هفته ششم بارداری

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

خانم‌های باردار در هفته ششم بارداری با اتفاقات و تجربیات جدیدی روبه‌رو می‌شوند که طی هفته‌های گذشته کمتر شاهد آن بودند. از جمله تجربیات جدید می‌توان به خستگی، احساس درد سینه و سر درد اشاره کرد. اگرچه برخی از این علائم در هفته‌های گذشته نیز تا حدی وجود داشته‌اند اما اکنون به دلیل رشد بیشتر جنین کمی شدت یافته و بیشتر احساس می‌گردد. با توجه به سرعت رشد جنین در سه ماه اول بارداری لازم است مراقبت‌های لازم به درستی صورت گیرد. این مراقبت‌ها مواردی از جمله رژیم غذایی سالم، بهره بردن از مشاور و متخصص در این دوران و توجه به نبایدها و موارد ممنوعه را شامل می‌شود. در ادامه به بررسی کامل هفته ششم بارداری خواهیم پرداخت. برای دریافت خدمات مشاوره بارداری کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه هفته ششم بارداری می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

بارداری در هفته ششم

معمولا مادران در هفته ششم پی به بارداری خود می‌بردند و علائم مختلفی را تجربه می‌کنند. با این حال این علائم در تمامی افراد یکسان نیست و ممکن است در این هفته فردی همه و یا تعدادی از علامت‌ها را تجربه کند. علائم بارداری در هفته ششم موارد زیر را در برمی‌گیرد.

  • تغییر اشتها و میل به خوردن غذای بیشتر
  • خستگی
  • نفخ شکم
  • تهوع صبحگاهی
  • تورم سینه
  • تکرر ادرار
  • تغییرات خلقی
  • پر رنگ شدن حلقه رنگین دور نوک سینه
  • تورم و احساس درد سینه

برای آشنایی بیشتر با بایدها و نبایدهای دوران بارداری کلیک کنید.

جنین در هفته ششم بارداری

رشدجنین در سه ماه اول‌بارداری سریع اتفاق می‌افتد و اندام‌های مختلف او رشد می‌کند. در واقع در هفته ششم جنین مانند ماهی کوچکی به نظر می‌رسد که بازوها و پاهایی شبیه به باله دارد. انتهای ستون فقرات شبیه به دم کوچک ماهی است. اندازه باله‌ها و دم بسیار کوچک است و طی هفته‌های آینده به شکل جدیدی تبدیل خواهد شد.

همچنین چشم و بینی به صورت حفره‌های کوچک تیره رنگ دیده می‌شوند در حالی گوش‌ها نیز شکل فرورفتگی دارند. علاوه بر این دهان به صورت سوراخ کوچکی دیده می‌شود و تارهای صوتی در حال رشد و تکامل هستند. در این دوران ضربان قلب جنین دو برابر ضربان یک فرد بالغ می‌تپد.

برای آشنایی بیشتر با روند و مراحل رشد جنین کلیک کنید.

مراقبت‌های لازم در هفته ششم بارداری

عدم مصرف خودسرانه دارو

احساس سردرد در هفته چهارم بارداری شایع و طبیعی خواهد بود. بنابراین شاید مجبور به مصرف داروهای مسکن باشید اما باید از مصرف خودسرانه داروهای سردرد جدا خودداری کنید. در صورت احساس سردرد ماساژ دادن سر موثر و بی خطر خواهد بود.

پرهیز از استعمال دخانیات

اگر به هر دلیلی تا این زمان مصرف سیگار و دخانیات را ترک نکرده باشید احتمال خطر سقط جنین خواهد بود.علاوه بر خطر سقط، احتمال تولد نوزاد دارای وزن بسیار کم نیز از دیگر عوارض مصرف دخانیات و مواد مخدر است. بنابراین لازم است که به این موضوع توجه خاصی داشته باشید و اعتیاد را زیر نظر متخصص در دوران بارداری ترک کنید.

قرار نگرفتن در معرض دمای زیاد

اگر در هفته ششم بارداری به سر می‌برید تحت هیچ شرایطی در محیط با دمای زیاد در حدود 39 درجه سانتی گراد قرار نگیرید. محیط‌هایی مانند سونا و دوش آب داغ می‌توانند مسئله ساز شوند.

نوشیدن مقدار زیاد آب در هفته ششم بارداری

نوشیدن مقدار زیادی آب در هفته ششم نسبت به هفته‌های اخیر بسیار اهمیت دارد. به طور میانگین زنان باردار در هفته ششم باید 8 تا 12 لیوان آب بنوشند. کم آبی بدن در زمان بارداری می‌تواند خطرات زیادی را به دنبال داشته باشد. اگر بخاطر تکرر ادرار از نوشیدن آب امتناع می‌کنید باید بدانید بهتر است بجای نوشیدن آب کمتر، زمان نوشیدن آب را تغییر دهید و بیشترین میزان آب را در اوایل روز بنوشید تا شب‌ها کمتر به دستشویی رفتن نیاز پیدا کنید.

عدم انجام دادن فعالیت‌های سنگین

به علت کوچک بودن اندازه جنین هنوز خطر سقط از بین نرفته است و تحت تاثیر فشار ناشی از کارهای سنگین ممکن است سلامت مادر و جنین به خطر بیفتد.

همچنین موارد زیر نیز لازم است که مورد توجه قرار گیرد. 

  • مراجعه به پزشک و شروع معاینات سه ماهه اول بارداری
  • مصرف اسید فولیک (به دلیل اینکه ستون فقرات جنین در حال رشد است مصرف این دارو توصیه می‌شود)
  • مصرف ویتامین‌ها و مواد معدنی
  • انجام تمرینات سبک ورزشی (در کاهش درد هنگام زایمان موثر خواهد بود).
  • رژیم غذایی مناسب

حتما درباره مراقبت های سه ماه اول بارداری بخوانید.

اقدامات پزشکی در هفته ششم بارداری

با شروع هفته ششم بارداری که در حقیقت ماه دوم بارداری است، انجام برخی آزمایش‌ها مانند آزمایش RN خون حائز اهمیت می‌باشد. پزشک با مشاهده نتیجه آزمایش میزان آهن در بدن مادر را می‌سنجد و مکمل‌های دارویی تجویز می‌کند. آزمایش‌های ادرار، کلامیدا و HIV از دیگر آزمایش‌هایی هستند که انجام آن‌ها جهت مشخص کردن بیماری‌های عفونی و ارزیابی سطح قند خون تجویز می‌شود.

چه زمانی باید به متخصص مراجعه نماییم؟

در صورت مشاهده هر کدام از علائم زیر در هفته ششم حتما به یک متخصص زنان مراجعه نمایید.

  • خارج شدن بافت از بدن
  • احساس درد در ناحیه شانه
  • افزایش ضربان قلب
  • غش کردن و بیهوشی
  • انقباض در قسمت پایین شکم
  • خونریزی

برای دریافت مشاوره در زمینه هفته ششم بارداری می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

سوالات متداول

علت نوسانات خلقی در هفته ششم بارداری چیست؟

ترشح هورمون‌های استروژن و پروژسترون سبب تغییر ویژگی‌های اخلاقی زنان در هفته ششم بارداری می‌شود.

چرا در هفته ششم بارداری تعداد دفعات ادرار افزایش می‌یابد؟

به علت رشد رحم در هفته ششم بارداری فشار نسبتا زیادی به مثانه وارد می‌شود که در نتیجه آن تکرر ادرار موضوعی طبیعی خواهد بود. همچنین افزایش جریان خون در کلیه‌ها نیز علت دیگری برای این موضوع خواهد بود.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره