ترسیدن نوزاد

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

علل ترسیدن نوزاد چه عواملی هستند؟ ترس و اضطراب یکی از هیجانات اولیه و اصلی است که از همان سال‌های اولیه کودکی در افراد بروز پیدا می‌کند. نوزادان معمولا در واکنش به مسائلی نظیر سر و صدای بلند یا ناگهانی، دورشدن از مادر یا سایر مراقبین اولیه و قرارگرفتن نزد افراد غریبه، واکنش ترس و اضطراب را از خود نشان می‌دهند. در ادامه این مقاله به توضیحات جامع‌تری در مورد علل ترسیدن نوزاد و روش‌های مقابله با آن پرداخته‌ایم. همچنین شما می‌توانید با کمک گرفتن از مشاوره کودک، عوامل ترس و اضطراب را در او کاهش دهید. برای کسب اطلاعات در زمینه مشاوره کودک کلیک کنید. 

برای دریافت مشاوره در زمینه ترسیدن نوزاد در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان کلینیک تخصصی مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

علائم ترسیدن نوزاد

نوزادان همانند بزرگسالان نمی‌توانند در مورد احساسات و هیجانات خود صحبت کنند. اما این بدان معنا نیست که آن‌ها احساساتی نظیر ترس و اضطراب را تجربه نمی‌کنند. وجود علائمی نظیر از جا پریدن نوزاد، گرد شدن چشم‌ها، گریه و بی قراری شدید، رنگ پریدگی، قطع تنفس برای چند ثانیه، کبود شدن صورت و تمایل به ماندن در آغوش مادر یا سایر مراقبین از جمله علائمی است که نشان می‌دهد فرزند شما ترسیده است.

حتما درباره نیازهای نوزاد تازه متولد شده بخوانید.

دلایل و علت های ترسیدن نوزاد

بسیاری از والدین وقتی ترس نوزاد خود را می‌بینند به دنبال کشف علل آن هستند تا بتوانند با حذف عامل ترسناک فرزندشان را آرام نمایند. در ادامه به چند مورد از مهم‌ترین عواملی که منجر به ترسیدن نوزاد می‌شوند اشاره کرده‌ایم:

فروشگاه آرامیس

1- صداهای ناگهانی

نوزادان اغلب نسبت به صداهای محیطی حساسیت بیشتری دارند. آن‌ها در مواجهه با صداهای بلند و ناگهانی احساس وحشت می‌کنند و با گریه و بی قراری از خود واکنش نشان می‌دهند. در نتیجه از کارهایی نظیر پخش موسیقی با صدای بلند، دادزدن یا حرف‌زدن با صدای بلند در اتاق کودک بپرهیزید. برای آشنایی با روش های ایجاد احساس امنیت نوزاد کلیک کنید.

2- ناگهانی نوزاد را حرکت دادن

حرکت سریع و ناگهانی نوزاد باعث ترسیدن او می‌شود. و گریه و بی قراری او را در پی خواهد داشت. در نتیجه هنگامی که می‌خواهید نوزاد را در آغوش بگیرید یا او را جابجا کنید، او را به آرامی حرکت دهید. تکان‌های سریع نوزاد در شرایطی که او احساس ناراحتی می‌کند، منجر به تشدید بی‌قراری او می‌‍شود.

3- اشیاء بزرگ

نوزادان به دیدن اشیاء بسیار بزرگ عادت ندارند. یک اسباب بازی خیلی بزرگ نظیر خرس‌ها می‌تواند فرزندتان را تا حد زیادی بترساند. او با گریه‌‌های شدید ترس خود را نشان می‌دهد. در نتیجه برای بازی کردن با نوزادان در ماه‌های اولیه از اسباب بازی‌های کوچک و متناسب با سن خودشان استفاده نمایید.

4- مواجه شدن با افراد غریبه

نوزادان در ماه‌های اولیه زندگی خود تنها مادر را می‌شناسند و هنگام جدایی از او واکنش نشان می‌دهند. در نتیجه تنهاگذاشتن نوزاد با یک غریبه یا حتی یک مواجهه ساده نظیر در آغوش کشیده‌شدن توسط یک فرد ناشناس شاید به گریه و ترسیدن نوزاد منجر شود. البته این واکنش‌ها به مرور زمان و با شکل گیری دلبستگی سالم در کودک از بین می‌رود. اگر فرزند شما پس از دو سالگی همچنان ترس زیادی از غریبه‌ها دارد و هنگام جدایی ترس و از اضطراب زیادی را تجربه می‌کند، لازم است برای بهبود اوضاع از یک روانشناس متخصص در حوزه کودک کمک بگیرید.

5- ایجاد تغییر در محیط

همان طور که نوزادان از افراد غریبه می‌ترسند از محیط‌های جدید و ناشناس نیز استقبال نمی‌کنند. به همین خاطر ممکن است هنگامی که بخواهید در یک مکان جدید بمانید یا زمانی که اتاق کودک را عوض می‌کنید با ترس، اضطراب و گریه فرزند خود مواجه شوید. به همین خاطر بهتر است برای ایجاد تغییرات گام به گام عمل کنید و به مرور زمان کمک کنید نوزاد با شرایط جدید انس پیدا کند.

درباره نشانه های سلامت نوزاد بخوانید.

نحوه برخورد با ترسیدن نوزاد

طبق نظریات رشدی نوزادان در اولین مرحله از زندگی خود با یک بحران اصلی در زندگی مواجه می‌شوند و آن هم بحران ” اعتماد در برابر بی اعتمادی” است. والدین در حل کردن این بحران نقش بسیار کلیدی ایفا می‌کنند و همین مسئله زمینه ساز شکل گیری سبک‌های دلبستگی در کودک می‌شود. برای اینکه فرزندتان بتواند به دنیا اعتماد کند و دلبستگی ایمنی با شما برقرار نماید، باید وقتی متوجه ترس او می‌شوید، از رفتارهایی مثل نادیده‌گرفتن یا بی‌توجهی به نوزاد خودداری کنید. برای آشنایی بیشتر با روند رشد شناختی کودک کلیک کنید.

در این شرایط باید در کنار او بمانید. با رفتارهایی نظیر در آغوش‌گرفتن، نوازش‌کردن و بوسیدن‌کودک به او نشان‌دهید که مراقبش هستید. توجه داشته باشید که افراد در سنین پایین توانایی بسیار کمی برای هضم هیجانات منفی دارند. در نتیجه عدم مراقبت والدین می‌تواند زمینه ساز بروز مشکلات روحی جدی در آینده شود.

برای آشنایی بیشتر با راه های گرفتن ترس نوزاد کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه ترسیدن نوزاد در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان کلینیک تخصصی مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

گریه و بی قراری نوزاد در مهمانی و جمع‌ها چه علتی دارد؟

نوزادان اغلب از سر و صدا و قرار گرفتن در محیط‌های جدید وحشت دارند. در نتیجه لازم است که فرزند خود را به مرور با افراد جدید آشنا کنید و به او فرصت دهید تا به آرامی با محیط سازگار شود.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

‫2 دیدگاه ها

  1. با سلام نوزدا بنده نزدیک به سه ماهش هست و یک دفعه هر چند روز یکبار یهو به یک طرف خیره میشود و دست و پایش رو سفت و چشماش رو گرد میکند و نفسش به مدت چند ثانیه قطع میشود و بعد گریه میکنید

    1. سلام، بهتره برای ارزیابی سلامت نوزادتون به متخصص مراجعه کنید. میتونه علت جسمانی داشته باشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره