داروهای مجاز در شیردهی

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

آیا لیست داروهای مجاز و غیر جاز در شیردهی را می دانید؟ دوران شیردهی همانند دوران بارداری نیاز به مراقبت‌هایی دارد. شاید یکی از چالش‌های دوران شیردهی استفاده از داروها باشد. جالب است بدانید برخلاف تصور عمومی، مصرف بسیاری از داروها در شیردهی بی‌خطر یا کم‌خطر هستند. از آن‌جا که بهترین تغذیه برای نوزاد استفاده از شیر مادر است، این نگرانی در خصوص مصرف داروها طبیعی است. تمام داروها وارد جریان خون می‌شوند؛ اما احتمال نفوذ دارو به شیر مادر و تاثیر آن بر نوزاد پایین است. در کنار داروهای مجاز در شیردهی که بی‌خطر یا کم‌خطرند، داروهای دیگری نیز وجود دارند که مصرف آن‌ها در دوران شیردهی ممنوع است. با مصرف این داروها ممکن است عوارض جدی نوزاد را تهدید کند. در صورتی که سوالی در این زمینه دارید می‌توانید مشاوره کودک دریافت نمایید.

نوزادن نارس، نوزادان با اختلالات کلیوی، نوزادان زیر ۶ ماه که وضعیت پایداری در سلامتی ندارند از نظر پزشکی بیشترین تاثیر از مصرف داروها در شیردهی را متوجه خود می‌کنند.

داروهای مجاز در شیردهی

داروهای مجاز در شیردهی چه چیزهایی هستند؟

این داروها ایمن و بی‌خطرند. با این حال در رابطه با چگونگی مصرف و دوز آن‌ها بهتر است با درمانگر مشورت کنید. داروهای مجاز و ایمن در دوران شیردهی به شرح زیر است. برای آشنایی با اصول مصرف دارو در شیردهی کلیک کنید.

مسکن‌های ساده مانند؛ استامینوفن معمولی، ایبوپروفن، ناپروکسن (بهتر است این داروها را در کوتاه‌مدت استفاده شوند).

آنتی‌بیوتیک‌ها و داروهای ضدمیکروب مانند کلوتریمازول، اریترومایسین، آسیکلوویر، میکونازول، آموکسی‌سیلین، ونکومایسین، فلوکونازول، سفالوسپورین‌ها و پنی‌سیلین از داروهای مجاز در شیردهی هستند.

فکسوفنادین، لوراتادین را به عنوان آنتی‌هیستامین و ضد حساسیت در شیردهی به کار می‌رود.

اسپری‌های ضد احتقان و گرفتگی بینی حاوی ماده موثره سودوافدرین هستند. مصرف این داروها در شیردهی مجاز اما باید با احتیاط انجام شود. زیرا سودوافدرین می‌تواند منجر به کاهش شیر مادر گردد.

قرص‌های جلوگیری از بارداری که فقط حاوی پروژسترون باشند، مجاز هستند.

آنتی‌اسیدهایی مانند فاموتیدین و سایمتیدین جهت درمان اسیدمعده و بیماری‌های گوارشی در شیردهی مناسب هستند.

داروهای ضد افسردگی مانند سرترالین، فلووکسامین و پاروکستین در دوران شیردهی ایمن هستند. برای آشنایی با سایر داروهای ضد افسردگی کلیک کنید.

داروهای ملین و درمان‌کننده یبوست، بی‌حس‌کننده‌ها موضعی مانند لیدوکائین، بوپیواکائین، دیگوکسین برای مشکلات قلبی، سولفات‌منیزیم برای درمان پره‌اکلمپسی و اکلمپسی از جمله داروها مجاز در شیردهی به شمار می‌روند.

افراد مبتلا به آسم مجاز به استفاده از اسپری‌ها استنشاقی در دوران شیردهی هستند. تئوفیلین نیز از داروها موثر در درمان آسم و برونشیت است.

بنا به دستور پزشک انسولین برای مادران دیابتی ایرادی ندارد.

کنترل خونریزی پس از زایمان با متیل‌ارگونوین امکان‌پذیر است.

درمان مشکلات قلبی و فشار خون بالای مادر با داروهایی مانند متیل‌دوپا، متوپرولول، آدالات، پروپرانول، وراپامیل در شیردهی مجاز محسوب می‌شوند.

وارفارین، هپارین، انوکساپارین از داروها ضدانعقادخون و ایمن در شیردهی هستند.

تزریق واکسن به جز واکسن آبله و تب زرد در دوران شیردهی مانعی ندارد.

داروهایی که احتمالا بی خطر هستند؟

داروهایی که احتمالا بی خطر هستند؟

اطلاعات کافی در خصوص چگونگی تاثیر این دست داروها در دسترس نیست. گفته می‌شود مصرف این داروها در دوزهای معمول و طبق نظر پزشک در شیردهی بلامانع است.

عوارض جانبی ناشی از این داروها در نوزاد خفیف خواهند بود. این داروها شامل موارد زیر هستند.

انالاپریل، کاپتوپریل و سایر داروها این دسته که برای درمان فشارخون بالا کاربرد دارند.

دیلانتین (فنی‌توئین)، تگرتول (کاربامازپین)، دپاکین که در دسته ضد تشنج قرار دارند.

داروها ضد سل، آنتی‌بیوتیک کلیندامایسین در درمان عفونت‌ها شکم و واژن، لابتالول در دمان فشارخون بالا از داروها احتمالا بی‌خطرند.

میدازولام که به عنوان آرام‌بخش در بیهوشی کاربرد دارد، امپرازول برای درمان مشکلات معده در دسته داروها احتمالا بی‌خطر در شیردهی طبقه‌بندی می‌شوند. برای آشنایی با سایر قرص های آرامبخش کلیک کنید.

پروپوفول آرام‌بخش موثر در بیهوشی، کینیدین در درمان آریتمی‌ها قلبی، اگزازپام به عنوان ضد اضطراب و آرام‌بخش، آنتی‌بیوتیک‌ها دسته کینولون در درمان عفونت‌ها سیستم ادراری، سوماتریپان در درمان میگرن نیز جزو داروها احتمالا بی‌خطر قرار می‌گیرند.

داروهای غیر مجاز در دوران شیردهی

برخی داروها در دوران شیردهی به میزان زیادی وارد شیر مادر شده و زیان‌آور می‌باشند. در صورت مصرف این داروها باید شیردهی را متوقف کنید.

داروها شیمی‌درمانی که برای درمان سرطان به کار می‌روند از داروها خطرناک به شمار می‌روند.

آمانتادین در درمان پارکینسون و آنفولانزا، آمیودارون در اختلالات قلبی، دوکسی‌پین در درمان افسردگی، کلوزاپین در درمان اسکیزوفرن، فنوباربیتال برای تشنج، پریمیدون در اختلالات خلقی و روانی از جمله داروها پرخطر در شیردهی محسوب می‌شوند.

ترکیبات حاوی ید جهت دوش واژینال یا خلط‌آور، استفاده از ید جهت تشخیص و درمان بیماری‌ پرکاری تیروئید نیز مجاز در شیردهی نیستند.

مصرف مخدرها و ترکیبات حاوی کوکائین اثرات زیان‌باری بر کودکان شیرخوار می‌گذارند. بنابراین، استفاده از آن‌ها در شیردهی مجاز نیست.

وابستگی به دارو در شیردهی

بسیاری از داروهای آرامبخش و ضداضطرابی که مصرف شان در دوران شیردهی خطرناک است، برای مادر وابستگی هایی ایجاد کرده است. این وابستگی باعث می شود که مادر شیر خشک را برای تغذیه فرزندش انتخاب بکند. با این حال به دلیل فوایدی که شیر مادر برای نوزاد دارد، توصیه متخصصین این است که حتما از شیر خودتان به فرزندتان بدهید. و به تا حد امکان به دنبال درمان های غیردارویی برای مساله خود باشید. برای درک بهتر این موضوع حتما مقاله فواید شیر مادر را بخوانید.

برای دریافت مشاوره در زمینه داروهای مجاز و غیر مجاز در شیردهی در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو
دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره