادر قبل از بارداری به بیماری فشارخون مبتلا باشد و با مصرف دارو، از افزایش آن جلوگیری می‌کند.

فشارخون بارداری

این نوع از فشارخون بعد از هفته ۲۰ بارداری ایجاد شده و معمولا پس از زایمان از بین می‌رود.

پره‌اکلامپسی

افزایش فشارخون در بارداری بعد از هفته ۲۰ که با دفع پروتئین در ادرار و تورم اندام‌ها همراه است را پره‌اکلامپسی می‌گویند.

تشخیص فشار خون در بارداری

معمولا افزایش فشارخون علامت خاصی ندارد، از این رو در هربار معاینه خانم باردار توسط پزشک، فشارخون وی نیز اندازه‌گیری می‌شود.
باید توجه داشته باشید مادر باردار استرس، اضطراب، نگرانی و درد نداشته باشد. هم‌چنین خانم باردار حداقل نیم ساعت قبل از اندازه‌گیری فشارخون از مصرف چای، قهوه، کافئین، سیگار، الکل و قلیان خودداری کند.
در نهایت اگر در دو مرتبه اندازه‌گیری فشارخون با فاصله حداقل ۶ ساعت، فشارخون ۱۴۰/۹۰ میلی‌متر یا بیشتر باشد، تشخیص فشارخون در بارداری گذاشته می‌شود.

علائم افزایش فشار خون در بارداری

علامت اختصاصی برای افزایش فشارخون وجود ندارد. علائمی چون تنگی‌نفس، سردرد و سرگیجه، تهوع و استفراغ، دوبینی و تغییرات بینایی، تورم اندام‌ها، قرمزی و التهاب و برافروخته شدن پوست می‌توانند نشان‌دهنده افزایش فشارخون در بارداری باشد.

عوامل خطرساز

  • چاقی
  • بارداری اول
  • سیگار کشیدن
  • مصرف الکل
  • بارداری اول
  • سن کمتر از ۱۶ یا بالاتر از ۳۵ سال در مادر
  • سابقه بیماری‌هایی مانند بیماری قلبی و عروقی، دیابت بارداری
  • بارداری چندقلویی
  • سابقه قبلی فشارخون در بارداری قبلی یا در خانواده

راه‌ها جلوگیری از افزایش فشار خون در بارداری

کنترل چاقی با ورزش و رعایت رژیم غذایی مناسب یکی از بهترین راه‌های جلوگیری از افزایش فشارخون در بارداری به شمار می‌رود.
سیگار کشیدن و مصرف الکل و استفاده بیش از حد از مواد کافئین‌دار می‌تواند منجر به افزایش فشارخون در بارداری شود، بنابراین زنان باردار باید از این مواد تا جایی که می‌توانند دوری کنند.

یکی از موادی که فشارخون را بالا می‌برد، استفاده از نمک است. بنابراین رعایت رژیم غذایی با مصرف نمک متناسب می‌تواند در پیشگیری از فشارخون در بارداری موثر باشد.
استرس، اضطراب و نگرانی‌ها نیز باعث تغییرات فشارخون می‌شود. می‌توان استرس و اضطراب را با تمرینات آرام‌سازی و تن‌آرامی، تمرین تنفس موثر و یوگا کنترل کرده و به این ترتیب از افزایش فشارخون جلوگیری می‌شود. برای آشنایی بیشتر با خطرات بارداری کلیک کنید.

درمان فشار خون در بارداری

اگر فشارخون به میزان خفیفی افزایش پیدا کند، خانم باردار بستری شده و فشارخون او به طور مرتب اندازه‌گیری می‌شود. با کاهش فعالیت مادر باردار، اندازه‌گیری مکرر فشارخون و بررسی وجود پروتئین در ادرار می‌تواند وضعیت مادر و جنین را زیر نظر داشت.
اگر فشارخون به میزان زیادی افزایش پیدا کرده باشد، با بستری کردن مادر باردار و تجویز دارو می‌توان فشارخون را کنترل کرد.

اگر سن بارداری کمتر از ۳۴ هفته باشد، پزشک با تجویز داروها کورتیکواستروئید به رشد و بلوغ ریه‌ها جنین و سایر اندام‌ها کمک می‌کند. اگر وضعیت جنین در رحم مناسب نباشد و سن بارداری بالاتر از ۳۷ هفته باشد، ختم زایمان ضرورت دارد. ممکن است زایمان به روش طبیعی یا سزارین و یا با استفاده از روش‌ها القا زایمان انجام گیرد.

عوارض فشار خون در بارداری

احتمال تولد زودرس، مشکلات جفتی مانند جدا شدن زودهنگام جفت، مرگ داخل رحمی جنین، محدودیت رشد داخل رحمی، اکلامپسی و پره‌اکلامپسی و سایر مشکلات مربوط به رشد جنین از عوارض فشارخون در بارداری به شمار می‌رود. برای آشنایی بیشتر با بایدها و نبایدهای دوران بارداری کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه فشار خون در بارداری می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره